www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 1. května 2024, Svátek má Svátek práce, zítra Zikmund

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR Sprintrally 2008

Komentář k Würth Partr Rally Vsetín

30. října 2008 • 10:00

Poslední říjnovou sobotu čekal na účastníky Mistrovství České republiky ve sprintrally poslední podnik sezony, obtížný vsetínský sprint. Na posádky čekalo celkem 8 zkoušek rozdělených do tří sekcí. Třikrát posádky absolvovaly známý test Vidče – Bystřička, tentokrát nezvykle v opačném směru s náročným úsekem podél přehrady až v samém závěru zkoušky. Třikrát se jel i test Malá Bystřice – Vesník, který by se dal charakterizovat dvěma zcela odlišnými polovinami – leteckou první a nesmírně obtížnou technickou polovinou druhou. Třetí zkouškou byly nepřízní osudu stíhané Kunčice. Tato velmi náročná, úzká a zablácená zkouška, po dvou letech, kdy byla zrušena kvůli sněhu, byla do harmonogramu zařazena dvakrát.

Na start soutěže se postavilo 104 posádek, z nichž 28 tvořili účastníci K4 Poháru České republiky. Na start se stejně jako v Jeseníkách nepostavil již jistý mistr Peták. Hlavními favority byli loňský vítěz Jaroslav Orsák a Jan Jelínek s Mitsubishi Lancer Evo 9, Roman Odložilík s Peugeotem 207 S2000 nebo slovenští jezdci Tibor Cserhalmi a Peter Gavlák s dalšími Lancery a Igor Drotár s Octavií WRC. Mezi favority také patřili oba soupeři o celkový republikový bronz – Josef Semerád a Jan Sýkora, oba s Lancery deváté evoluce. Před začátkem soutěže měl pět bodů k dobru prvně jmenovaný. Další souboj o titul se chystal ve skupině A a třídě A6 mezi Janem Dohnalem (Renault Clio S1600) a Lubomírem Minaříkem (Škoda Fabia Kit Car). Oba dva kohouti měli na svém kontě shodný počet bodů.

Nejprve se budeme věnovat boji v absolutním pořadí. Hned první zkouška, známá Bystřička, značně zamávala pořadím, když zde chyboval Josef Semerád a po hodinách ztratil více než šestadvacet vteřin. Ještě hůře dopadl slovenský matador Drotár, kterého zradil ještě před startem posilovač řízení. Drotár s Bánocim tak pomalu projeli první dvě zkoušky a poté odstoupili. Do vedení v rámci sprintového mistrovství se hned z úvodu dostal v závěru sezony rozjetý Roman Odložilík. Druhému Jelínkovi nadělil pět vteřin. Za ním se seřadili Orsák, Jakeš a Michalík. Raketový start mladého vrchařského mistra Evropy Jakeše a mistra světa v enduru Michalíka asi mnoho lidí neočekávalo, nicméně jejich výkony mají vzrůstající tendenci a je třeba s nimi počítat. V soutěži však byli ještě dva slovenští hosté, kteří se do výsledků sprintů nepočítají. Cserhalmi a Gavlák začali velmi zostra, první jmenovaný porazil o půl vteřiny dokonce i Odložilíka a druhý zaostal jen o tři vteřiny.

Na druhé zkoušce (Malá Bystřice – Vesník) skončily naděje Jakeše, když mu praskla poloosa. Zkoušku ovládl Odložilík před Orsákem, Gavlákem, Jelínkem a Cserhalmim. Peter Gavlák zde v samém závěru na úzké trati dojel s technikou bojujícího Drotára a pár vteřinek tím ztratil. Zkouška byla v závěru přerušena po havárii Radka Krotkého, který stihl za tyto dvě zkoušky havarovat hned dvakrát. Při druhé nehodě značně poničil Citroën C2 R2 a také si zlomil žebro. Po první sekci tak v soutěži vedl Odložilík o sedm vteřin před Cserhalmim. Na dalších místech se seřadili Orsák, Gavlák a Jelínek, který na Odložilíka ztrácel dvanáct vteřin. Vše tedy bylo otevřené. V souboji o sprintový bronz vedl osmý Sýkora, netradičně startující s vozem Jiřího Volfa, před dvanáctým Semerádem o osm vteřin.

Druhá sekce začala naplňovat trpký osud kunčické zkoušky. První průjezd byl zrušen z důvodu voleb do senátu. Ještě před startem zkoušky se pak se soutěží rozloučil Tibor Cserhalmi. Důvodem byla poškozená převodovka. Zkouška čtvrtá osádky opět přivedla k přehradě Bystřička. Zvítězil zde Gavlák o necelé dvě vteřiny před Orsákem, Odložilíkem, Jelínkem a Sýkorou. Na pátém testu potom ve sjezdu do Vesníku vlivem defektu havaroval Jaroslav Orsák. Sice se dokázal dostat zpět na trať, ale kvůli upadlé hadici od turba ztratil dvě a půl minuty a byl ze hry na špici venku. Ještě hůře však dopadl Jan Sýkora, který tento sjezd absolvoval s prasklou brzdovou hadicí na jedničku a ztráta více než jedné minuty pro něho znamenala konec nadějí na celkové třetí místo v mistrovství. Ve zkoušce zvítězil Odložilík, a to i přes to, že měl na voze omylem obuté tři pneumatiky s tvrdší a jednu s měkkou směsí. O necelou vteřinu pomaleji zajel Gavlák a potvrzoval tak skvělou formu. Na dalších místech se seřadili Semerád, Jelínek a Tlusťák.

Po druhé sekci tak pořadí na čele vypadalo následovně. S náskokem osmi a půl vteřiny na Gavláka vedl Odložilík a dalších téměř třináct vteřin zpět byl Jelínek. Na fantastické čtvrté místo se vyrovnanými výkony vypracoval Michalík a na pátém místě ho těsně pronásledoval nejrychlejší dvoukolkář Tlusťák. Na výborném šestém místě se pak pohyboval navrátilec na české tratě Pavel Ševčík startující s Pantálkovým Lancerem osmé evoluce.

Poslední sekci měla zahajovat opět kunčická zkouška. Tentokrát konečně opravdu odstartovala, jenže její osud se naplnil záhy. V úzkém místě zde totiž havaroval do té doby nevýrazný Milan Pantálek debutující za volantem Fiatu Punto S2000. Vůz nejen značně poničil, ale hlavně zablokoval trať a zkouška tudíž musela být po projetí pouhých deseti posádek zrušena. Následovalo přidělování časů, nad nímž zůstává rozum stát. Sportovní komisaři Venuš, Berger a Krčma zde totiž jednoznačně poškodili Jana Dohnala v boji o áčkový titul. Ale k tomu blíže později. Na špatný přidělený čas doplatili také Michalík a Ševčík. Ve zkoušce zvítězil Odložilík o půl vteřiny před Gavlákem. Třetí dokončil Semerád.

Sedmý test – Bystřičku prolétl nejrychleji Gavlák o půl vteřiny před Odložilíkem a zachoval si naději na vítězství, když před poslední zkouškou ztrácel jen osm a půl vteřiny. Třetí Orsák a pátý Sýkora už neměli moc o co bojovat a čtvrtý Jelínek jen jistil pohodlné třetí místo celkově. Zkouška se, bohužel, neobešla bez těžké havárie Petra Křížka s Petrem Chlupem, kteří o strom doslova sešrotovali svoji Hondu Civic Type-R. Posádka naštěstí vyvázla z hrozivé havárie jen otřesená.

Na poslední zkoušce už se zázrak nekonal a Roman Odložilík si vítězstvím v testu pojistil třetí vítězství ve sprintech v řadě. Nebýt počátečních problémů se spolehlivostí vozu, jistě mohl značně zkomplikovat cestu za titulem Josefu Petákovi. Třetí ve zkoušce a druhý celkově s odstupem dvanácti vteřin zakončil soutěž slovenský host Peter Gavlák. Na bedně tyto dva doplnil Jan Jelínek, který v klasifikaci sprintového mistrovství skončil dokonce druhý. Ten již mohl být v klidu, neboť od druhého místa ho dělilo přes dvacet vteřin a před čtvrtým měl náskok přes půl minuty. Tím se stal Josef Smerád, kterému krom dobrého výkonu po chybě v první RZ pomohlo i necitlivé přidělování časů na šesté zkoušce. Třetím místem v rámci sprintů si pojistil i celkovou „bednu“. Na vynikajícím pátém místě dokončil soutěž motorkář Roman Michalík a nebýt přiděleného času z šestého testu, mohl být ještě o místo výše. Šestý skončil Antonín Tlusťák, sedmý Sláva Ducháček a osmý Pavel Ševčík.

Nyní ke skupině A. Zde od začátku až do konce kraloval ze světa rozjetý Tlusťák s Citroënem C2 S1600. Za ním se však odehrával krásný souboj o sprintový titul mezi Minaříkem a Dohnalem. Minařík měl zpočátku navrch a po druhé sekci vedl o sedm vteřin. Na šesté zkoušce ale přišlo ke slovu přidělování náhradních časů a zatímco Minařík, jenž vlastní národní prioritu, zkouškou projel, Dohnalovi byl přidělen čas o celých osm vteřin horší, čímž jeho ztráta narostla na vteřin patnáct! v cíli potom oba dělilo pouhých devět a půl vteřiny ve prospěch Minaříka. Je opravdu s podivem, jak ostudně mohou sportovní komisaři ovlivnit přímý souboj o titul. O čtvrté místo pak svedli tvrdý souboj Novák (Citroën Saxo Kit Car) a Kneifel (Peugeot 206 S1600). Prvně jmenovaný nakonec byl o šest vteřin rychlejší.

Ve třídě A5 se z vítězství radoval Tomáš Grega před Jiřím Hladíkem a Lumírem Galiou (všichni tři Škoda Felicia Kit Car). Na celkovém vítězství Hladíka však tento výsledek již nic nezměnil. Třídu A7 ovládl debutant za volantem Renaultu Clio R3, mladý Jan Černý, když o tři čtvrtě minuty porazil dalšího debutanta s tímto vozem, Romana Štefana. Černý však na špičku skupiny A nestačil a skončil na šestém místě. Celkovým vítězem třídy A7 se již dříve stal Karel Pohner.

Zatímco ve třídě N1 jasně zvítězil Daniel Vladyka před Radimem Ušelou a Alešem Čevelou, ve třídě N2 se strhla fantastická bitva mezi deseti vozy. První trojici v cíli totiž dělily pouhé dvě vteřiny! Zvítězil Tomáš Marek před Janem Jakubcem a Jaromírem Pešlem (všichni tři Honda Civic VTi). Tento off-roadový jezdec zajel opravdu vynikající závod, což krom výborného třetího místa dokládají i tři dílčí vítězství. Ve třídě N3 se po havárii jasně vedoucího Křížka z vítězství radoval Roman Stromšík s Opelem Astra OPC před Jiřím Ševěčkem a Martinem Kašíkem, které v cíli dělila pouhá jedna vteřina (oba Renault Clio). O pěkné třetí místo pak na poslední zkoušce přišel dvojnásobný mistr Evropy v rallycrossu Tom Kotek, který s Hondou Civic Type-R absolvoval svoji první rally. Celkovým vítězem třídy N1 se stal Jakub Urban, třídy N2 pak Jakub Brázda a třídy N3 pak Jaroslav Roubíček.

V rámci K4 poháru zvítězil Pavel Dohnal, který je však vlastníkem mezinárodní licence a do bodování poháru se nepočítá. Z hodnocených jezdců jasně dominoval Tomáš Růžička se Subaru Impreza, na druhém místě se ztrátou tři čtvrtě minuty dokončil Věroslav Cvrček mladší s Felicí Kit Car a na místě třetím Martin Hudec s Mitsubishi Lancer Evo 6. Marcel Svačina, který se chtěl vrátit do hry o celkové prvenství v poháru zapůjčením silného Suzuki Ignis S1600 z týmu K.I.T. Racing se potýkal s technickými problémy a soutěž dokončil až jak pátý o jednu vteřinu za mladým Miroslavem Plíhalem na kitové Felicii.

Miroslav Fric ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
01.11.2008 23:51
Mirekfric
Omlouvám se Jakubu Brázdovi za odebrání celkového vítězství ve třídě N2 v šampionátů rallysprintů. Popletly se mi počty...
toplist