www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR Sprintrally 2008

Martin Bujáček juniorským vicemistrem ČR

24. listopadu 2008 • 14:00

S koncem soutěžácké sezony nastává ve všech týmech čas bilancování a výhledu do další sezony. Nejinak tomu je i v uherskobrodském Andrea Rally Teamu, za který náročnou sezonu odjel mladý jezdec Martin Bujáček, kterého navigoval zkušený příbramský spolujezdec Štěpán Palivec. Hned ve své první sezoně ve velkém autě dosáhl Martin výrazného úspěchu – stal se juniorským vicemistrem ČR v rally. Zde si můžete přečíst, jak tuto sezonu vnímala úspěšná posádka.

Štěpáne, jak bys zhodnotil sezónu, kterou jsi premiérově strávil vedle mladíka Martina Bujáčka? A nebál ses coby ostřílený mitfára sednout vedle tak mladého jezdce?

Štěpán: Letošní sezónu musím hodnotit velice dobře. Martin ukázal, že s minimem zkušeností se soutěžemi a žádnými zkušenostmi se čtyřkolkou, umí zajíždět velice slušné časy. Dokázal jet bez výrazných chyb a nedělal škody na autě. Samozřejmě je ještě spousta rezerv ve většině činností, ale Martin umí přemýšlet a tím je naše spolupráce jednodušší. Myslím, že pokrok je vidět, ale oba dobře víme, že opravdu máme co zlepšovat. K druhé části otázky musím říct, že jsem opravdu neměl moc dobré pocity, ale Martin mi rychle ukázal, že moje obavy jsou zbytečné.

Jaký používáte rozpis? Máte v něm nějaké speciality, kterými se odlišujete od ostatních posádek?

Martin: Používáme desítkový rozpis a myslím, že žádné velké speciality tam nemáme. Od doby, co jezdím se Štěpánem, se hodně na rozpis soustředíme a celkem se toho hodně změnilo, ale určitě k lepšímu. Stále je co zlepšovat a budeme na tom i nadále pracovat, aby to bylo co nejpřesnější.

Štěpán: Neznám tolik rozpisů, abych byl schopen odhalit speciality, ale možná, že nějakou používáme. Náš rozpis je desítkový jako u většiny startovního pole. Snažíme se být co nejpřesnější v popisu tratě a co nejlépe odhadovat chování auta. Asi neříkám nic převratného, ale psaní rozpisu je nedílnou součástí soutěžního sportu a vyžaduje dost zkušeností jak s autem, tak s co nejpřesnějším popisem, a těch má Martin zatím málo.

Jaké je vlastně tvé civilní povolání? Soutěže jsou přeci jen časově náročné…

Štěpán: Moje soukromí není až tak zajímavé, tak se o tom nebudu moc šířit. To, že soutěže a zaměstnání jsou jen těžko kamarádi, velmi dobře znám.

Kdybyste měli zavzpomínat na letošní sezonu – která soutěž vám jako posádce dala nejvíc?

Martin: Letošní sezona byla pro nás plná změn a novinek. Začátkem roku to byly ještě starty v Poháru mládeže s Fabií N1. Následně, po dovršení mých 18 let a získání řidičáku, jsem přestoupil na Mitsubishi Lancer EVO 7. Všechny závody nám stále dávají hodně zkušeností a poznatků, ale nejvíce nám určitě dala letošní Barum Rally, která pro nás byla hodně složitá a těžká. Nikdy jsem podobný závod nejel a jsem moc rád, že se mě podařilo Barum Rally dokončit hned na první pokus!

Štěpán: Jednoznačně Barumka.Tolik kilometrů na tak náročných tratích je pro posádku sbírající zkušenosti pořádný příděl.

Vzpomeneš si na nějaké kuriozní situace z letošní sezony? Plánuješ i příští rok startovat jako mitfára Martina?

Štěpán: Docela vtipné je, když v autě zůstane zařazená „pětka“ a nic jiného nereaguje. Musíte dojet do servisu a pak i na cílovou rampu a do uzavřeného parkoviště. Tohle se nám přihodilo na sprintu v Pačejově. To jsem musel i tlačit a to už tak vtipné nebylo. Zatím jsme se nedomlouvali, ale s Martinem rozpracovaných pár věcí a rád bych je dokončil.

Jaká byla vaše letošní největší krizovka? Která RZ vám sedla nejvíc, případně které tratě se vám nejvíc líbily?

Martin: V letošním roce to byla krizovka na Barumce na RZ Troják, kde nás to vyhodilo lehce do svahu a pak na sprintu v Jeseníkách, kde jsem byl delší na brzdy a málem jsem nezatočil do ostré zatáčky. Jinak se nám naštěstí větší krizovky vyhnuly. Nejvíc nám sedl asi sprint v Prachaticích, kde se nám podařilo velmi slušně dojet. Tratě se nám líbily určitě na Barumce, Kopné, ale taky Prachatice či Pelhřimov byly pěkné soutěže.

Štěpán: Krizovek bylo opravdu málo, ale jedna za zmínku stojí. Na Trojáku jsme špatně odhadli jeden horizont a auto se nám vzneslo dost nečekaně a dopadlo mimo cestu. Martin zareagoval výborně a po několika metrech auto na cestě uklidnil. Překvapením pro mne bylo, když jsem si všiml, že při rovnání auta řadí z 5 na 4. To jsem si uvědomil, že to bylo docela rychle.

Jaké jsou plány na příští rok? Slovensko je za rohem, je nasnadě otázka, jestli neplánujete nějaké starty tam...

Martin: Plány na příští rok dáváme pomalu dohromady a v plánu jsou starty v našem mistráku jak velkém, tak i malém. Starty v zahraničí zatím neřešíme, ale je možné, že se třeba na Slovensku ukážeme.

Museli jste odvolat start na Rally Vysočina. Co se vlastně stalo? Měla na vašem zrušení startu nějaký vliv ekonomická krize ve světě? Už probíhají jednání ohledně financí na další rok?

Martin: Start na Vysočině se musel odvolat, protože ekonomická krize dolehla i na naše sponzory. Jednání na příští rok už začínají a uvidíme, jestli se podaří sehnat všechny potřebné prostředky, ale v poslední době to není bohužel vůbec lehké.

V poslední době je velmi populárním krokem zveřejňování onboardů z kabiny, i s diktátem spolujezdce. Dočkáme se nějakých videí i z vašeho auta?

Martin: V autě máme na každém závodě kameru a záběry máme k dispozici, ale je problém to dostat na stránky. Nějaké onboardy na svém webu mám, ale moc toho není. Navíc nemáme do kamery zapojený zvuk i s diktátem spolujezdce, ale někdy to třeba změníme :-)

Co bys nám řekl o týmu Locar, který ti připravuje auta? Rozumíte si? A také je nutno říci, že na některých soutěžích působil Lancer evo 7 trochu jako dědeček automobil. Neplánuje se v týmu přechod na nejrozšířenější, tedy devátou, evoluci Mitsubishi?

Martin: S týmem i lidmi v něm se známe už dlouho a spolupráce funguje bez problému a to je důležité. Lancer fungoval celou sezonu skoro bez problémů, na svůj věk je to velmi kvalitní nářadí na závodění. Hlavně, teď jsme teprve na začátku, v prvním roce získávání zkušeností. Myslím, že není tolik důležité, jestli jedeme s EVO 7 nebo EVO 9. Šlo nám letos především o získání co nejvíce zkušeností, na to nám vůz posloužil skvěle a to je důležité! Určitě se plánuje přechod na novější evoluci, kdy přesně to zatím nevím.

Je o tobě známo, že jsi jezdíval autoslalomy. Zajedeš se občas ještě na nějaký podívat nebo se dokonce i svézt?

Martin: Na slalomy se občas zajedu podívat, stavím se pokecat za klukama, se kterýma jsem závodil dřív, ale v poslední době jsem žádný podobný závod nejel a nějaký návrat do slalomů v plánu není.

Hodně závodníků velmi dobře zvládá práci mechanika a dokáží vyřešit různé problémy, které se na trati vyskytnou. Jak jsi na tom ty co se techniky týče?

Martin: Já studuji třetím rokem obor Automechanik a chodím na praxi každý druhý týden přímo do Locar servisu, kde se připravuje Lancer, se kterým jsem letos závodil, takže je to super škola.

Pojedeš příští rok opět s Mitsubishi, nebo je otevřená i možnost Subaru, se kterým jsi měl jet na Vysočině?

Martin: Pro příští rok je zatím hodně otevřené, s jakým vozem pojedu. Nemůžu vyloučit Mitsubishi ani Subaru, uvidíme jak vše nakonec dopadne. Určitě se budeme snažit sehnat co nevíce konkurenceschopný vůz.

Ještě se nabízí jedna otázka. Jak je na tom Martin Bujáček s angličtinou? Jezdec dnes nemusí jen umět výborně řídit, ale také musí dokázat komunikovat ať už s pořadateli, tak třeba s médii.

Martin: Já se učím angličtinu pouze ve škole, takže toho zas tolik neumím, ale přes zimu bych měl chodit na doučování angličtiny, takže doufám, že se to zlepší a naučím se toho o něco více než ve škole.

„Na závěr bych rád poděkoval všem, kteří nám umožnili tuto sezónu absolvovat. Všem partnerům, teamu LOCAR a otci Martina, který měl, a pořád má, nervy ze železa,“ dodal nakonec Štěpán Palivec.

Libor Hladiš
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist