www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 2. května 2025, Svátek má Zikmund, zítra Alexej

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství ČR 2009

Splněné sny Jaromíra Tomaštíka

26. března 2009 • 17:00

Nejzkušenějším soutěžním jezdcem z Valašska je v současné době bezesporu Jaromír Tomaštík. Po splnění klukovského snu, postavit se na start rally, si dopřál v loňském roce další splněné přání. Absolvoval tři podniky Mistrovství světa.

Vsetínský jezdec začínal v rally se Škodou Favorit. Soutěžní rukavice, které si Tomaštík navlékal na ruce, dále svíraly volant Fordu Escort, Subaru Impreza a Mitsubishi Lancer. Loňská sezóna byla pro Jaromíra a jeho tým hodně pestrá. Zpočátku divoká, uprostřed okořeněná starty v závodech Mistrovství světa a v závěru klidná z pocitu dobře odvedené práce.

„Rok 2008 byl pro nás poměrně proměnlivý. Hned v úvodu sezóny jsme zaznamenali dvě větší rány, kdy po jedné z nich musel Jarda Vrečka navštívit dokonce i nemocnici. Začátek tedy pro nás nebyl zrovna dvakrát šťastný. Naštěstí se k nám karta poměrně brzy obrátila tou dobrou stranou. Absolvovali jsme kompletní Mezinárodní mistrovství ČR. Před sezónou jsme se ale rozhodli startovat i na třech závodech mistrovství světa. Bylo to v Německu, ve Španělsku a na Korsice. Z těchto tří rally se nám podařilo dokončit jednu soutěž. Další dvě zůstaly vinou technických problémů nedokončené. Jednak jsme si splnili klukovský sen a pak jsme zjistili, že slovo rally vychází z trošku jiné podstaty, než která je nám předkládána na domácích soutěžích. U nás jsou RZ s délkou v průměru od 15 do 20 kilometrů. Ve světě jsou erzety s délkou okolo třiceti kilometrů. Ve Španělsku jsme absolvovali například rychlostní zkoušku, která měla 38 kilometrů. Na tuto jedinou RZ jsme měli v rozpise skoro tolik zatáček, kolik za téměř celou Barum rally. Charaktery světových soutěží jsou trošku jiné a je to pro každého jezdce ta správná výzva. Proto si myslím, že každý, kdo chce pochopit, co to je rally, by měl absolvovat takový dlouhý závod,“ shrnul dojmy z loňského soutěžního roku Jaromír Tomaštík.

Startovat na světové rally je snem každého závodníka. Tomaštíkův tým si ho splnil. Nebyl to však jednoduchý úkol. Velmi náročná byla samozřejmě finanční stránka a pozadu nezůstala ani fyzická kondička. O důležitosti silné osobnosti se přesvědčil na vlastní kůži i vsetínský jezdec. „Velmi náročné byly soutěže ve Španělsku a o týden později na Korsice. Od úterka do čtvrtka jsme pilně trénovali na Katalánskou rally. Následně byl slavnostní start a samotná soutěž. Téměř pořád jsme tedy seděli v autě. Krátce po skončení španělské rally jsme se přesunuli trajektem na Korsiku a podobný časový itinerář následoval i zde. Bylo to tedy hodně náročné z pohledu fyzické kondice, odpočinku i relaxace. Proto jsme byli rádi, pokud auto jelo bez problémů a my mohli zajíždět časy srovnatelné s konkurencí ve třídě,“ poodhalil lehce zákulisí rally Tomaštík.

Každá světová rally má jiný charakter. Zatímco v Německu se jezdí hlavně ve vinicích, Španělsku a Korsice dominují technické zkoušky ze zatáčky do zatáčky. Subaru ze vsetínského týmu vyhovovaly více ty technické erzety a tady se pak mohla posádka porovnávat se soupeři. „Byli jsme rádi za to, že v naší třídě startovaly další tři vozy Subaru, se kterými jsme se mohli srovnávat . Těšilo nás, že hned od startu jsme byli zhruba o třídu lepší než tito soupeři a dokonce jsme dokázali konkurovat i jezdcům s Mitsubishi. V průběhu rally jsme se pohybovali okolo 35. místa, s čímž jsme spokojeni. Závody jsme si užili se vším všudy,“ poznamenal vsetínský jezdec. Světové rally - to nejsou jen vážné a zasmušilé tváře plné vrásek. Jednu perličku vystřihl i Jaromír Tomaštík. „Kvůli finanční náročnosti jsme na rozdíl od soupeřů, kteří tankovali FIA speciální benzín, používali ve světě benzín obyčejný. Soupeři se na nás dívali jako na blázny, když jsme netankovali v tankovacích zónách, ale na běžných benzinových pumpách. Potom ale nevěřícně chodili za námi a kroutili hlavami, jak je možné, že na obyčejný benzín zajíždíme srovnatelné časy,“ vzpomíná s úsměvem Tomaštík.

Nyní jsme na prahu sezóny nové. Tým okolo Jaromíra Tomaštíka pracuje na plné obrátky a pomaličku se rozšiřuje. V útrobách dílny je několik soutěžních vozů rozličných značek. „Nyní plně pracujeme na sezóně 2009. Přiznám se, že v letošním roce si za soutěžní volant moc nesednu. Tým se totiž víc zaměřil na pronájmy soutěžních vozů. Tím se rozšířil i náš vozový park. V našich dílnách tak stojí vedle našich vozů i vozy našich zákazníků, o které se staráme. Proto jsme museli zapracovat jak na našem zázemí, tak i na technickém vybavení včetně doprovodných servisních vozů,“ prozrazuje vizi týmu Jaromír Tomaštík a jedním dechem doplňuje: „Zároveň začínáme pracovat i na sezóně 2010, která je z pohledu vývoje soutěžních vozů trošku nejasná. V tomto roce bychom rádi opět absolvovali tři závody mistrovství světa. Tentokráte by to mohla být trojice rally v Monte Carlu, Německu a na Korsice.“

Ještě než se ale dostaneme do roku 2010, je tady rok 09. Vsetínský jezdec již naznačil hlavní cíl týmu - pronájem vozů. Přesto nezanevře na horký volant a nějakou tu soutěž si vystřihne. „Letos bych měl startovat se Subaru na Valašské rally a párkrát bych se v průběhu roku chtěl svézt i v devítce. Zvažuji dva až tři sprinty, Španělsko a Pražský rallysprint. Je pravděpodobné, že na podzim si nenechám ujít domácí, tedy vsetínský rallysprint. Pokud to program týmu umožní, chtěl bych absolvovat dvě soutěže na Slovensku. Hlavně bych ale rád vyrazil na tratě, které neznám. Jezdit totiž pořád dokola na stejných tratích, byť v opačném směru, mi moc nedá a já bych své závodění zase rád posunul o kousek dál,“ uvedl Jaromír Tomaštík.

Miroslav Vebr
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist