www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství ČR 2009

Ječmínek: Buď se situace výrazně zlepší, nebo rallye v ČR skončí

3. dubna 2009 • 15:00

Řadu bezpečnostních opatření, která by měla zamezit narůstajícímu počtu tragédií při rallye, přichystala Federace automobilového sportu Autoklubu České republiky (FAS AČR). Opatření by měla fungovat s okamžitou platností již od nejbližší soutěže, kterou bude Rallye Šumava od 17. do 19. dubna. Jestliže se situace rapidně nezlepší, je prezident AČR Roman Ječmínek připraven závody rallye zcela zrušit.

K ráznému kroku přinutila federaci i poslední tragédie z Valašské rallye, kde kvůli své neukázněnosti zahynuli tři diváci. „Buď se nyní vypořádáme s tím, co se stalo nejen v posledních dnech, ale co se děje poslední dva roky, nebo se rozloučíme s automobilovým sportem a žádná rallye se u nás nebude pořádat,“ řekl na dnešní tiskové konferenci v Praze Ječmínek. „To říkám s plnou vážností a odpovědností. Hustota tragédií, která nás provází poslední měsíce, nás nemůže nechat klidnými,“ dodal.

FAS AČR tak dala jasně najevo, že již nechce počítat další tragedie a úmrtí. „Každý sport, byť sebekrásnější, rozhodně nestojí za to, aby přinášel oběti ať mezi jezdci, tak samozřejmě i mezi diváky,“ prohlásil Ječmínek. Právě rallye podle něj vyžaduje mimořádnou kázeň všech zúčastněných. „Rychlostní zkoušky jsou závody pořádané na uzavřené trati, ale nelze tam vytvořit takové bezpečností podmínky, jako jsou při závodech do vrchu nebo na okruzích. To je zhola nemožné,“ připustil Ječmínek.

K zajištění větší bezpečnosti by měla přispět i akce 4P - Prosíme, poslouchejte pokyny pořadatele. Jde o snahu zajistit respektování pořadatele, ať je jakéhokoli věku. Jak po poslední tragédii připomněl závodník Roman Kresta, „když má ve Švédsku pořadatelskou vestu na sobě šestnáctiletá holka, tak ji všichni poslouchají a respektují“. V Česku je ale situace zcela jiná. „U nás když je tam deset policistů, tak to náš divák stejně nerespektuje. Dokud si divák neuvědomí, jak se má na těchto soutěžích chovat, tak se situace nezlepší,“ řekl Ječmínek.

Nechce, aby rallye byla zrušena kvůli několika neukázněným jedincům, když má tak hojnou sledovanost a návštěvnost. „Statisíce diváků by tak doplatily na to, že přijde několik nových jedinců, kteří, přestože neví, jak to na takové erzetě chodí, tak neuposlechnou pokynů pořadatelů,“ připomněl Ječmínek.

Závody jsou přitom velmi sledované. „Někdy přijdou desítky tisíc diváků, navíc zaznamenáváme nárůst diváckého zájmu. Na náš domácí šampionát během víkendu přijde až 100 tisíc diváků, tedy stejně jako třeba na závod mistrovství světa formule 1 či MotoGP,“ připomněl Josef Pátl, mediální poradce FAS AČR. Zlínskou Barum Rally na přelomu desetiletí navštívilo dokonce až 250 tisíc diváků.

K zásadním opatřením patří povinnost jezdců informovat o případné nekázni diváků. „Dosud se totiž velmi často stávalo, že po projetí delegáta byla trať čistá, ale odjede pět nebo šest aut a všechno je jinak,“ řekl Pátl. Federace chce klást v této souvislosti také důraz na zajištění kvalitních a renomovaných předjezdců. Navíc zavede tzv. „mezijezdce“, kteří vyrazí na trať po různě zvoleném závodním automobilu právě s cílem kontroly trati.

Delegáti soutěže budou mít výrazně větší pravomoc ke zrušení rychlostní zkoušky s ohledem na ochranu zdraví všech účastníků soutěže. Federace slibuje také větší kontakt s diváky, aby se naučili naslouchat bezpečnostním pokynům. „Budeme se snažit lidem vysvětlit ne to, kde a proč nemají stát, ale jasně jim naopak říkat tam, kde stát mají,“ podotkl Pátl. Divácká místa budou vždy vyznačena páskou a budou na vyvýšených místech okolo trati. Diváci budou moci stát i za zdí či tarasem.

Chystá se výrazné posílení bezpečnostní služby, na Šumavě bude nyní k dispozici i vrtulník, z kterého je nejlepší přehled o trati. „Vrtulník při závodech rallye je snem mého života,“ prohlásil generální sekretář FAS AČR Radovan Novák. „Policejní vrtulník se podařilo zajistit pro Šumavu. Bude v něm předseda svazu rallye František Rosický s pravomocí okamžitě zrušit erzetu,“ dodal Novák.

Skutečnou pravomoc zrušit závod však má i nadále pouze jeho ředitel. „Jakmile delegát zjistí problém, nahlásí to řediteli, který má jako jediný pravomoc rychlostní zkoušku zrušit. Ředitel už to nebude dále zkoumat a bude v podstatě povinen uposlechnout, nebude se ptát proč a kvůli čemu. Bude to jen otázka vteřin,“ vysvětlil Novák.

Policejní vrtulník bude plně vybaven, jak je při takových podnicích běžné ve světě. „Bude tam megafon a všechna vybavení, jaká se používají při světových rallye. Musíme se snažit o to, aby se vrtulník podařilo zajistit pro každou rallye v Čechách,“ řekl Novák.

Zvažuje se také pro pořadatele povinné používání píšťalky, které je ve světě naprosto běžnou věcí. „Jde o psychologický, ale zároveň velmi užitečný prostředek,“ připomněl Pátl.

Otázkou je také součinnost s policií. „Ve všech oblastech motoristického sportu policejní složky hodně pomáhají, ať se jedná o MotoGP v Brně, plochou dráhu na Markétě či jiné podniky, ale mám obavy, že pokud je zatáhneme do pořádající služby přímo u trati, tak k tomu nepřistoupí. A když už, tak leda na základě nějakých smluvních podmínek,“ konstatoval Ječmínek.

S ohledem na dosažení větší bezpečnosti jezdců se uvažuje také o zavedení tří průjezdů tratí před závodem, aby měli závodníci větší možnost k seznámení s tratí.

Pokyny a nová nařízení jsou zavedeny s okamžitou platností. „Řada těch pokynů bude závazná, některé další budou doporučené,“ přiblížil Novák. Za 14 dnů bude v Klatovech zasedat rada, která definitivně upřesní, které pokyny budou závazné a které doporučující.

ČTK
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
03.04.2009 23:43
Mirekfric
Kdyby se těch řekněme půl milionu za vrtulník na soutěž (odhadad pro policejní stroj) radši investovalo do většího počtu pořadatelů a do jejich kvalitnějšího proškolení a vybavení...
03.04.2009 23:19
Mirekfric
Pravda, nehodě Kuzaje ani Levory by žádný postupový systém nezabránil. to, že lidi stojí za skokem na krajnici určitě není chyba jezdce...
03.04.2009 20:37
Mara
Mirek Levora byl zkušený jezdec, měl odjeto hodně soutěží a špatný rozhodně nebyl. Leszek Kuzaj je cizinec, žádný postupový systém by tu nepomohl. Lapdavský je také cizinec, navíc v tomto případě si nemyslím, že by to byla jezdecká chyba. Je to alibismus, ale žádný postupový systém by ani jedné z těchto nehod nezabránil. Teď už je jiná doba a můžeme být rádi, že vůbec někdo jezdí.
03.04.2009 20:14
rallyZH
Jestli se mohu vyjádřit k problému smrtí při rally.Jezdil jsem 26let soutěže.Dříve byl postupový systém,kdy začínající jezdci museli získat potřebné body,aby mohli postoupit do vyšší soutěže a to si myslím,že bylo správné.Tyto havárie jsou zapříčiněny hlavně nezkušeností mladých jezdců,kteří se snaži držet časy se špičkou,ale kde jsou zkušenosti a vyježděnost.Návrat k dřívějšímu postupovému systému by bylo řešení.Vždy když jde o životy jak jezdců tak diváků je to tragédie.
03.04.2009 15:04
Pluto - moderátor
Diskuze k článku probíhá ZDE: odkaz na forum.autosport.cz
toplist