www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 1. května 2025, Svátek má Svátek práce, zítra Zikmund |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Anketa Kdo byl největším překvapením letošní Šumavy? Reklama Nejčtenější články
|
Mistrovství ČR 2009Barumka ukázkovým extraktem letošního IRCBarum Czech Rally Zlín byla bez debaty zatím nejsilnějším závodem letošní sezony Intercontinental Rally Challenge. Taková konkurence, jaká se sešla ve Zlíně, doposud nikde nebyla k vidění a byla to výzva jak pro pravidelné účastníky mezinárodní série, tak pro příležitostné hosty jak z ČR, tak ze zahraničí. Průběh barumky byl zajímavý tím, že do sebe ukázkově zkoncentroval celý dosavadní průběh letošní sezony IRC. Škoda Mladoboleslavská stáj se k letošní sezoně nejprve stavěla jako k testovací, od prvních RZ zasněženého Monte ale bylo vidět, že zelení mají konečně vůz, který je účinným kladivem na konkurenci. Škoda má navíc skvělou jezdeckou sestavu – Jan Kopecký jede hlavou, Juho Hänninen srdcem, přičemž obě taktiky mohou mohou vést k úspěchu. Přesně v tomto duchu probíhala i zlínská soutěž, která dost možná překlopí letošní sezonu z pohledu škodováckého týmu z „testovací“ na „boj o jezdecký titul“. Peugeot UK Kris Meeke je dítě štěstěny. Je jedním z nejrychlejších pilotů v současném IRC, jeho pud sebezáchovy je položen úplně jinde než u většiny konkurentů a po právu směřuje za letošním titulem. Už několikrát jej ale ze hry málem vyřadily chyby plynoucí z rychlosti, ať už na Azorech, v Belgii či nyní ve Zlíně. S výjimkou Monte krizové momenty ale vždy ustál a dojel si pro velice slušný výsledek. Peugeot Belux Nicolas Vouilloz a Freddy Loix jsou letos poněkud v pozadí. Dříve suverénní duo belgické stáje letos musí čelit podstatně těžší konkurenci a na přední příčky soutěží IRC se prodírá s velkými obtížemi. Loix také doplácí na nedostatek testovacích příležitostí ze strany Kronosu, Vouilloz pod tlakem podstatně více chybuje (i když ve Zlíně ho zradila technika) a jeho letošní sezona je zatím velice nepovedená. Abarth U italské stáje je rozhodujícím faktorem jezdecká sestava. Grande Punto samotné se týmu letos podařilo podstatně zrychlit, což zejména Giandomenico Basso předvedl na Madeiře a také na barumce. Všichni tři tovární jezdci, včetně naprosto nevýrazného Aléna, ale nadprůměrně často bourají, čímž italskou stáj připravují o body a zároveň i na její čím dál pravděpodovnější rozpuštění po konci aktuální sezony. I fenomenální Luca Rossetti se s příchodem do Abarthu rapidně zhoršil, tolik chyb a havárií u něj v dobách ježdění s konkurenčním Peugeotem vidět nebylo. Mitsubishi Jediný v IRC registrovaný zástupce čistokrevných produkčních vozů to má proti konkurenci dvoutisícovek velice těžké. S výjimkou keňské Safari, kde jel vůz S2000 pouze jediný, lancery musejí na příležitost čekat v pozadí. Pravidelný účastník Franz Wittmann s Mitsubishi se letos soustředí zejména na poznávání nových tratí v zahraničí, reálné porovnání produkčních aut a S2000 tak ve Zlíně nabídl spíše Václav Pech, který svůj vůz využil skutečně na 100%, což se spolu se znalostí prostředí projevilo na konečném v rámci možností vozu velice podařeném výsledku. Proton Malá stáj MEM vyvíjející, byť s tovární podporou, závodní vůz učí jezdit svou Satrii Neo S2000 jen velice těžce. Ani angažmá silných pilotů nepomáhá, tým je patrně nevhodně koordinovaný a technicky dobrý základ vozu je vždy sražen k zemi nějakými vedlejšími vlivy. V případě barumky se bohužel nedal od Bryna Bouffiera, který byl doposud vždy ve Zlíně silným hráčem, už dopředu čekat žádný oslnivý výsledek – jeho vůz se podařilo zkompletovat až dva dny před samotným startem soutěže přímo v místě konání; předčasný konec už na shakedownu v podobě závažné poruchy motoru jen urychlil následné Bryanovo trápení se syrovým a zcela neodladěným vozem. I porucha na voze Guye Wilkse je patrně projevem limitovaného testovacího programu, bez jehož intenzivnější podoby to s dalším vývojem Protonu půjde jen těžko. Opel Opel je na tom snad ještě hůře, než malajská dvoutisícovka. Vůz je vyvíjen ze soukromých peněz bez podpory mateřské automobilky, bez podpory Hankooku by jej na mezinárodních tratích nebylo celkem jistě vidět vůbec. Tým se podobně jako MEM u Protonu vydal cestou testování a vyvíjení vozu přímo v prostředí ostrých soutěží, dobrý dojem ale nevyvolává ani tichý a velice rychlý odchod zkušeného Alexe Benguého po jediném závodě a nahrazení pilotem, jenž během své krátké kariéry sice okusil tratě MS, jeho přínos dalšímu vývoji Corsy je však vzhledem k nulovým zkušenostem s atmosférickými motory diskutabilní. Bonusy Jedním z největších překvapením letošní barumky byl sympatický výkon Jevgenije Novikova. Ten si při teprve druhém startu s atmosférickým vozem S2000 počínal velice dobře, v ostrém závodě si navíc odpustil své divoké kousky známé z MS a jeho stabilní umístění v nejrychlejší desítce bylo zcela zasloužené. O to víc mrzí odstoupení vinou techniky. Podobně je na tom náš Martin Prokop, který při debutu s dvoutisícovkou potvrdil svou letošní formu a po nedávném zisku titulu juniorského mistra světa si dojel pro další hodně podařený výsledek. -hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|