www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství ČR 2009

Základní novinky v českých rally pro rok 2010

20. listopadu 2009 • 00:10

Oba mistrovské šampionáty konané v České republice už jsou minulostí a proto je na čase podívat se, co se chystá na další rok. Menšími či většími změnami prošly kalendáře jak mezinárodního, tak sprintového seriálu, novinky se chystají i v dalších oblastech řádů a pravidel. AutoSport.CZ vám v tuto chvíli přináší přehled základních změn.

Mezinárodní mistrovství České republiky zůstává co do skladby a počtu podniků beze změn, nejvýraznější změnou bude přesun mladoboleslavské Rally Bohemia do tradičního letního termínu. U rallysprintů dojde k navýšení počtu podniků na devět; po roční pauze se do kalendáře vrací pačejovská rally. Konkrétní data konání soutěží budou oznámena později, neboť na definitivní podobě kalendáře ještě stále pracuje Svaz rally spolu s pořadateli a Asociací jezdců rally. Většinou ale budou tradiční termíny zachovány.

Novinkou týkající se kategorií vozů povolených v MMČR i v MČR-S je oddělení automobilů specifikace S2000 od vozů třídy N4. Dvoutisícovky tak budu hodnoceny ve své kategorii a v absolutním pořadí, zatímco produkční vozy N4 budou bojovat o body ve své třídě, ve skupině N a stejně jako S2000 a ostatní vozy i v absolutní klasifikaci. Toto opatření se týká pouze klasifikace MMČR a MČR-S , v mezinárodním hodnocení FIA budou vozy S2000 a N4 i nadále sloučeny do jedné třídy.

Změnou projde i systém započítaných podniků v MČR-S – při devíti uspořádaných sprintrally se do konečného počtu bodů bude v seriálu 2010 započítávat šest nejlepších výsledků. V MMČR se posádce na konci sezóny při plném počtu startů škrtne opět jen jediný výsledek.

Výraznou revizí projde i systém jezdeckých priorit. Od příštího roku přestávají platit mezinárodní priority FIA A a FIA B, které budou nahrazeny celosvětovým žebříčkem World Rank. České národní priority ASN ale i nadále zůstávají v platnosti, seznam jezdců bude nicméně zásadně redukován a bude obsahovat 10 až 12 jmen. Jejich seznam bude po schválení Svazem rally zveřejněn později.

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
23.11.2009 07:28
JanO
Měl jsem samozřejmě na mysli spíš systémový přístup než argumentaci několika velkých kluků (kluků od S2000 se někdo ptal, co na jejich vyšprtnutí ze skupiny N budou říkat jejich sponzoři?).
Stav, kdy si první tři posádky v absolutním pořadí odvezou z podniku polovinu všech pohárů a mají dokonce problém to všechno naložit do auta, se pochopitelně těm třem může líbit. Ale samo o sobě to asi nebude důkazem, že je ten systém klasifikací promyšlený.
Vyhození čistokrevných speciálů ze skupiny produkčních aut je pouze napravení nebetyčné hovadiny, nad kterou kroutil hlavou snad úplně každý (kromě těch, co to vymysleli), a která by mezi myslícími lidmi nemohla nikdy nastat. Teď by to chtělo ještě doladit ty velký kluky, protože ti tam svojí technikou nepatří taky…
Pár pohárů by tak zbylo na další, kteří si je zaslouží neméně.
22.11.2009 22:57
Pluto - moderátor
Nebo je to o tom, že se "velkým klukům" před sponzory lépe prodávalo "mistr republiky ve skupině N" než "vítěz třídy N4"? Když bylo u nás zavedené vyčlenění N4 ze skupiny N, řada jezdců z třídy N4 aktivně bojovala o navrácení zpět do N...
22.11.2009 19:55
JanO
Když má mít pár S2000 svou "kategorii", pak nerozumím proč ve skupině N zůstává takové kvantum přeplňovaných dvoulitrů.
Asi aby si to mohli ve stejné skupině rozdávat Pech s Roubíčkem...
22.11.2009 19:25
RihaLu
Současné N4 už opravdu nejsou moc sériovými vozy. N by mělo být sériové auto s rámem hasičákem a tlumiči. Ale na druhou stranu čím vice skupin tím menší je obsazenost ( ale todle pravidlo neplatí pro současnou skupinu N4 :-)
21.11.2009 17:43
slonikyta
nejsem na tom jinak - levný(?) závoďák má mít svou třídu...jen se hodně obávám ze zavedení v S2k specifikace S16 deci + ....to bude stejně drahé a všestraně náročné jak WRC
21.11.2009 16:36
ajaj
Ty chlívky už jsou a jmenují se R1 - R4, ale nějak na ně jejich tvůrci zapomínají. To se občas stává :-)
21.11.2009 12:41
Mirekfric
Současné PV už opravdu enko není, nicméně speciál to taky není. Je to takový bazmek mezi, ale do skupiny s N se sériovými auty by patřit neměl...
21.11.2009 10:26
JanO
O tom, že S2000 nemají co dělat ve skupině N a třídě N4 netřeba mě přesvědčovat. To je snad nad slunce jasné a mě by nikdy ani ve snu nenapadlo, že "odborníci" je tam zařadí. Právě proto mluvím o koncepci (resp. jejím pravém opaku) a připomínám jak to bylo s PVčky. Proč ty se vrátily do N? To nejsou soutěžní speciály? Podle mě by měly mít taky svůj odpovídající chlívek.
21.11.2009 03:26
Pluto - moderátor
To JanO: Dovolím si až tak nesouhlasit. Vozy S2000 prostě do skupiny N ani třídy N4 nepatří, jsou to čistokrevné soutěžní speciály, které měly původně vlastní kategorii a do N/N4 byly zařazeny až posléze, aby vůbec měly s kým bojovat. Až poté nastal boom těchto vozů... Po vyčlenění vozů S2000 z N4 volají prakticky všude po světě a jsem velice rád, že se FAS k tomuto kroku odhodlal. A není pravda, že je to tak jen u nás - oddělenou klasifikaci mají například ve Francii, v některých úrovních italského šampionátu, v Belgii, v Polsku, v Portugalsku a příští rok nejspíš i na Slovensku.
20.11.2009 22:46
JanO
S2000 (na rozdíl od zbytku světa) dostávají u nás pro příští rok vlastní „kategorii“? Není to tak dávno, co obdobným experimentem prošly N>2000 (jen to tehdy nebyla kategorie, ale skupina PV), kupodivu se ale vrátily zpátky do skupiny N, a to i přes fakt, že jich bylo násobně víc než je dnes dvoutisícovek, a že pořadí ve skupině N tak na chvilku přestalo být kopií třídy N4…
Tak tomuto vývoji já říkám koncepce. A to unikly zatím jen „základní“ novinky...
toplist