www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 19. června 2025, Svátek má Leoš, zítra Květa |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Reklama Nejčtenější články
|
Ostatní soutěže 2010Přehled národních šampionátů - týden 1 až 4Rok 2010 je pro server AutoSport.CZ ve znamení řady novinek. Další z nich přichází právě teď a týká se samotného obsahu zpravodajského serveru. Kromě podrobného zpravodajství z mezinárodních soutěží MS, ME, IRC a českých šampionátů vám budeme přinášet týdenní souhrny všech soutěží národních šampionátů obsahující základní informace o průběhu rally a jejich výsledky. Jelikož bývá úvod roku na soutěže poměrně chudý, přinášíme v dnešním souhrnu dohromady všechny soutěže konané během ledna 2010. Estonsko – Voru Talverally (23.1.2010) Hattrickem týmu MM Motorsport Markka Märtina skončil úvodní díl estonského šampionátu, kterým byla Voru Talveralli. Ött Tänak, jeden z vítězů programu Pirelli Star Driver pro rok 2010, s produkční imprezou poprvé startoval s někdejším navigátorem Urma Aavy, Kuldarem Sikkem, a těsně pokořil stájového kolegu Georga Grosse na Focusu WRC. Na třetím místě skončil Egon Kaur s dalším subaru, čtvrté týmové auto pilotované Aigarem Pärsem skončilo na sedmé pozici. Na startu se objevilo téměř osm desítek soutěžních dvojic, mezi nimi i posádky z Finska, Lotyšska, Litvy, Ruska a dokonce i ze Španělska. Byl to Claudio Aldecoy, kdo se na sever přijel sklouznout s vozem WRC, ale rozhodně nemohl pomýšlet na dobré umístění v konkurenci místních zkušených matadorů. Mezi ně patřil i Jukka Hiltunen, který se po téměř roce opět vrátil na závodní tratě a po krátkém intermezzu s Peugeotem 207 S2000 z loňské zimy se nyní opět předvedl s Focusem WRC. Bohužel jeho pouť skončila už na RZ 3, kde si „ustlal“ v závěji a soutěž pro něj skončila; odstoupil z druhého místa průběžně. O vítězství se vedla těsná bitva mezi Tänakem a Grossem, nakonec rozhodla závěrečná RZ 5, kde pilotovi WRC zhasl motor a výsledná ztráta nakonec o těsné tři desetiny sekundy rozhodla ve prospěch jezdce na subaru.
Finsko – Arctic Lapland Rally (29.-30.1.2010) Kosti Katajamäki na Lanceru Evo X si po výhrách z let 2006 a 2007 připsal další vítězství na zahajovacím dílu finského mistrovství. A to i přesto, že nevyhrál jedinou rychlostní zkoušku. Arctic Lapland Rally je tradiční a jednou z nejdůležitějších rally v zemi a pravidelně se na jejím startu objevují zajímavá jména. Ani letošní vydání nebylo výjimkou, když se zde v rámci testu před Švédskou rally objevil Dani Sordo s továrním citroënem a s týmž vozem jedoucí Kimi Räikkönen, který si zde odbyl závodní premiéru u francouzské stáje. Debut pro okruhovou superstar ale dopadl rozporuplně, když už na druhé vložce někdejší mistr světa Formule 1 vylétl z tratě a po přeražení několika stromů uvízl v závěji. Modrostříbrnou C4 se nakonec podařilo ze sněhové pasti vyprostit a v servisu opravit a přestože měl Kimi na kontě více než půlhodinovou ztrátu, vydal se i na následující vložky sbírat další zkušenosti. Na boj o čelní příčky ale mohl zapomenout, tam měli situaci v otěžích jiní. Kromě Sorda a Katajamäkiho zejména Jarkko Miettinen poprvé startující se svou nově pořízenou Fabií S2000, Katajamäkiho týmový kolega Juha Salo s lancerem a zpočátku také Ott Tänak, který na poslední chvíli nahradil Georga Grosse ve Focusu WRC. Poměrně slušně se vyvíjející se debut s vozem této specifikace pro mladého Estonce ale skončil poté, co u Fordu připravovaného týmem Markko Märtina odešlo olejové těsnění motoru. Na stupně vítězů nakonec vystoupali Katajamäki, Miettinen a Salo; nad nimi se ještě vznášel v celkové klasifikaci nejrychlejší Sordo, který ovšem do hodnocení finského mistrovství není započítáván.
Katar – Quatar Int. Rally (21.-23.1.2010) Spíše severské resumé svou lokací narušuje Katarská rally, která otevřela další sezonu blízkovýchodního mistrovství FIA MERC. Letos se na tuto soutěž upřely zraky mnoha lidí z celého světa, neboť se zde odehrála premiéra prvních klientských Fiest S2000. O debut se postarali šestinásobný mistr Blízkého východu Nasser Al Attiyah a jezdec továrního týmu Ford Khalid Al Qassimi. Oba se před startem rally museli potýkat s technickými potížemi na poslední chvíli dokončených vozů, ty ale do soutěže odstartovaly v plné síle a to i díky technikovi M-Sportu, který na poslední chvíli přiletěl do Kataru z již rozjeté Rallye Monte Carlo. Soutěž začala famózně pro Al Attiyaha, který vyhrál prvních pět vložek v řadě; v jednom případě mu dopomohl i Al Qassimiho defekt. Jezdec Abu Dhabi Rally Teamu ale kontroval a vyhrál RZ 6 a 7, nicméně byl to z Dakaru rozjetý Al Attiyah, který ještě na poslední vložce etapy odpověděl další dílčí výhrou a šel přenocovat jako průběžný lídr celé soutěže. Druhý den si Katařan trochu zdramatizoval situaci defektem hned na první ranní vložce. Propadl se za Khalida Al Qassimiho, jenže toho stejný problém postihl hned na dalším testu a více než tříminutová diference se rázem smrskla na necelých pětačtyřicet sekund. Když v průběhu dne přišel další defekt, Nasser byl rázem se čtyřminutovým nákokem opět v čele. A podobně jako na Monte Carlu byla jeho fiesta jediná, která nakonec spatřila cíl; pro Al Qassimiho vůz byl osudný další defekt, na jehož opravu už jezdec neměl k dispozici žádnou rezervní pneumatiku. Ani další dva vozy S2000 ve startovním poli neměly na růžích ustláno - Rashid Al Ketbi s Fabií S2000 připravovanou rakouským týmem BRR sice po první etapě uzavíral nejrychlejší trojici, těsně před koncem druhého dne ale musel odstoupit poté, co mu z převodovky vytekl olej. Mnohem dříve se vyřadil Yazeed Al Rajhi s peugeotem; už na RZ 1 prorazil pneumatiku, definitivní konec přišel o tři vložky později, když jeho 207 S2000 na jednom ze skoků přistála rovnou na chladič. Al Attiyah tedy nakonec v poklidu dojel do cíle, přičemž na druhé místo se posunul Mister Al Marri s Imprezou STI připravovanou podobně jako Nasserova Fiesta týmem Autotek Autosport.
Litva – Halls Winter Rally (30.1.2010) Společný start litevského i lotyšského šampionátu se uskutečnil na Halls Winter Rally. Soutěž s centrem v litevské Ucianě vyhrál Janis Vorobjovs před Marisem Nieksansem a aktuálním Lotyšským mistrem Aivisem Eglem; všichni startovali s Lancery Evo IX. Za nimi skončil Saulius Girdauskas, který loni jezdil se Škodou Fabia WRC, letos ale nastoupil s Mitsubishi Colt kategorie Open. Zelený vůz, který má svým datem výroby má blíže k historickým, než soudobým automobilům, byl nejrychlejší na prvních třech vložkách, pak se ale porouchala palivová pumpa a Girdauskas se propadl na deváté místo. Po stíhací jízdě se nakonec probojoval na konečné čtvrté místo a zároveň ovládl klasifikaci lotyšského mistrovství. Na jejím druhém místě byl klasifikován celkově šestý Rokas Lipeikis, který závod absolvoval i přesto, že na konci minulé sezony avizoval konec kariéry.
Norsko – Sigdalsrally (9.1.2010) Anders Gröndal si po čtyřech letech odnesl vítězství v soutěži norského mistrovství, když v Sigdalsrally o necelou minutu porazil Andrease Mikkelsena startujícícho stejně jako v minulé sezoně v „oholené“ pohárové Impreze STI. V promrzlé soutěži, kdy se okolní teplota pohybovala okolo mínus třiceti stupňů, bohužel neuspěl největší favorit Mads Östberg, který na RZ 4 skončil v závěji. Do té doby si počínal celkem jednoznačně, po třech vložkách už nad Gröndalem vedl o více než minutu. Ani po Östbergově odstoupení ale Gröndal neměl vyhráno, do konce soutěže jej stihlo ještě potrápit nefunkční turbo a porouchaný interkom. Zajímavý souboj se odehrával mezi P.G. Anderssonem, který nastoupil v rámci přípravy na „světovou“ Rally Sweden s produkčním Mitsubishi, a Eyvindem Brynildsenem. Lépe začal jezdec s dvoutisícovkou od Škody, ale už na RZ 2 udělal hodiny a ztratil víc než minutu. Na dalších zkouškách si oba rivalové nedarovali ani sekundu, rozřešení nakonec přinesla Brynildsenova škodovka, která se po RZ 7 sama od sebe přepnula do nouzového režimu. Posádka proto raději vůz odstavila a ze slibně rozjeté rally odstoupila.
Norsko – Mountain Rally Norway (23.1.2010) Druhá soutěž norského šampionátu, která se jela jen o dva týdny později, pro mnohé probíhala jako přes kopírak - Gröndal opět vyhrál a Östberg opět skončil na RZ 4. Osvěžením soutěže byl start účastníka MS Henninga Solberga se starším Focusem WRC05 a poprvé s Ilkou Minor na sedadle spolujezdce. Nově postavenou dvojici však zkraje rally trápil přehřívající se motor a tak se nebylo co divit, že na ni Mads Östberg díky třem dílčím výhrám na prvních vložkách najel necelou minutu. Jenže potom přišla jezdecká chyba a Impreza WRC S12B týmu Adapta uvízla v závěji; bohužel to bylo zrovna v místě, kde nebyli žádní diváci. Do čela se tak posunul Gröndal, který ale s ohledem na body do šampionátu zvolnil a připustil možný atak Solberga. Ten nakonec přišel, nicméně jezdec na Impreze WRC S10 vyhrál i poslední dvě vložky a vítězství nakonec přeci jen udržel až do cíle. Ve skupině N se nedařilo Andreasi Mikkelsenovi, který během úvodní sekce ztratil na svém pohárovém subaru trojku a čtverku a kvůli dlouhé výměně převodovky v servisu byl obtěžkán velkou penalizací. Díky parádní stíhací jízdě se ale nakonec probojoval z nelichotivého dvacátého místa až na celkové páté a třetí ve třídě. Dvě „enkové“ příčky před ním obsadili Sveinung Bieltvedt a Eyvind Brynildsen. Jezdec na Škodě se na Mountain Rally poprvé ukázal s novým spolujezdcem Cato Menkerudem, ani ten mu ale nepomohl k porážce od pilota produkčního Subaru.
Norsko – Svullu Rally Dahbi (30.1.2010) Minisoutěž s centrem v Svullrya sice nebyla zařazena do norského národního mistrovství, zmínku si ale zaslouží díky doslova hvězdnému obsazení. Na startu se objevilo pouhých patnáct posádek, mezi nimi ale byli hned tři mistři světa, kteří podnik využili pro rozjetí před světovou Rally Sweden - Pettera Solberga, Marcuse Grönholma a Patrika Sandella měl původně doplit ještě další juniorský šampión P.G. Andersson, ten se ale na poslední chvíli omluvil kvůli účasti na švédském minipodniku Bergslagsrallyt, jejž absolvoval coby předjezdec. Všech devět RZ, které jsou známé z národní Rally Finnskog, se stalo kořistí Pettera Solberga. Další čtyři místa byla obsazena pohárovými imprezami. Zejména Marcus Grönholm si na tuto techniku dlouho zvykal, největší potíže mu dělalo řazení se spojkou, které je u prakticky sériové verze subaru nutností. Andreas Mikkelsen jej na šesti vložkách porazil, jenže defekt na RZ 6 a následná ztráta talentovaného Nora zbrzdila a dvojnásobného mistra světa naopak posunula na konečné druhé místo.
Rusko – Rally Peno (29.-30.1.2010) Patrik Flodin, který i letos hostuje v ruském šampionátu u stáje URT, zvítězil stejně jako před rokem na úvodní podniku sezony, Rally Peno. Vyhrál šest z devíti rychlostních zkoušek a druhého Andreje Žigunova za sebou nechal o více než minutu a půl. Asi největším lákadlem soutěže byla očekávaná bitva mezi Švédem a domácím Jevgenijem Novikovem, který se do ruského mistrovství vrátil po sezoně strávené v MS. Za delší konec už od začátku tahal Flodin, sice nejprve v řádu sekund nebo jejich desetin, avšak když se mu během jediné zkoušky podařilo odskočit o více než dvacet vteřin, zdálo se být jasno. Novikov se už na odpověď nezmohl a svou pouť nedobrovolně ukončil na RZ 7 po poruše motoru jeho nového Lanceru Evo X; v tu chvíli na Švéda ztrácel již bezmála čtyřicet vteřin. Tuto vložku nejrychleji projel Andrej Žigunov, také následující – poslední – test se stal kořistí domácího jezdce, tentokrát Dmitrije Tagirova.
USA - Sno* Drift Rally (29.-30.1.2010) Travis Pastrana už potřetí vyhrál Sno* Drift Rally, úvodní podnik seriálu Rally America konaný v okolí Atlanty, hlavního města státu Michigan. A to i přesto, že si před soutěží zlomil klíční kost a celý podnik absolvoval se dvěma výztuhami a patnácti šrouby v rameni. Hlavní reprezentant amerického Subaru vyhrál celkem třináct z dvaceti rychlostních zkoušek. Dalších pět ovládl celkově druhý Kanaďan Antoine L’Estage, který nakonec ztratil přes jednu a půl minuty. Úplně první vložku ovládl Ken Block, který dlouhá léta jezdil po boku Pastrany v Impreze STI. Letos se ale dal dohromady s Fordem; s Focusem WRC absolvuje několik vybraných podniků MS, v severoamerickém mistrovství ale bude startovat s Fiestou kategorie Open, a to konkrétně s ve Švédsku připraveným exemplářem, se kterým vloni Marcus Grönholm šplhal na Pikes Peak. Debut Monster World Rally Teamu ale dopadl nevalně; Block se na RZ 7 dostal do hodin, poškodil zavěšení a poté odstoupil. Na ledem pokrytých tratích se jelo bez hřebů, není se tedy co divit, že i mnozí další často končili v závějích. To se týkalo i nové akvizice Subaru Rally Teamu USA, Davida Mirry, který nakonec spadl ze čtvrtého na šesté místo. Boj o podium byl ale dlouho dopředu rozhodnutý, kromě Pastrany jej obsadili ještě L’Estage a William Bacon, oba na vozech Mitsubishi.
-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|