www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 21. června 2025, Svátek má Alois, zítra Pavla

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2010

Dvě rally v jedné - výhoda či bolestivá cesta?

3. února 2010 • 17:00

Dva z prvních tří podniků letošního mistrovství světa se pojedou ve formátu dva v jednom. Organizátoři Švédské rally (11.-14. února) připravili několik zkoušek, které mezi průjezdy účastníků podniku WRC pojedou soutěžící domácího švédského šampionátu. Třetí podnik kalendáře - jordánská rally (1.-3. dubna) se pak bude započítávat jak do šampionátu WRC, tak do Mistrovství Středního východu (MERC). V obou případech čelili pořadatelé řadě potíží, jak zaručit bezproblémový průběh dvou šampionátů najednou. Složitější situaci nicméně měli ti jordánští - v jejich případě se totiž jedná o dva mezinárodní šampionáty s částečně konfliktními pravidly.

Ředitel závodu Mazen M. Dajani vysvětluje, že obdrželi od FIA potřebnou výjimku k pořádání duálního podniku. Mezi hlavní rysy soutěže patří např. tyto podmínky:

- Mezi posledním vozem pole soutěžících WRC a prvním vozem podniku MERC bude patnáctiminutová mezera.

- Do itineráře podniku MERC spadají jen druhý a třetí soutěžní den. Slavnostní start v historickém městě Jerash konaný ve středu v noci se bude počítat pro oba podniky. Třídenní jordánská rally končí nezvykle v sobotu.

- Seznamovací jízdy budou probíhat současně.

- Pokud bude soutěžící WRC registrován i v šampionátu MERC, budou mu pro toto mistrovství uděleny body tak, že budou započítány jen penalizace z druhého a třetího dne.

- Soutěžící musí dodržovat pravidla o palivech a pneumatikách podle toho, do kterého podniku se přihlásili, tedy v případě, že se přihlásili do obou, tak musí dodržovat tyto předpisy pro oba podniky zároveň.

Teprve podruhé se bude započítávat podnik jak do mistrovství světa, tak do regionálního šampionátu FIA. Když se v roce 2004 jela v Japonsku spojená soutěž WRC a APRC (Asijsko – pacifické mistrovství FIA), objevila se řada více či méně očekávaných problémů, například ten, že spolu bojující posádky vyrážely na trať až s pětačtyřicetiminutovým zpožděním. Dalším problémem bylo, že komisaři nebyli fyzicky schopní vydávat rozhodnutí vůči vzneseným dotazům a protestům soutěžících v průběhu podniku kvůli nedostatku času či vyčerpání.

Nasser Al Attiyah plánuje startovat v obou kategoriích. Jeho manažer Ken Skidmore vysvětluje, jak vše v praxi bude probíhat: „Jelikož Nasser startuje v šampionátu SWRC, musí používat jednotné palivo a pneumatiky pro WRC. Počítáme s tím, že soutěžící šampionátu středního východu, kteří nesoutěží po celé tři dny, mohou používat výkonnější pneumatiky a palivo, ale na druhou stranu budou mít nevýhodu horšího stavu trati.“

Zapojení národních šampionátů do podniků WRC není ničím novým s výjimkou několika let, kdy tato možnost byla ze strany FIA zcela zakázána. Tentokrát se do světové švédské rally přihlásilo pouze devět domácích posádek a všechny projevily zájem bodovat i do mistrovství Švédska. Problémy, se kterými se organizátoři potýkají, spočívají například v konfliktních předpisech pro pneumatiky, palivo, stanovení objízdných tras, startovním pořadí či seznamovacích jízdách. V jejich případě se ale tyto problémy týkají narozdíl od Jordánska jen národních soutěžících. Švédští pořadatelé plánovali dvojitý závod už v roce 2008, ale tehdy zasáhlo nepříznivé teplé počasí, které vedlo ke zrušení národní části zimního podniku.

-fri- ; -mah- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist