www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 27. dubna 2024, Svátek má Jaroslav, zítra Vlastislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 10 - Rally Guanajuato Bicentenario (PWRC+SWRC)

Rozhovor s Malcolmem Wilsonem o Mexiku a nových pravidlech

9. března 2010 • 12:00

Rozhovor s Malcolmem Wilsonem, šéfem tovární stáje BP-Ford Abu Dhabi World Rally Team a zároveň majitelem M-Sportu, který vyvíjí vozy Ford Fiesta S2000. Proč se jeho týmu nedařilo v Mexiku? Co říká na vývoj nových pravidel?

Na úvod několik otázek k Mexiku. Co bylo důvodem nepodařeného mexického vystoupení pro Ford?

„Všechno začalo jít z kopce první den. Mikko ztratil tím, že jel první, daleko víc času, než jsme očekávali, což s sebou přineslo sérii dalších problémů. I kdybychom věděli, jak obtížné pro nás podmínky budou, naši taktiku bychom ale stejně neměnili.“

Mexiko se zdá být vaší nešťastnou soutěží. Krom vítězství Markko Martina v roce 2004 Ford nikdy tento podnik nevyhrál…

„Nezapomínejte, že Jari-Matti před dvěma lety, když se zde jelo naposledy mistrovství světa, vedl celý první den, i když startoval jako druhý než ho potkal problém s hadicí turbodmychadla.“

V téhle rally je zakázáno testování. Může to napomoct chybě při nastavování auta pro soutěž?

„Největší problém je přijít na to, jak dostat co nejvíc z motoru, i když je úžasné jak přesně již lze podmínky simulovat. Vysoká nadmořská výška způsobuje, že jsme na tom všichni o nějakých 25-30% hůř s výkonem, ale ten rozdíl není o moc větší než třeba v Argentině. Samozřejmě takový pokles výkonu způsobuje i další problémy v ovládání auta či v rozhodování o správných pružinách a podobně.“

Jaké největší výzvy představuje Mexiko?

„Především efekt velké nadmořské výšky, ale také tvrdé dopady na skocích. Naše auta na této soutěži trpí víc než na kterékoli jiné v seriálu mistrovství světa.“

Jaké závěry jste učinili z průběhu soutěže?

„Jsme zmatení. Jezdci Citroënu vyhrávali všechny zkoušky. Nevíme, jestli to jde na vrub motoru nebo něčeho jiného. Opravdu nám to drásalo srdce, upřímně to pro nás znamená vrátit se ke kreslícímu prknu…“

Nyní již k novým pravidlům. Do začátku nové sezony, která by se měla jet podle nových pravidel, nezbývá již ani deset měsíců a přitom tyto nové předpisy stále nebyly oznámeny. Jak v takové situaci můžete pracovat?

„Máme velmi dobrou představu o tom, co bude v nových předpisech uvedeno, ale pořád potřebujeme oficiální razítko, které by předpisy měly obdržet na jednání Světové rady motosportu příští týden v Bahrajnu (11. března). Vše směřuje k použití přeplňovaného motoru o objemu 1,6 litru.“

A co pravidlo definující přídavné díly, které musíte použít na současné vozy Super 2000, aby nová WRC byla vizuálně rozpoznatelná?

„Myšlenka spočívá v použití kitu, který způsobí, že auto bude vypadat trochu jinak. Ten by se měl podle toho, co zatím víme, skládat ze zadního křídla a předního nárazníku. Zatím žádná konkrétní pravidla v ruce nemáme, ale představujeme si, že mantinely budou přibližně stejné jako u současných WRC. Nemyslím, že by zrovna tohle bylo nějak zásadním problémem v porovnání s předpisy pro nový motor, protože už opravdu máme málo času na vývoj. Zatím pracujeme na základě předpokladu 1,6 litrového motoru.“

Jaký sériový motor byste použili jako základ?

„Stále vyhodnocujeme různé možnosti, abychom vybrali nejlepší možný základ.“

Co se stane se starým pravidlem, že nelze homologovat vůz WRC pokud se výrobce nezaregistruje do Mistrovství světa?

„Nevím, to vám nedokážu říct. To, na čem záleží, je vytvořit regule takové, aby přilákaly nové výrobce do Mistrovství světa. To by byla má priorita.“

Líbilo by se vám, kdyby noví výrobci mohli stavět WRC bez závazku soutěžit v Mistrovství světa nebo by to škodilo úrovni šampionátu?

„Situace je taková, že pokud výrobce chce, může homologovat vůz Super 2000 a později ho konvertovat, což je cesta, kterou jsme si zvolili ve Fordu. Pořád je tu ještě možnost pro výrobce zapojit se do Mistrovství světa s čistokrevnou S2000, a samozřejmě toto pravidlo by mělo zůstat zachováno.“

Postavit auto Super S2000 je levné v porovnání s povinností startovat ve WRC…

„Určitě, startovat v šampionátu je velkým závazkem, ale pořád je to stejná situace jako se současnými auty. V tom, kolik je potřeba postavit aut a dílů, není žádný rozdíl.“

Co si myslíte o politice Citroënu, že není nutné stavět vůz Super 2000 před homologací nového WRC?

„Nemám s tím problém, pokud to tak chtějí dělat, je to v pořádku. My jsme byli v jiné situaci. Chtěli jsme vstoupit na trh s vozy Super S2000 s Fiestou, protože naším cílem je vybudovat jakýsi žebřík příležitostí od R2 přes S2000 do WRC. Nevadí mi to, dokud je jejich auto postavené podle stejných technických předpisů.“

A na závěr – kolik Fiest S2000 bylo už objednáno?

„Dvacet sedm. Naše třinácté auto je mimochodem nyní na cestě do Španělska…“

-mah- ; -fri- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist