www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 10 - Rally Guanajuato Bicentenario (PWRC+SWRC)

Se Sebastienem Loebem o okruzích, rally a Kimi Raikkonenovi

10. března 2010 • 07:00

Největší mediální událostí probíhající sezony světového šampionátu v rally je výzva, které čelí bývalý mistr světa Formule 1 Kimi Raikkonen po přestupu do pro něho úplně nové motoristické disciplíny. Vstupuje do teritoria, do kterého žádný jiný jezdec Formule 1 nevkročil na víc než pár jednotlivých startů.

Vstupuje tam s týmem Citroën, jehož jednička Sebastien Loeb díky svým zkušenostem z okruhového závodění je jedním z mála lidí v rallysportu, kteří mají představu, co to pro Kimiho obnáší. Sebastien Loeb si našel před startem Rally Guanajuato Bicentenario čas, aby nám objasnil, jak Kimiho situací vidí on.

Myslíte si, že okruhový pilot má přirozené předpoklady, aby se z něj stal dobrý soutěžní jezdec?

„Myslím, že ano, ale potřebné schopnosti jsou odlišné. Okruhový jezdec samozřejmě ví, jak řídit soutěžní auto, a jsem si jistý, že kdybychom já a Kimi vzali stejné auto na stejnou šotolinovou trať, kterou bychom jezdili mnohokrát, tak pojede skoro stejně rychle jako já. Jenže to není totéž jako skutečná rally. V té nemůžete trénovat každou zatáčku stejným způsobem, hledat ideální brzdný bod. Musíte si vytvořit precizní rozpis a naučit se být schopný předvídat. Myslím, že naučit se používat rozpis je pro okruhového jezdce nejtěžší.“

Je nějaký podstatný rozdíl v mentalitě?

„Nemyslím, že by tam byl velký rozdíl. Oba na startu víme, že musíme jet co nejrychleji dokážeme. Ale koncentrace v rally je odlišná, protože se musíte zároveň nejen koncentrovat na řízení, ale taky poslouchat rozpis. Na okruhu se soustředíte jen na řízení auta, i když musíte také myslet na jezdce okolo. Muset poslouchat rozpis je jako další dimenze, ale pokud neznáte cestu zpaměti, tak jste rádi, že vám někdo řekne, co bude následovat! Pro mne je to přirozené, ale jsem si jistý, že Kimi by vám řekl, že to je zvláštní. Samozřejmě on zase bude mít přirozené schopnosti, které nemám já.“

Co je pro soutěžního jezdce nejobtížnější na řízení závodního auta na okruhu?

„Pro mne je nejdůležitější najít správný okamžik pro předjíždění a nesrazit se se soupeřem. To vyžaduje určitou zkušenost. Nejtěžší ale bylo přizpůsobit se autu. Přilnavost na okruhu je neuvěřitelná díky přítlaku, takže zatáčkami jezdíte mnohem rychleji a také mnohem později brzdíte. Brzdit z rychlosti 300 km/h nějakých sto metrů před zatáčkou, to není ani trochu přirozené! Je důležité zvyknout si na aerodynamické síly. Okruhové závodění je také daleko víc fyzicky náročné než rally kvůli přetížení, takže taky potřebujete silný krk, abyste odolali odstředivé síle.“

To maximální fyzické úsilí musíte na okruhu obvykle vyvíjet po kratší dobu, ale co v Le Mans?

„Le Mans není tak fyzicky náročné, je to trochu podobnější rally, protože se musíte soustředit po dlouhou dobu. Důvod, proč to není tak fyzicky náročné je v tom, že je tam hodně rovin, kde si můžete odpočinout, ne jako na tratích Formule 1 jako je třeba Hungaroring, který je velmi klikatý. Le Mans je ale velmi únavné, musíte se soustředit dvě hodiny v noci, i když jste unavení. To je odlišné.“

Soutěžní jezdci také musí řídit ve špatném počasí...

„To bude pro okruhové jezdce určitě vždycky těžké - ale pro nás je to těžké taky. Za špatného počasí se rozpis stává ještě důležitějším než jindy. Ale po pravdě pro mne je taky hodně obtížné řídit prototyp v Le Mans, když prší.“

Takže čemu všemu bude Kimi letos čelit?

„Toho je! Každá rally je jiná, naučit se správně zacházet s pneumatikami, nepředvídatelné podmínky, kterým čelíme, ale především pro něj bude největší výzvou rozpis a nový návyk spoléhat se na člověka, který sedí vedle vás.“

-mah- ; -fri- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist