www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 4. května 2024, Svátek má Květoslav, zítra Klaudie

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 10 - Vodafone Rali Portugal (SWRC+JWRC)

Portugalská rally premiérovým vítězstvím Ogiera

30. května 2010 • 17:00

Prvním vítězstvím mladého Sebastiena Ogiera a jeho navigátora Juliena Ingrassii skončila letošní Vodafone Rally de Portugal, šestý podnik letošního mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích. Kompletní stupně vítězů navíc obsadila značka Citroen, když za vítězným Ogierem dorazil do cíle jeho krajan Sebastien Loeb a třetí místo vybojoval Dani Sordó.

Ogier svým výkonem v Portugalsku definitivně potvrdil své kvality a jeho jízda se dala hodnotit jen v superlativech. Nejen, že se dokázal vyrovnat s nelehkou úlohou prvního na trati v sobotu i v neděli, ale navíc odolal náporu úřadujícího několikanásobného mistra světa a svého jmenovce Sébastiena Loeba. 'Little Seb' šel do vedení už po třetí rychlostní zkoušce soutěže a na konci úvodního dne si dokázal vybudovat rozhodující náskok na jedničku továrního týmu Citroen, když vyhrál bez jednoho všechny páteční testy.

Samotný Loeb tak musel nakonec uznat svou porážku, ale zároveň ocenil výkon svého nového rivala. Přesto, že se dnes ještě snažil zvrátit výsledek ve svůj prospěch, Ogier s ním držel tempo a nakonec jej symbolicky, i když zanedbatelným rozdílem, porazil také v závěrečném duelu na superspeciálce v Algarve.

Obrovský náboj měl ovšem také souboj o třetí místo. Do něj dnes ráno nastupovali na Citroenech C4 WRC Petter Solberg před čtvrtým Dani Sordem a pátým Mikkem Hirvonenem na Fordu Focus WRC. Solberga ráno potrápily potíže s volným řízením a před poslední diváckou superspeciálkou se zdálo býti rozhodnuto, když na třetího Sorda ztrácel Nor 4.6 vteřiny, zatímco pátý Hirvonen za ním zaostával o 8.4 sekundy.

Na závěrečné asfaltové vložce na stadionu v Algarve však Petter Solberg nedobrovolně dostál své přezdívce 'Mr. Hollywood', když divákům předvedl nakopnutí zadní části svého C4 WRC o bariéru na výjezdu z levé zatáčky, což znamenalo nejen notnou časovou ztrátu, ale i přenechání čtvrté příčky Hirvonenovi o konečné 3.7 sekundy.

Zmiňovaný Mikko Hirvonen byl po havárii Latvaly nejlepším pilotem Fordu, ale ani přes lepší výchozí pozici na trati nedokázal držet krok s Ogierem a Loebem. Problém přitom pravděpodobně nebyl v jezdeckém nasazení, ale spíš v technice, takže se naskýtá otázka, nakolik se ještě tým Malcolma Wilsona věnuje stávajícím vozům kategorie WRC s výhledem na očekávaný nástup Fiesty WRC v roce 2011.

Body za šesté místo získal s odstupem sedmi minut Matthew Wilson, u kterého jsme si v posledních sezónách už zvykli na nevýrazné výkony, z nichž se nevymanil ani tentokrát. Návrat na tratě mistrovství světa se Subaru Impreza WRC znamenal po defektu a potížích s řízením sedmé místo pro Madse Ostberga, který se hlavně snažil o dojetí s celým vozem.

Poslední bodované pozice obsadili jezdci, kteří na rozbité a prašné portugalské šotolině ztratili na vítězného Ogiera více než deset minut, tedy Federico Villagra, Chálid Al Qassimi a letošní nováček za volantem C4 WRC Kimi Räikkonen. Cíl soutěže nespatřil Henning Solberg, kterého dnes zradila technika a musel odstoupit z šestého místa.

Kategorii S2000 opanoval díky bezproblémovému výkonu Jari Ketomaa před lídrem tabulky Xavi Ponsem (oba na Fiestě S2000). Překvapivé třetí místo získal při startu s Fabií S2000 Michal Kosciuszko. Tato trojice pak v absolutní klasifikaci obsadila 11. až 13. místo. Opomenout však nelze bezesporu výborný výkon Násira Al-Attiyaha, kterého srazily dolů ve výsledcích potíže s elektrikou jeho Fiesty S2000, ani P-G Anderssona, jemuž situaci naopak zkomplikoval nejdříve defekt a následně mechanici, kteří nedotáhli náboj zadního kola.

Pohled na juniorskou kategorii v cíli byl opět tristní, když o téměř šest minut vyhrál Kevin Abbring na Cliu R3 před mladíčkem Karlem Kruudou z Estonska na Swiftu S1600. Pro bronz si díky systému Superally po sobotním výletu mimo trať dojel Aaron Burkart na dalším Swiftu.

V průběžné klasifikaci šampionátu vede i nadále Sebastien Loeb (126 bodů), na druhou příčku poskočil Sebastien Ogier s 88. body, třetí je Mikko Hirvonen se ziskem 76ti bodů. Také v hodnocení týmů je na tom lépe francouzský Citroen, když má po Portugalské rally na svém kontě 189 bodů, zatímco druhý BF Ford Abú Dhabí bodů 163. Třetí je juniorský tým Citroenu, kterému náleží především díky Ogierovi 106 bodů.

Mistrovství světa FIA v rally 2010 nyní čeká měsíční letní přestávka, po níž se jeho účastnící premiérově střetnou na asfaltových tratích v okolí bulharského lyžařského střediska Borovec. 41. Rally Bulgaria se pojede 7.-11. července a kromě jiného se můžeme těšit na návrat P-G Anderssona za volant vozu kategorie WRC, respektive Fordu Focus WRC týmu Stobart.

Jan Vaškovič; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist