www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 20. dubna 2024, Svátek má Marcela, zítra Alexandra

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

IRC 10 - Rally d'Italia - Sardegna

Tomáš Pletka si závody na Sardinii užil

24. června 2010 • 17:00

Tomáš Pletka se na přelomu května a června vydal na dobrodružství zvané Rally d’Italia – Sardegna. Soutěžní ‘výlet’ na první pořádnou šotolinu v jeho závodnické kariéře zakončil se ctí na velice pěkném sedmnáctém místě absolutně a třetím ve třídě A6. Výsledky ale nebylo to nejdůležitější, kvůli čemu se posádka Gekon Racingu do Itálie vydala.

Průkopník vozů Citroën C2 R2 a jeden z rodičů Citroën Racing Trophy startovává pravidelně v českém šampionátu, každoročně se však objeví i na vybrané soutěži mimo republiku. „Je to taková malá odměna pro posádku i mechaniky za celoroční práci. Vždycky se vydáme na vybraný pěkný závod do zahraničí, kde si to celý tým užije se vším všudy,“ prozradil milovický pilot.

Po INA Delta Croatia Rally, Rally Catalunya , Rallye Deutchland či Rallye Antibes – Cote d’Azur padla tentokrát volba na italský středomořský ostrov Sardinie, kde se jel pátý díl letošního seriálu Intercontinental Rally Challenge. „Už dlouho jsem si chtěl vyzkoušet pořádný šotolinový závod. Tím, že Sardínie vypadla z mistrovství světa, stala se i díky červnovému termínu ideálním podnikem pro zařazení do našeho kalendáře,“ prozradil důvody účasti Tomáš Pletka.

Celý týmový konvoj se vydal na Sardinii již v pátek týden před soutěží. „Jak již bylo řečeno, pojali jsme účast na soutěži částečně i jako výlet,“ neopomněl doplnit pilot. Po zdlouhavé cestě do Itálie, která zabrala téměř dva dny, se tým věnoval relaxaci u moře, hraní volejbalu a petangue, návštěvě motokárového závodiště či přírodních krás druhého největšího středomořského ostrova.

Klasický soutěžní režim pak začal ve středu seznamovacíma jízdama. Pořadatelé tentokrát roztáhli tratě po celém ostrově, takže na posádky čekaly spousty kilometrů ostrých rychlostních zkoušek i přejezdů. Tomáš Pletka s Františkem Rajnohou zvolili pro seznamovací jízdy zapůjčený Citroën C3 o objemu úctyhodných 1.1 litru. Auto navíc mělo najeto jen něco přes 300 kilometrů, takže více než tisíc najetých kilometrů při tréninku bylo skutečnou zatěžkávací zkouškou. Francouzský vůz se s místními útrapami pral srdnatě, leč svůj nerovný boj se zdejším povrchem prohrál. Těsně před napsáním závěrečného testu Monte Olio pak ‘italský‘ Citroën dodýchal úplně. „Našemu autu se asi nelíbilo obrovské vedro, které na Sardínii panovalo a tak se rozhodlo stávkovat. Chtěl bych tímto poděkovat zástupcům CRF, kteří nám pomohli nejen natrénovat chybějící úsek, ale poté i odtáhnout vůz do míst, kde se dalo vyměnit za nové,“ popsal průběh seznamovacích jízd Pletka.

Samotná soutěž začala v pátek dopoledne shakedownem. Pletka s Rajnohou plánovali dvojí průjezd, po prvním oťukání se šotolinou však přišla během druhého průjezdu ledová sprcha – kousek za vracákem zůstal závodní vůz nehybně stát a musel poprvé, naštěstí však zároveň naposled vzít zavděk místní odtahovou službou. V servisní zóně nedaleko přístavu v Olbii se naštěstí ukázalo, že na vině je ‘jen‘ poloosa. Mechanici poškozený díl briskně vyměnili a vyrazili na více než 300 km dlouhý přejezd na jih ostrova do Cagliari.

Tam se měla původně uskutečnit asfaltová superspeciálka, díky menší štědrosti místních úřadů se nakonec konal pouze slavnostní start, navíc provázený tradičními italskými zmatky. Ostré závodění pak započalo v sobotu nejdříve na rychlejších tratích na jihu ostrova v okolí Oristana, aby se posléze přesunuly více na sever na proslulou zkoušku Monte Lerno, tentokráte bez slavného skoku. Neděle pak měla na programu tradiční rychlostní testy na severu ostrova na západ od Olbie.

Jaké jsou dojmy Tomáše Pletky z premiéry na šotolině? „Bylo to parádní svezení. Před startem jsem nevěděl, co od závodu na šotolině očekávat. Naším hlavním úkolem, který jsme si před startem kladli, bylo dojet až do cíle a neublížit ani sobě, ani autu. To se nám podařilo naplnit bezezbytku a troufám si tvrdit, že ani na trati jsme ostudu neudělali. Kromě patálií s poloosou na shakedownu a s elektrikou v sobotu odpoledne jsme neměli vážnější problémy. Na takto rozbité trati jsme udělali jediný defekt, při jehož výměně jsme navíc pobavili skupinku přihlížejících českých fanoušků. Tento závod pro nás byla obrovská zkušenost,“ zhodnotil své vystoupení Tomáš Pletka, který ihned po závodech vyrážel do Francie na seminář Citroënu ohledně změn na vozech C2 R2 Max.

Dejme slovo i spolujezdci Františku Rajnohovi. „Dopředu jsme věděli, že to nebude jednoduché. Šotolinové tratě, místy hodně rozbité, místy s hlubokými kolejemi, obrovské vedro, všude spousta prachu. I když jsme očekávali hodně, ve skutečnosti to bylo mnohem náročnější. Proto si hodně cením, že se nám podařilo dojet soutěž zdárně až do cíle. Měli jsme možnost svézt se na tratích, kde vloni startovali jezdci mistrovství světa, což se nepoštěstí každý den.“

Díky účasti na Sardínii a krátkým termínům mezi závody se posádka rozhodla vynechat Agrotec Rally Hustopeče. Místo toho se představila o uplynulém víkendu na Rally Krkonoše. Poté by měla následovat Rally Bohemia a vrchol české soutěžácké sezóny, Barum Czech Rally Zlín.

„Chtěl bych poděkovat všem, bez kterých by účast na Rally d’Italia – Sardegna nebyla možná. V první řadě je to má rodina, která mě dokonce přijela osobně podpořit, spolujezdci Frantovi Rajnohovi, mechanikům, Plutovi a v neposlední řadě i všem fanouškům podél trati i doma v České republice,“ dodal na závěr Tomáš Pletka.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
11.08.2010 18:54
goguna
Vidíš, tak si se nakonec stal jakýmsi ředitelem, jak jsi si to řekl, když jsi se rozhodoval, zda na jazykovku nebo ne. Doufám, že angličtina Ti zůstala, tak jako mně. Tak Ti přeji další úspěchy. máma
toplist