www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

RSS 06 - Mogul Šumava Rally Klatovy

Komentář AutoSport.CZ

28. února 2006 • 04:00

Narozdíl od loňského ročníku musely letos posádky startující v Mogul Šumava Rallye Klatovy zapomenout na přívaly sněhu. Čekalo je nefalšované „Monte“ plné zrádných ledových a sněhových pastí, zimního posypu a mokrého asfaltu. 206 ostrých kilometrů pak jen dokázalo dominanci zahraničních jezdců. Ti nejenže porazili české posádky na IQ-Jänner-Rallye, ale rozdrtili české barvy i na jejich „domácím písečku“ na Šumavě...

Startovní listina byla hodně pestrá. 105 přihlášených posádek bylo směsicí české klasiky a rakouské originality v podobě dieselů, historiků či „hobbistů“. Mogul Šumava Rallye Klatovy totiž letos byla součástí rakouského mistrovství, což ji slušelo mnohem více než odmítnutý zápis do kalendáře evropského poháru. Českých dvojic jsme mohli v listině přihlášených napočítat jen 74 a ještě menší počet se jich skutečně vydal na tratě rychlostních zkoušek (87 startujících celkem). Jasnými favority byly A osmičky Baumschlagera a Vojtěcha, po předchozích výkonech se naopak nedalo příliš počítat s Trněným. Mnohem větší bitva se dala předpokládat v klasifikaci produkčních vozů (tedy v MMČR), kde mělo naději na slušný výsledek bezmála patnáct jezdců. Zapomínat se nesmělo ani na „Valdu“, který mohl být i s dvoukolkou hodně silným soupeřem.

Harmonogram Šumavské soutěže doznal značných změn. Soutěž se jela jako třídenní, přičemž první den (pátek) byl naplánován pětinásobný průjezd Čínovským okruhem. Nutno říci, že přitáhnout davy diváků se pořadatelům příliš nepovedlo, ve srovnání s minulými lety byl patrný obrovský úbytek fanoušků. Kroužení na okruhu se ani posádkám příliš nezamlouvalo, po okruhu jelo současně příliš mnoho aut a závodění mělo s rallye jen pramálo společného. Druhá a třetí etapa si pak vůči minulosti převrátily pořadí: V sobotu se jelo ve vysokých polohách na Vimpersku a Strakonicku, až v neděli pak v okolí Klatov. Nepříliš dobře byl vyřešen sobotní servis na dvou servisních plochách ve Strakonicích, a nejvíce vrásek asi jezdcům přidala nesmyslně sestavená startovní listina. Korunu všemu pak udělali sportovní komisaři, kteří nejenže mnohdy nesmyslně a opožděně přidělovaly časy, ale také naprosto zbytečně a necitlivě vyloučili ze hry jednu posádku. Jinak ale organizátoři soutěž zvládli dobře, a to včetně užití pneu s hřeby, o kterých se v minulosti vedly spory.

Čínovský okruh tentokrát obsahoval téměř desetinu všech ostrých kilometrů na soutěži a míchal pořadím. Páteční odpoledne nemohl považovat za vydařené jeden z favoritů pévéček Josef Semerád. Ten se po probrždění levého odbočení snažil dohnat ztrátu krácením trati, kde ale ležel „narafičený“ betonový jehlan, jenž jeho lancer nakopnul do kotrmelce. Diváci jej sice vrátili zpátky na kola, bohužel pro Semeráda ale přesně na onen betonový jehlan, který ještě víc poškodil vůz a soutěž tím pro pražského jezdce skončila. Deseti posádkám pak byl přidělen po havárii Semeráda náhradní čas. Nedařilo se „superšvestkám“ Odložilíka a Zedníka, kteří se podívali mimo trať díky velké kaluži, která vytvořila „argentinský“ brod. Podobně dopadl i Trojan, jehož nesnáze zavinil nepozorný startér: „Při nájezdu do posledního okruhu pořadatel nepochopitelně těsně před nás pustil na trať Pepu Petáka. V tomto úseku byla trať kompletně pod vodou, na které jsme vzápětí dostali aquaplaning, a abychom se nepřekulili, pustil jsem to raději do pole. Tento výlet nás stál naštěstí pouze pár drahocenných vteřin,“ svěřil se Trojan. Okruh byl doménou silných vozů a s přehledem jej vyhrál Štěpán Vojtěch 22 sekund před Trněným. Třetí čas si připsalo nejrychlejší enko Hermanna Gassnera.

Sobotní rychlostní zkoušky už byly jiným šálkem čaje a s okruhem neměly svým charakterem nic společného. V souladu s očekávaným povrchem obuli všichni pneu s hřeby a lišily se jen jednotlivé dezény a šířky kol. V neobvyklé situaci se ocitla špička startovního pole, která „zametala“ trať. První vozy jedoucí po čistém ledu a sněhu ztrácely drahocenné vteřinky, které naopak později startující posádky získávaly. Druhou RZ tak vyhrál Trojan před Baumschlagerem a Vojtěchem. Notoricky známá rychlostní zkouška Nuzín-Čkyně znamenala první vítězství pro Baumschlagera, Vojtěcha ale porazil o 1,2 sekundy, což bylo jen malé umazání pátečního manka. Na závěrečném úseku druhé sekce kontroval Vojtěch a Baumschlagerovi opět o něco ujel. Začalo se zdát, že Čínov může předčasně rozhodnout o vítězi. Produkční vozy, respektive pořadí MMČR, byly jako na přesýpacích hodinách. Díky startovnímu pořadí a problémům s nastavením vozů úplně propadly čelní posádky. Arazim, Štajf a Pech paběrkovali a v rychlostních zkouškách jen stěží zaznamenali časy v první desítce. „Bohužel jsme opět nezvolili správné pneumatiky, takže jsme měli na kluzkém povrchu ranních testů menší přilnavost než konkurence. To bylo umocněno i skutečností, že jsme startovali hned jako druzí a de facto jsme čistili později startujícím soupeřům trať. Aby toho nebylo málo, měli jsme díky elektronice určité potíže se středovým diferenciálem,“ shrnul problémy Vojtěch Štajf. Přední příčky tak obsadili později startující jezdci Cais a Paasonen, z nichž druhý jmenovaný si tentokrát z Finska přivezl své mitsubishi a byl lačný po úspěchu. Zdaleka nejlépe na tom však byl po druhé sekci vítěz Šumavy z roku 2002 Karel Trojan, který po druhé sekci oplýval nezanedbatelným náskokem 23,6 sekundy na překvapivě druhého Jandíka. Po prospaném ránu se zvedla forma Mörtlovi, který nejrychlejším časem produkčních vozů atakoval třetí místo ve skupině.

Proti českým zvyklostem se další série rychlostních zkoušek neodehrávala na stejných úsecích, ale přesunula se na jiné tratě. První jezdci si tak mohli dále zoufat nad startovním pořadím. Skvělé výkony předváděl Achim Mörtl, který překvapivě ukořistil dva nejrychlejší časy a „vyprášil kožich“ i oběma dosud nejrychlejším áčkům. Tím se posunul na třetí příčku v absolutním pořadí před všechny české produkční vozy. Tyto rychlostní zkoušky svědčily i dalším cizincům. Paasonen se dotáhnul na čtvrtého Trojana a před Caise a Jandíka se propracoval i Wittmann s „micákem“ upraveným ve skupině A. „Brouk“ se naproti tomu velmi trápil a postupně poztrácel téměř polovinu ze svého původního náskoku na modrý Baumschlagerův lancer. Výborně jedoucí Jelínek havaroval na RZ6 a kvůli neprůjezdné trati pak musely být ostatním vozům přiděleny náhradní časy. To už se bohužel netýkalo Pavla Valouška, který opět předváděl nádherný sport a bil se se čtyřkolkami o první desítku. Jízdu na hraně ale zaplatil utrženým ramenem. „V pravém odbočení na asfaltu mi levé kolo sklouzlo do rozbité bariéry, kterou poškodila auta startující přede mnou. Když jsem se z ní pokoušel vyhrabat, narazil jsem na ukrytý kořen, který poškodil rameno natolik, že už jsem nemohl dál pokračovat,“ líčil svou smůlu populární „Valda“.

Už druhý průjezd nejdelší rychlostní zkouškou letošního ročníku Mogul Šumava Rallye Klatovy napověděl, kdo bude vítězem závodu. Baumschlager zde zvítězil „o parník“ a vzdálil se Mörtlovi na 45 sekund. A kde vězí Vojtěch? Jeho peugeot parkuje u jednoho ze stromů. „Asi někde vznikl komunikační šum. V našich poznámkách byla zapsaná voda, ale byl tam led. Přijeli jsme rychleji než bylo třeba a auto už nezastavilo,“ naznačil sled událostí Vojtěchův spolujezdec Michal Ernst. Baumschlager rázem na čele osaměl, překvapivě tvrdým soupeřem se však posléze ukázal být krajan Mörtl. Přestože jej zpočátku zpomalila a vylekala unikající voda z chladiče, v nočních rychlostních zkouškách zavzpomínal na špičkový výkon z IQ-Jänner-Rallye a možná i na léta strávená ve voze WRC a neuvěřitelným způsobem stáhnul Baumschlagerův náskok jen na necelých 12 sekund. „Ráno jsem zvolil špatné pneumatiky, ale je to normální, protože Raimund špatně obul zase na večer. Jsem moc spokojený. Vedeme skupinu a máme komfortní náskok pro zítřek. S Raimundem se nebudeme honit, nemáme proč,“ prozradil v cíli etapy Mörtl. Třetí příčku v absolutním pořadí si stabilním výkonem pohlídal Karel Trojan, ačkoli jeho ztráta na vedoucí posádku produkčních vozů hrůzně vzrostla na více než minutu. Podstatně se ale změnilo pořadí za ním. Podobně jako Vojtěch dopadl Paasonen a na RZ8 taktéž havaroval. Dařilo se naopak Gassnerovi, který postupně pokořil všechny české „pévéčkaře“ kromě Trojana a vystoupal na čtvrtý stupínek. Odstup od Caise, Jandíka a Wittmanna ale dával tušit, že v neděli bude ještě o co bojovat. Až osmý byl po první etapě úřadující mistr Václav Pech, podobně se nedařilo Arazimovi a Štajfovi, kteří byli ještě o dvě, respektive tři příčky níže.

Druhá etapa

Nedělní vložky byly podstatně sušší než sobotní, co se ale nezměnilo, byl nejrychlejší jezdec. Jak avizoval na konci první etapy, Mörtl už neděli vypustil a nechal si Baumschlagera jet vlastní závod, který se mu nadmíru vydařil. V cíli měl téměř minutový náskok. Podruhé zvítězil na soutěži rakouského šampionátu a ještě si zasloužil tučný šek za celkové vítězství ve Winter cupu, který mu podstatnou měrou přispěje do týmové kasičky. „Neměli jsme žádné problémy, ale bylo to obtížné. Na první rychlostní zkoušce bylo hodně sněhu a ledu, na ostatních spíše voda. Jsme moc šťastní, že jsme dojeli do cíle a dokázali vyhrát,“ zářil Mundl jedoucí opět s Bernhardem Ettlem. Velký důvod k radosti měli i jeho krajané Mörtl a Schwarz. Také už podruhé triumfovali, v jejich případě šlo o cenné vítězství v klasifikaci českého mistrovství. Zadělali si tak na pořádný bodový trhák, na suchu to ale už s českou špičkou budou mít určitě složitější. „Měl jsem velmi komfortní náskok a snažil jsem se neudělat žádnou chybu. Musíme ještě zapracovat na autě, abychom stačili konkurenci i na asfaltu, ale myslím, že jsme do sezony vykročili výborně,“ mnul si ruce Mörtl.

I třetí a čtvrtá příčka nezaznamenala v průběhu druhé etapy žádnou změnu. Karel Trojan s Petrem Řihákem s Mitsubishi v nových barvách byli senzačně nejlepší českou posádkou, a částečně si tak zopakovali svůj triumf z ročníku 2002. Malý bodový zisk z Rakouska a druhé místo v MMČR na Šumavě značí, že i oni dobře odstartovali novou sezonu. „Se třetím místem absolutně a druhým místem ve třídě jsme s Petrem maximálně spokojeni. Nebyla to jednoduchá soutěž a na druhé místo v absolutním pořadí bychom museli značně přitlačit, čímž by stouplo i riziko. Myslím si, že právě Mörtl je jedním z nejžhavějších kandidátů na celkový titul. My ale zbrojíme a již na dalším podniku MMČR se pokusíme Mörtlovi naši porážku ze Šumavy oplatit,“ zahrozil v cíli Karel Trojan. I čtvrtý Hermann Gassner má v českém mistrovství tučný bodový základ, nicméně jeho účast v dalších podnicích je naštěstí pro české borce nepravděpodobná snad až s výjimkou bohemie.

Jestliže se někdo druhý den opravdu vyznamenal, byl to úřadující mistr Václav Pech. Ten zahájil ukázkovou stíhačku a nikdo si nemohl být jistý, že mu odolá. Jeho příkladu následovali i Arazim a létající novinář Štajf, kterým se první den nepovedl. Za Baumschlagerem se v tomto pořadí naskládali i na úvodní rychlostní zkoušce posledního dne. Pech zajel druhý čas i na následné RZ a zaznamenal první posun v pořadí před Wittmanna. Jeho laťka byla ale ještě výš. S přehledem si nakonec poradil i s Caisem, poslední štací pak zůstával mistr produkčních vozů z doby před dvěma léty Miroslav Jandík. Rozhodovala až poslední vložka. Ášín ji vyhrál a například na Baumschlagera stihnul najet více než pět vteřin. K Jandíkovi mu ale ještě stále tři chyběly... „Nerezignoval jsem a snažil jsem se svoji pozici uhájit. Zároveň jsem však nehodlal jít kvůli jednomu místu do žádného většího rizika. Po první sérii tří zkoušek to vypadalo nadějně. Rozhodnutí však padlo až na závěrečné vložce ve Strážově, kde jsme opět obuli intermedia Matador. Pecha jsme za sebou nakonec udrželi. Technika fungovala bez problémů, když opomenu jedny hodiny, vyvarovali jsme se všech krizových momentů. Po dvou nepříliš povedených sezonách se snad konečně blýská na lepší časy,“ doufá Jandík. „V sobotu jsem se s autem trochu trápil. Nefungoval mezinápravový diferenciál, což na sněhu a ledu vadilo především při brždění z velkých rychlostí a při akceleraci. Po jeho výměně ve večerním servisu se vůz začal chovat o poznání lépe a myslím, že jsme to dokázali i dosahovanými časy. Moc mě těší absolutní vítězství ve druhé etapě, kdy jsme si dokázali, že umíme být dostatečně rychlí i s produkčním vozem,“ byl nakonec spokojený Pech. V každém případě je na dalších podnicích „na tahu“, protože ze dvou dosud odjetých soutěží nevytěžil žádnou velkou porci bodů. Do následujících bojů by se už měl zapojit s novým vozem EVO IX. Sedmý tedy skončil Cais, který byl nakonec se svým umístěním také spokojený, osmý pak Wittmann junior, který ovšem s áčkovým vozem nebodoval do MMČR. Na deváté místo se v druhé etapě probojoval zrychlující Štajf. Úřadujícímu mistru republiky Arazimovi naopak jiné startovní pořadí příliš nepomohlo a na klouzavém povrchu se spíše dále trápil. Body za desáté místo mu však už nikdo neodpáře.

Viktor Hausknotz; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist