www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 12. srpna 2020, Svátek má Klára, zítra Alena

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME 10 - Rallye International du Valais

Rallye du Valais ovládl Luca Rossetti

3. listopadu 2010 • 16:30

Tovární jezdec Abarthu Luca Rossetti pouhý týden po vítězství na Rally di Como zopakoval triumf i o pár desítek kilometrů severněji na závěrečném podniku mistrovství Evropy, Rallye International du Valais.

Švýcarská soutěž se již podruhé za sebou stala závěrečným dílem evropského šampionátu. Díky tomu se na startu schází početněji menší konkurence, nákladnou cestu na závody totiž absolvují pouze ti, kterým jde ještě o nějaký slušný výsledek. Kvalitu startovního pole však významně obohacuje domácí švýcarský šampionát doplněný o Clio R3 European Trophy, Clio R3 Swiss Trophy, Twingo R2 Swiss Trophy, Citroën Racing Trophy a švýcarský pohár vozů Fiat 500 R3T.

Celkem se tedy na start v historickém románském městě Martigny postavilo úctyhodných 115 posádek. Pořadatelé si na posádky připravili tři náročné etapy, které obsahovaly osmnáct rychlostních zkoušek o celkové délce téměř 280 km. A právě tyto testy protkané Montblanckým masivem Švýcarských Alp jsou nejzářivějším bodem celé soutěže. Skutečně náročné úseky jsou směsicí charakterů jiných automobilových soutěží - chvíli si člověk připadá jako na úzkých cestách mezi soutěskami při Rallye Monte Carlo, chvíli se projíždí po zakroucených cestách Rallye Mille Miglia, poté přejde na typicky uskákaný český asfalt Barum Czech Rally Zlín, aby se závěr zkoušky odehrál na úsecích uprostřed vinic tak typických pro Rallye Deutschland. To vše ještě umocňuje několik šotolinových pasáží a vzhledem k ročnímu období i hrozba ledu a sněhu v některých místech. Samotným specifikem pak byla polookruhová zkouška ve vojenském prostoru, kterou museli závodníci při seznamovacích jízdách absolvovat pěšky!

Hned od počátku se na čele usadilo očekávané duo Luca Rossetti a Michal Solowow. Jejich největším soupeřem z řad domácích pilotů měl být Grégoire Hotz s Peugeotem 207 S2000 z dílen italské stáje Balbosca. Na úvodních zkouškách se mu však příliš nedařilo, následné dva defekty pak znamenaly konec nadějí. Kdo však překvapivě držel krok s čelem byl místní jezdec Florian Gonon. Ten usedl se Sandrou Arlettaz do staršího Subaru Impreza STI N12 a ukazoval svým soupeřům, kdo je doma pánem. Prakticky až do konce soutěže sváděla tato trojice vyrovnaný souboj, ve kterém měl přeci jen trochu více navrch Rossetti. A když svou snahu na 14. RZ přehnal Michal Solowow a urazil kolo, bylo o výsledcích rozhodnuto. Pro prvenství nejen v soutěži, ale i v celém hodnocení mistrovství Evropy si dojel Luca Rossetti, jeden ze životních výsledků vybojoval svým druhým místem Florian Gonon. Po problémech soupeřů se na vynikající třetí příčku absolutně dokázal probojovat belgický mladík Thierry Neuville, který tak vybojoval zatím nejzářivější výsledek pro nově zrozený Citroën DS3 R3T. Své vystoupení navíc okořenil absolutními vítězstvími při obou průjezdech jeho oblíbené zkoušky Bagnes vedoucími nad hlubokými srázy a tunely (paradoxně na této zkoušce v horách byl k dispozici i vodní brod). Až na čtvrté místo se v závěrečné zkoušce dokázal probojovat mocně stahující Grégoire Hotz, čímž definitivně stvrdil letošní titul švýcarského šampiona. Až na posledním úseku přeskočil famózně jedoucího italského pilota Andreu Crugnolu. Tento mladík dokázal při svém prvním regulerním startu (nepočítaje trojici zkoušek na Antibes) v zahraničí dosáhnout pouhý týden po prvenství v Pirelli Shootoutu jasného vítězství nejen v rámci Clio R3 European Trophy, ale i mezi dvoukolkami. Druhému v Clio R3 Trophy Matteu Gambovi nadělil i přes defekt více než minutu, současného lídra stejného seriálu porazil o více než tři minuty. Klobouk dolů...

Soutěže se zúčastnila i trojice českých posádek. Antonín Tlusťák přijel do Švýcarska s cílem vybojovat stříbrnou příčku v rámci mistrovství Evropy. Už před startem mu ze soupeřů ubyl Luca Betti, kterého zradil motor. Od úvodních testů se nedařilo ani Szymonu Rutovi, který měl problémy s upevněním hnací hřídele, na sedmém testu pak definitivně havaroval. Příliš se nedařilo ani Janu Černému, prakticky od úvodních kilometrů jej sužovaly velké technické problémy, příbramský pilot se po šesté rychlostní zkoušce rozhodl svůj boj s technikou vzdát. Za Lucou Rossettim tak vybojoval druhou příčku Matteo Gamba s Renaultem Clio R3, třetí místo pak stačilo Antonínu Tlusťákovi k vybojování celkového stříbra v rámci mistrovství Evropy. Na startu se měl představit i třetí Čech Lubomír Minařík. Ten si měl s Janem Ryšánkem odbýt svou zahraniční premiéru, po havárii na soukromém testu Clio R3 European Trophy však bylo vozidlo tak poškozené, že se musel moravský pilot ze závodu omluvit.

Konečné výsledky Rallye du Valais

Fotogalerie z Rallye du Valais

Konečné pořadí mistrovství Evropy

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist