www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 5. května 2024, Svátek má Klaudie, zítra Radoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 11 - Vodafone Rally de Portugal (PWRC)

Rally de Portugal: Double pro Citroen, Latvala třetí

27. března 2011 • 16:15

Technickými přejímkami Rally de Portugal prošlo celkem 71 posádek. Vedle nejvyšší kategorie WRC na jihozápadním cípu Evropy pokračuje seriál PWRC a premiérově zde debutuje projekt WRC Academy. Jako obvykle můžete i tentokrát sledovat průběh soutěže společně se serverem AutoSport.CZ.

Sebastien Ogier - Julien Ingrassia , Citroen DS3 WRC - Vodafone Rally de Portugal 2011

Výsledky Vodafone Rally de Portugal ON LINE

Základní informace k Vodafone Rally de Portugal

Diskuze k soutěži

--- 3. etapa ---

RZ 17 - Santana da Serra 2 - PowerStage

Až poslední rychlostní zkouška, na níž se bojovalo o šest bonusových bodů, přinesla po dnešních relativně klidných jízdách z pohledu absolutní špičky konečně vzrušení v podobě opravdových soubojů na trati. Ze zisku tří dodatečných bodů se nakonec radoval Sebastien Loeb před Jari-Mattim Latvalou a Sebastienem Ogierem. Petter Solberg nakonec vyšel naprázdno, stejně tak jako pátý Mikko Hirvonen, kterému trať gentlemanským způsobem uvolnil Henning Solberg, jehož Fiesta WRC nebyla v závěru dne evidentně v pořádku.

Vítězem letošní Vodafone Rally de Portugal se tedy stal Sebastien Ogier před Sebastienem Loebem a tým Citroen si tak z portugalské šotoliny odváží maximální počet bodů. Spokojen s předvedeným výkonem může být i třetí Jari-Matti Latvala, který určitě mohl pomýšlet na lepší umístění, které mu ale kvůli technickým potížím nakonec nebylo souzeno. Čtvrtý skončil Mikko Hirvonen, který se doslova protrápil sobotní etapou a byl asi rád, že je letošní Portugalsko u konce. Pátý Matthew Wilson tentokrát zaslouží pochvalu za konzistentní výkon, kterým se tentokrát dokázal časově značně odpoutat od zbytku svých tradičních rivalů.

Petter Solberg je po své defektové anabázi a propadu na 20. místo nakonec určitě vděčný za body za šestou příčku, na niž se posunul na posledním testu na úkor Kimiho Räikkönena. Bývalý šampion F1 ale nemusí být nijak smutný, protože soutěž absolvoval bez větší chyby a nechal za sebou řadu jezdců s mnohem většími zkušenostmi. Do první desítky se pak vešli ještě Henning Solberg, o jehož problémech už byla řeč, a Denis Kuipers.

V šampionátu PWRC se z prvenství naprosto zaslouženě mohl radovat rychlý Hayden Paddon. Australan v Portugalsku s výjimkou úvodních testů prakticky nenašel soupeře a zbylé soupeře z pohledu časových odstupů v cíli doslova deklasoval. Druhý skončil Ketomäki a třetí nakonec Semerád, který tak po vítězství ve Švédsku opět mohl ochutnat pocit jezdce na stupních vítězů.

RZ 16 - Silves 2

Prakticky podle očekávání vyhrál na předposledním testu letošní Portugalské rally Petter Solberg. Test se nesl především ve znamení šetření techniky a pneu před závěrečnou PowerStage, takže druhý byl Ostberg před Hirvonenem a Räikkönenem. Pátý Latvala zaostal o půl minuty, Loeb i Ogier test doslova prodali. Smůlu měl Henning Solberg, který ztratil 1:39.3.

Na čele zůstal Ogier před Loebem a Latvalou, na čtvrtou pozici se podle předchozí predikce vrátil Hirvonen před Wilsona. Díky potížím H.Solberga se dopředu posunul Räikkonen, Villagru přeskočil o 4.6 vteřiny P.Solberg a je tak sedmý, zatímco jeho bratr klesl na devátou pozici. Desátý zůstává stále Denis Kuipers.

V šampionátu produkčních aut jsou karty před poslední vložkou jasně rozdány. Paddon se po potížích na RZ 15 vrátil v plné síle dalším nejrychlejším časem a ještě si tak upevnil své naprosto komfortní vedení před Ketomäkim a Semerádem.

RZ 15 - Santana da Serra 1

Patnáctá zkouška patřila Petteru Solbergovi, který se snaží vylepšit svoji bodovou bilanci a aktuálně útočí na osmou příčku Federica Villagry. Druhý byl Latvala před Ostbergem, bez potíží absolvovaly nejdelší zkoušku soutěže oba tovární Citroeny DS3 WRC pilotované Loebem a Ogierem. Šestý Räikkönen na 31ti kilometrech zaostal o necelou minutu. Smůlu měl opět Mikko Hirvonen, který kvůli prasklé poloose ztratil 1:33.5 min. na nejrychlejšího P.Solberga.

V Top 10 zůstává po RZ 15 zachován status quo, s jedinou výjimkou, kterou je opětovné vzájemné prohození na čtvrtém místě, kam se před Hirvonena opět vrátil Wilson. Dá se však čekat, že po další zkoušce si tato dvojice svoje umístění znovu prohodí. Petter Solberg je od osmého Villagry vzdálen již jen o 34.6 vteřiny a při pohledu do výsledků čtrnáctého testu se dá předpokládat, že tento rozdíl eliminuje na minimum, nebo jej dokonce úplně smaže, již na další zkoušce.

V PWRC se situace na první příčce nemění ani přes problémy Paddona se zavěšením zadní nápravy, které jej stály na RZ 15 téměř dvě minuty. Na druhé místo ale poskočil Ketomäki a na třetí se posunul Semerád, což musí být pro českého mladíka po problémech s nefunkčními pneumatikami, které naštěstí mohl díky svolení FIA vyměnit za jiné, obrovská satisfakce. Smůlu mě Benito Guerra, který kvůli problémům s turbem ztratil téměř sedm minut a klasnul až za stupně vítězů.

RZ 14 - Silves 1

Úvod závěrečné etapy přinesl dva nejrychlejší časy pro Ford, když se z dalšího dílčího prvenství radoval Hirvonen před Latvalou. Po včerejším Waterloo je však pro posádky modrého oválu tento výsledek pouze chabou náplastí na dosavadní zklamání. Třetí dojel Petter Solberg, který má dnes aktuálně alespoň motivaci k tomu, aby se v rámci možností posunul o jednu až dvě příčky v průběžné absolutní klasifikaci výše. Až za čtvrtým Ostbergem a pátým Wilsonem dojeli do cíle Ogier a Loeb, což je jasným důkazem toho, že Citroen již dnes nasadil dle očekávání jednoduchou udržovací taktiku jízdy bez rizika.

Na prvních třech místech Ogiera, Loeba a Latvaly se tedy vůbec nic nezměnilo a jedinou změnu v pořadí první desítky zaznamenal Mikko Hirvonen, který se podle očekávání vrátil zpět na čtvrtou příčku před Matthewa Wilsona.

V klasifikaci PWRC dál pokračuje ve své spanilé jízdě Hayden Paddon, který má na druhého Guerru více než sedm minut. Třetí je aktuálně Ketomaki, ale pomalu se na něj začíná dotahovat Semerád, když na něj dnes ráno najel 25 vteřin.

--- 2. etapa ---

RZ 13 - Loule 2

Závěr dne nepřinesl v žádném případě štěstí pro značku Ford. Oba týmové vozy vypadly o možnost utkat se o první dvě příčky s Citroeny v přímém souboji, když do té doby třetí Latvala musel měnit přímo na trati testu kolo a jeho týmový kolega Hirvonen po nárazu na kámen poškodil zadní nápravu své Fiesty WRC. Zkoušku vyhrál Petter Solberg před Ogierem a Loebem, čtvrtý byl Henning Solberg a pátý Kimi Räikkönen před Matthewem Wilsonem.

Po RZ 13 tak soutěži jasně dominuje duo Citroenu, když vedoucí Ogier má relativně komfortní náskok 37.6 vteřiny na svého týmového kolegu, ale zároveň i největšího soupeře Loeba. Třetí Latvala ztrácí už 4:14.6 minuty a před Hirvonena se na páté místo dokonce posunul Wilson. Šestý je po dnešku i nadále Henning Solberg, první desítku uzavírají Räikkönen, Villagra, P. Solberg a Denis Kuipers, přičemž poslední dva jmenovaní už ztrácí víc než deset minut na vedoucího Ogiera.

V PCWRC je doslova o pověstný 'parník' rovnající se náskoku 6:35.8 vteřiny na druhého Guerru Australan Paddon, třetí je Ketomäki a čtvrtý Martin Semerád. V hodnocení WRC Academy vede Kaur o 16.4 vteřiny před Henrikssonem a 3:31.2 s před Riedemannem.

--- bude doplněno ---

RZ 10 - Loulé 1

Desátý test byl jednoznačnou záležitostí vozů francouzské provenience. Do čtyř vteřin se zde vešli Ogier, Loeb a Petter Solberg, čtvrtý Latvala ztratil 12.5 sekundy. Pátou pozici získal Ostberg před Hirvonenem, šestý Wilson ztratil 34 vteřin a přidal tak jednu sekundu ke svému náskoku na Henninga Solberga, který zde byl sedmý.

Do čela šel po polovině sobotní etapy Sebastien Ogier, druhý je Latvala a 6.9 a třetí Loeb o 30.7 vteřiny. Hirvonen nemá aktuálně s kým závodit, zato pátý Wilson si musí krýt záda před Henningem Solbergem. O další téměř tři minuty zpět je sedmý Araújo, který na RZ 10 zaváhal a dovolil tak osmému Raikkonenovi a devátému Villagrovi, aby se mu přiblížili na méně než půl minuty. Desátý zůstal Chálid Al Qassimi.

V PCWRC zůstal na čele Paddon před Grondalem, na třetí příčku poskočil díky potížím Saliuka domácí Guerra.

RZ 9 - Vascao 1

Dílčím vítězstvím na RZ 9 si poněkud spravil náladu jinak notně demotivovaný Petter Solberg, který test absolvoval o 0.7 vteřiny rychleji něž Ogier. O další dvě sekundy pozadu byl třetí Latvala. Čtvrtý Ostberg ztratil už 14.9 a pátý Loeb 31.4 sekundy. Francouz se ale zdržel kvůli prachu za vozem Mikka Hirvonena, který měnil na trati kolo a vrátil se na trať těsně před sedminásobným mistrem světa.

Latvala tak zůstal i po této zkoušce průběžným lídrem výsledkové tabulky, na druhou příčku postoupil před Loeba jeho týmový kolega Ogier. Hirvonena odsoudila jeho ztráta na čtvrtou příčku, z níž nebude možné postoupit vpřed, pokud samozřejmě někoho z vedoucího tria nepostihnou problémy. Pátý zůstal Wilson před H.Solbergem, nic se neměnilo ani na sedmém místě Araúja a dalších pozicích v Top 10, kterou uzavírali Raikkonen, Villagra a Al Qassimi.

V klasifikaci produkčního šampionátu je jasným vedoucím jezdcem Paddon, když druhý Grondal nabral dvouminutovou ztrátu. Třetí zůstal Saliuk před Mourou, Martin Semerád z výsledkové listiny vypadl.

RZ 8 - Almodovar 1

První sobotní test patřil podle očekávání Citroenům, které využily toho, že jim konkurenční Fordy posloužily jako zametací vozy. Test vyhrál Loeb o osm desetin vteřiny před Ogierem, třetí Hirvonen zaostal na nejrychlejšího o 8.2 sekundy a Latvala ztratil bez desetinky rovných deset vteřin. Na pátém až desátém místě se seřadili Petter Solberg, Mads Ostberg (oba SupeRally), Wilson, H. Solberg, Räikkonen a Villagra.

Na čele průběžné absolutní klasifikace se prozatím udržel Latvala, ale oba Citroeny na něj ztrácí méně než deset vteřin, stejně jako čtvrtý Hirvonen. Na páté místo si před Henninga Solberga polepšil Matthew Wilson, sedmý zůstává Araújo. Před Villagru postoupil na osmou příčku Raikkonen a desítku po RZ 8 uzavírá Al Qassimi.

V PWRC navýšil Paddon svůj náskok na Flodina o dalších 17 vteřin, do té doby třetí Moura měl potíže a na jeho pozici tak postoupil Saliuk. Martin Semerád byl po osmi odjetých zkouškách stále sedmý. Jan Černý poškodil na zkoušce poloosu, za jejím cílem byl nucen odstoupit.

--- 1. etapa ---

RZ 7 - Felizes 2

Pomyslný čistý hattrick zkompletoval na závěrečném pátečním testu třetím nejrychlejším čase na RZ 7 Jari-Matti Latvala. Výsledky této vložky nicméně ovlivnilo taktizování jezdců týmu Citroen, když Loeb i Ogier zpomalili a do cíle dojeli až za druhým Hirvonenem, což byl de facto jejich cíl. Čtvrtý byl Henning Solberg, který tak z pohledu dílčích výsledků překonal i Ogiera. Šestý byl Wilson, sedmý Al Qassimi a osmý Räikkonen, desítku uzavřeli na této zkoušce Araújo a Denis Kuipers.

Definitivní porci smůly si dnes vybral Petter Solberg, když po dvojitém defektu odstoupil a zítra nastoupí v rámci SupeRally. Ještě hůře pak dopadl domácí Bernardo Sousa, který havaroval.

Do druhé etapy jako první nastoupí zítra dopoledne Latvala před Hirvonenem, třetí je po dnešku Loeb a čtvrtý jeho týmový kolega Ogier. Téměř dvě minuty na posledního jmenovaného již ztrácí pátý Henning Solberg, který se tak na konci dne definitivně posunul před šestého Wilsona. Sedmý je po pátku Araújo před Villagrou a Räikkönenem, desátý nejlepší je prozatím Chálid Al Qassimi.

V produkčních vozech souboj vozů Impreza WRX stále kontroluje situaci 'protinožec' Paddon před Grondalem, třetí je stále Moura na Lanceru Evo IX. Martin Semerád zůstal sedmý a v cíli dne neskrýval své rozčarování nad použitými pneumatikami čínské provenience.

Ve WRC Academy, tedy pomyslném nástupci kategorie JWRC, vede po dnešku Breen před Kaurem a Fisherem, náš zástupce Jan Černý uzavírá první třetinu osmnáctičleného pole této klasifikace pilotů na Fordech Fiesta R2 a je tedy šestý.

RZ 6 - Ourique 2

Z dalšího nejlepšího času se mohl na RZ 6 radovat Jari-Matti Latvala, který porci dvaceti ostrých kilometrů zvládnul v nejlepším čase před Sebastienem Loebem a Petterem Solbergem. O čtvrtou pozici se na tomto testu podělili Sebastien Ogier s Mikkem Hirvonenem, slušný čas tentokrát zaznamenal také Henning Solberg. Za šestým Wilsonem dojel Araújo, který tak za sebou nechal Villagru i Räikkonena.

Latvala se tak se ztrátou 1.8 vteřiny dostal doslova na dostřel vedoucímu Ogierovi, ovšem o ztrátě se prakticky nedalo hovořit ani v případě Loeba (3.4 s na Ogiera) a Hirvonena (+6.9 s). Petter Solberg si upevnil svou pátou pozici, jeho starší bratr Henning se pak přiblížil na čtyři vteřiny šestému Wilsonovi. Osamocen ve smečce čistokrevných WRC zůstal osmý Araújo, elitní desítku uzavírali Sousa a Villagra.

Z pohledu PWRC zůstal po RZ 6 zachován status quo, když vedoucí Paddon opět navýšil náskok na druhého Grondala. Třetí Moura se na jejich souboj díval opět z uctivé vzdálenosti. Martin Semerád si polepšil o jednu příčku na sedmou pozici.

RZ 5 - Santa Clara 2

O nejlepší čas se na druhém průjezdu zkoušky Santa Clara podělili Ogier a Latvala, o 3.4 vteřiny byl třetí Loeb a další dvě desetiny ztratil Hirvonen. Tyto výsledky však opět potvrdily dosavadní vyrovnaný vývoj situace na čele průběžné absolutní klasifikace. Za pátým Wilsonem se srovnali Petter a Henning Solbergové, když prvně jmenovaného z této dvojice zpomalil další defekt. Osmý byl v portugalském duelu Araújo před Sousou, desátý skončil na RZ 5 Villagra.

Na čele se po této zkoušce udržel Sebastien Ogier, ale na druhé místo poskočil ze čtvrtého na úkor Loeba a Hirvonena mladý Latvala. Na dalších pozicích tria Petter Solberg, Matthew Wilson a Henning Solberg se nic nezměnilo, na rozdíl od osmého až desátého místa, kde z defektu Räikkönena profitovali Araújo, Sousa a Villagra.

V PWRC ukázal svoji rychlost opět Hayden Paddon, když odskočil Grondalovi bez desetiny vteřiny o dalších deset sekund a vedl již o 23.8 s. Třetí je se ztrátou 2:21.7 s Moura. Martin Semerád se dál trápil s pneumatikami DMack a zůstal osmý.

RZ 4 - Felizes 1

RZ 4, respektive její tři první příčky na ní, opanovaly vozy francouzské značky. Nejlepšího času dosáhl Sebastien Ogier před Petterem Solbergem a Sebastienem Loebem a až se čtvrtým a pátým místem se tentokráte museli spokojit Latvala s Hirvonenen. Šestou pozici získal Henning Solberg před Matthewem Wilsonem a Bernardem Sousou, který se po ranním zakolísání vrací k relativně solidnímu tempu. První desítku uzavřeli Kimi Räikkonen a Armindo Araújo.

Do čela průběžné klasifikace se po čtvrtém testu vyhoupnul Ogier ořed týmovým kolegou Loebem, s těsným odstupem za nimi jsou pak Hirvonen a Latvala. Na pátou příčku se po propadu po RZ 3 prokousal P. Solberg, ale výš to dnes prozatím asi nepůjde, tedy alespoň pokud nikdo z jeho soupeřů před ním nevyrobí chybu. Šesté místo náleží Wilsonovi před H. Solbergem, v souboji o osmou pozici měl o sedm desetin navrch Räikkönen před Araújem. První desítku po RZ 4 uzavíral Sousa.

V PWRC zůstává na čele Paddon před Grondalem, na třetí příčku se dostal domácí Moura, když Martin Semerád chyboval a po výletu mimo trať ztratil dvě a půl minuty a klesnul na osmé místo, zatímco Michal Kosciuszko ve výsledcích po RZ chyběl úplně.

RZ 3 - Ourique 1

Na třetí rychlostní zkoušce zatroubily do útoku tovární DS3 WRC a o dílčí prvenství se shodným časem podělili Sebastienové Loeb a Ogier. Ford se však nenechal zahanbit a na dvacetikilometrovém testu zaostal třetí Latvala pouze o 1.4 a čtvrtý Hirvonen o 27 vteřiny. Pátý byl Wilson se ztrátou 18.4 s před H. Solbergem a zlepšujícím se Araújo. Půl minuty a více ztratili na RZ 3 osmý Räikkönen, devátý Sousa a desátý Villagra. Petter Solberg ztratil minutu kvůli defektu pravého předního kola.

Na čele se tak nadále udržel Hirvonen, po potížích P. Solberga si na druhé a třetí místo polepšili Loeb a Latvala. Čtvrtého Ogiera však dělilo od prvního místa po třech testech zanedbatelných 5.1 sekundy, zatímco pátý Wilson už zaostával o rovných 46 vteřin. Na šesté pozici figuroval smolař P. Solberg, o dvě desetiny před svým bratrem Henningem. Další postup vpřed, tentokrát na osmou pozici absolutně, zaznamenal Araújo a desítku nejlepších uzavřeli Räikkönen a Villagra.

Situaci v PWRC neustál jako první Flodin, který poslal svou Imprezu WRX přes střechu a skončil. Paddon opět zvítězil a lehce tak zvýšil svůj náskok před druhým Grondalem. Třetí je Kosciuszko, na kterého čtvrtý Semerád ztratil na RZ 3 přes dvacet vteřin.

RZ 2 - Santa Clara 1

Do dnešního dne nejlépe vstoupil Petter Solberg, když dokázal na prvním pátečním testu pokořit dvojici továrních Fordů pilotovaných Hirvonenem (+2.0 s) a Latvalou (+4.4 s). Se čtvrtým a pátým místem, i když s minimálními ostupy na první trojici, se museli spokojit jezdci Citroenu Loeb a Ogier. Šestý Wilson byl nejlepším z 'druhé ligy' a zaostal za P.Solbergem o 26.1 vteřiny. Sedmý Henning Solberg si stěžoval na potíže se zapalováním motoru a ztrácel už téměř 40 sekund. Osmý byl Räikonen před Armindem Araújem, který se sžívá s novým Mini (ve specifikaci S2000 s povoleným větším průměrem restriktoru při soutěží MS) a desátým Villagrou.

Po dvou odjetých testech zůstal na čele Mikko Hirvonen, ovšem o pouhou desetinu vteřiny před mladším Solbergem, který tak v souboji vozů Citroen DS3 WRC poskočil před Sebastiena Loeba. Na čtvrtou pozici průběžné absolutní klasifikace si polepšila na úkor Sebastiena Ogiera Fiesta WRC pilotovaná Jari-Matti Latvalou. Šestý byl Matthew Wilson před Henningem Solbergem a Kimim Räikkonenem, na deváté místo se před Federica Villagru posunul Araújo. Kvůli poruše převodovky odstoupil Mads Ostberg.

V PWRC zaúřadoval ve velkém stylu Australan Paddon, který na RZ 2 uskočil druhému Flodinovi o 12.9 a třetímu Grondalovi o 16.5 vteřiny (všichni tři Subaru Impreza WRX Sti). Stejně vypadalo po dvou odjetých testech i průběžné absolutní pořadí produkčního šampionátu, na pátém místě byl Martin Semerád o 6.9 vteřiny za Michalem Kosciuszkem.

RZ 1 - SSS Lisboa

Úvodní zkoušku letošní Rally de Portugal ovládl Mikko Hirvonen. Za ním je seřazena smečka citroënů Sébastiena Loeba (+1,3), Pettera Solberga (+2,1) a Sébastiena Ogiera (+2,9). Přes tři kilometry dlouhý test se jel přímo v Lisabonu, podél asfaltové trati se sešlo přes 40 tisíc fanoušků. První se na trať vydali zástupci nové kategorie - WRC Academy.

První vítězství na RZ si připsal Yeraye Lemes jen s minimálním náskokem na Craiga Breena a Brendana Reevese. Jan Černý zajel v rámci své kategorie 11. čas, když ztratil necelých pět vteřin na nejrychlejšího. Všechny posádky měly možnost se s tratí seznámit dnes po obědě za pomocí golfových elektrických vozítek. O největší pozdvižení se postaral Mads Östberg, když urazil pravé přední kolo, které zranilo jednoho z diváků.

-jav- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
27.03.2011 21:55
Mirekfric
Ono to není žádná sranda. MIchelin má obrovské problémy taky...
27.03.2011 21:41
B-S
Gde asi udělali soudruzi chybu?
27.03.2011 15:47
Pluto - moderátor
Během sezóny je možné změnit značku jenom jednou (a to před závodem)
27.03.2011 13:39
PetrWRC
Jinou směs ...
27.03.2011 13:28
jonas3
Ten Semerad vymenil znacku pneumatik? Nebo dostal jen mekkci smes?
toplist