www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 1. května 2025, Svátek má Svátek práce, zítra Zikmund

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MMČR 11 - Rallye Český Krumlov (MMČR)

Podruhé na světě...

12. května 2011 • 08:00

Je to tak, Rallye Český Krumlov umožní teprve druhý start vozu, který zůstal obestřený tajemstvím. Jen málokdo ví, že famózní Lancia Delta S4 měla ještě následovníka, ten ale nikdy na soutěžní tratě nevyjel. Až po pětadvaceti letech vloni na Rally Legend v San Marinu a teď na Rallye Český Krumlov.

Lancia Delta ECV1

Jmenuje se Lancia ECV a konstruktéři ji zamýšleli jako zbraň pro skupinu S, ta ale nikdy oficiálně vyhlášená nebyla. V roce 1986 došlo k řadě tragédií, při nichž zahynul například Attilio Bettega nebo finsko – americká posádka Henri Toivonen – Sergio Cresto. Ta na Rallye Korsika uhořela.

FIA následně skupinu B zakázala, nejvýkonnějšími vozy se stala áčka a na uvedení skupiny S nebylo ani pomyšlení. Měla to být přehlídka prototypů odvozených od sériových vozů, na homologaci mělo stačit deset vozů s výkonem maximálně 300 k. Připomíná vám to něco z pravidel platných pro WRC? Ano, ta už jen navázala.

Pro S zamýšlel postavit auto Ford jako pokračovatele typu RS200, inženýři Audi připravovali 002 Quattro a Lancia ECV. Tři písmena znamenají Experimental Composite Vehicle. Proti Deltě S4 je menší a nikoliv černá, nýbrž červená. Plného nasazení se už nedočkala, jen vloni na podzim ji projel v San Marinu Miki Biasion.

Do Krumlova a Budějovic přiveze unikát Ital Giuseppe Volta, na jihu Čech už starý známý. Má doma celou sbírku Lancií Stratos, 037 a S4, v době likvidace tovární stáje prozíravě všechno skoupil a dnes disponuje velkým skladem náhradních dílů.

Navázal kontakt s původními inženýry Lombardim a Limonem a s jejich pomocí ECV1 sestavil. Vůz tak fyzicky vznikl podle výkresů, modelů a dalších indicií, teprve po pětadvaceti letech. Giuseppe Volta vynaložil obrovské úsilí i náklady a unikátní vůz dotvořil. Do té doby totiž existovala jen maketa vystavená na autosalonu v Bologni roku 1986.

Volta použil motor s objemem 1756 cm3 a výkonem zhruba 600 k, původní podvozek s druhé evoluce Delty S4 upravil pro použití s moderními pneumatikami. Svébytná karoserie z kompozitů umožnila hmotnost monstra jen 910 kg. Protože na podvozku proběhly určité změny, nazval konstruktér, výrobce a majitel vozu ECV1 ještě jako Evo 87.

Giuseppe Volta se svým týmem nebude na tratích soutěže poprvé, díky pozvání zahájil před lety tradici českých Rally Legend právě on. Jeho plejáda nádherných lancií se stala jejich hlavním tahákem a letos podpoří zájem tímto naprostým unikátem.

Vladimír Dolejš
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist