www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 15. května 2024, Svátek má Žofie, zítra Přemysl

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 11 - RACC Rally de Espana (SWRC, PWRC)

Španělsko: Zase od nuly

18. října 2011 • 19:10

Posledními dvěma podniky mistrovství světa FIA WRC míří k vzrušujícímu vyvrcholení! Sébastien Loeb a Daniel Elena, kteří vedou pořadí mistrovství světa pilotů a byli od Rally Mexiko neúprosně stíháni, byli lapeni na Francouzské rally. Sébastien Ogier a Julien Ingrassia však jsou s odstupem pouhých tří bodů za nimi, a tak Citroën může kalkulovat i se svou druhou posádkou. Nadcházející Rally Španělsko tak dává Citroën Total World Rally Teamu skvělou šanci k tomu, aby získal už sedmý titul mistra světa - Pohár konstruktérů.

Sebastien Loeb - Daniel Elena, Citroen DS3 WRC - Rally Finland 2011

Od začátku 90. let byla Rally Katalánsko zařazena do seriálu světového šampionátu jako asfaltový podnik. Nicméně už loni změnila celé aranžmá. Španělský podnik se zařadil mezi 'smíšené', když první den se odehrává na šotolině a následují dva dny na asfaltu. Tenhle mix už málem z programu vymizel a nyní nastává jeho renesance. Tato skutečnost by neměla pro inženýry týmů představovat vážné problémy, vždyť současná auta WRC používají běžně řadu komponentů pro šotolinu i asfalt. S ohledem na změnu programu bude navíc páteční večerní servis prodloužený z obvyklých 45 minut na 75, takže mechanici budou mít dost času na úpravu nastavení vozů.

Pro lídra průběžného pořadí, který vyráží na zahajovací etapu jako první, to ovšem může představovat větší handicap, než kdyby vyrážel na trasu stoprocentně šotolinové rally. Sébastien Loeb, který peloton vede spolu s Mikko Hirvonenem, si toto diskutabilní privilegium 'vysloužil' díky vyššímu počtu vyhraných rally v sezoně.

„Když je suchá trať, není nikdy výhodné startovat jako první. Je to otázka šotoliny,“ předvídá sedminásobný mistr světa Loeb. „Musím ale podstoupit to riziko hledání sebe sama v pátek večer. Na dalších asfaltových rychlostních zkouškách už ale vedoucí závodníci nebudou tolik handicapováni. Pro je mě taktika naprosto jednoduchá - nejvyšší rychlostí od startu až do cíle!“

I když štěstí, jak se zdá, pilota Citroën Total World Rally Team opustilo po jeho ohromujícím vítězství ve Finské rally, on sám zůstává optimistický: „Určitě bych dal přednost tomu, kdyby poslední tři rally probíhaly jinak, ale skutečnost je taková, jaká je, takže dnes začínáme od nuly. Je to samozřejmě lepší pro sport! Vím, že Hirvonen půjde tvrdě za svým. Ale i já mám své trumfy v rukávu - můj Citroën DS3 WRC, který vyhrál v týmu už 9 z 11 rally této sezony. Já jsem také vyhrál poslední dvě rally v letech 2008, 2009 a 2010. Všechny tyto faktory posilují mé sebevědomí. Podobně zvláštní situace v minulosti nám nahrávaly a také nyní je naší povinností udělat všechno pro to, aby naše vítězná cesta pokračovala!“

Citroën Total World Rally Team může také počítat se Sébastienem Ogierem a Julienem Ingrassiou, kteří po Francouzské rally ztrácejí na vedoucí duo jen tři body.

Sebastien Ogier - Julien Ingrassia, Citroen DS3 WRC - Rallye Deutschland 2011

„Naše páté vítězství v sezoně je naším současným vrcholem, vždyť jsme vyhráli národní mistrovství a získali druhý primát na asfaltu,“ řekl Ogier. „O dalším průběhu mistrovství světa pilotů nemám žádné představy. Normálně by se měl průběh smrsknout na souboj mezi Sébem a Mikko Hirvonenem. Ale naše pozice značí, že náš tým je ve výhodě dva proti jednomu. Náš cíl pro Španělsko je jasný - získat body, které by pomohly Citroënu vyhrát mistrovství světa výrobců.“

Aby tento stav nastal, musí Citroën Total World Rally Team opouštět Španělsko s náskokem 43 bodů před největším rivalem. Aktuální náskok činí 54 bodů.

Tři otázky pro Oliviera Quesnela, šéfa týmu Citroën Total WRT

Sébastien Loeb je dvě rally před koncem spolulídrem pořadí mistrovství světa. Takový scénář jste si asi před několika týdny nepředstavoval, že?

„Nikdy jsem nepřestal opakovat, že jsme vždy museli být na pozoru, protože se nic nerozhoduje před koncem. Bohužel, vývoj událostí nám dává za pravdu. Píchnutí, nehody a mechanické problémy snížily náskok, který Sébastien Loeb měl, až na nulu. Sébastien Ogier, který přišel o cenné body v první části sezony, se vrátil zpátky mezi nejlepší díky jeho dvěma vítězstvími v posledních třech soutěžích. Je pravda, že se situace před startem Rally Španělsko nečekaně zamotala. Ale my jsme na tom tak dobře, že jsme odhodláni získat titul mezi konstruktéry už tento víkend.“

Jak vidíte poslední dva závody sezony?

„Sébastien Loeb je stále horký favorit, není sedminásobným mistrem světa pro nic za nic! Séb nebyl poražen ve Španělsku od roku 2005 a ve Velké Británii od roku 2008! Stále si pamatuji na brilantní způsob, jakým získal titul v roce 2009. Je zřejmé, že je přitlačen ke zdi, ale on ví, jak se vypořádat s tímto typem situace. Ví, že tým dělá maximum, aby mu jeho DS3 WRC připravil tak, aby byl rychlý a spolehlivý. Pokud by se Séb dostal do problémů, můžeme se spolehnout ještě na Sébastiena Ogiera. Ztrácí jen tři body, takže to je víc než eso v rukávu pro Citroën!“

Znamená to, že vaši jezdci nebudou mít volnou ruku bojovat o titul?

„Největší chybou by bylo, kdybychom si vybrali špatného soupeře. Mikko Hirvonen má před Španělskou rally stejný počet bodů jako Sébastien Loeb. Je nebezpečný jako nikdo jiný! V těchto podmínkách musíme vsadit všechny naše naděje na řidiče, který má nejvíce bodů ve světovém šampionátu pilotů. A tím je Sébastien Loeb.“

-pr-
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist