www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. května 2024, Svátek má Ivo, zítra Zbyšek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 12 - Vodafone Rally de Portugal (SWRC)

„Druhá etapa byla opravdové peklo,“ říká Prokop o dni, který jej katapultoval z 18. na 5. pozici

31. března 2012 • 15:30

Do páteční etapy Portugalské rally vstupovala česká posádka Fordu Fiesta WRC až z 18. pozice, na kterou je srazila banální porucha zásadně snižující výkon motoru ve čtvrtečních rychlostních zkouškách. Bodovaná místa byla velmi, velmi vzdálená.

Martin Prokop - Zdeněk Hrůza (Ford Fiesta RS WRC) - Vodafone Rally de Portugal 2012

Na trať promáčenou vytrvalým deštěm vyrážela česká dvojice díky obrácenému startovnímu pořadí jako třetí, což v těchto podmínkách mohlo představovat určitou výhodu. Hned první test naznačil, že páteční odpoledne bude pro mnohé jezdce spíše bojem o prosté přežití nebo udržení se na trati. Nesmírně kluzká, blátivá trať, všudypřítomné nebezpečné kameny, mlha snižující mnohdy viditelnost na naprosté minimum, s tím vším se piloti museli vyrovnávat. „Nic podobného jsem ještě nezažil a podle ohlasů ostatních jezdců nejsem sám. Pokaždé po dojezdu rychlostní zkoušky se novináři ptají, zda měl člověk nějakou tu krizi, nebezpečný moment. Kdybych je měl všechny popisovat tentokrát, strávil bych v média zóně za každou RZ snad půl hodiny a stejně bych nedokázal vylíčit, jak šílené to bylo!,“ komentuje dění v úvodní sekci páteční etapy český pilot Fordu Fiesta WRC Martin Prokop.

I přes přetěžké podmínky na trati si česká dvojice vedla více než skvěle. RZ 5 – 2. místo, posun na celkově 13. RZ 6 – 2.místo, posun na 7.místo. RZ 7 – 6.místo a posun na fantastickou 5.pozici absolutní klasifikace! Za 3 rychlostní testy skok z bezmála beznadějné 18.příčky až na 5.místo, které je metou, na kterou zatím čeští jezdci v MS dosáhli! Po návratu do servisní zóny proto nebylo po včerejší rozmrzelosti ani památky. „Je to pochopitelně skvělé, připadáme si jako na horské dráze závodnických emocí. Ale snad i horská dráha je proti tomuhle příliš plynulá, tohle je spíš bungee. V jednom okamžiku je tady člověk nahoře, všechno vychází a v dalším okamžiku se může vše otočit vzhůru nohama,“ říká navigátor Zdeněk Hrůza. Své by o tom mohli vyprávět hlavně ti, kteří nástrahy etapy nezvládli vůbec a skončili mimo trať – motivovaní mladíci Neuville a Tanak, stejně jako velezkušení Petter Sollberg nebo Jarri – Matti Latvala.

Je tedy zaděláno na nejlepší Prokopův výsledek? „Neblázněte! Vyšla nám (i díky startovní pozici) půlka jedné etapy. Zítra nebo v neděli se nám naopak může něco přihodit, můžeme udělat chybu, může trucovat technika. Abych se v pátek odpoledne už viděl jásat na rampě, z toho jsem opravdu už vyrostl. Znovu opakuji, je to moc moc těžká soutěž,“ mírnil očekávání Martin Prokop.

A jako by mu chtěli dát zapravdu i pořadatelé závodu, přišlo po servisní pauze rozhodnutí o zrušení tří RZ druhé sekce. Spolu s tím se totiž se také o 15 minut snížily penalizace pro jezdce, kteří po pátečním odstoupení budou v rámci pravidel Rally2 pokračovat v závodě. Z boje o bodované pozice tak zdaleka nevypadnou.

„Vidíte, překvapení nečíhají jen za každou zatáčkou, ale často i za zeleným stolem,“ komentuje rozhodnutí organizátorů Martin Prokop. „Pro udržení naší současné pozice by pochopitelně bylo lepší, kdyby se odpolední RZ odjely a ti, kdo v průběhu etapy odstoupili, dostali plnou penalizaci. Z pohledu dramatičnosti závodu to ale takhle bude zajímavější. A kdo ví, zatím tady pro nás platí, že všechno zlé je k něčemu dobré. Když to bude fungovat dál, vůbec se nebudeme zlobit.“

Czech Ford National Team
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist