www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. května 2024, Svátek má Ivo, zítra Zbyšek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 12 - Vodafone Rally de Portugal (SWRC)

Solberg vybojoval pro Ford v Portugalsku třetí místo

3. dubna 2012 • 10:00

Ve výsledcích Portugalské rally došlo po závěrečné technické kontrole k zásadnímu vývoji. Techničtí komisaři totiž zjistili, že vůz Mikko Hirvonena neodpovídá homologaci ve dvou bodech (setrvačník, turbo) – a posádka Hirvonen – Lehtinen tak byla ze soutěže vyloučena. Tím se mění i celkové výsledky, na první místo se posunul Ostberg, na druhé Novikov a na třetí P. Solberg, všichni na voze Ford Fiesta RS WRC.

Vzhůru pořadím se tak posunula i česká posádka Prokop – Hrůza, rovněž s vozem Ford Fiesta RS WRC, která si připisuje body za páté místo absolutně. A to pro Martina se Zdeňkem znamená životní úsopěch a zároveň vyrovnaný nejlepší výsledek české posádky v absolutním pořadí soutěže mistrovství světa.

---

Posádka Petter Solberg / Chris Patterson z továrního týmu Ford dnes dokončila soutěž Rally de Portugal na skvělém čtvrtém místě, kam se po urputném boji vyšplhala až z třinácté příčky. Jejich Ford Fiesta RS WRC dělilo v cíli od stupňů vítězů pouhých 22,4 s, přičemž v průběhu čtvrtého kola letošního ročníku mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích dosahovala jejich ztráta až sedmi minut.

Petter Solberg - Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC) - Vodafone Rally de Portugal 2012

Ve druhé, páteční etapě musel Solberg odstoupit z průběžné vedoucí pozice, když sjel z trati do příkopu. Po opětovném startu s desetiminutovou penalizací bojoval sedmatřicetiletý Nor jako lev. Včera vyhrál čtyři rychlostní zkoušky po sobě a dnes přidal další dvě. Díky tomu zůstává na třetím místě průběžného pořadí jezdců v šampionátu, který má před sebou ještě devět kol.

Jeho týmoví kolegové Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila, rovněž startující s vozem Ford Fiesta RS WRC, byli až čtrnáctí. Šestadvacetiletý jezdec tak nezískal žádné body do hodnocení jezdců, ale připsal si alespoň dva bonusové body za druhé místo v závěrečné Power RZ, přenášené živě televizí.

Celou soutěž poznamenal silný déšť v kombinaci s mlhou. Páteční rychlostní zkoušky v kopcích poblíž Algarve se proměnily v bahenní lázeň, prioritou pro jezdce bylo udržet se nějakým způsobem na silnici. Podmínky byly tak zlé, že organizátoři etapu v polovině ukončili.

V důsledku toho absolvovaly posádky během víkendu pouze 19 rychlostních zkoušek namísto plánovaných dvaadvaceti. Tým Ford vyhrál dvanáct z nich: Solberg zvítězil osmkrát, zatímco Latvala byl nejrychlejší čtyřikrát.

Do závěrečné nedělní etapy nastupoval Solberg na páté příčce průběžného pořadí. V poslední sobotní rychlostní zkoušce měl totiž problémy s posilovačem řízení a ztratil dalších 60 sekund. Během dne však neustále stahoval ztrátu na třetího Jevgenije Novikova a kdyby byla soutěž ještě o něco delší, možná by dosáhl i na stupně vítězů.

„Tento víkend byl ohromné dobrodružství!“ řekl Solberg. „Být čtvrtý po tom všem, k čemu tady došlo, je fantastický pocit. Po pátečním odstoupení jsem byl velmi zklamaný a nemohl jsem spát. Všude bylo bahno, mlha, věděl jsem, že se něco může stát – a také se stalo.“

„Moje časy byly dobré a propást stupně vítězů o pouhých 22 sekund je trochu frustrující. Nesmím ale být nenasytný, jsem vděčný za to, čeho se mi tento víkend podařilo dosáhnout. Získal jsem body a v šampionátu mám silnou pozici,“ dodal.

Latvala po úvodní etapě vedl, ale druhý den musel odstoupit, když najel na kámen, poškodil podvozek svého vozu a sjel z trati. Po opětovném sobotním startu s časovou penalizací ztratil dalších dvanáct minut kvůli problémům s tlakem paliva a dnes ráno startoval až osmnáctý. Díky třem vyhraným rychlostním zkouškám se ale finský mladík dokázal posunout na čtrnácté místo.

„Po zbytek sezóny musím měnit svůj přístup soutěž od soutěže,“ řekl zklamaný Latvala. „Sezóna je stále v počáteční fázi a já se musím zaměřit na znovunalezení uvolněného pocitu, užívat si jízdu. Letos jsem už trefil tolik kamenů, na této slabině musím zapracovat. Možná není třeba tolik si zkracovat zatáčky a musím rychleji reagovat na nepředvídané okolnosti.“

„Skutečně oceňuji podporu Malcoma Wilsona a celého týmu, protože ztrátou tolika bodů jsme samozřejmě zklamaní všichni. Stříbro se nám tady samo nabízelo, ale co se stalo, nejde odestát. Je třeba dívat se do budoucnosti a vzít si ponaučení. Mentálně jsem daleko silnější než před několika lety, takže vím, že se z toho dostanu,“ řekl.

Malcolm Wilson, ředitel týmu Ford, neskrýval zklamání. „Dominovali jsme výsledkům jednotlivých zkoušek a měli jsme jasně nejrychlejší kombinaci jezdců a vozu, ale udělali jsme dvě chyby, za které jsme zaplatili. Když se ohlédnu na to, co všechno se stalo, jsem ještě rád, že jsme příliš neztratili na průběžném postavení v šampionátu. Musíme se postarat o to, aby si v příštím kole naši jezdci rozuměli se svými vozy,“ prohlásil.

Sportovní ředitel Ford Racing Gerard Quinn dodal: „Byla to extrémně těžká soutěž. Když uvážíme přípravu a konkurenceschopnost vozu, čekal jsem vítězství. Jsem spokojen s výkony Fiesty RS WRC, ale vzhledem k tomu, jak konkurenceschopní jsme byli, jsou výsledky o to víc frustrující. Pořádně však zabereme, hodíme tuhle soutěž za hlavu a zaměříme se na další kolo v Argentině,“ řekl.

Martin Linhart
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist