www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. května 2024, Svátek má Nataša, zítra Ivo

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MMČR 13 - Int. Jänner Rallye (MMČR+ME)

Jänner Rallye: Kopecký vítězí o půl vteřiny! (+ ohlasy z cíle)

5. ledna 2013 • 20:00

Dnes v 7:30 odstartuje úvodní soutěž letošního ročníku mistrovství Evropy a zároveň Mediasport mezinárodního mistrovství České republiky, rakouská Jänner Rallye. Dění na rychlostních zkouškách v okolí Freistadtu můžete sledovat společně se serverem AutoSport.CZ ONLINE.

Online výsledky - Oficiální výsledky FIA - Rally Radio

Diskuse k soutěži - Další informace k Jänner Rallye

- - - - 2. etapa - - - -

Jan Kopecký - Pavel Dresler, Škoda Fabia S2000 - Jänner Rallye 2013 (foto: M.Knedla)

Ohlasy z cíle

Jan Kopecký: „Poslední rychlostka byla hrozně těžká, čekali jsme, kde to bláto je, někde ho bylo víc, někde míň, někde nás překvapilo, ale auto fungovalo skvěle a zůstali jsme na cestě. Dojeli jsme do cíle a vyhráli o půl vteřiny, takže spokojenost. Emoce v cíli byly hrozné. Pavel naměřil 13:43, Bryan měl 13:53 a Pavel je vždycky trochu rychlejší na ty stopky, tak jsem si říkal, že to asi nebude stačit. Nakonec se ukázal výkaz a 42 a pak to vybuchlo.“

Bryan Bouffier: „Byla zase moc pěkná bitva s Janem na rychlém a uklouzaném povrchu. Jan byl skvělý, hlavně v těchto podmínkách. Pro mě je skvělé, že jsem s ním byl schopný soupeřit. Ale ke konci opravdu letěl a nedokázal jsem na to zareagovat. Rozdíl v cíli byl malinký, ale pro mě to bude ve vzpomínkách hlavně skvělá rally s fantastickým soubojem a musím být spokojený už jen kvůli tomu.“

Raimund Baumschlager: „Konec byl zase zrádný, sice už tolik nepršelo, ale bylo hodně bláta. A hlavně to bylo těžké jet s vědomím, že se musím držet při zdi a tím pádem jsem nevěděl, jak mám vlastně jet. Přidal jsem, měl jsem trochu krizi, vynadal jsem si do blbců, pak jsem byl zas moc pomalý... Nebylo to lehké. Ale jsme tu, třetí za továrními jezdci, to je opravdu dobré.“

Václav Pech: „Museli jsme si ještě pohlídat Harracha, takže jsme trochu tahali, ale dobré, povedlo se to. Myslím, že super, ale ty podmínky byly nejnáročnější, co jsme zažili. Jsem hrozně rád, že jsme nikde nevypadli ven, to je nejdůležitější, i když ta moje chyba včera byla docela zásadní. Ale to k rally patří, neudělal jsem chybu v lese, ale v retardéru, bohužel. Výsledek by to asi neovlivnilo, takže naprostá spokojenost a hlavně auto drželo jak má, ne jako loni na podzim.“

Beppo Harrach: „Včera jsme ztratili skoro tři minuty kvůli mlze a zamlženému čelnímu sklu a bylo nám to hrozně líto, protože pro nás rally prakticky skončila. Dneska jsme v prvním servisu totálně přestavěli auto a bylo to úžasné a zajížděli jsme extrémně dobré časy. Takže z toho máme nakonec velkou radost.“

Kajetan Kajetanowicz: „Pro nás to byla moc dobrá rally. Bojovali jsme s rakouským šampionem a byly to dva povedené dny. Bylo to samozřejmě hodně náročné také na výběr pneumatik. Jsme rádi, že jsme tu ukázali, že jsme schopní bojovat o přední příčky, navíc jsme vyhráli jednu vložku absolutně a jednou byli druzí. jeli jsme rychle.“

Francois Delecour: „Jsme trochu zklamaní. Kronos je dobrý tým, ale tentokrát to logisticky nezvládnul s mokrými pneumatikami. Ty chyběly, protože se počítalo se sněhem a měli jsme jen šest použitelných mokrých pneumatik. Dnes to byla hrůza, jeli jsme řezaný slik a byli bez šance, šílené. Nebylo to bezpečné pro nás ani pro auto. Ale OK, auto je tu celé a bez problémů, tak aspoň z toho mám radost. Aktuálně ještě nemáme jasno o letošním programu v ME, ale pojedeme asi deset soutěží.“

Jaroslav Orsák: „Na přejezdu před poslední erzetou nám ještě začala haprovat elektronika a auto si samo přidávalo plyn, šli jsme se na to podívat a pak jsem nemohl nastartovat. Nakonec jsme to vše tak tak stihli a dojeli do cíle. Takže spokojenost.“

Jaromír Tarabus: „Poslední erzeta byla perfektní, kdyby takových bylo víc, bylo by to lepší. Neměli jsme žádné potíže, krásně jsme si zazávodili a vrátili se před Pavla. Jsme spokojení, i když průběh soutěže nebyl podle našich představ. Dost jsme ztráceli, ať už vlastní vinou, nebo kvůli technice a ve finále jsme rádi za to, jak to dopadl. Jsou to důležit body do mistráku a v dané situaci už to asi líp dojet nešlo.“

Pavel Valoušek: „Hlavně jsme rádi, že jsme to po tolika včerejších peripetiích dali do klidu a zvládli to až do cíle. Ta ztráta pozice na poslední vložce mě sice trochu mrzí, ale je to sport. Udělali jsme na ní dvě chyby, ale jsem rád, že jsme v cíli.“

Roman Odložilík: „Poslední vložku jsme totálně prodali, stydím se za to, ale jsme v cíli. Jsem rád, že je to celé a máme nějaké body. Snad pojedeme příště líp.“

Stig Blomqvist: „Tohle byla nejmokřejší Jänner Rallye, co si pamatuji. Počasí bylo opravdu špatné, ale dnes to bylo alespoň pořád stejné, včera to byla trochu loterie. Ale občas to byla pořád docela dobrá zábava.“

RZ 18- Bad Zell - Aisttal (25.00 km)

Pouhých pět desetin vteřiny nakonec rozhodlo o celkovém vítězi jubilejní 30. Jänner Rallye 2013, první soutěže mistrovství Evropy 2013 a Mediasport mezinárodního mistrovství České Republiky v rally. K radostí českých fanoušků se jím stal Jan Kopecký navigovaný Pavlem Dreslerem na Škodě Fabii S2000.

Poslední rychlostní zkoušku absolvoval Kopecký o 11.1 vteřiny rychleji než druhý Bryan Bouffier a tyto tři jedničky nakonec znamenaly pro českého pilota celkové prvenství. Za druhým Bouffierem si dojel pro cenné vítězství do rakouského mistrovství a třetí místo absolutně veterán Raimund Baumshlager.

Čtvrtý Václav Pech měl v cíli radost zejména z cenných bodů do českého mistrovství, pátý Beppo Harrach pak samozřejmě z prvenství v produkčním pohárů o 1.1 sekundy před Kajetanem Kajetanowiczem. Sedmý Francois Delecour neoplýval v cíli nadšením, když si ještě na poslední zkoušce přidal desetivteřinovou penalizaci.

Po odstoupení Jana Černého kvůli poruše diferenciálu na poslední rychlostní zkoušce se o svou osmou příčku nemusel obávat Jaroslav Orsák, na deváté místo absolutně se pak vrátil Jaromír Tarabus a první desítku evropské klasifikace absolutně uzavřel Pavel Valoušek, který by především po včerejším trápení rád, že je v cíli.

Noficiální pořadí Mediasport MMČR:

1. Kopecký 80; 2. Pech 60; 3. Orsák 46; 4. Tarabus 37; 5. Valoušek 30 bodů

Ohlasy po RZ 17

Drama jako z pera Williama Shakespeara nás pravděpodobně čeká na poslední rychlostní zkoušce. Alespoň to vyznívá z ohlasů předních protagonistů divadelní hry s názvem 30. Jänner Rallye, jejíhož rozuzlení se dočkáme před dnešní pátou hodinou. Zda čeká na české fanoušky 'Dobrý konec vše napraví', nebo 'Marná lásky snaha', na to si musíme ještě chvíli počkat.

Bryan Bouffier: „Opravdu jsem se snažil, ale nestačilo to. Měl jsem hodně akvaplaninků. Tlačil jsem, ale Jan jel jako šílený a zajel fantasticky. Gratuluji mu! Přišli jsme o pravý blatník, do něčeho jsme ťukli, ale byla to maličkost, žádný problém. Doufám, že na poslední vložce budeme jen o deset vteřin pomalejší než Jan :-) “

Jan Kopecký: „Pokud jde o ten defekt, nedá se nic dělat, je to prostě rally. Ale myslím, že se tu zbytečně moc katuje, na tom asfaltu jsme rychlejší, takže to trošku nechápu, proč se tu jezdí až do krajů. Ves topě byl asi nějaký kámen, který trefilo asi každé auto, ale my jsme ho asi cvakli víc, nebo jsme měli menší tlak v pneumatikách, těžko říct. Deset vteřin se dá stáhnout, ale je to tu hrozně těžké. Myslím, že na takovéto soutěži by měli být povolení špióni, protože teď pojedeme navíc potmě a pak člověk neví, jestli na tu šestku letí do bláta nebo ne, je to nebezpečné. Každopádně uvidíme, je to ještě dlouhé a na téhle zkoušce se může stát cokoliv.“

Raimund Baumschlager: „Nejel jsem nakonec nějak úplně na pohodu, riskoval jsem. Ale bylo tam strašně moc vody a lehko by se dala vyrobit velká chyba. Takže jsem ty dva nechal plavat a pojedu do cíle, to potřebuju. Na poslední vložce bude voda a mlha, budeme toho mít až po krk.“

Václav Pech: „Byli jsme v pohodě, snažíme se jet rozumně a neriskovat.“

Jarek Baran (Kajetanowicz): „Strašně pršelo, na druhé zkoušce a hlavně teď na té dlouhé. Ta je opravdu těžká a teď se navíc pojede za tmy. Jeli jsme rychle, ale Beppo je tu doma, jel rychle a dostal se před nás. Každopádně máme radost z toho, že jsme dokázali vyhrát rychlostní zkoušku soutěže mistrovství Evropy, protože Rajd Polski nepočítáme, tam jsme doma. To je příjemná zpráva.“

Francois Delecour: „Měli jsme nařezané sliky, takže nám bylo jasné, že naši pozici nejsme v tomhle počasí schopní udržet. Nemáme žádné mokré pneu, měli jsme jen šest mokrých na včerejšek. Je to těžké. Možná teď budeme mít k dispozici nějaké jeté mokré pneu.“

Jaroslav Orsák: „Jsem spokojený, jedu nějak rozumně a netlačím. Honza teď zajel pěkně, ale nemůžu srovnávat naše a jeho auto. Teď už jedeme spíš tak nějak na dojetí.“

Jan Černý: „Teď jsme se snažili. Určitě jsme chtěli potrápit Jarina, to se nám povedlo. Ještě to zkusíme, ale nebudeme na to nějak moc tlačit.“

Jaromír Tarabus: „Problémy s elektrikou nebyly, ale teď jsme měli pro změnu problémy s interkomem. První erzetu po servisu jsme jeli bez něj, takže posunková řeč. Ty problémy nás pořád drží. Pak jsme si vyměnili helmy a šlo to. Teď jsme před cílem bohužel dojeli Kurku, který nás v tom zamlženém autě asi neviděl, ztratili jsme pár vteřin, co naděláme. Ještě se před nás dostal Pavel, jede dnes hezky. Uvidíme, možná teď bude mít lepší startovní pozici, pojede třeba ještě za světla, my v tom dešti už za úplné tmy.“

Pavel Valoušek: „Bylo to hrozně těžké. Na poslední zkoušce bylo tolik vody, že to bylo místy až nebezpečné. Neriskovali jsme vůbec nic, už nemáme o co bojovat, potřebujeme to v klidu dojet.“

Roman Odložilík: „Víceméně to už jen rychleji projíždím, tak doufám, že při tom nevyrobím nějakou stupidní chybu a dojedu v klidu do cíle. Je to takový marast, že pro to nemám slov.“

Radek Mifka: „Hrozné, už se těším domů. Navíc mi není úplně dobře a je to tu dnes strašně roztahané, furt jezdíme po přejezdech jako blázni. Navíc ta poslední vložka je hnusná, vůbec by nemusela být. Teď jsme dostali hodně, už fakt nevím, co bych na to mohl obout, hrozně to plavalo. Je to boj o přežití, doufám, že to dovezeme do cíle.“

RZ 17 - Bad Zell - Aisttal (25.00 km)

Doslova průlet přes první Tragwein předvedl Jan Kopecký a srazil dosavadní náskok Bryana Bouffiera před závěrečným testem rally na 10.6 vteřiny. Další vynikající výkon pak podal druhý Beppo Harrach, který byl pouze o 5.2 sekundy pomalejší Kopeckého.

Třetí Bouffier ztratil 14.4 sekundy a za cílem testu následně jen nevěřícně kroutil hlavou. Se čtvrtým časem byl spokojen i Václav Pech, pátý Kajetan Kajetanowicz zaostal o 28.4 vteřiny a klesnul v souboji produkčních aut na druhou příčku za Harracha.

RZ 16 - Arena Königswiesen 2 (7.79 km)

Na předchozí atak Harracha briskně zareagoval Polák Kajetanowicz a tentokrát to byl právě on, kdo opanoval výsledky šestnáctého testu. O devět desetin zpět zde byl Jan Kopecký, který tak poskočil na druhou příčku průběžné absolutní klasifikace před Raimunda Baumschlagera a jeho odstup na vedoucího Bryana Bouffiera se snížil před posledními padesáti ostrými kilometry na 25 vteřin.

Pokud bude tedy chtít Kopecký francouzského pilota porazit, bude muset být minimálně o 0.5 vteřiny na kilometr než on. Na předposlední zkoušku však bude pilot mladoboleslavského továrního týmu vyrážet bez rezervního kola, takže pravděpodobně nebude moci příliš riskovat.

RZ 15 - Unterweissenbach 2 (13.53 km)

Vítězem patnáctého testu se stal Beppo Harrach na Lanceru Evo 9 R4, ale nejdramatičtější moment zaznamenal Jan Kopecký, který zde po defektu ztratil téměř minutu a klesnul tak až na průběžnou třetí příčku za Bryana Bouffiera a Raimunda Baumschlagera.

Bryan Bouffier - Olivier Fournier, Peugeot 207 S2000 - Jänner Rallye 2013

Defekt postihnul také Francoise Delecoura, takže za čtvrtého Václava Pecha poskočil Kajetan Kajetanowicz, na kterého se mohutně dotahuje již zmiňovaný vítěz RZ 15 Harrach, Delecour je aktuálně sedmý za rakouským pilotem před Orsákem, Černým a Tarabusem.

Soutěž mezitím skončila pro Martina Hudce, jemuž po čtrnáctém testu začalo hořet jeho Mitsubishi a český pilot tak odstoupil z deváté pozice absolutní klasifikace Mediasport mezinárodního mistrovství České republiky v rally.

RZ 14 - Gutau 2 (8.27 km)

Jan Kopecký přidal na RZ 14 krok a úspěšně odrazil další možný nápor ze strany druhého Bryana Bouffiera. Jejich vzájemný rozestup tak aktuálně činí rovných dvacet vteřin. Skvěle si vedl Beppo Harrach, který zajel druhý absolutní čas a nadále útočí na lídra kategorie produkčních aut Kajetanowicze. Ten se tentokrát sáhl na pátý nejlepší čas, hned za Baumschlagerem, který pravděpodobně opravdu nehodlá nic riskovat.

V souboji Pecha a Delecoura tahal za delší konec provazu český jezdec (6. místo), když si Francouz v cíli testu stěžoval na nedostatek mokrých pneu. Lepšího času než on dosáhl také Pavel Valoušek.

Ohlasy po RZ 13

Jan Kopecký: „Pneumatiky máme parádní. První vložka nám vyšla, druhá míň, protože Bryan letí, a na třetí jsem byl hodně opatrný, protože jsem měl v poznámkách spoustu ledu, ale nebylo to tak strašné. Bryan se bude pokoušet nás udolat, to je jeho styl, my se budeme snažit náskok udržet nebo ho zvýšit. budeme dělat změny na autě, bohužel nám na shakedownu odešel diferenciál, který bysme teď potřebovali. Zadek je moc agresivní, zkusíme to zlepšit nastavením stabilizátorů. Teď je to skoro jako zadní náhon.“

Bryan Bouffier: „Obuli jsme stejně jako ostatní, tedy správně. Byl jsem překvapený časy, protože jsem nejel zrovna nejlíp. Ale jinak je to dobrá bitva, odstup se trochu zmenšil, takže do toho půjdu. Na trati bylo hodně bláta, ale to bylo stejné pro Jana i Raimunda. Nebudu taktizovat, budu se snažit držet Jana pod tlakem.“

Raimund Baumschlager: „Správně jsme obuli, ale čas na poslední RZ mě překvapil. Upřímně, ani na první vložce jsem nečekal, že to bude tak dobře fungovat. Čekal jsem, že by byly lepší zimní gumy, ale mokré byly rychlejší. Hlavně na poslední zkoušce, jel jsem v klidu a čistě. Je tu pořád šance a dvakrát jsme porazili Bouffiera, ale druhý průjezd bude náročnější. Občas si říkám přidej, ale pak se rychle zklidním. Musím myslet na domácí šampionát.“

Václav Pech: „Bylo by hezké porazit Francoise Delecoura, ale nám jde hlavně o český mistrák, kde jedeme na druhou příčku. Neflákáme se, protože se může stát cokoliv a soutěž bude ještě dlouhá. Volba pneu byla tak padesát na padesát, místy bylo hodně bláta a písku, ale po včerejších problémech jsem šel do jistoty. Nechci nic riskovat.“

Francois Delecour: „Dnes nebyl vůbec sníh, bylo hodně vody. Na dvojce jsem dělal hodiny a ztratil pár vteřin. Bez penalizace by to bylo lepší, ale budeme se snažit dostat na čtvrtou pozici, budeme chtít jet rychle. Ale potřebuji také body do šampionátu.“

Beppo Harrach: „Na prvních dvou zkouškách to dnes nebylo ideální, čas byl dobrý až na třetí. Pořád měníme nastavení auta a teď jdeme správným směrem a víme, co udělat na další sekci. Na rozdíl od ostatních jsme měli nastavení podvozku na sníh, dnes je lepší plně asfaltové. Nebudeme taktizovat, pojedeme naplno.“

Jaroslav Orsák: „Jeli jsme v pohodě, čekal jsem jen, že Mirek Tarabus bude víc tahat. Pokusíme se to udržet, přidáme, ale bude to ještě dlouhé. Byl bych rád, kdyby padla mlha.“

Jaromír Tarabus: „Zatím nevíme, včem ten problém s elektrikou vězí. Měli jsme ho už před cílem první ranní zkoušky, zhasnul nám motor asi sto metrů před letmým cílem, naštěstí to bylo z kopce a projeli jsme fotobuňkou, takže jsme ztratili kolem pěti vteřin. Pak jsme profoukávali všechny konektory, auto chvíli jelo, zase se zastavilo a chytili jsme penalizaci. Zase jsme to profoukávali, naštěstí jsme ty další erzety projeli. Nevíme, možná nějaký následek těch problémů s rampou ze včerejška. Uvidíme po servisu.“

Jan Černý: „Podmínky jsou pro nás hodně složité. Na bahně a štěrku si stoprocentně nevěřím, nevím ještě co to přesně udělá. Ale pro budoucnost je to určitě super, učíme se a posouvá nás to dál. Snad se do budoucna zrychlíme. I nadále nechci vyrobit nějakou zbytečnou hloupost.“

Pavel Valoušek: „Startovní pozice nám nepomohla, vody a všeho bylo tolik, že to nebyla výhoda. Z našeho pohledu je to o sto procent lepší než včera, ale pořád to není ono. Pokusím se ještě zrychlit, je co zlepšovat. Je náročné dostat zpátky sebedůvěru a jet klidně a bezpečně. Věřím, že se to bude zlepšovat.“

Roman Odložilík: „Máme velké rozestupy, tak jedeme v klidu, hlavně dojet do cíle. Počasí se snad zlepší, to je jediné pozitivum.“

Radek Mifka: „Přijeli jsme sem kvůli sněhu, takže mám věci jen na sníh. Začátek se mi líbil, na sněhu mi to docela jde. Ale pak už jsem jen laboroval a propadal se, protože mám jen pneumatiky s hřebíkem. Nějak tak to plácáme, ale někteří odpadli, tak to nemusí být tak špatné, pokud dojedeme.“

RZ 13 - Arena Königswiesen 1 (7.79 km)

Divácky oblíbenou polookruhovou rychlostní zkoušku vyhrál při jejím prvním průjezdu Raimund Baumschlager před Bryanem Bouffierem a Beppem Harrachem. Čtvrtý čas Jana Kopeckého znamená, že Bouffier stáhnul jeho náskok na aktuálních 14.3 vteřiny.

Za třetím Baumschlagerem, který se stále drží svého včerejšího předsevzetí ohledně bodů do rakouského mistrovství, stále zuří souboj o čtvrtou příčku mezi Pechem a Delecourem, když na RZ 13 byl Pech aktuálně o 1.5 sekundy pomalejší než Francouz.

RZ 12 - Unterweissenbach 1 (13.53 km)

Nejrychlejším časem na RZ 12 ukrojil Bryan Bouffier sedm vteřin z náskoku vedoucího Jana Kopeckého, který dojel do cíle testu ve druhém nejlepším čase druhý za francouzským pilotem. Třetím časem před Baumschlagerem odrazil další nápor ze strany Francoise Delecoura český jezdec Václav Pech, jehož Mini S2000 je po včerejším extempore na posledním testu opět v plné kondici.

Potíže měl naopak před startem dvanácté zkoušky Jaromír Tarabus, kterého potrápila elektrika jeho Fabie S2000 a do testu tak odstartoval o několik minut později. Předpokládaná penalizace by jej však nicméně ani tak neměla odsunout mimo první desítku absolutní klasifikace ME.

RZ 11 - Gutau 1 (8.27 km)

Pavel Valoušek - Lukáš Kostka, Peugeot 207 S2000 - Jänner Rallye 2013 (foto: D.Benych)

Namísto ranní rozcvičky absolvovali jezdci na úvod druhé etapy letošní Jänner Rallye krátkou rychlostní zkoušku v blízkosti Freistadtu. Včerejší hustý déšt dnes ráno vystřídalo mrholení, přesto však na trati bylo po silných nočních přeháňkách spousta vody a bláta. Nejlépe se s touto situací vyrovnal lídr Jan Kopecký před Raimundem Baumschlagerem a Bryanem Bouffierem. Solidní čtvrtý čas zaznamenal Pavel Valoušek, který tak zopakoval výkon ze včerejší první zkoušky, zatím jeho nejlepší na rakouské soutěži.

Na čele průběžné absolutní klasifikace se zatím nic nezměnilo, do druhé etapy již nicméně nenastoupili Antonín Tlusťák, Valter Gentilini a Aaron Burkart.

- - - - 1. etapa - - - -

Ohlasy po RZ 10

Jan Kopecký - Pavel Dresler, Škoda Fabia S2000 - Jänner Rallye 2013 (foto: D.Benych)

Jan Kopecký: „Teď bylo hodně vody, na RZ 10 možná stejně jako v prvním průjezdu, místy čistší, místy víc bláta. Tentokrát jsme ale prořezali pneumatiky a to nám pomohlo. Auto teď fungovalo skvěle. V prvním průjezdu jsme měli intermedia a bylo to nebezpečné, teď s těmi nařezanými pneumatikami by se asi dalo jet ještě rychleji.“

Bryan Bouffier: „Závěr dne byl OK, ale Jan byl hodně rychlý. Snažil jsem se držet tempo, ale byl fakt rychlý. Uvidíme zítra.“

Raimund Baumschlager: „Jsem rád, že jsme tady a na třetím místě. Možná se dalo jet trochu víc, ale musel bych moc riskovat a já si musím hlídat hlavně rakouský mistrák, kde máme komfortní náskok. To je můj hlavní cíl pro sezónu. Doufám, že jsem se poučil z loňského roku, kdy jsem v sobotu ráno vedl a nakonec skončil čtvrtý. Tak doufám, že snad udržím to třetí místo.“

Václav Pech: „Jsem debil. Objížděl jsem balík v retardéru a vytočeným kolem jsem o něj chytil a utrhnul kolo.“

Jarek Baran (Kajetanowicz): „Poslední dvě rundy se jely za tmy a mysleli jsme, že to budou klíčové zkoušky hlavně ta dlouhá. Navíc tam v prvním průjezdu byla mlha, teď už naštěstí ne. Bylo to ale už hodně rozbité, moc šotoliny, ale naštěstí jsme neměli žádné problémy. Je to skvělé, že vedeme produkční auta po tak náročném dni při premiérovém startu pro Kajetana tady, o to víc, že je to před Harrachem.“

Jaroslav Orsák: „Dneska byl těžký den, ale celkem nám to jelo. S er-čtverkami nemůžeme závodit, vím to z loňska, ja moc to jede, navíc mi nevyšla první ranní zkouška. Ale pak jsem se rozjel a myslím, že je to zatím perfektní.“

Jan Černý: „Každá takováto těžká zkušenost nás posouvá dopředu a to potřebujeme. Na pneu s hřeníkem nám to šlo, ale na mokrých potřebujeme zkušenosti. Brzdy už byly lepší, jen drobné potíže a to teď doladíme. Auto jinak funguje skvěle, vše je teď jen ve mně, Nechci zbytečně riskovat, bylo by zbytečné udělat nějakou hloupost a ztratit možnost najíždět kilometry a učit se.“

Daniel Trunkát (Tarabus): „Na deváté zkoušce nám ze šesti světel začaly svítit jen dvě a podle toho to pak vypadalo. Na tu hrůzu to ale dopadlo ještě docela dobře. Na té dlouhé zkoušce nám ty světla dost chyběly.“

Pavel Valoušek: „Jsem rád, že jsem to dneska dokončil. Snažil jsem se, ale nejde mi to. Nevěřím si a jsem rád, že jsme to přežili bez nějaké chyby nebo rozbitého auta.“

Antonín Tlusťák: „Na poslední zkoušce jsme byli venku. Nedobrzdil jsem a dělal jsem hodiny, hodně jsme ztratili a předjel nás Harrach. Bylo to v háji, chtěl jsem se trochu zlepšit, ale bohužel se to nepovedlo.“

RZ 10 -Schönau - St. Leonhard 2 (22.95 km)

Jan Kopecký zakončil první etapu letošní 30. Jänner Rallye ve stejném stylu, jako ji začal, tedy vítězným časem na RZ. Bez desetiny na něj ztratil na RZ 10 sedm vteřin druhý Bryan Bouffier, třetí Raimund Baumschlager zde zaostal o 20.4 sekundy. Ve stejném pořadí pak tato trojice figuruje v průběžné absolutní klasifikaci soutěže.

Čtvrtou příčku uhájil přes výlet mimo trať Václav Pech před pátým Francoisem Delecourem, kterého jen může mrzet minutová penalizace. Na šesté místo absolutně si pohoršil Kajetan Kajetanowicz, který ale nadále vede klasifikaci produkčních vozů před Harrachem (oba R4) a Orsákem.

První desítku po dnešku uzavírají Škody Fabie S2000, respektive Jaromír Tarabus a Jan Černý.

RZ 9 -Pregarten 2 (8.80 km)

Druhý Pregarten přinesl první nejrychlejší čas na RZ Václavu Pechovi a jeho Mini S2000. O pouhých pět desetin vteřiny byl pomalejší Jan Kopecký, třetí příčku získal nadále solidně jedoucí Bryan Bouffier. Před pátého Raimunda Baumschlagera se pak dostal lídr produkčních vozů Kajetan Kajetanowicz.

Na čele průběžné absolutní klasifikace se přes vytrvalý hustý déšť na trati RZ 9 nic podstatného nezměnilo, otázka je, nakolik pořadím zamíchá situace na dnešním posledním měřeném testu.

Ohlasy po RZ 8

Jan Kopecký: „Sedmička byla lepší, tam jen drobně poprchalo, ale osmička byla horší. Začalo hodně pršet, dali jsme intermedia, ale neřezané, takže jsme všude měli akvaplanink. Bryan zajel skvělý čas, ale měl úplně rozřezané kola, tak mu to asi pomohlo. Jinak je vše v pořádku, ale tahle poslední zkouška byla hodně náročná. Pokud tam teď zůstane ta mlha, nedá se nic dělat, bude to stejné pro všechny, ale taky asi boj o přežití.“

Bryan Bouffier: „Možná mi trochu pomohla volba pneumatik, ale i tak jsem byl překvapený tím časem, protože podmínky byly divoké. Ve tmě se moc těžko hledala cesta, ale každopádně pro mě i Peugeot je to dobrý výsledek. Na posledních dvou dnešních testech se budeme snažit udržet na trati.“

Klaus Wicha (Baumschlager): „Na sedmičce to bylo jenom vlhké, trošku zablácené. Na osmičce bylo pár míst se zbytky sněhu. Rozhodli jsme se jet zimní pneu, nebylo to špatné. Čas byl slušný. Mlha se trochu stěhovala, chvíli jí bylo víc, chvíli míň, jsme rádi, že jsme tady.“

Václav Pech: „Ta mlha byla hrozná. Nechci se na to vymlouvat, ale podle časů ji ti první čtyři neměli, protože pak to bylo hrozné a nedalo se jet na rovině víc než na trojku čtverku. Nepomohla ani světla. Šedesát sedmdesát v hodině a stejně to bylo z krize do krize. Opravdu strašné, navíc jak se vyjelo z mlhy, tak byly studené gumy a nedalo se do toho opřít a ještě do toho tekly potoky vody. Prostě špatné, špatné.“

Jaromír Tarabus: „Sedmička v pohodě, ale osmička byla opravdu hodně za mlhy, takže to bylo hodně pomalé. Pořadatel nás ještě varoval esemeskou, že před koncem je hodně ledu, takže jsme to tam hledali. Ale jsme tady, relativně ne nejhorší čas. Uvidíme co další průjezd.“

Jan Černý: „Máme trochu problém s brzdami, propadá se mi bzdový pedál, trochu nečekaně, což mi v mlze a na tom binci moc nepřidalo. Ale je to dobré, v těchto podmínkách se potřebujeme učit. Co se týká výsledku sice nic moc, ale pokud jde o zkušenosti, tak dobré. Jsme spokojení.“

Jarek Baran (Kajetanowicz): „Bylo to jako ve Walesu. Mlha, déšť, bláto. Ale jinak dobré, všechno funguje jak má.“

Antonín Tlusťák: „S každým autem se to měnilo. Valda před námi měl na startu jasno, my jsme jeli do totální mlhy. Horší erzetu jsem nezažil, katastrofa. Bylo enormní riziko, že to člověk někde vysype, takže jsme rezignovali a jen to projeli.“

Martin Semerád: „Na osmičce to bylo hrozné. Sice jsme měli mokré gumy, ale jak všude stála voda, tak to nepomáhalo. Hrozně těžké, děs. Nic, co by si člověk mohl užít.“

Jaroslav Orsák: „Trochu vody, žádná hrůza. No co, jedeme, ne? Je to rally.“

Roman Odložilík: „Strašné, vůbec nevidím na cestu. Jedeme s pronajatým autem a odešly nám stěrače, nevím co na to mám říct. Navíc nám moc nefungují světla a hlavně nevidím na cestu, tak jedu pomalu.“

RZ 8 -Schönau - St. Leonhard 1 (22.95 km)

Bryan Bouffier - Olivier Fournier, Peugeot 207 S2000 - Jänner Rallye 2013

Nejdelší zkouška dne, respektive počasí na ní, si dokonale pohrála s většinou startovního pole. O radosti z pohledu posádek se však těžko dalo hovořit, spíše o velkém trápení. Z dalšího nejlepšího dílčího času se mohl radovat Bryan Bouffier před Baumschlagerem a Kopeckým. Francouz se tak dokázal posunout na druhé místo celkově za pilota mladoboleslavského týmu, na třetí příčku si pohoršil Baumschlager a na čtvrtou Pech. Dopředu šel v mlze naopak Kajetanowicz, který přeskočil Harracha.

Rychlostní zkouška byla následně zastavena po havárii Petra Kačírka, jezdec je v pořádku, navigátorka Marcela Ehlová byla převezena k preventivní kontrole do nemocnice. Zbytek pole absolvoval zkoušku objízdnou trasou.

Za cílem testu skončil také polský jezdec Michal Solowow, kterého pravděpodobně zradila elektrika jeho Peugeotu 207 S2000. V servisní zóně pak odstoupil také Martin Semerád.

RZ 7 -Pregarten 1 (8.80 km)

První průjezd pregartenskou rychlostní zkouškou nejlépe 'sedl' Janu Kopeckému a jeho Fabii S2000. O další dvě příčky se podělili reprezentanti země galského kohouta, respektive Francois Delecour a Bryan Bouffier. Čtvrtý nejlepší čas pak shodně zaznamenali jezdci na vozech kategorie R4, tedy Harrach a Kajetanowicz.

Náskok Kopeckého na druhého Baumschlagera poprvé přesáhl hranici deseti vteřin, neboť Rakušan na mokré trati zaostal o 9.5 sekundy. Třetí pozici stále drží Václav Pech, ale čtvrtý Beppo Harrach už mu doslova dýchá na záda, když na plzeňského pilota ztrácí pouhých 7.2 vteřiny.

Ve výsledcích si pohoršil Francois Delecour, který své konto zatížil penalizací za předčasný příjezd do ČK 6.

Ohlasy po RZ 6

Francois Delecour: „Nebylo to špatné, ale pak se mi zlomila řadicí páka. No nic, spravil jsem to tyčkou od zvedáku. Na trati to bylo hodně náročné, bláto, led a zbytky sněhu, hodně těžké.“

Pavel Dresler (Jan Kopecký): „Podmínky byly jiné než v prvním průjezdu, projelo hodně aut a vyjela se asfaltová kolej. Zase bylo těžké zvolit správnou pneumatiku, jestli řezanou, nebo neřezanou. Jeli jsme v klidu, zatím vedeme, i když se jede hodně rychle. Uvidíme, co bude dál. Momentálně se určitě taktizovat nedá, každý musí jet co umí.“

Klaus Wicha (Baumschlager): „První dvě zkoušky byly dobré, i když na konci první jsme ke konci ztratili kvůli pneumatikám. ale netušíme, proč jsme tolik ztratili na poslední zkoušce. Možná ostatní hodně tlačili, možná jsme něco vyvrbili po jednom skoku, kdy jsme dopadli trochu mimo stopu. Ale jinak bylo vše OK, auto i pneumatiky, možná jsme jen dost nezzabrali. Na trati bylo víc bince, vyházeno z katování. Tedy skoro totéž co loni.“

Bryan Bouffier: „Nevím, kde jsem nabral takovou rychlost, ale hodně jsem teď věřil nastavení auta a pneumatikám. A v prvním kole jsme nejel úplně nejlíp, hlavně na druhé zkoušce. Navíc se teď podmínky přibližují víc tomu, co už znám. Jsem spokojený, doufám, že se ještě dokážu zlepšit, ale do cíle je daleko. Zcela spokojený nejsem nikdy.“

Václav Pech: „Jsem nad očekávání spokojený, je vidět, že jsme hodně zapracovali na nastavení auta a povedlo se to. Ale teď se to bude zrychlovat, možná bude ta startovní pozice teď trochu nevýhodou. Hlavně to nechci nikam zahodit a zůstat na cestě. Teď ty další dvě zkoušky by měly být na mokru, bez sněhu, tak uvidíme, jaký dáme podvozek a gumy, malinko budeme kopírovat Honzu a Baumschlagera.“

Pavel Valoušek: „Pro nás zatím vše špatně. Na začátek jsme asi zvolili nejhorší možné obutí, neřezané zimní kola na asfaltovém podvozku, a nezvolili jsme ani dobré tlumiče. Na RZ 4 a 6 jsme navíc měli dvě krize, které mě dost vystrašily. Takže zklidnit se a začít znovu, dnes nebo zítra, ale zatím se trápíme. Nemůžu se do toho dostat, ale třeba se ještě chytnu.“

Michal Solowow: „Měli jsme moc měkké auto, čekali jsme víc sněhu. Nařezali jsme pneumatiky a nebylo to zlé, ale spíš by to bylo na šotolinové pneu. Na asfaltu bylo hodně bláta a kamení. Teď musíme podumat co dál.“

Jan Černý: „Zase moc dobré. Opravdu si tuhle rally užíváme. Dobrá volba pneu, auto je velmi dobré, jsem opravdu spokojený. Podmínky byly úplně jiné než ráno, ale obuli jsme opravdu dobře. Uvidíme co dál, asi pojedeme intermedia, na kterých jsem zatím s S2000 nikdy nejel.“

Daniel Trunkát (Tarabus): „Podmínky byly naprosto diametrální, hlavně na dvojce a trojce. Teď jsme jeli na D10, dobrá volba, ráno to byl ale adrenalin jako prase. Teď se pojede na posypu, už ráno na jedničce bylo mokro a binec. Zimní soutěž skončila po třetí erzetě.“

Jaroslav Orsák: „Dobré, až na první erzetu, kde jsem se nějak nemohl rozhýbat a chytit správné tempo. Nějak mi to nesedlo. Ale potom jsme se do toho trochu opřeli a dobré, myslím, že si proti těm en-čtyřkám vedeme docela dobře.“

Antonín Tlusťák: „Zatím nic moc. Ráno jsme se netrefili do pneumatik a navíc nebyl ani moc sníh ani mokro, nemám to rád a nesedlo mi to. Uvidíme, co nám teď nahlásí špioni, jinak asi pojedeme dál pneumatiky s hřebíky.“

Roman Odložilík: „Rozhodně si to v těchto podmínkách neužívám, ale to asi nikdo. Začal jsem asi až moc opatrně. Teď jsem to chtěl zrychlit, ale bohužel jsem na čtverce dělal hodiny a než jsme to otočili, ztratili jsme spoustu času. Budeme bojovat dál. Auto jsme asi nastavili dobře, ráno jsme jeli úzké a teď Dé-desítky jako většina ostatních, takže v tomto směru v pohodě.“

RZ 6 - St. Oswald 2 (8.68 km)

Na RZ 6 opět zaúřadoval Bryan Bouffier, když byl o 7.9 vteřiny rychlejší než druhý Kajetan Kajetanowicz. O další dvě desetiny zaostal třetí Jan Kopecký, který se tak vrátil na čelo průběžné klasifikace rally, na něhož zde Raimund Baumschlager ztratil 7.5 sekundy. Za čtvrtým Harrachem zajel na RZ 6 další solidní čas Jaroslav Orsák, šestý byl na druhém Sankt Oswaldu Václav Pech, který nadále zůstává na třetí příčce absolutně za Baumschlagerem.

Jako zručný mechanik a improvizátor se předvedl zkušený Francois Delecour, kterému na jeho Peugeotu 207 S2000 praskla řadicí páka. Francouz tento problém vyřešil tak, že ji nakonec prodloužil tyčí od zvedáku a zafixoval izolepou.

RZ 5 - Liebenau 2 (10.22 km)

Stejně jako poprvé, tak i podruhé byl na Liebenau nejrychlejší Raimund Baumschlager. Ostřílený Rakušan se díky tomu posunul do čela průběžné abysolutní klasifikace před Jana Kopeckého, který zde zaostal o šest vteřin. třetí zůstává po RZ 5 nadále Václav Pech. O druhý čas se na RZ 5 podělili Bryan Bouffier a Beppo Harrach, čtvrtý byl Polák Kajetanowicz s Imprezou Sti R4 před Kopeckým.

RZ 4 - Pierbach (18.99 km)

Václav Pech - Petr Uhel, Mini JCW S2000 - Jänner Rallye 2013

Druhá sekce soutěže začala nejlépe pro Bryana Bouffiera, druhý čas zaznamenal Václav Pech před Janem Kopeckým a Raimundem Baumschlagerem. Za nadále vedoucího pilota tovární Škody Fabie S2000 se tak posunul Pech, třetí Baumschlager na něj ztrácí po RZ 4 jednu celou a dvě desetiny vteřiny. Nejrychlejším produkčním autem celkově zůstává nadále Lancer Evo 9 R4 domácího Harracha, na pátou příčku absolutně si polepšil na úkor Jana Černého Francouz Bouffier.

Do RZ nenastoupil kvůli technickým potížím Kris Rosenberger, pravděpodobně kvůli problémům s elektronikou, když se nepodařilo před zkouškou znovu nastartovat motor jeho Volkswagenu Polo S2000.

Ohlasy po RZ 3

Především kolem pneumatikové loterie na úvodních třech rychlostních zkouškách letošní Jänner Rallye se točily komentáře jezdců, které jsme zaznamenali v přeskupení a servisní zóně ve Freistadtu.

Jan Kopecký: „Naše volba pneu byla asi lepší, protože vedeme o ty dvě vteřiny před Raimundem. Na dvojce a trojce bylo hodně ledu, navíc to začalo tát, takže to nebylo jednouché, ale auto nám fungovalo skvěle, takže jsme to zvládli. Máme náskok pouhé dvě vteřiny, ale loni jsme po prvních dvou RZ ztráceli tuším čtyřicet, takže je to pořád lepší. Mohli bychom jet úzká kola, ale podle mě to trochu odtaje a budou koleje, takže to necháme stejné jako předtím.“

Francois Delecour: „Nezvolili jsme úplně ideálně pneumatiky, lepší volba byly úzké, tak jako to udělal třeba Baumschlager. Na první vložku to sice nevadilo, ale na druhou a třetí rozhodně ano. Těžko říci, jak se rozhodneme pro druhé kolo.“

Bryan Bouffier: „Jednička se mi povedla, ale další zkouška byla hodně zrádná. Snažil jsem se, ale mockrát mi to uklouzlo na ledové plotně a dost jsem ztratil. Poslední nebyla špatná, ale celkově jsem rád, že jsem se dostal až do servisu, protože na dvojce jsem vyrobil dost chyb. Ale celkově jsem spokojený. Na druhou rundu možná víc nařežeme pneumatiky.“

Klaus Wicha (Baumschlager): „První zkouška byla sázkou do loterie, ale dvojka byla hodně zledovatělá a se sněhem, takže jsme se rozhodli pro úzké pneu. Ale nečekali jsme, že na první zkoušce ztratíme skoro minutu. Další dvě zkoušky se povedly, i když na trojce to bylo těžké, protože tam byla mlha a nebylo vidět, jestli bude v zatáčkách led nebo ne.“

Václav Pech: „Šli jsme malinko do rizika, vyplatilo se to. Ale RZ 2 a 3 byly na široké gumě docela nebezpečné. Povedlo se nám to ustát, jednou jsme byli venku a ztratili asi deset vteřin, ale jsem rád, že se to vrátilo zpátky na cestu a neporušené. Uvidíme dál, ty podmínky budou těžší a těžší. Nastavení auta se nám povedlo, hodně jsme na něm zapracovali a jsme spokojení. Angličani nám v tom moc nepomohli, upřímně řečeno, ví o tom kulové, takže jsme si ho museli vymyslet sami.“

Michal Solowow: „Na první zkoušce jsme dělali hodiny a netrefili jedno odbočení. Další dvě ale byly v pořádku, byli jsme nejrychlejší auto na širokých pneumatikách.“

Jan Černý: „Jsem moc spokojený. První vložka bylo trápení, ale další dvě byly super. Škoda té poslední, mohli jsme ji vyhrát, ale doufám, že ještě nějakou vyhrajeme. Auto funguje skvěle, užíváme si to. A cítím velké rezervy.“

Jaromír Tarabus: „Jednička v pohodě, na dvojce jsme dvakrát přebrzdili jedno odbočení a jedno téčko, ztratili jsme možná patnáct vteřin. Mohlo být líp, ale i hůř. Těžko říct, jaké zvolit nastavení, sami se budeme teprve rozhodovat.“

Martin Semerád: „Nakonec jsme zvolili úzké pneu s hroty a asi to bylo správně. Na první zkoušce jsme sice dost ztratili, ale na dalších dvou bysme na sněhu a ledu zbytečně riskovali. Nám o ty časy koneckonců až tak nejde a hezky jsme se svezli. Podmínky se asi na druhý průjezd moc nezmění.“

RZ 3 - St. Oswald 1 (8.68 km)

Jaroslav Rosák - David Šmeidler, Mitsubishi Lancer Evo IX - Jänner Rallye 2013

Nejkratší rychlostní zkoušku dne a zároveň záverečný test první sekce vyhrál poněkud překvapivě Jaroslav Orsák na Lanceru Evo 9 před Rakušanem Beppem Harrachem na Lanceru Evo 9 specifikace R4. Na pomyslné dílčí stupně vítězů pak poprvé s vozem kategorie S2000 vystoupal třetím časem Jan Černý. Úzké pneu se tedy opět ukázaly být vhodnější, nejlepší na široké variantě byl Michal Solowow, který na této RZ skončil sedmý.

Čtvrtý byl Raimund Baumschlager, který tak stáhnul náskok lídra Jana Kopeckého na 2.3 sekundy, Václav Pech si pak celkově pohoršil o jednu pozici na třetí místo s minimálním odstupem čtyř desetin vteřiny na Baumschlagera. Po RZ 3 si pak polepšili také aktuálně čtvrtý Harrach a pátý Černý.

Velmi napilno měli při příjezdu do kontroly přeskupení Odložilík a Orsák, jejich penalizace, způsobené hustým provozem podél trati, však byly anulovány.

RZ 2 - Liebenau 1 (10.22 km)

Raimund Baumschlager - Klaus Wicha, Škoda Fabia S2000 - Jänner Rallye 2013

Na druhém testu kontroval domácí Raimund Baumschlager na úzkých pmeumatikách před dvojící dalších domácích matadorů Harrachem a Hanederem. Výborný čtvrtý čas zaznamenal při premiérové účasti s Fabií S2000 Jan Černý, za ním se seřadila trojice českých produkčních Lancerů Evo 9 pilotovaných Jaroslavem Orsákem, Martinem Semerádem a Radkem Mifkou.

Navrch tedy evidentně měly tentokráte vozy s úzkými pneu, ty by měly být lepší i pro RZ 3.

RZ 1 - Pierbach, 18.99 km

Jan Kopecký - Pavel Dresler, Škoda Fabia S2000 - Jänner Rallye 2013

Úvodní rychlostní zkouška jubilejní 30. Jänner Rallye zahájila pneumatikovou loterii, když se jako lepší na prvním Pierbachu ukázala sázka na široké pneumatiky. Na mokré trati s ledovými plotnami byl nejrychlejší Jan Kopecký na Fabii S2000 před Bryanem Bouffierem na Peugeotu 207 S2000 a Václavem Pechem na Mini S2000. Čtvrtý čas a pátý náležel Peugeotům 207 S2000 pilotovaným Pavlem Valouškem a francouzským veteránem Francoisem Delecourem. Šestý nejlepší čas a nejrychlejší v produkčních vozech byl Polák Kajetanowicz na Impreze Sti.

Téměř minutovou ztrátu nabral na úvodním testu domácí Raimund Baumschlager, který vsadil na úzké pneu s hřeby, tato volba však nebyla ani zdaleka ideální. Prvním odstoupeným se na RZ 1 stal Maďar Frigyes Turán, který svou Imprezu R4 poslal mimo trať.

před RZ 1

Hned první sekce asi všem týmům pořádně zamotá hlavu: RZ 1 mokro, RZ 2 z poloviny mokro a z poloviny led a RZ 3 komplet led... Vyplatí se obout na jistotu, nebo se najde někdo, kdo zariskuje?

před startem

Dnes v 7:30 odstartuje úvodní soutěž letošního ročníku mistrovství Evropy a zároveň Mediasport mezinárodního mistrovství České republiky, rakouská Jänner Rallye. Dění na rychlostních zkouškách v okolí Freistadtu můžete sledovat společně se serverem AutoSport.CZ ON LINE.

-jav- ; -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist