www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 30. dubna 2024, Svátek má Blahoslav, zítra Svátek práce

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ERC 13 - Int. Jänner Rallye

Proč na Jänner Rallye nesměly tři Mitsubishi?

11. ledna 2013 • 15:45

Hermann Gassner senior patří k pravidelným návštěvníkům rakouských soutěží. Letos se na Jänneru ale nesvezl – nebylo mu to dovoleno.

Němec a dva další Češi, Jiří Petrášek a Marcel Tuček, totiž neprošli technickou přejímkou. Jejich vozy totiž podle zástupců FIA neodpovídaly předpisům FIA, konkrétně článku 251.2.1.8. Podle sportovních komisařů neodpovídaly VIN kódy karosérií homologaci. Hermann Gassner rozhodnutí akceptoval a dodal k němu: „Mohl jsem se odvolat, ale stálo by to peníze, navíc bych pak musel jezdit na slyšení...“ Gassner chtěl nicméně dokázat, že jeho Mitsubishi Lancer Evo X je homologované: „Myslím, že zdůvodnění komisařů bylo nedostatečné. Toto konkrétní auto je mé první Evo X, se kterým se soutěží účastním už od roku 2008. Sportovní komisaři mi ale řekli, že mají k dispozici e-mail z Japonska k této záležitosti. Když jsem chtěl tento e-mail vidět, nedovolili mi to.“

Hermann Gassner - Karin Tanhäuser, Mitsubishi Lancer Evo X - Jänner Rallye 2011

Na druhé straně stojí Dietmar Hinteregger, který na Jänner Rallye působil coby jeden ze sportovních komisařů: „Skutečnost, že se pan Gassner s jeho vozem zúčastnil jiných rally, může být pravda. Nicméně faktem je, že FIA má k dispozici od Mitsubishi seznam, který jasně říká, která čísla karoserie homologaci splňují a která nikoliv. V národních rally často stačí, aby se číslo karoserie shodovalo s číslem v technickém průkazu, nicméně na soutěžích FIA jsou obecně kontroly přísnější a důkladnější. Seznam od Japonců jsem viděl na vlastní oči a tři vozy z Jänner Rallye opravdu spadaly do kategorie nehomologovaných. V tu chvíli nebyla jiná možnost, než neumožnit start v rally. Pokud pan Gassner říká, že s daným vozem jel už řadu rally, tak to – striktně vzato – znamená, že se na těchto soutěžích nedržel předpisů.“

Jeden z postižených Čechů byl rozhodnutím šokován. Podle Hintereggera řekl, že auto koupil v dobré víře, že je postaveno v souladu s technickými předpisy. „Samozřejmě to nejsou snadné situace. Je mi jasné, že nebylo lehké to strávit. Padl také návrh, zda by dané posádky nemohly být přeřazeny alespoň do národního mistrovství. To je možná námět do budoucna, nicméně i národní šampionát má svá pravidla, která u jednotlivých vozů vyžadují alespoň národní homologaci. A její vydání nebylo v tak krátkém časovém horizontu možné.“ Hinteregger na závěr přidává doporučení: „Lidé, kteří se zabývají stavbou závodních vozů, by si tyto věci měli pečlivěji hlídat. Není pro nikoho příjemné, když někdo postaví auto, které není v souladu s předpisy a my jej pak nemůžeme pustit do rally.“

Hermann Gassner senior ale danou situaci nevidí černě: „Pořadatele Jänner Rallye a činovníky rozhodně neobviňuji. Příští rok se ve Freistadtu určitě znovu objevím.“

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
11.01.2013 19:18
Karbonyl - moderátor
Problém je třeba taky v tom, že řada závodních aut se dělá jako novostavba, kdy se pořídí nová kastle bez VIN de facto jako náhradní díl a toto číslo pak doplní ministerstvo dopravy. Česká legislativa to umožňuje, ale FIA se z toho zjevně ježí chlupy aj na zádech.
11.01.2013 18:32
gonzo
A ještě jedna věcička. Petrášek jel (měl jet)s autem od Semerádů a u takového týmu se tomu trochu divím.
11.01.2013 18:30
gonzo
Mě jde spíše o to,že pokud budu jezdit s nehomo autem jen u nás,tak auto bez problémů projde,ale jedu-li ven tak je problém,ale přitom vše vychází z mezinárodních řádů,které by měli TK dodržovat a kontrolovat jak v našem mistráku tak v těch ostatních. A pokud Gassner s tímhle konkrétním vozem jel už řadu závodů,tak mě prostě přijde zvláštní,že se na to nepřišlo už dávno.
11.01.2013 18:16
Mirekfric
Gonzo, každý, kdo staví mišáky, ví, které VINy jsou schválené pro přestavbu a které ne. Veřejnost a jezdci, kteří se přímo stavbou nezabývají, to přirozeně nevědí, ale Gassner to rozhodně vědět musí. Spíš se hřeší na to, že ty VINy asi kontrolují jen technici FIA.

U Evo IX to jsou jen kastle GT a RS, tzn. VIN začíná buď na CT9A a před těmihle písmeny nic dalšího není a nebo tam je JMYSN. Problém podle mne je v tom, že je mnohem levnější dovézt si ojeté auto z Ameriky než stavět ho ze "správné" karoserie. Bohužel žádná americká verze homologovaná není.

Samozřejmě je to do určité míry absurdní, jak ze strany automobilky, tak ze strany FIA, že výrobcům takto omezovat homologaci umožní.
11.01.2013 17:54
Karbonyl - moderátor
Nejprve je oheň, potom dým. Tzn. že napřed Gassner postavil špatně auto a teprve pak ho mohli technici načapat. Když to neudělali doteď, tak je chyba na obou stranách.
11.01.2013 17:09
gonzo
Pokud pan Gassner říká, že s daným vozem jel už řadu rally, tak to – striktně vzato – znamená, že se na těchto soutěžích nedržel předpisů.“

Tohle mě přijde trochu zvláštní. Podle mě se předpisů spíše nedrželi ti,co je kontrolovali. Pokud to auto nikdy neplňovalo homol., tak měl být vyloučen už dávno. Nevím byl-li si toho vědom,ale určitě tím nezískal žádnou výhodu,prostě to zkoušel,včetně Tučka a asi dalších a ono to vycházelo. Na to tam snad TK jsou.
toplist