www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 12. května 2024, Svátek má Pankrác, zítra Servác

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 13 - Rallye Monte Carlo

Pneumatiková loterie na Monte jinak

16. ledna 2013 • 07:00

Rallye Monte Carlo je známá svým proměnlivým počasím, takže volba pneumatik pro jednotlivé sekce není vůbec jednoduchá. V mistrovství světa navíc volbu omezují přísné restrikce v předpisech i 'férová' politika Michelinu.

pneumatiky - Rallye Monte Carlo 2013

Když byla soutěž zařazena do seriálu Intercontinental Rally Challenge, stala se tou správnou pneumatikovou loterií. O tom by mohli vyprávět ve Škodě Motorsport, kteří si právě na Monte vysloužili nelichotivou nálepku 'projeli to na gumách', opačně by mohl hovořit Francois Delecour.

V mistrovství světa je však počet pneumatik striktně omezen platnými předpisy. A to dokonce ne pro všechny soutěžící stejně. Jezdci s vozy WRC a ostatní mají jiné typy pneumatik, viz tabulka.

typWRCostatní2WD + tř. 3
měkké303030
extra měkké201212
sněhové s hroty202020
sněhové bez hrotů1088
celkem (účast na shakedownu)453736
celkem (neúčast na shakedownu)403232

Tím ale disproporce mezi jednotlivými kategoriemi nekončí. Při soutěži MS musí posádky používat pneumatiky značek DMack a Michelin. Zatímco Dmack připravil pro všechny vozy stejné čtyři směsi, Michelin má připravené speciální pneumatiky pro WRC a ostatní.

DMack
225/40-ZR18 DMT RC S2 (měkké)
225/40-ZR18 DMT ICE (s hroty)
225/40-ZR18 DMT ICE (bez hrotů)
225/40-ZR18 DMT RC W2 (extra měkké)

Michelin WRCMichelin ostatní
20/65 18 Pilot Sport S2 (měkké)20/65 18 Pilot Sport S (měkké)
18/65 18 NA01 studded (sněhové s hroty)18/65 18 NA00 studded (sněhové s hroty)
18/65 18 NA01 (sněhové bez hrotů)18/65 18 NA00 (sněhové bez hrotů)
20/65 18 Pilot Sport SS2 (extra měkké)20/65 18 Pilot Sport SS (extra měkké)

Je překvapivé, že Michelin již ve zvláštních ustanoveních jasně garantuje, že pro vozy WRC budou použity speciální pneumatiky, jiné než pro ostatní. A jak je zvykem, tyto nově vyvinuté pneumatiky měly před závodem možnost testovat pouze tovární týmy, soukromníci se k nim dostali až na shakedownu.

Je hodně těžké odhadovat, jaký rozdíl mezi pneumatikami pro WRC a ostatní je. I sám Esapekka Lappi po včerejším shakedownu řekl, že pneumatiky pro WRC2 jsou horší, než ty pro vozy WRC. Jediné další možné srovnání nastalo na loňské Rallye du Valais, kde Pieter Tsjoen vyzkoušel zimní 'WRC' pneumatiky na zasněženém testu Croix-de-Coeur, zatímco ostatní použili 'obyčejné' D10. Rozdíl můžete vidět ve výsledcích - Rallye du Valais 2012 - RZ 12.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist