www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 16. května 2024, Svátek má Přemysl, zítra Aneta

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 13 - Rally Sweden

Čtyři esa na ledu

4. února 2013 • 16:10

I když na úvodním podniku mistrovství světa, Rally Monte Carlo, vládly zimní podmínky se sněhem, posádky se nyní musí připravit na vůbec nejchladnější zastávku v kalendáři celé sezony. Ve Švédsku a Norsku a na tamějších ledových tratích se tak do hlavní role dostávají pneumatiky s hroty, které podtrhnou průběh jedné z divácky nejatraktivnějších soutěží vůbec.

Mikko Hirvonen - Jarmo Lehtinen, Citroen DS3 WRC - Rallye Monte Carlo 2013

Dvojnásobní vítězové skandinávské rally, Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen, jsou odhodláni zajet opět dobrý výsledek na jejich oblíbené rally. V týmu Citroën Total Abu Dhabi WRT budou sice Sébastien Loeb a Daniel Elena, nicméně jejich případné body se nebudou započítávat do týmového účtu. Jejich bodované místo pro tento podnik zaujmou v premiéře na DS3 WRC v týmu Citroën Total Abu Dhabi WRT Chálid Al Qassimi a Scott Martin. Dani Sordo a Carlos del Barrio pojedou ve čtvrtém týmovém autu Citroën Racing.

Byť nemluvíte plynně finsky, je komentář Mikko Hirvonena na záběrech z palubní kamery jeho vozu dosti výmluvný. Naprosto ledově klidný Jarmo Lehtinen diktuje své poznámky a jeho pilot v DS3 WRC suverénně vede vůz od jednoho skoku k druhému. A to v rychlostech kolem 180 km za hodinu. Už za pár dní tak mohou fanoušci rally obdivovat své idoly na tratích, které se v lecčems podobají bobovému korytu.

Bude to právě posádka vítězů ročníků 2010 a 2011, která bude patřit v Karlstadu k největším favoritům. „Na tuto rally myslím od chvíle, kdy jsme dojeli do cíle v Monte Carlu,“ vysvětluje Mikko. „Loni jsem tu jel s DS3 WRC teprve podruhé a chybělo opravdu málo, abych vyhrál. Rok na to už se cítím dobře připravený na to, abych vybojoval první vítězství v roce 2013. Jisté je, že se budeme muset vyrovnávat s obtížnými podmínkami, které se mohou rychle měnit, od mrazivého počasí až po příchod sněhové bouře. To může dost ovlivnit volbu správných pneumatik. Hodně spoléháme na nové Michelin X-Ice North, které jsou vynikající na zmrzlou šotolinu, ale na jejich chování si budeme muset počkat až na samotný závod.“

Vítězové zahajovacího podniku sezony, Sébastien Loeb a Daniel Elena, budou ve Švédsku pokračovat v jejich omezeném programu. Devítinásobní mistři světa jsou jedinou neskandinávskou posádkou, která kdy tuto rally dokázala vyhrát a samozřejmě by rádi podobný výkon zopakovali.

Sebastien Loeb - Daniel Elena

„Vzpomínám, jak byl Yves Matton překvapený, když jsem mu do svého programu navrhl právě tento podnik,“ říká Seb. „Určitě to není rally, na které jsem byl v posledních letech nějak výrazně úspěšný, ale to je právě to, co mě sem láká bojovat znovu. Popravdě řečeno, naše vítězství z roku 2004 nebylo nikterak ohromující. Vyhráli jsme tu tehdy hlavně proto, že ostatní se dostali do problémů. Od té doby se neustále snažím trati porozumět a zvládnout ji. Teď mám poslední šanci na to, abych to ještě zkusil a rozloučil se opravdu stylově.“

Dva týdny po druhém místě na Qatar Rally, zahajovacím podniku šampionátu Středního východu, se Chálid Al Qassimi a Scott Martin se musí vyrovnat se zcela odlišnými podmínkami v regionu Värmland. Ale s cílem získat body pro Citroën Total Abu Dhabi WRT bude pilot z Emirátů na Rally Švédsko startovat už počtvrté. „Není to zrovna povrch, který by mi bytostně vyhovoval, ale zlepšuji se tu každým rokem. V roce 2011 jsem dokonce bodoval. Pro letošek ale nechci stanovovat cíle příliš vysoko, přece jen je to můj první start s DS3 WRC. Byl by to skvělý úvod, kdyby se mi podařilo získat body.“

Dani Sordo a Carlos del Barrio, třetí na Rally Monte Carlo, mají pro Švédsko status extra posádky Citroën. Podobně jako všichni piloti, kteří nepocházejí ze severní Evropy, se i španělský pilot zlepšoval s každým startem v těchto podmínkách. „Ještě se samozřejmě mohu zlepšovat na tomto povrchu, vždyť v roce 2010 jsem tu skončil na stupních vítězů. Můj cíl pro tento ročník je jednoduchý - pokusit se o co nejlepší výsledek. Tím, že pro tentokrát se moje umístění nebude započítávat do Poháru konstruktérů, není na mě už tak velký tlak.“

Tři otázky pro Yvese Mattona, stájového šéfa Citroën Total Abu Dhabi WRT

Osobně jste navštívil první kolo šampionátu Středního východu v Kataru. Jak se na tuto soutěž díváte?

„Byl jsem a jsem rád, že právě účast Citroënu přispívá k rychlému rozvoji motoristického sportu v této části světa. Chálid Al Qassimi vedl po dlouhou část soutěže, aby pak spadl na druhé místo. Ale ukázalo se, že Citroën DS3 RRC byl dobrou zbraní na tento typ soutěže. I když se šampionát skládá jen ze šesti podniků, je konzistentní. První kolo bylo pro Chálida velice úspěšné, neboť za druhé místo bral 18 bodů. Mohammed Al Sahlawi a Mohammed Al Mutawaa, naše druhá mladá posádka na DS3 RRC, se také hodně naučila.“

A nyní už ke Švédsku. Je poměrně překvapivé vidět tady Sébastiena Loeba na startu, když Švédsko nepatří k jeho neúspěšnějším podnikům!

„Ano, podobná byla i naše první reakce, když jsme sestavovali první verzi jeho programu na sezonu 2013. Ale čím více jsme to rozebírali, tím více nám to dávalo smysl. Séb a Daniel jsou především závodníci a hodně jim na zdejším povrchu pomohlo testování. Rychle se zbavili nepříjemných pocitů z loňska, kdy měli na vítězství, ale skončili až šestí. Teď je první místo pro ně velikou výzvou.“

Před několika týdny jste hovořil o možnosti angažování dalších pilotů pro DS3 WRC. Je v tom nějaký pokrok?

„Například Chálid se necítí na Rally Mexiko a tak po nás chtěl, abychom DS3 WRC v Citroën Total Abu Dhabi WRT dali dvojici Chris Atkinson - Stéphane Prévot. Chris tu startoval už loni a víme, že má pro Abu Dhabi Racing potenciál. Benito Guerra, mistr 2012 P - WRC, dostane šanci na jeho domácí rally na privátním DS3 WRC.“

Kateřina Juráňová
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
05.02.2013 21:22
Tomáš
V tom úvodu textu je to dost pomotané. Loeb samozřejmě jede na týmové (Manufacters) body společně s Hirvonenem za Citroen Total Abu Dhabi WRT, kdežto AL-Qassimi jede za Abu Dhabi Citroen Total WRT na body do týmů (Teams). Každopádně vymyslet tak podobné názvy pro dva "odlišné" týmy je dosti matoucí.
toplist