www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 5. května 2024, Svátek má Klaudie, zítra Radoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR-S 13 - MitMetal Rallysprint Kopná (MČR-S+PČR)

Maximum attack aneb „Mirku, v klidu“

13. května 2013 • 12:25

Předstartovní plán pokusit se udržet průběžné 1. místo ve sprintovém mistrovství vypadal při pohledu do seznamu přihlášených na XXI. ročník Rallysprintu Kopná dosti nereálně. Mezi čtyřmi speciály WRC a pěti vozy třídy 2 (4x S2000 a jeden Lancer R4) první desítky startovní listiny se se startovním číslem 8 chystali vyrazit do boje Mirek Jakeš s Jardou Novákem jako jediní na produkčním Mitsubishi Lancer Evo 9. Malinkou výhodu jim mohlo přinést snad jen počasí, neboť na sobotu se předpovídaly uklouzané podmínky, ostatně jak se již stalo letos tradicí. Ale těšil se vůbec Mirek na déšť? „Právěže moc ne. Od loňské Vrchoviny, kde jsme za mokra bourali, jsem se na uklouzaných cestách necítil moc jistě. Po Kopné ale tento názor nejspíš přehodnotím. Teď se asi naopak budu před soutěží modlit, aby zapršelo, protože za mokra se přece jen spíš můžeme měřit se silnějšími auty,“ říká Mirek Jakeš.

Miroslav Jakeš - Jaroslav Novák, Mitsubishi Lancer Evo IX - Rallysprint Kopná 2013

Ale pojďme hezky od počátku. Páteční seznamovací jízdy probíhaly za krásného počasí, stejně tak čtyři průjezdy na shakedownu se odehrály za sucha. „Dvakrát jsem jel shakedown s Jardou, dvakrát pak svezl kluky od sponzorů. Víc jezdit nemělo smysl, stejně bylo jasné, že při závodu budou úplně jiné podmínky. Na sobotu jsem si proto překlikal tlumiče a celkově změkčil podvozek, předpověď totiž vypadala jasně,“ komentuje Mirek předpověď počasí.

Určitým dilematem se však stal výběr pneumatik. Z rána sice nepršelo, po nočním dešti ale nebyla situace tak jednoznačná. Jako jedni z mála se Jakeš s Novákem rozhodli na úvod pro slicky ve středně měkké směsi, tzv. dvacítky. Odměna přišla v podobě skvělého pátého času před dvojicí vozů WRC, Tomaštíkovou imprezou a Tlusťákovým lancerem, a náskok více než 20 sekund před nejbližším pronásledovatelem v jejich třídě 3. Před druhou RZ však začalo pršet. „Naštěstí jsme s sebou vezli v kufru dvě rezervy a na přejezdu měli 7-8 minut času, takže jsme rychle stihli přehodit na předek dvě intermedia,“ popisuje situaci před druhým testem. I tam se podařilo zajet pátý čas a udržet si výbornou pozici v první pětce absolutního pořadí.

V servisní zóně před druhou sekcí již nebylo vzhledem k pokračujícímu dešti co řešit. Na auto se obouvaly čtyři prořezané intermedia pro další čtyři testy, které mohly hodně napovědět o celkových výsledcích. Po úvodních dvou technických zkouškách přišly na řadu dva úseky spíše „letištního“ charakteru s průměry i za mokra kolem 110 km/h. Bylo jasné, že produkční lancer zde bude oproti silnějším vozům ztrácet přeci jen o něco víc, navíc na prvním průjezdu RZ Raková přišla Mirkova drobná chyba. „Ve známé zatáčce u stromu jsme byli trochu dlouzí na brzdy, levým předním kolem jsme trefili mez a dostali pomalý defekt. Až do cíle vložky jsem cítil silné vibrace na předním kole a musel trochu zvolnit. Stálo nás to relativně málo času, odhadem nějakých 5-10 sekund, jenže při sprintech je každá sekunda drahá,“ líčí pilot GEMINI Rally Teamu svoji jedinou chybu za celý závod.

Před druhou polovinou tak Mirek s Jardou měli na vybranou. Buď si jistit pozici ve své třídě, kde měli v tu chvíli náskok 40 sekund na druhého Březíka, nebo dále bojovat na hranici možností o pozice v absolutním pořadí. Jen připomeňme, že v tu chvíli jim patřilo sedmé místo, když cca 9 sekund činila ztráta na pátého Tlusťáka, naopak zhruba stejný rozdíl je dělil od devátého Tomaštíka. „Rozhodli jsme se, že následující dvě zkoušky zkusíme do toho jít naplno a pak se uvidí, na co budou časy stačit,“ popisuje Mirek výběr druhé varianty a styl „maximum attack“ pro RZ 5 a 6, který vrátil posádku zpět na pátou příčku. Ostatně onboard, který snad nejvýstižněji charakterizuje hláška „Mirku, v klidu“, z druhého průjezdu RZ Kopná dostatečně dokládá nasazení obou členů posádky. Závěrečná tříkilometrová pasáž před cílem pak není nic pro slabší povahy, při jednom tvrdším dopadu prasklo na lanceru dokonce i přední sklo...

Onboard: Jakeš - Novák, Mitsubishi Lancer Evo IX, RZ 6 Kopná

Miroslav Jakeš - Jaroslav Novák, Mitsubishi Lancer Evo IX - Rallysprint Kopná 2013

Maximální pochvalu za ukočírování mladého jezdce si pochopitelně zaslouží spolujezdec Jarda Novák, jeden z našich vůbec nejzkušenějších mitfárů. „Samozřejmě jsme potom s Mirdou probírali tu šestou erzetu. On mi sice říkal, že se mu to nezdálo až tak moc, já ale tvrdím, že už se jela absolutní “totálka“. Ve dvou místech to bylo na hraně a známí, co viděli dopad po skoku na dvě kola ve výjezdu z Trnavy, mi líčili, že se leknutím stačili jen chytnout za hlavu,“ popisuje dramatický moment 59letý co-pilot.

Ve druhém servisu se probírala taktika na poslední dvě zkoušky. Čtyři media, ale již neprořezané, do kufru tentokrát už jen jedna rezerva (20 ušetřených kilo ušetří pár desetinek!). Pojede se rychle, ale již bez zbytečného rizika, a zkusí udržet páté místo. A jestli to bude stačit, to se uvidí. „Sedmá a osmá erzeta bylo to nej nej, co jsem kdy jako spolujezdce zažil,“ bere si nakonec slovo Jarda Novák. „Jelo se velmi rychle, ale všude absolutně přesně na brzdy, bez jediné chyby a zbytečného riskování. Za ty dvě zkoušky má Mirek moji velkou pochvalu.“

Nakonec tedy to, co se zdálo před soutěží jako těžká utopie, se stalo skutečností. V náročné konkurenci se podařilo Mirkovi s Jardou udržet páté místo absolutně, k tomu jim patří poháry za druhé místo v klasifikaci sprintového mistrovství a dvě prvenství v rámci juniorské klasifikace a třídy produkčních vozů.

GEMINI Rally Team
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist