www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 2. května 2024, Svátek má Zikmund, zítra Alexej

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MMČR 13 - Rallye Český Krumlov (MMČR)

Búšovy naděje skončily v retardéru (+ video)

27. května 2013 • 17:00

Na start Rallye Český Krumlov nasadil tým ROTO Plzeň opět Martina Búše navigovaného Jiřím Hovorkou s vozem Subaru Impreza WRX STi. Jejich cílem bylo postupně zrychlovat.

Martin Búš - Jiří Hovorka (Subaru Impreza Sti) - Rallye Český Krumlov 2013

„Proti loňskému ročníku přibylo kvůli větší bezpečnosti velké množství retardérů a rychlostní zkoušky se přesunuly více mimo vesnice. Tratě se nám tady moc líbí a už se těšíme na závod,“ řekl po seznamovacích jízdách Martin Búš. Martin s Jirkou startovali v Evropském poháru, proto dostali od pořadatelů přidělené startovní číslo 5. V pátek v poledne se posádka zúčastnila shakedownu na českobudějovickém výstavišti. Odpoledne se už jelo naostro. Po čtyřech úvodních měřených testech byla posádka průběžně na 2. místě v Evropském poháru.

„V poháru jsme museli jet na nových pneumatikách, ale ty zatím existují jen ve verzi na sucho. Mokrá směs ještě není. Stejné podmínky měl pouze Antonín Tlusťák, který rovněž startoval v Evropském poháru, jenže ten brzy odstoupil a my jsme se neměli s kým porovnávat. V první sekci moc nepršelo, tak to šlo. Zajížděli jsme slušné časy a bylo vidět zrychlení oproti minulé soutěži v Klatovech,“ vzpomíná mladý pilot Martin Búš. Na dalších třech rychlostních zkouškách začalo hustě pršet a pneumatiky se projevily v tom horším světle.

„Noční rychlostky jsme jeli hlavně na jistotu. Nové pneumatiky mají zpomalit rally, ale závodit na nich s konkurencí, která jela klasické pneumatiky, bylo téměř nemožné a deprimující. Jízda na vodě nebyla téměř vůbec čitelná. Proto jsme tomu přizpůsobili jízdu, nezapínali ALS a chtěli hlavně dojet do cíle. To se muselo na časech nutně projevit,“ podělil se o dojmy z nočních zkoušek Martin Búš.

Osudnou se pak pro Martina s Jirkou stala sedmá rychlostní zkouška. K jejímu konci přijeli do rychlé pasáže s retardérem těsně za jednou ze zatáček. V retardéru havaroval Rus Dmitriy Myachin startující s Renaultem Clio R3 o minutu dříve. Zablokovaný retardér plný diváků, kteří pomáhali vůz vyprostit, se objevil skutečně za zatáčkou na poslední chvíli. „Když jsem vyjel ze zatáčky a přímo ve stopě retardéru zahlédl lidi a světla od auta, měl jsem jen zlomek sekundy na rozhodnutí. Nikdo nás předem nevaroval. Cesta byla hrozně kluzká a tekla po ní voda. Riskovat v těchto podmínkách manévrování před diváky, kteří v prostředku ucpané tratě vyprošťovali auto po tmě, nebylo možné. Auto jsem strhl mimo trať. Celou situaci si můžete osvětlit na videu. Škody na karoserii nejsou téměř žádné, podvozek to ale odnesl pořádně,“ popsal kritický moment Martin Búš. Posádka sice zabránila střetu s diváky a ruskou posádkou, ale sama jen s velkým štěstím netrefila žádný strom v aleji. Pokračovat v závodě s poškozeným autem bohužel nemohla.

Další soutěží, kde se tým ROTO Plzeň s Martinem Búšem měl objevit, byla německá Thüringen Rallye. Týden na opravu značně poškozeného podvozku ale nestačí, takže dalším vystoupením bude až Rally Hustopeče, které se pojedou 21. – 23. června.

Barbora Vebrová ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
27.05.2013 21:06
Vojtanen
Pluto má pravdu, žádné mokré nebudou. I Pirelli a Yokohamy povolené s prořezem do 30.9. jsou jen suché RX.
27.05.2013 19:06
Mara
Podle onboardu mi to nepřijde jako chyba pneumatik. Jednoduše to zašlápl.
27.05.2013 18:10
ajaj
gumy maj za cíl auta zpomalit, ale je nutné je zpomalovat o stromy a příkopy? v mém kraji se to za příspěvek k větší bezpečnosti nepovažuje...

má tým zapotřebí riskovat zdraví své posádky? proč se na ten nesmyslnej EC nevykašle? aspoň na zmoklých soutěžích

a jen malinký špílec: pokud vyprošťovali auto po tmě, pak už ho ho vyprošťovali za světla, ne? ;-)
27.05.2013 17:07
Pluto - moderátor
Pokud vím, momentálně něco jako "mokrá směs" není na pořadu dne. Jsou k dispozici dvě směsi - měkká a tvrdá. Stejným způsobem se jelo i na Tour de Corse (pravda, tam nikde nebylo tak moc stojící vody, aspoň co je mi známo).
toplist