www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 16. dubna 2024, Svátek má Irena, zítra Rudolf

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ERC 13 - Rally Poland

Rajd Polski ovládl domácí Kajetanowicz, Kopecký je třetí

15. září 2013 • 20:10

Polský jezdec Kajetan Kajetanowicz vyhrál jubilejní sedmdesátý ročník druhé nejstarší rally na světě, Rajdu Polského. Do vedení se dostal v úvodu nedělní etapy, když přeskočil Bryana Bouffiera. Pro „Kajta“ to byl vůbec první start s vozem kategorie R5 a Polák se zároveň stal prvním vítězem s takovým vozem v seriálu FIA ERC. Současně si již po první etapě zajistil titul polského šampiona.

Bryan Bouffier - Xavier Panseri, Peugeot 207 S2000 - Rajd Polski 2013

První, sobotní etapa Rajdu Polského byla pro všechny více než náročná. Po dlouhých deštích musely být některé úseky výrazně zkráceny, poněvadž se z šotolinových cest stalo doslova bahnité moře. S podmínkami se nejlépe popasoval Bryan Bouffier na Peugeotu 207 S2000, který si držel vedoucí pozici od počátku až do nedělní RZ 9. Velké naděje se vkládaly do Roberta Kubicy, který se letos počtvrté představil v evropském mistrovství. Po havárii na testu před soutěží se mu v samotné rally celkem dařilo a během soboty se zejména s Kajetanowiczem pral o průběžné druhé místo. Jeho rozlet bohužel zastavila poslední sobotní RZ, kde Polák najel ve vysoké rychlosti na kámen uvnitř zatáčky a s ulomeným kolem musel soutěž opustit. Klasifikace prvního dne přesto hrála ve prospěch domácích jezdců, za „napůl Polákem“ Bouffierem v pořadí následovali Kajetanowicz a Solowow. Jan Kopecký, který do Polska přijel zejména pro důležité mistrovské body do šampionátu, byl po sobotě čtvrtý.

Kajetan Kajetanowicz - Jaroslaw Baran, Ford Fiesta R5 - Rajd Polski 2013

Jestliže se v sobotu nejintenzivnější boj odehrával mezi Kajetanowiczem a Kubicou, v neděli se pozornost přenesla na Krzystofa Holowczyce a Craiga Breena. Tato bitva se konala až v druhé půlce první desítky, z čehož irský jezdec peugeotu jistě neměl radost, stejně jako polský matador, který si do rally odskočil jednorázově z jeho obvyklých dálkových soutěží. Přetahovaná nakonec vyzněla lépe pro „Holka“, jenž i díky defektu Michala Solowowa v poslední RZ poskočil na konečné páté místo, zatímco Breen skončil sedmý. V hledáčku byli samozřejmě i dva soupeři na samotné špici, avšak tam bylo po drtivém útoku Kajetanowicze v RZ 9 jasné, že Bouffier bude tahat za kratší konec lana. Následující průběh tomu dal za pravdu, Polák si stabilně udržoval zhruba dvacetisekundový náskok, na který už Francouzský jezdec nebyl schopný do konce soutěže zareagovat.

V Production Cupu zvítězil Litevec Butvilas, na druhém místě skončil domácí Chuchala. Ten si už od RZ 6 vezl třicetisekundovou penalizaci, avšak rozdíl mezi oběma byl ve finále takový, že by časový trest neměl na konečné výsledky mezi produkčními vozy žádný vliv. Obrovským zklamáním je výkon Tošiho Araie, který se po asfaltové barumce na šotolinové Polsko hodně těšil. Ztráta více než tří a čtvrt minuty na Butvilase ale hovoří o něčem jiném. Mezi dvoukolkami byla zjevná dominance polských pilotů, kategorii 2WD ovládli Radoslaw Rackowski, Jan Chmielewski a Radoslaw Typa, všichni na Citroënech DS3 R3T.

Seriál FIA ERC se nyní nese v pravidelném dvoutýdenním taktu, po barumce a Polsku se koncem září vydá do Chorvatska, kde na tamějších specifických asfaltech může Jan Kopecký učinit finální krok k zisku svého prvního mezinárodního mistrovského titulu. Body z Polska mu na to ještě bohužel nestačily, je však celkem jisté, že letošní evropský primát nakonec zamíří právě k českému jezdci.

Rajd Polski 2013
1.Kajetan Kajetanowicz - Jaroslaw BaranPOLFord Fiesta R51:58:40.6
2.Bryan Bouffier - Xavier PanseriFRAPeugeot 207 S2000+23.3
3.Jan Kopecký - Pavel DreslerCZEŠkoda Fabia S2000+1:28.4
4.Michal Kosciuszko - Maciej SzczepaniakPOLFord Fiesta R5+2:14.1
5.Krzystof Holowczyc - Lukasz KurzejaPOLFord Fiesta RRC+3:15.5
6.Michal Solowow - Sebastian RozwadowskiPOLFord Fiesta RRC+3:17.4
7.Craig Breen - Lara VannesteIRL/BELPeugeot 207 S2000+3:33.5
8.Zbigniew Staniszewski - Pawel DrahanPOLFord Fiesta S2000+3:48.2
9.Vasilij Gryazin - Dmitrij ČumakLVA/RUSFord Fiesta S2000+4:08.0
10.Maciej Oleksowicz - Michal KusnierzPOLFord Fiesta S2000+4:13.5

Online výsledky - Rally Radio

Diskuse k soutěži - Další informace k Rajdu Polskému

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
16.09.2013 12:50
Karbonyl - moderátor
Bouffier na svém FB oficiálně potvrdil, že dalším startem je až Sanremo, takže teď už to beru i já za hotovou věc :-D
16.09.2013 12:47
Karbonyl - moderátor
Já mluvím o harmonogramu, ne o ZU - ty jsou i tady na autosportu, ale k dispozici je všude stále jen provizorní verze neschválená od FIA.

Eurosportem myslím portál fiaerc.com, o kterém předpokládám, že by se o mistrovi prvního ročníku nového ERC zmínil, kdyby to už byla tutovka :-)

Ale shodnem se na tom, že je to debata víc než teoretická, základem všeho by totiž muselo být to, že se Bufin nějak dostane do startovky Chorvatska, což nepředpokládám (ale jeden nikdy neví :-).
16.09.2013 12:30
Mirekfric
Myslím, že to ve škodovce "opomenuli" záměrně, ale proč, to nevím. Relativnosti tam žádné nejsou, titul mají. Údajně se k tomu už na FCB dokonce škodovka i přiznala, ale tady v práci ho mám blokovaný :-)
16.09.2013 11:59
Tomáš
ZÚčka na Valais jsou na jejich stránkách, tam se dokumenty vydávají přeci jen dřív než je tomu v případě některých podniků našeho MMČR. "Relativnosti", které jsou ještě ve hře, si moc nedovedu představit. Jako že třeba se narychlo doplní kalendář ME ještě jedním podnikem? Nebo že Švýcaři překopou harmonogram, vyběhají nová povolení a změní na poslední chvíli ZÚčka? Jo, být to cyklistika, tak tam věřím, že vítěz letošní Tour de France bude stoprocentně jistý až za několik let .... :-)
Že o tom nemluví FIA (na jejich stránkách jsou zatím výsledky po Ypres!), Eurosport (ten se stará hlavně o přenosy) nebo Kopecký (jak ho znám, tak ten možná ani neví, jak se boduje), to chápu, divné je mi to jen u Škody. Tak si říkám, že buď to opomenuli nechtěně nebo naopak záměrně, aby mohli za 14 dní vytvořit ještě jeden "silný příběh" o prvním vítěztví Čecha a české značky v ME v rally (myslím soudobé auta, abs. pořadí, ..., ať se někdo nechytá nevyřčeného)
16.09.2013 11:17
Karbonyl - moderátor
Já jsem tedy harmonogram na Švýcarsko ještě nikde neviděl :-) Těch relativností je podle mě ve hře ještě pořád dost a proto o tom titulu nemluví ani Kopec, ani Škoda, ani Eurosport, ani FIA.
16.09.2013 11:03
Tomáš
Je to trošku akademická debata, ale budiž: Valais má skutečně i letos tři etapy, první ale jen o délce 30 km (z cca 280km), tedy nedosahuje požadovaných 25% z celkové délky erzet pro udělení bonusových bodů. Protože jsou na světě ZÚčka na všechny tři zbývající podniky, znovu opakuji a tvrdím, že Buf už nemůže získat ani teoreticky víc než 3x39=117 bodů.
Trochu srandovní mi na tom ale přijde, že ve škodovce se tváří, jako že titul ještě není (nějak se mi nezdá, že by si to tam neuměli spočítat) a teď už bude poněkud hloupé přijít dva tři dny po závodech s tím, že "sláva, máme titul!".
16.09.2013 09:27
Karbonyl - moderátor
No, já to za definitivní nepovažuju, dokud Bufin v tom Chorvatsku skutečně neodstartuje. Do té chvíle to jisté není, protože třeba loni mělo Valais tři etapy, takžě těch bonusových bodů je teoreticky víc, než kolik píše Tomáš.
15.09.2013 20:38
John - moderátor
Je to tak, gratulace Honzovi s Pavlem. Ještě jsem to jednou počítal, navíc Breen a Bouffier nejsou přihlášeni v Chorvatsku (jak správně podotknul jinde Mirek).
15.09.2013 20:32
Tomáš
Jenom technická: Kopecký je už i de iure mistr Evropy. Za Polsko má 25 b. (15+4+6), Bouffier 30b. (18+7+5), současné pořadí ME je tak: 1.Kopec 248b., 2.Bouffier 129b., ...
Rozdíl 119 bodů už za tři soutěže dohnat nejde (max. 3x39b.) ani teoreticky.
toplist