www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. dubna 2024, Svátek má Robert, zítra Blahoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MMČR 13 - Barum Czech Rally Zlín (ME+MMČR)

LB Trans Racing: Holky zachránily reputaci

17. září 2013 • 19:30

Uplynulá Barum Czech Rally Zlín byla soutěžáckou „maturitou“ pro jihomoravský tým LB Trans Racing. Vstříc evropským kilometrům se v kytičkovaných týmových barvách vydaly hned tři Renaulty Clio Sport, které osedlaly posádky Martina Daňhelová – Karolína Jugasová, Jan Lunga - Ondřej Koubek a Lubomír Brtníček – Klára Šillerová.

Martina Daňhelová - Karolína Jugasová (Renault Clio Sport) - Barum Czech Rally Zlín 2013

Barumka vždy představuje velkou výzvu nejen pro soutěžní posádky, ale také pro jejich týmy. Inu, čtyřdenní zápřah v servisu i mimo něj je přeci jen něco jiného než dvoudenní výlet na sprint. Na podniku mistrovství Evropy se od zástupců soutěžních stájí již očekává jistá fundovanost ve znalosti pravidel a po stránce fyzické, logistické i finanční kladla Barumka vyšší nároky než kterákoliv jiná rally na našem území.

„Byla to zatím nejtěžší rally, kterou jsme absolvovali. Vzdálené tankovací zóny, odloučená servisní zóna pro shakedown, přejezdy – to vše dalo při počtu týmových vozů a délce závodu všem zabrat. Ale musím členy týmu pochválit, protože přípravu zázemí pro posádky zvládli velmi dobře. Dovolím si vyzdvihnout hlavně spolupráci mezi našimi zavedenými mechaniky a členy Harybo rally teamu (tým Zbyňka Haráska), která fungovala skvěle a naznačila možný směr, jakým by vyškovské regionální týmy mohly ve svém partnerství postupovat. Kromě standardního zabezpečení se týmu dařilo operativně reagovat i na nečekané situace,“ pochválil svůj „mančaft“ šéf stáje Lubomír Brtníček.

Zmínkou o nenadálých situacích nakousl první problém, který tým po příjezdu do Zlína potkal: Na čtvrteční večerní technické přejímce měl zahraniční technický komisař připomínky k ochrannému rámu na voze Martiny Daňhelové a chvíli to vypadalo, že se nad jejím startem na Barumce zatahují mračna. Reakce mechaniků však byla briskní. Páteční den ještě ani nestačil pořádně začít a už byli na cestě do dílny, kde se dali do nouzového řešení problému. V pátek po poledni pak Martina a Karolína s úlevou přijaly zprávu, že v odpoledních hodinách mohou do soutěže odstartovat.

Martina Daňhelová - Karolína Jugasová (Renault Clio Sport) - Barum Czech Rally Zlín 2013

A byla to právě obě děvčata, která v pátek večer nejrychleji prosvištěla obávanou speciálkou v Baťově městě. Vůz fungoval jako hodinky, jezdkyně jakbysmet a Karolína jakožto rodilá Zlíňačka Martinu jistým hlasem provedla všemi nástrahami, které tento zrádný test ukrýval. Druhý čas ve třídě 8 byl skvělým vstupem do soutěže. Pouze o jedno místo a o čtyři vteřinky zpět skončil další týmový renault pod vedením Jana Lungy, kterému k dobrému vstupu do rally dopomohlo i ranní svezení na shakedownu. S nejpomalejším autem týmového arsenálu začal jako sedmý Lubomír Brtníček, jemuž na „erzetu“ podobného typu jednak chyběly koníky pod kapotou, navíc se teprve sehrával s novou spolujezdkyní. „Řekli jsme si, že nepotřebujeme být slavní tím, že coby číslo 91 zatarasíme trať všem ostatním při nějakém povedeném crashi,“ objasnila strategii nová navigátorka Klára Šillerová.

V sobotu už bylo ježdění po městě minulostí a soutěžní peloton se přemístil na úzké lesní cesty poblíž Zlína. Připravená porce „ostrých“ kilometrů překročila hodnotu 120 a jezdcům, zvyklým spíše na sprintovou kilometráž, začal krušný den. Byl to však právě sprintový specialista Jan Lunga, který v pomyslném týmovém souboji hned z rána převzal otěže a prokousal se na druhé místo ve třídě 8. Na Honzovi i jeho „mitfárovi“ Ondrovi Koubkovi bylo cítit, jak je dlouhé „erzety“ baví, a stali se jedinými, kteří dokázali sekundovat jinak suverénnímu vládci třídy 8 Martinu Radovi. Dařilo se jim až do druhého Trojáku, kde zklamanou posádku zastavila porouchaná převodová skříň. „Asi po pěti kilometrech odešla převodovka a bylo po nadějích. Sám se musím přiznat, že jsem to velmi těžce a dlouho rozdýchával. Bohužel, takové jsou závody a i toto je pro nás další zkušenost. Po přivezení auta do servisu se mechanici ihned pustili do práce, abychom mohli v neděli pokračovat v rámci super rally,“ komentoval smutné chvilky Lunga.

Jen chvíli po Lungovi musel startovní pole opustit i Lubomír Brtníček. Ten začal první sekci na šesté pozici, ale po výměně „pirellek“ za „michelinky“ zrychlil a v úvodu druhého Trojáku nasadil velmi rychlé tempo. Mezičas vypadal slibně, jenže kousek za obcí Držkova při seskoku z hlavní silnice jeho nasazení nevydržela levá přední poloosa. „Přišlo mi, že čím víc auto poskakuje, tím víc je Luboš ve svém živlu, až jsem jej po jednom „skorovýletu“ musela upozornit, že vložka má fakt 22 km a bylo by hloupý skončit už na sedmém :-) Při druhém průjezdu jsme ale tolik sebekázně neměli a za Držkovou nám dala adieu levá poloosa. Já se začala modlit, abychom vyjeli aspoň na Troják k hospodě, já to čekání v lese už opravdu nesnáším, ale asi kilometr pod ním to vzdala i ta pravá, a tak jsme to museli vzdát i my,“ líčila své pocity nová členka týmu.

Jan Lunga - Ondřej Koubek (Renault Clio Sport) - Barum Czech Rally Zlín 2013

Luboš s Klárou se už v neděli na trať nevrátili, naopak Honza s Ondrou ano. Jejich restartu předcházela noční šichta mechaniků, kteří dávali do kupy poškozenou převodovku. Dobré dílo se naštěstí podařilo a druhý den byly na trati znovu k vidění alespoň dvě týmové posádky. A činily se! Honza Lunga s Ondrou Koubkem chytili druhý dech a dokončili neděli o pouhých šest sekund za vítězným Martinem Radou. O tom, jaké nasazení k nedělnímu úspěchu vedlo, se můžete přesvědčit zhlédnutím videí na oficiálním profilu týmu na facebooku.

Martinu s Karolínou jsme zatím v souhrnném okénku nezmínili, je to však hlavně proto, že se jim jako jediným z týmu zcela vyhýbaly problémy. A také jako jediné absolvovaly celou soutěž! Martině taktická jízda na dlouhých podnicích už mnohokrát přinesla ovoce a ani Barumka v tomto ohledu nebyla výjimkou. Během noční části sobotní etapy se obě děvčata prokousala na třetí místo v „osmičkách“, které až do cíle nepustila. „Bohužel, tři z osmi rychlostních testů byly zrušeny, a tak legendární průjezd Pindulou si musíme nechat na jindy. Všechny „erzety“ jsme absolvovaly bez chyby a v sobotu jsme se jako bonus umístily na druhém místě v ERC Ladies trophy před Bulharkou Stratievou. V neděli při pohledu na oblohu bylo jasné, že mokré gumy jsou jasná volba. První Maják byl opět zrušen a volným průjezdem se pokračovalo na Jankovice. Na tomto testu jsem se dopustila první chyby, kdy jsem v jednom odbočení byla příliš dlouhá na kluzkém povrchu, a startování s couváním nás stálo cenné vteřiny. Tato chyba nás odsunula na třetí místo v Ladies trophy a třetí místo ve třídě, které jsme už jízdou na jistotu udržely až do cíle,“ zhodnotila úspěšný víkend pilotka. Ziskem bronzové medaile v „osmičkách“ navíc nejen zachránila týmovou reputaci, ale také si pojistila zisk nejhůře stříbrné medaile v celém šampionátu.

Barumka tedy při prvním vystoupení vyškovský „mančaft“ přemohla poměrem 2:1. Není to však žádná ostuda. Jak v cíli poznamenal Jan Lunga, množství zkušeností, které se dají na této soutěži získat, dokáže převýšit snad i kompletní sezonu sprintů. Tým LB Trans Racing děkuje všem svým sponzorům, partnerům, členům i spolupracovníkům a pevně věří, že za rok se podaří zlínskou rally zdolat s ještě lepším konečným výsledkem.

Jiří Dokulil
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist