www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR-S 13 - Rally Jeseníky (MČR-S+HA)

Gemini Rally Team: Stále jsme ve hře o titul

23. září 2013 • 09:00

Po minulém rallysprintovém závodě v Pačejově zavládl na chvíli v týmu Gemini pocit, že mise Mirka s Jardou je v tomto mistrovství už dostatečně splněna ziskem titulu ve třídě 3 a po Barum rally se tak tým začne raději pomalu připravovat na sezonu 2014. Jenže vzdávejte boj o absolutní titul v okamžiku, kdy vedete průběžnou tabulku mistrovství. Matematika však přesto hovořila jasnou řečí – vzhledem ke škrtání dvou nejhorších výsledků nemusí Mirkovi s Jardou stačit ani vítězství na obou závěrečných podnicích a šance na titul se tak pohybují víceméně v teoretické rovině.

Miroslav Jakeš - Jaroslav Novák, Mitsubishi Lancer Evo IX R4 - Rally Jeseníky 2013

Jak již naznačil Milan Pantálek po Pačejově, do předposledního podniku přichystal tým pro svoji posádku silnější techniku ve třídě 2. Pro některé fanoušky, kteří očekávali start s vozem kategorie S2000, byl pohled do startovní listiny na vůz Mitsubishi Lancer Evo 9 R4 možná mírným zklamáním, rozhodnutí však vysvětluje právě šéf týmu: „Zvažovali jsme řadu alternativ, jako nejrozumnější se nám ale jevil náš dosavadní vůz ze stáje AP Motorsport přestavěný do třídy 2. Mohli jsme tak využít stejný 33 milimetrový restriktor jako na barumce, nutné ale bylo zajistit bezpečnostní prvky dané pro tuto třídu. Čtyři nové dveře s potřebnými bezpečnostními výplněmi navíc znamenaly odlehčení vozu o 50 kilogramů.“ Další dilema bylo, zda využít i podvozkové věci homologované pro třídu R4. Jenže řešit zcela jiné nastavení, testovat vůz před závody a obávat se, že podvozek pak stejně nemusí při vlastním závodě fungovat, do toho se nikomu moc nechtělo. Definitivní rozhodnutí tedy znělo - jede se stejným autem jako na Barum rally, pouze o půl metráku lehčím.

A kolik dělá takový o milimetr větší restriktor? „Výkon motoru jde o nějakých 6 až 7 procent nahoru, tedy téměř o 20 koní víc. Při našem testování jsme naměřili zrychlení zhruba 0,7 sekundy na kilometr,“ vysvětluje Zdeněk Pipota, bývalý špičkový jezdec 70-tých a 80-tých let z tehdy slavného Chemopetrol teamu. Společně s lehčím vozem se časové zlepšení dalo odhadnut na zhruba jednu sekund na kilometr rychlostní zkoušky, což společně s nočním deštěm, který se přehnal v noci před soutěží nad krajem, vytvářelo přeci jen příznivější podmínky pro boj s fabií S2000 přímých konkurentů Odložilíka s Turečkem.

Kluzké vozovky navíc usnadnily volbu pneumatik a všichni ze špičky tak obouvali do závodu mokré pneumatiky. První okruh tří RZ vyšel na výbornou a po úvodních cca 30 ostrých kilometrech přijížděl lancer týmu Gemini do servisní zóny s malým, avšak nadějným náskokem 9,7 sekundy před Odložilíkovou fabií. „Před startem jsme uvažovali, zda si nevzít do kufru dvě rezervní suché pneumatiky, kdyby trať začala osychat. Protože to ale pořád spíš vypadalo na možný déšť, brali jsme si jen jednu mokrou rezervu a ušetřili tak aspoň na váze,“ říkal při servisní pauze Mirek. Přestože mokré pneumatiky po úvodní sekci ještě zdaleka nebyly sjeté, tým nechtěl nic podcenit a do druhé sekce se obouvaly nové (znovu mokré) pneumatiky.

Miroslav Jakeš - Jaroslav Novák, Mitsubishi Lancer Evo IX R4 - Rally Jeseníky 2013

Během druhého okruhu stejných tří testů se náskok Mirka s Jardou ve vedení navýšil až na dvacet sekund, což před poslední testem, byť dvanáctikilometrovým, dávalo dostatečnou jistotu. A možná i proto přišly v závěru dvě drobné chyby. Přestože zajel vedoucí lancer i posedmé nejrychlejší čas v samotné rychlostní zkoušce, za jeden posunutý retardér přišla penalizace pěti sekund a jedno lehké sklouznutí se na vytahaném blátě mohlo připravit Mirka o jeho premiérové vítězství v absolutním pořadí. „A to mu ještě říkám před startem poslední vložky – ty, Miro, teď pojedeme úplně v klidu. Jestli se někde sklouzneme do škarpy a s takovým náskokem přijdeme o první flek, tak budeme všem za blbce,“ vyprávěl v cíli pobaveně Jarda Novák, který si už pocit absolutního vítěze zažil před sedmi roky při Rally Rožňava společně s Peterem Gavlákem.

No otázku, jak si užívá svého prvního zlatého věnce v absolutním pořadí, odpovídal Mirek bez větších emocí: „Na nějaké větší oslavy bude čas asi až po sezoně. Momentálně si naše vítězství tradičně nejvíc „užívají“ Zdeněk Pipota s Michalem Fialkou, neboť nám technici opět řádně kontrolují vůz,“ říkal skoro omluvně Mirek, když mechanikům týmu AP Motorsport připravil již tradiční zdržení při jejich návratu do Litvínova. Tentokrát se rozebírala převodovka, diferenciály i spojka, došlo dokonce i na vážení setrvačníku. Podle slov Václava Arazima, šéfa týmu AP Motorsport, si on sám nepamatuje situaci, kdy by došlo k takovému rozebírání vozidla vyjma případů, pokud někdo ze soutěžících podá konkrétní protest...

Po Rally Jeseníky se již za necelé dva týdny odehraje finále „velkého“ mistrovství v Příbrami, kde se nakonec mohl představit i Mirek Jakeš. „Dostali jsme perfektní nabídku od Vojty Štajfa na start v Příbrami v jeho týmovém voze Subaru. Opravdu moc si této nabídky vážíme a jsme za ni vděčni. Bohužel, Jarda Novák je smluvně vázán ve velkém mistrovství s Tomášem Růžičkou a i Igor Norek, který by Jardu zastoupil, je časově zaneprázdněn a nemůže jet. Nechci teď rychle hledat k Mirkovi někoho cizího, koho nezná a s kým by mu závod nemusel sednout,“ vysvětluje Milan Pantálek.

Seriál soutěží sprintrallyového šampionátu se uzavře ve dnech 18.-19. října při Rally Vsetín. Jak již bylo řečeno v úvodu, šance Mirka s Jardou na titul v absolutním pořadí jsou jen velmi malé, přesto chceme za Gemini Rally Team pozvat všechny fanoušky rallysportu na třetí říjnovou sobotu na Valašsko, kde dojde k rozuzlení poslední mistrovské tajenky.

Gemini Rally Team
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist