www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 5. května 2024, Svátek má Klaudie, zítra Radoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ERC 13 - Croatia Rally

Jan Kopecký opanoval Rally Croatia

30. září 2013 • 12:00

Koncem září se soutěžní posádky evropského poháru přesunuly na Istrijský poloostrov, v jehož severní části se uskutečnila tradiční Rally Croatia, tentokráte se zbrusu novým centrem v chorvatském letovisku Poreč.

Jan Kopecký - Pavel Dresler (Škoda Fabia S2000) - Croatia Rally 2013

Další ze suverénních vítězství si připsal, konečně i oficiálně korunovaný král letošního mistrovství Evropy Jan Kopecký. Překvapivě však vedl až od páté rychlostní zkoušky. Úvodní nesmyslnou speciálku na parkovišti v Poreči totiž pojal jako drift show pro diváky, první klasické rychlostní zkoušky pak projel díky volbě tvrdých pneumatik, což se na neočekávaně mokré trati ukázalo jako nevýhoda. Jakmile trať oschla, začal tovární jezdec Škody Motorsport výrazně zrychlovat a bezpečně si dojel pro prvenství.

V souboj o druhé místo absolutně se proměnil boj dvou nejrychlejších jezdců produkčních vozů. Oba dva jezdci hodně těžili ze 'starších' použitých pneumatik Yokohama respektive Pirelli, což se ukázalo, hlavně na mokru, jako velká výhoda. Nakonec byl v cíli o čtrnáct vteřin rychlejší nový lídr produkčních aut Andreas Aigner.

Teprve o čtvrté místo bojoval domácí velký favorit Jure Šebalj, kterému se však s vypůjčenou Škodou Fabia S2000 nedařilo dle představ. Plánovaný atak ve druhé etapě skončil hned na úvodním testu havárií. Čtvrté místo si tak vyjela dvojice belgických pilotů Pieter Tsjoen-Bernd Casier, která si užívala společný start, když Casier řídil celou první etapu a Tsjoen druhou.

Hned za nimi skončilo velké překvapení soutěže, jihoafrický mladík Henk Lategan. Při teprve druhé asfaltové soutěži v životě předváděl velice pěkné a vyrovnané výkony a s Fabií S2000 od Raimunda Baumschlagera si zajel pro svůj zatím životní výsledek mimo svou domovinu. Hned za ním pak skončil András Hadik, který se vrátil na soutěžní tratě a po těžké havárii na Barum Czech Rally Zlín se snažil získat hlavně sebevědomí, což se mu bronzem v produkčních autech podařilo.

Andreas Aigner - Barbara Watzl (Subaru Impreza Sti R4) - Croatia Rally 2013

Chorvatská soutěž výrazně zamíchala letošním hodnocením seriálu produkčních aut. Andreas Aigner se dostal do průběžného vedení, když dva jeho největší soupeři ztratili. Jaroslav Orsák se kvůli zdravotní indispozici vůbec nepostavil na start, jeho náhradník Robert Kořístka předváděl velmi sympatický výkon na hranici první desítky, již po čtvrté zkoušce však musel odstoupit s poškozeným zadním ramenem. Ještě hůře dopadl Germain Bonnefis, který havaroval ve třetí rychlostní zkoušce. Auto bylo hodně zničené, jezdec pak utrpěl zlomeninu obratle, která mu vystavuje stopku do konce sezóny. Naopak do cíle dojel smolař letošní sezóny Robert Consani, který dokončení chorvatské soutěže podřídil veškerou taktiku.

Průběh soubojů o nejrychlejší vozy s jednou poháněnou nápravou výrazně narušila skutečnost, že některé přední místní posádky pro páteční rychlostní zkoušky použili řezané pneumatiky, což bylo zakázáno. Techničtí komisaři posléze potrestali tři posádky tradiční tříminutovou penalizací, z předních posádek to zasáhlo pouze Tima Novaka. Každopádně vodou na mlýn dvoukolek byla úvodní páteční zkouška, kde možnost využití mokrých pneumatik v součtu s osychající tratí umožnila Sebastianovi Barbu zajet třetí čas absolutně, přičemž se do první desítky dostali z dvoukolek i Kornél Lukács, Hermann Neubauer, Viliam Prodan, Aleks Humar a Tim Novak. Barbu a Neubauer však soutěž kvůli haváriím nedokončili, Lukács získal velkou časovou ztrátu nedokončením úvodní speciálky kvůli elektronice, Novak klesl výsledkovou listinou kvůli penalizaci a své 'spravedlnosti' se dočkal i Prodan v podobě defektu na RZ 13.

Hermann Gassner jun. - Ursula Mayrhofer (Mitsubishi Lancer Evo X R4) - Croatia Rally 2013

Suverénním vítězem dvoukolek se stal Aleks Humar, který ujížděl všem svým soupeřům o parník a bojoval spíše o umístění v top ten než s ostatními dvoukolkami. Nakonec z toho bylo vynikající sedmé místo absolutně. Druhým místem si pojistil průběžné vedení v šampionátu Zoltán Bessenyey, bronzový skončil Maďar s chorvatskou licencí Szabolcs Várkonyi.

V dámském poháru byla nejrychlejší Asja Zupanc, i druhé místo však stačilo Molly Taylor k zisku titulu mistryně Evropy. Jako bronzová dojela Ekaterina Stratieva. Na startu se kromě Roberta Kořístky objevil také druhý zástupce GPD Mit Metal Racing Teamu Antonín Tlusťák. Hned od úvodu se potýkal s problémy s posilovačem řízení, které se během úvodní etapy pokazilo hned třikrát. Definitivní stopku pak v sobotu vystavily problémy s brzdami.

Konečné výsledky Croatia Rally

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist