www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MMČR 14 - Int. Jänner Rallye (MMČR+ME)

Jänner Rallye: Poslední test i vítězství pro Kubicu (+ ohlasy z cíle)

5. ledna 2014 • 20:00

Dnes odstartuje úvodní soutěž letošního ročníku mistrovství Evropy a zároveň Mediasport mezinárodního mistrovství České republiky, rakouská Jänner Rallye. Dění v kvalifikaci i na rychlostních zkouškách v okolí Freistadtu můžete sledovat společně se serverem AutoSport.CZ ON LINE.

Online výsledky - Rally Radio

Diskuse k soutěži - Další informace k Jänner Rallye

- - - - - - - - - - - - - - 2. etapa - - - - - - - - - - - - - -

Ohlasy z cíle

Maciej Szczepaniak: „Rychlostní zkoušky byly hodně těžké, ale to je pro Jänner příznačné. Ale pro Roberta a mě to byl opravdu dobrý test před Monte Carlem, byl tu sníh, déšť, suchý asfalt, takže na druhou stranu je dobře, že se to vše potkalo. A samozřejmě, že se s dobrým výsledkem vracíte s lepší náladou, k tomu není co dodat.“

Václav Pech: „Celý Jänner byl hodně těžký. Od začátku jsme měli možnost bojovat o celkové vítězství, takže jsme se o to snažili a moc nehleděli na český mistrák, chtěli jsme tu šanci využít. Docela se nám dařilo držet krok s prvním místem, i dnes jsme to potvrdili, když jsme šli do vedení. Ano, opravdu jsem na závěr špatně zvolil pneumatiky, i když jsem myslel, že špatně obul Robert a dost mě to teď mrzí. Určitě jsem mohl jet rychleji, i když nevím o kolik, to bych lhal. Byl jsem ale přesvědčený, že Robert obul špatně a že bude o hodně pomalejší než při prvním průjezdu a my můžeme trochu míň riskovat. Tím se to prostě stalo. Kluci vyhráli zaslouženě. Letošní Jänner byl dobrý, i když byly nějaké drobné organizační chybičky kvůli ucpaným přejezdům, kde chyběli policajti, ale jinak jsme naprosto spokojení. Takovýhle sport jsme dlouho nezažili. Pokud jde o další program, zatím jsme neuvažovali, jestli v pauze v MMČR něco pojedeme nebo ne.“

Raimund Baumschlager: „Letos jsme tu zažili skoro vše, kromě sněhu, kvůli kterému jsme sem všichni přijeli. Vyzkoušeli jsme si jízdu na ledu na hřebících, jeli na nových slikách, což taky nebylo jednoduché a dnes to už bylo skoro na suchu a pak zase přišel déšť. Byla to náročná rally, kde jsme měli mnohokrát blízko k tomu zahodit auto, ale opět jsme měli i dostatek štěstí a udrželi se na trati. Myslím, že se pořád učím s každou další rally, je to o tom, jestli máte hlad po tom něco se učit. Možná jenom když jste nějaká super star a nemáte to zapotřebí. Hlavně teď s novými pneumatikami jsme potřebovali nové zkoušenosti ohledně nastavení auta, rychlosti atd., takže jsme se hodně naučili. Poslední zkouška se nám docela povedla, ale myslím, že to bylo tak díky mlze, jinak by byla produkční auta mnohem rychlejší.“

Beppo Harrach: „Dnes jsme zkusili zabrat. Povedlo se nám najít správné nastavení auta a dobře jsme se bavili. Ke konci jsme měli ještě trochu smůlu, když jsme ťukli do stromu, ale to byl jediný problém a ani to mě opravdu nepřipravilo o sebedůvěru. Jenom jsme zvolili špatné pneumatiky, což nás sice nestálo umístění, ale na poslední zkoušce to mohl být mnohem lepší čas. Nicméně, rally se nám povedla a dokázali jsme se s produkčním autem prosadit mezi auta S2000 a RRC.“

Jaromír Tarabus: „Zažili jsme tu úplně všechno, povrchy, pneumatiky. Na moc vody se ty eurogumy moc neosvědčily, jsou dobré, ale nenařezané nejsou bůhví co. Uvidíme na příštích závodech. Užili jsme si to, měli jsme nějaké krize, ale naštěstí jsme je vyřešili. Možná nás trochu pozlobila i technika, ale nejsem si tím úplně jistý. Možná jsme měli jen agresivní nastavení. Teď nás čeká Lotyšsko a dál se uvidí.“

Andreas Aigner: „Celkově jsem spokojený, hlavně s výsledkem jako takovým, protože ztráta na špičku je přeci jenom velká. Ale hodně jsem se tu naučil a hlavně se to pořád zlepšovalo. Poslední zkoušky byly dobré a s tím můžeme letošní Jänner Rallye ukončit, zanalyzovat ji a poučit se z toho. Zatím vím jen to, že budeme chybět v Lotyšsku, dál se teprve uvidí.“

Robert Consani: „Jsem moc rád, že jsem tuhle těžkou rally dokončil. Je to skvělé, že jsme tady, moc jsem se toho naučil. Byl tu sníh, led, bláto, déšť, sucho, skvělé podmínky pro získávání zkušeností s novým autem. Na poslední zkoušce jsme ještě ztratili světelnou rampu, možná po deseti zatáčkách prostě odletěla pryč z auta, bylo to obtížné, ale zvládli jsme to.“

Vasilij Gryazin: „Bylo to pěkné, ale na konci jsem ještě chyboval a v jedné zatáčce jsem vypochodoval z trati a v další udělal hodiny. Byla to tu dobrá lekce, ale myslím, že jsme odvedli s celým týmem dobrý výkon, obzvláště v těchto proměnlivých podmínkách. Před Lotyšskem jsem získal víc důvěry, věřím, že to dokážeme zúročit.“

Roman Odložilík: „Jsme třetí v českém mistráku, víc jsme ani nechtěli, takže jsme spokojení. Letos to bylo kvůli proměnlivému počasí ještě horší než loni, podmínky byly hrozné. Takže vzhledem k tomu všemu jsme spokojení. Jediné co hlava nebere je Kubicův čas na poslední zkoušce.“

Antonín Tlusťák: „Už se nám nepodařilo stáhnout to jedno místo, co jsme chtěli, škoda. Teď v té mlze a na vodě už jsem si nevěřil a hlavně jsem to chtěl přivézt až do cíle. Věděl jsem, že mi body do Evropy utekly, ale máme body do českého mistrovství, tak uvidíme, jestli se nám to bude k něčemu hodit nebo ne.“

Martin Hudec: „Bylo to dost náročné, ale celý víkend nám to prostě nevycházelo. Ani rozpis nebyl ideální, i když teď už to bylo lepší. Ale už bylo hodně mlhy a nešel jsem do toho, i když jsem ještě chtěl bojovat s Lukácsem, ale teď nás sfouknul docela dost. Na druhou stranu víme, že tři Rakušáci, kteří jsou teď před námi, celou sezónu nepojedou a máme tak docela slušnou výchozí pozici do Productions Cupu. Uvidíme, jak se sezóna bude dál vyvíjet. Je to taky otázka rozpočtu, ale doufám, že naši staří sponzoři ocení, že jim pomáháme zviditelnit je a třeba najdeme ještě nekoho nového.“

Josef Peták: „Jsem opravdu šťastný, že jsme v cíli. Největší poděkování patří mechanikům, protože Petr (Cibulka) předvedl obrovské nasazení v přípravě auta a to fungovalo perfektně po celý závod. Jsem rád, že je to celé v cíli, protože teď jsme měli asi pět krizovek, jednu obrovskou na šestku naplno a to už bylo moc. Teď si v pauze asi střihnu nějaké sajdkáry a uvidíme.“

Marcel Tuček: „Takovýhle Jänner jsem ještě nezažil. Letos jsme si užili úplně všechno, i když v předposlední rundě jsem byl docela naštvaný, protože jet na sliku na ledě, na sněhu a ještě do deště, tak už jsem z toho byl trošku psychicky na dně. Ale nakonec jsme si na té poslední rychlostce trochu spravili chuť. Ale je to zážitek, smlha stejná jako kdysi při Wartburg Rallye, kdy nebylo vidět od patníku k patníku, ale to jsme holt byli mladší, takže to nebyl takový problém. Jsem rád, že jsme to ustáli, neudělali žádnou škodu, spokojenost. Teď jsem rád, že nás čeká pauza, ještě jsme nedali pořádně do pořádku naše auto po loňských Hustopečích, tak snad se to teď povede.“

Lukáš Pondělíček: „Bylo to super. Těšil jsem se na sníh, nakoupil jsem gumy a nakonec jsem s nimi jel na asfaltu. Zatím nevím, co bude letos dál, ale ještě možná dám dva tři závody ERC, nebo něco v českém mistráku, ale mám nakoupené loňské pneumatiky, tak to vypadá spíš na sprinty. Ale jestli si někdo půjčí auto na sprinty, tak asi pojedu něco většího. Je to o penězích a těch je u nás ještě míň než jindy. Taky můžu zůstat sedět doma a surfovat na síti.“

Martina Daňhelová: „Letošní Jänner byl super. Nebyl sníh, protože na něm neumím jezdit, i když bych potřebovala sbírat zkoušenosti. Užili jsme si krásnou asfaltovou soutěž, místy na šotolině a přes pár horkých chvil jsme nic neprovedli autu a dojeli do cíle. Navíc jsme si odvezli prvenství v dámách, což jsme nečekali. Teď budu muset pracovat, abychom si vydělali na plánovanou Evropu v roce 2015 a příprava na sprinty, kde ještě uvidíme co bude. Velké soutěže pojedeme s R3.“

RZ 18 - Bad Zell - Tragwein - Aisttal, 25.00 km

Stejně jako v loňském roce, až poslední rychlostní zkouška rozhodla o celkovém vítězi letošní 31. Janner Rallye. Prvenství si nakonec při své premiéře na rakouské půdě odváží polská dvojice Robert Kubica - Maciej Szczepaniak na Fordu Fiesta RRC před Václavem Pechem a Raimundem Baumschlagerem.

Kubica na poslední zkoušku obul do kříže zimní pneu a pneu s hřeby a tato kombinace se mu vyplatila, když ji absolvoval o 23 vteřin rychleji než druhý Baumschlager. Třetí čas si na své konto na posledním testu připsal Andreas Aigner.

Teprve až za čtvrtým Beppem Harrachem skončil v hodnocení testu Václav Pech, který obul slik a ztratil 31.7 sekundy. Další pozice na poslední zkoušce patřily Tarabusovi a Odložilíkovi. Osmý Consani přije do cíle zkoušky opět bez světelné rampy, potíže měl i Gryazin, který musel couvat a následně ještě byl mimo trať.

Ve dvoukolkách si pro zasloužené vítězství dojel domácí Michael Böhm na Suzuki Swift S1600 o 3:08.7 minuty před Josefem Petákem na Renaultu Clio R3 a Juliusem Tannertem na Citroenu DS3 R1 (+12:59.8).

Pořadí v cíli: 1. Kubica, 2. Pech +19.9, 3. Baumschlager +1:38.9, 4. Harrach +3:00.3, 5. Tarabus +3:39.6

Další české posádky: 8. Odožilík +7:16.3, 13. Tlusťák +15:42.5, 15. Hudec +18:01.9 (6. PC), 18. Tuček +22:29.8 (x. PC), 19. Peták +23:33.2 (2. 2WD), 23. Pondělíček +39:08.8 (1. RC4), 26. Daňhelová +46:22.4 (1. Ladies Trophy)

RZ 17 - Bad Zell - Tragwein - Aisttal, 25.00 km

Předposlední test soutěže s sebou přinesl déšť, mlhu a spoustu vody na trati. To vše znamenalo množství dramatických momentů už při prvním průjezdu nejdelší zkouškou druhé etapy rally. Situaci tentokrát nejlépe zvládnul Robert Kubica před Beppo Harrachem a Václavem Pechem.

Robert Kubica - Maciej Szczepaniak, Ford Fiesta R5 - Janner Rallye 2014, foto: J.Petrů

Pechův náskok na Kubicu se snížil na 11.8 sekundy, ale český pilot byl především rád, že náročný test na slikách zvládnul až do cíle. Harrachův skvělý čas de facto vyřešil tajenku souboje o čtvrté místo, když Jaromír Tarabus, nejen kvůli potížím s diferenciálem, ztratil na této zkoušce přes půl minuty.

Nadšený byl v cíli testu díky skvělému času snad jen domácí Harrach. Kubica se několikrát musel potýkat s akvaplaninkem, Baumschlager si v cíli testu postěžoval na nemožnost dořezávání nových pneumatik, stejně jako Pech.

Problémy se nevyhnuly ani Andreasi Aignerovi, který přišel o pátý rychlostní stupeň, na špatný rozpis si pak stěžoval Robert Consani, zcela bez brzd pak dorazil do cíle Hermann Neubauer. Romana Odložilíka začal trápit motor, pohonný agregát pak na RZ 17 vypověděl službu Johannesi Keferbockovi.

RZ 16 - Arena Königswiesen, 7.79 km

Ani menší zaváhání na dalším testu zahaleném mlhou a pokrytém spoustou bláta nezabránilo Václavu Pechovi připsat na své konto další dílčí vítězství, když byl na druhém průjezdu divácké arény v Königswiesenu o rovnou vteřinu rychlejší než druhý Robert Kubica. Třetí čas se ztrátou dalších devíti desetin sekundy tentokrát vybojoval Jaromír Tarabus.

Pech podle svých slov škrtnul zadkem svého Mini S2000 o skálu, podobný problém měl i průběžně třetí Raimund Baumschlager, který narazil ráfkem pravého zadního kola do značky. Drobný problém se stěračem měl Andreas Aigner, který se dokázal na této zkoušce vklínit mezi čtvrtého Harracha a šestého Baumschlagera.

Před rozhodujícími dvěma průjezdy 25tikilometrové zkoušky z Bad Zellu do Aisttalu vede Pech o 13.8 sekundy před Kubicou, třetí příčka patří Baumschlagerovi se ztrátou 1:13.4 min na Pecha. V souboji o čtvrtou příčku má 9.9 sekundy k dobru Tarabus před Harrachem.

RZ 15 - Unterweissenbach, 12.54 km

Na druhý průjezd Unterweissenbachem padla hustá mlha, což posádkám notně zkomplikovalo život. Nejlépe se s touto situací dokázal vyrovnat Václav Pech, který zde navýšil svůj náskok na Roberta Kubicu na aktuálních 12.8 sekundy.

Kubica podle svých slov nechtěl riskovat, nicméně zaostal jen o 4.5 sekundy za Pechem, třetí Baumschlager ztratil 15.5 vteřiny. Čtvrtý čas přes velkou krizi krátce po startu testu zajel Jaromír Tarabus před Aignerem (dělal hodiny a musel couvat) a Gryazinem.

Velké štěstí měl tentokrát osmý Beppo Harrach, který vyletěl z trati a zastavil se až o strom. Na čtvrté místo absolutně se tedy vrátil Tarabus, Harrach na něj po RZ 15 ztrácel 8.4 sekundy.

RZ 14 - Gutau, 8.27 km

Opakovaný průjezd zkoušky Gutau se tentokrát stal kořistí Roberta Kubicy, který zde snížil náskok vedoucího Václava Pecha o 2.2 vteřiny. Třetí čas zajel Beppo Harrach a v celkovém pořadí tak přeskočil o 1.5 sekundy Jaromíra Tarabuse.

Čtvrtý nejlepší čas zajel na RZ 14 Andreas Aigner před Raimundem Baumschlagerem, až šestou dílčí pozici pak obsadil právě Tarabus. Na nástrahy zablácené trati málem doplatil Robert Consani, který ve snaze zrychlit několikrát chyboval a v jedné ze zatáček dokonce otřel svůj Peugeot 207 S2000 o strom. Do druhé sekce pak už nenastoupil Tibor Érdi, který odstoupil kvůli technickému problému.

Ve dvoukolkách nadále jasně vede Michale Böhm před Josefem Petákem (+2:05.5 min), s velkým odstupem téměř devíti minut je drží třetí místo Němec Julius Tannert.

Ohlasy po RZ 13

Roman Odložilík: „Měli jsme asi stejný problém jako Kajetanowicz, na RZ 13 se nám zaseknul plyn a vyletěli jsme na louku a zbořili při tom nějaký sloupek. Ale jedeme dál. Naštěstí se to stalo v pomalé zatáčce, nedovedu si představit, kdyby se to stalo někde ve stopadesáti. To by byl asi velký problém. Kromě toho jsem dnes nemocný, jedu doslova z posledních sil. S umístěním jsme naprosto spokojení, hlavně neudělat nějakou chybu. Jede se na slikách a hodně to klouže.“

Andreas Aigner: „Ráno bylo dobré, oproti včerejšku snadné. Na první zkoušce jsem to čekal uklouzanější, takže jsem do toho tolik nešel, a chodil jsem brzdo na brzdy a v zatáčkách jsem byl pomalý. Ale děláme na tom a zkoušíme vymyslet něco s nastavením auta, tak snad najdeme řešení. Oproti včerejšku jsme se ale zlepšili, i když jen o pár procent.“

Václav Pech a Marcus Grönholm - Jänner Rallye 2014, foto: J.Vaškovič

Václav Pech: „Teď se nám to opravdu povedlo. Jeli jsme na hranici našich možností, občas možná i za ní, ale měli jsme štěstí. Hodně to klouže. Jsem rád, že jsme se dostali do vedení, ale nemyslím si, že deset vteřin v tomto souboji něco znamená. Teď přijdou těžké sekce, bude hodně bláta a nečistot a bude záležet na tom, jak kdo zvolí rytmus a styl jízdy. Teď jsem na RZ 13 jel paradoxně asi nejpomaleji a čekal, že dostaneme, ale asi je to o tom rytmu a kde to komu uklouzne. Pneumatiky fungovaly dobře, ale ty podmínky jsou strašně těžké a když jedeš po mokru a vidíš ten stín, tak máš strach, aby tam nebyl led. Někde se to sveze víc, někde míň. Jedeme na hranici rizika a snad to udržíme na cestě.“

Antonín Tlusťák: „Určitě to bylo lepší než včera, pomohla nám dnes i startovní pozice. Nebylo tolik ledu, jen snad na druhé zkoušce nás vystrašily dvě tři místa, kde ten led byl. Měkký slik byl ideální volbou pneumatik. Pokud jde o pořadí, výš než na dvanácté místo se posunout nemůžeme, pak budeme muset jen čekat.“

Raimund Baumschlager: „Jeli jsme středně tvrdé pneu, které jsou těmu nejměkčími, které máme k dispozici. Vněkterým místech jsem se tak trochu trápil, stejně jako včera večer. Měli jsme informaci, že zkoušky jsou víceméně oschlé, ale na trati to tak nebylo a byla navíc zima, takže pneumatiky byly moc tvrdé. Fungovalo to až na třetím testu, když se trochu oteplilo. Ale začíná svítit sluníčko, tak pojedeme takhle dál, nebudeme vymýšlet nějaké nesmysly. Věděli jsme do čeho jdeme, protože v Pirelli nám předem řekli, že nebudou schopni nám dodat superměkkou směs. Po RZ 11 jsem změnil nastavení auta, protože jsem na ní měl hodně krizí a nevěřil jsem si, na RZ 13 to fungovalo dobře, tak snad už neudělám chybu.“

Jaromír Tarabus: „Snažíme se jet od začátku naplno, ale na dvojce jsme nejeli úplně dobře, nebylo dobré tempo a taky přišly nějaké krize. Projevilo se to i na čase. Jinak jedeme docela dobře, ale chtělo by to lepší časy. Beppo jede taky hodně rychle a my tu nejsme od toho, abysme se vzdávali. Měnit na autě asi nic nebudeme, dost to klouže, poradíme se asi ještě s Romanem. Slik byl určitě nejlepší volbou obutí.“

Vasilij Gryazin: „Bylo to dobré, bavilo mě to. Jenom na druhé zkoušce byly nějaké zbytky ledu. Nastavení auta je podle mě dobré, nebudu nic měnit, vše funguje správně.“

Robert Kubica: „Na poslední zkoušce to hodně klouzalo, bál jsem se pořádně zašlápnout brzdy, aby se mi nezablokovala kola. Měl jsem krizi, protože jsem chtěl zpomalit, šel jsem na brzdy a auto pořád jelo. Bylo to kvůli tomu rannímu problému, kdy jsme brzdy přehřáli. Nebyly asi dostatečně sedlé desky. Podmínky jsou tu hodně zrádné, jsem tu poprvé a jsem moc rád, že jsem se dokázal přizpůsobit. Jsem celkem překvapený, jak jede Pech, protože jsem byl v cíli hodně spokojený se svou jízdou, ale znamená to, že Pech jede ještě lépe. Ale to pro nás není až tak důležité, jsme tu kvůli našemu testu před Monte Carlem. Vyzkoušeli jsme nějaké nové vci na autě, hlavně proto, že se dnes změnily podmínky.“

Marcel Tuček: „Závěr poslední vložky v lese na sliku a na ledu, to bylo něco. Na druhou stranu to ale vyšlo líp, než některá místa na suchu. Ale ti velcí kluci udělali z tratě zase oranici, na suchu jsme jeli asi jen prvních sto metrů. Dojezd v rally aréně na ledu je ale skvělý, kdyby to bylo takhle na hřebech a po celou soutěž, bylo by to skvělé.“

Martin Hudec: „Ani dnes to není ono. Problém je mezi volantem a sedačkou.“

Josef Peták: „Trochu jsem doufal, že pojedu rychleji, ale pravda byla jinde. Teď už musím jet tak, abych to dovezl do cíle. Hrozně mi to klouže, nemůžu se s tím popasovat. Pořád nevím, co obujeme, asi dáme pro jistotu media.“

Martina Daňhelová: „Na první erzetě jsem trochu chybovala, byla jsem moc rychlá do jednoho odbočení. Šli jsme tam rovně, museli couvat, ale nic extrémního se nestalo. Led dnes nebyl prakticky nikde, jenom na Unterweissenbachu. Jedeme dál, před námi i za námi je rozestup, takže se to snažíme udržovat. Jsem zvědavá na tu dlouhou zkoušku, i když si myslím, že to nebude tak těžké jako včerejší Schönau, to byla podle mě nejtěžší zkouška celé rally.“

Lukáš Pondělíček: „Jedeme na hřebících, je to super, protože to funguje. Ostatní jedou sliky, ale já jsem trochu posera a sliky jsou na mě moc. Mám rád jistotu a jedu tohle, protože mi to sedí, sedí mi i nastavení auta. S tímto nastavením tady ty gumy fungují perfektně. Na těch prvních dvou mi kluci na slikách trochu odjeli, teď na té poslední jsem zase já dal trochu jim. A hlavně se bavím. Včera jsem se na tom sliku trápil, byl jsem venku, couval jsem po louce. Je mi líto Ondry, i když jsem včera ztratil dvě minuty, když jsem se tam válel jako mrtvá svině, mohli jsme dnes závodit. Už se to snažím dojet, držím si svůj čas a jedeme bezpečné tempo, tak snad to dotáhneme do cíle.“

RZ 13 - Arena Königswiesen, 7.79 km

Čistý hattrick zkompletoval v první nedělní sekci Václav Pech, což zároveň znamenalo jeho posun na čelo průběžné absolutní klasifikace před Roberta Kubicu. Druhým časem si na RZ 13 zlepšil náladu Raimund Baumschlager, který si tak zároveň pojistil svou třetí pozici v celkovém hodnocení rally.

Kubica navíc obdržel následně penalizaci 10 vteřin za předčasný start do RZ 12, takže jeho aktuální ztráta po RZ 13 naskočila na 10.5 sekundy

V bitvě o 'bramboru' si o další tři desetiny sekundy polepšil třetím časem před Jaromírem Tarabusem domácí Beppo Harrach, menší krizi kvůli novým brzdám, nimiž měl potíže už na RZ 11, absolvoval Robert Kubica a na posledním testu sekce tak zajel pátý čas se ztrátou 4.6 vteřiny na Pecha.

Drobný výlet mimo trať, který vyústil zhruba v desetivteřinovou ztrátu, absolvoval Roman Odložilík, který se dnes zdravotně necítí zcela nejlépe, hodiny vytočil Robert Consani. Zkoušku nedokončil kvůli poruše motoru Vitalij Pushkar.

RZ 12 - Unterweissenbach, 12.54 km

Nejdelší zkouška první nedělní sekce přinesla další dílčí vítězství Václava Pecha, nicméně český pilot stáhnul náskok dosavadního lídra Roberta Kubicy o pouhé tři desetiny sekundy. V souboji Tarabuse a Harracha o čtvrtou pozici se rakouskému jezdci podařilo srazit náskok českého pilota o 6.2 sekundy.

Harrach zajel třetí nejrychlejší čas a test absolvoval v přepočtu o půl vteřiny na kilometr rychleji než Tarabus, který se nicméně v cíli vložky přiznal k absolvování krizové situaci. Na trati testu se nacházelo několik ledových ploten a pravděpodobně jedna z nich měla na svědomí Tarabusovu ztrátu.

Až sedmý dílčí čas a ztrátu 19.6 sekundy na Pecha zaznamenal průběžně třetí Raimund Baumschlager, který si stěžoval na příliš tvrdou směs svým nových pneumatik. Na devátou příčku celkově si na úkor Hermanna Neubauera polepšil Robert Consani.

RZ 11 - Gutau, 8.27 km

Úvodní ranní test druhé etapy nejlépe vyšel české dvojici Václav Pech - Petr Uhel na Mini S2000, když jej absolvovali o 1.7 sekundy rychleji než druhý Robert Kubica na továrním Fordu Fiesta RRC. Třetí dílčí příčku vybojoval na RZ 11 Beppo Harrach o čtyři desetiny rychlejším časem než Jaromír Tarabus.

Václav Pech - Petr Uhel, Mini John Cooper Works S2000 - Janner Rally 2014, foto: J.Petrů

V první desítce průběžné absolutní klasifikace se tak kromě vzájemných odstupů mezi posádkami nic nezměnilo. Na čele zůstává Kubica o 4.7 sekundy před Pechem, o dalších 23.7 vteřiny zpět je třetí Baumschlager, který na úvod nedělního rána zajel pátý nejrychlejší čas. Nadále pokračuje těsný souboj mezi Tarabusem a Harrachem o čtvrtou příčku, aktuální rozdíl této dvojice je 10.8 sekundy.

Z boje o body v kategorii 2WD musel bohužel před startem zkoušky odstoupit pro poruchu alternátoru Ondřej Bisaha, v jasném vedení dvoukolek zůstává Michael Böhm před Josefem Petákem, který si na RZ 11 'stříhnul' hodiny.

- - - - - - - - - - - - - - 1. etapa - - - - - - - - - - - - - -

Ohlasy po první etapě

Antonín Tlusťák: „Krátká RZ 9 mi moc nevyšla, ale na RZ 10 jsem se snažil zabrat, docela jsme stáhli ty enka před námi. Mohli bychom postoupit na dvanácté místo a zítra bysme se chtěli pokud možno dostat do první desítky. Byl bych radši, kdyby zítra nepršelo.“

Andreas Aigner: „Poslední dvě zkoušky byly naprosto v pohodě, neriskoval jsem jen jsem se snažil v klidu to dojet. Zítra budeme mít další možnost učit se. S šestým místem jsem nakonec spokojený, i když jsem původně myslel, že to bude lepší. Na druhou stranu jsem ale rád, že jsme tady. Pokud jde o zítřek a o počasí, je mi to celkem jedno, jak bude.“

Václav Pech: „Snažili jsme se jet naplno, ale poslední vložka byla osliznutější a měli jsme tam pár krizovek, dvě opravdu velké. Jsem rád, že jsme to zvládli. Dostali jsme od Kubicy osm vteřin, zvolil měkčí směs a bylo to asi lepší. Hodně to klouzalo, hlavně na vodě. Byl to ale super sport, hezký den.“

Jaromír Tarabus: „Určitě to bylo lepší než při prvním servisu, i když na té krátké jsme trochu zvolnili. Nechtěli jsme riskovat, ale i tak jsme málem probrzdili jednu zatáčku. Na té dlouhé zkoušce jsme ale měli lepší pocit a ani tolik neztratili na první, i když se nám přiblížil Beppo. Zítra se bude prostě muset jet rychle.“

Roman Odložilík: „Jsme osmí celkově a třetí v českém mistrovství, což je pro nás dobré, i když ty časy dnes moc dobré nebyly. Už jsem to říkal, že pocit z auta mám dobrý, ale prostě mi to tady nejde, stejně jako loni. Zítra bych to chtěl udržet a nerozbít auto, získat zkušenosti s autem i pneumatikami, na kterých jedu poprvé. Jsem z těch podmínek tady trochu podělaný, ale nemáme problémy.“

Vasilij Gryazin: „Těžko říct, jak se mi jelo teď za tmy. Něco jsem se naučil, ale na trati už bylo hodně šotoliny, takže to nebylo nic extra. Zatím nám to celkem jde, uvidíme, co se bude dít zítra. Zítra bych byl radši kdyby pršelo, na mokrých pneumatikách by to bylo trochu bezpečnější.“

Raimund Baumschlager: „Kromě problému s alternátorem bylo dnes všechno v pohodě, jsem moc spokojený s naší pozicí. Škoda, že nemáme k dispozici měkčí pneumatiky, takže jsme trochu ztráceli na blátě, ale bylo to i tak dobré. Nové pneu fungovaly opravdu dobře, i když v posledních zkouškách to docela klouzalo. Doufám, že zítra bude pršet a nebudeme muset jet na zimních pneumatikách.“

Maciej Szczepaniak (Kubica): „Poslední dvě zkoušky za tmy byly opravdu hodně těžké. Poslední zkouška byla jedna z nejtěžších, co jsem kdy na asfaltu jel. Bylo to hodně rychlé se spoustou zrádných míst, ale povedlo se nám to projet bez potíží. Doufám, že se nám povede dokončit celou rally, aby jsme před Monte Carlem najeli co nejvíc kilometrů a že se nám podaří splnit to, co jsme chtěli. Byli bychom radši, kdyby se zítra jelo na sněhu a ledu, než kdyby bylo jenom bláto, možná by se v rámci testu hodil i déšť.“

Robert Consani: „Závěr dne byl dobrý, zvolili jsme správné obutí a auto fungovalo fantasticky. Jezdec už tak fantastický nebyl, všechno se učil. Dnes to bylo těžké, takže jsem rád, že jsme v cíli. Zítra bych chtěl jen dojet, pokud by se mi povedlo dostat se do první pětky, byl by to moc dobrý výsledek. Každopádně je to tu pro mě dobrá zkušenost.“

Martin Hudec: „Dnes se mi vůbec nedařilo, poslední zkoušky jsem už jen protrpěl. Taky jsem si dnes osahával nastavení od Jardy Orsáka, které jsme před soutěží neměli čas vyzkoušet. Chtěl bych se z toho vyspat a probudit se do nového dne.“

Marcel Tuček: „Protrpěl jsem to až do konce. Navíc jsme ještě na poslední zkoušce byli mimo trať, rozdivočili jsme se a nemohli to ustát.“

Josef Peták: „Závěr jsem projel až moc bezpečně, ale moc to klouzalo a jelo se to hůř než poprvé. V některých zatáčkách už bylo hodně bláta a třeba na devátém testu jsme se zpomalili o deset vteřin. Na té dlouhé zkoušce jsem se snažil nevyrobit problém, bylo to hodně uklouzané. Určitě jsem nečekal, že pojedu 4. ledna na slikách, preferoval bych sníh, protože takhle je to hodně rychlé a poměrně nebezpečně, je to boj o přežití.“

Martina Daňhelová: „Na předposlední zkoušce jsme se dostali mimo stopu a rázem byli mimo trať. Naštěstí jsme se vrátili na trať a s velkou opatrností už to dojeli. Zítra je mi jedno, jaké bude počasí, ale hlavně aby nemrzlo. Jsme sice na zimní soutěži, ale nemám na zmrzlém povrchu tolik zkušeností a nemám dost jistoty.“

Ondřej Bisaha: „Na závěr to bylo hodně uklouzané, ale obuli jsme nové evropské pneumatiky a jsem překvapený, jak dobře to funguje. Po dnešku jsem spokojený, jen je mi líto, kolik lidí dnes odstoupilo.“

Lukáš Pondělíček: „Opřel jsem se do toho až moc. Dojížděl jsem auto před námi a měl jsem radost, že ho docvaknu, ale vtom mi to uletělo a spadnul jsem do pankejtu. Musel jsem sjet po louce dolů, otočit se a jet znovu dvě zatáčky. Na sliku jsem moc nevydělal, vrátím tam malé brzdy a zimní gumy. Ráno má být déšť a přimrznout to. Bisaha mi odjel, díky mým chybám, za mnou je čtyři minuty Stratieva, takže už se budu snažit jen dostat do cíle.“

RZ 10 - Schönau-St.Leonhard, 22.93 km

Závěrečný test první etapy letošní Jänner Rallye rozhodl o tom, že z pozice vedoucího jezdce nastoupí do druhého dne Robert Kubica. Polský pilot přes drobné zaváhání zajel desátý test o 8.3 sekundy rychleji než druhý Václav Pech a posunul se tak na vedoucí příčku průběžné absolutní klasifikace před českého pilota.

Třetí místo udržel Raimund Baumschlager, který na RZ 10 zaostal o 14.7 sekundy. Beppo Harrach ukrojil z náskoku Jaromíra Tarabuse 5.3 vteřiny, takže před poslední etapou dělí tuto dvojici na čtvrtém a pátém místě od sebe 11.2 sekundy. Šestým časem na RZ a šestou pozicí celkově pak zakončil den Andreas Aigner před Vasilijem Gryazinem, osmý celkově a třetí v hodnocení českého šampionátu pak zůstává Roman Odložilík.

RZ 9 - Pregarten, 8.76 km

O rovnou vteřinu za nejrychlejším Robertem Kubicou absolvoval předposlední sobotní test Václav Pech a jeho náskok na čele soutěže se smrsknul na 1.9 vteřiny. Třetí Raimund Baumschlager ztratil na Kubicu 5.7 sekund, takže mu i nadále náleží třetí pozice v průběžné absolutní klasifikaci.

Opět pokračoval souboj o čtvrtou pozici mezi Tarabusem a Harrachem, tentokrát byl o osm desetin vteřiny rychlejší domácí pilot, takže jeho odstup na bramborovou příčku aktuálně činí 16.5 sekundy.

V absolutní klasifikaci se na krátkém Pregartenu nic podstatného nezměnilo, otázkou zůstává, jak do výsledků promluví nástrahy dnešního závěrečný test, který posádky potrápil už při prvním průjezdu.

Ohlasy po RZ 8

Antonín Tlusťák: „Postupně se posunujeme vzhůru a stahujeme ty Mitsubishi před námi. Chtělo by to tu naši pozici vylepšit, cílem je první desítka. Byli jsme rádi, že se zlepšil povrch na posledních dvou zkouškách.“

Andreas Aigner: „Je to pro mě velká zkušenost. Teď to bylo lepší, učíme se. Poslední dvě zkoušky byly konečně bez problémů, na Pregartenu jsem se cítil perfektně. Ještě potřebuju najít správné tempo, jedu do zatáček buď moc rychle, nebo moc pomalu. V každém servisu trochu měníme nastavení auta, opatrně, abysme něco nepřehnali, ale je to pořád lepší. Ráno jsme měli trochu potíže s přetáčivostí, zadek vybíhal ze stopy. Poslední dvě erzety byly fakt moc hezké, navíc mi seděl rozpis, ale pořád je prostor na zlepšení.“

Roman Odložilík: „Jelo se mi dobře. První test byl prakticky na suchu, ale ta druhá vložka bude teď asi neskutečná katastrofa. Pojedeme ale asi zase sliky a budeme se klouzat až do noci. Dnes mi to nějak nejde, snad to bude zítra. Hlavně v klidu, neudělat chybu, získat body a zkušenosti a pak to zúročit.“

Václav Pech: „Na sedmičce to bylo oschlé, ale na osmičce bylo hodně míst kde tál sníh, střídalo se mokro a sucho. Bylo těžké udržet se na cestě a jede se hodně rychle. Uvidíme, co obujeme na poslední dvě zkoušky.“

Vasilij Gryazin: „Jsem už dnes trochu utahaný. Poprvé jedu na asfaltu za tmy, ale není to zase až tak těžké. Na šotolině je to mnohem těžší, protože se jede hodně bokem. A auto funguje bezvadně.“

Jaromír Tarabus: „První zkouška byla dobrá, i čas, ale ta dlouhá mi nesedla. Dost jsme se tam hledali na tom vlhku na brzdách a tak, dost jsme na ní dostali a nejsme spokojení. Pojedu si svoje, ale musím si hlídat Harracha, je potřeba bojovat a držet body. Uvidíme, jak to půjde.“

Beppo Harrach: „Měli jsme dobré nastavení na Pregarten, ale na další RZ to nebylo dobré, tak musíme něco vymyslet. Testovali jsme na jiných pneumatikách, takže to teď bylo něco úplně jiného.“

Robert Consani: „Jel jsem s S2000 poprvé za tmy, takže to bylo obtížné. Měl jsem trochu potíže s tím co je vlevo a co vpravo. Ale jinak jsem spokojený, dál se učím. Jenom jsme špatně obuli.“

Marcel Tuček: „Strašně se trápím, je to hodně znát, že jsme tu nikdy nejeli. Je tu navíc hodně odrazek, často vůbec hledáme cestu kudy jet. Je to zajímavé, ale hlavně vydržet.“

Maciej Szczepaniak (Kubica): „Sedmička byla hodně rychlá a kvůli naší pozici jsme už měli na trati hodně bláta a dost kvůli tomu ztratili. Včera jsme se pro toto pořadí rozhodli proto, že jsme čekali mráz, ale prostě nám to nevyšlo. Osmička byla extrémně těžká, 22 kilometrů na suchu a mokru se spoustou slepých zatáček, byla to výzva. Jedeme spolu poprvé, tak není všechno s rozpisem úplně ideální, zvykáme si na sebe, ale děláme všechno pro to, aby to fungovalo co nejlíp.“

Josef Peták: „Sedmička byla proti osmičce procházka růžovým sadem. RZ 8 byla očistec, hrozně to klouzalo, bylo tam strašně vytaháno a na brzdy nebylo znát kde to uklouzne nebo ne. Navíc, když se podívám do občanky, to je asi tak daleko, kde vidím. Böhm mi teď dal hodně, ale nechci nikam spadnout a musím se udržet na cestě.“

Martina Daňhelová: „Bylo to super, o hodně lepší než předtím .Všichni se drželi na asfaltu a nebylo tolik vytaháno. V rozpisu už nic neměníme, je toho tolik, že táta už ani nestíhal dopisovat, tak pojedeme na jistotu. Pneumatiky mě zatím nezklamaly, díky tvrdším bočnicím není ani problém narazit do kameny, je to dobré.“

Martin Hudec: „Dnes se do toho nemůžu dostat. Krátká RZ byla dobrá, ale na té dlouhé jsem asi zase vyměkl. Auto mi ze začátku moc klouzalo, nevím proč, protože auto bylo zahřáté. Dnes mám prostě obě ruce levé.“

Lukáš Pondělíček: „Ráno to bylo super, začal jsem perfektně, ale teď jsem tam nechal hřebíky a to co jsem ráno najel, tak jsem teď ztratil. Tlačí se na nás Bisaha, tak obujeme sliky a snad to bude lepší.“

Ondřej Bisaha: „Ráno jsme špatně obuli, čekali jsme míň ledu a obuli zimní kola bez hřebů. Tím jsme hodně ztratili. Teď jsme dali sliky a jedeme docela dobré časy. Jenom teď nevíme, jestli nedostaneme nějakou penalizaci, na startu vložky byly nějaké šachy se sanitkou, tak uvidíme.“

RZ 8 - Schönau-St.Leonhard, 22.93 km

Prakticky již noční zkouškou byl první průjezd Schönauské rychlostního testu, který nejvíce 'sedl' Robertu Kubicovi a jeho Fordu Fiesta RRC. O 1.7 vteřiny za ním figuroval ve výsledcích testu Václav Pech, o dalších 6.6 sekundy pomaleji absolvoval test Raimund Baumschlager, který si zvyká na nové pneumatiky.

Václav Pech tak šel do čela průběžné absolutní klasifikace před Roberta Kubicu (+2.9 s), Raimund Baumschlager si pohoršil na třetí příčku (+3.4 s), ale minimální ostupy mezi touto trojicí znamenají, že je situace na čele soutěže nadále maximálně otevřená. Vzájemný rozdíl mezi čtvrtým Tarabusem a pátým Harrachem se prakticky nezměnil, když Tarabus najel na Rakušana na této zkoušce dvě desetiny sekundy.

Čtvrtou pozici na RZ 8 vybojoval Andreas Aigner a přeskočil tak v celkové klasifikaci Vasilije Gryazina, díky odstoupení Jana Černého (porucha motoru) si na osmé místo polepšil Roman Odložilík, když zároveň přeskočil také Hermanna Neubauera.

RZ 7 - Pregarten, 8.76 km

Václav Pech - Petr Uhel, Mini John Cooper Works S2000 - Janner Rally 2014, foto: D.Benych

Do pouhých dvou desetin vteřiny se na krátkém Pregartenu, který byl zároveň dnešní nejrychlejší zkouškou, vměstnala hned trojice pilotů. Nejlepší čas si na své konto poprvé připsal Václav Pech, o desetinu vteřiny za ním byl Robert Kubica a třetí Beppo Harrach ztratil další desetinu vteřiny. Posádky se dnes poprvé svezly na čistém asfaltu.

Čtvrtou dílčí pozici obsadil Jaromír Tarabus a teprve za ním byl se ztrátou 6.6 sekundy na Pecha Raimund Baumschlager jedoucí poprvé na nových slikách. Jeho náskok na čele rally na plzeňského jezdce se tak snížil na 3.2 vteřiny, třetí Kubica je zpět o dalších 4.6 sekundy. Čtvrté místo si stále drží Jaromír Tarabus, na kterého se postupně dotahuje Beppo Harrach. Z pohledu pořadí se v první desítce nic nemění.

Ohlasy po RZ 6

Antonín Tlusťák: „Jeli jsme na hřebících, což určitě nebyla správná volba. Na poslední dvě zkoušky jsme aspoň dopředu dali z rezervy pneu bez hřebů, samozřejmě to klouzalo a zadek ujížděl víc než předek. Obout do kříže jsem se neodvážil, protože jsem takovou kombinaci nikdy nejel. Na volbu pneumatik je to tu prostě hodně těžké, počasí si s námi zahrává.“

Andreasi Aigner: „Čtverka se nám opravdu povedla, hlavně ve srovnání s posádkami na stejných pneumatikách. Na pětce jsme ale dostali pomalý defekt, asi tři nebo čtyři kilometry po startu a auto se v pravých zatáčkách pořád přetáčelo. Na konci vložky byla guma kompletně sundaná z ráfku. Hodně jsme ztratili. Na šestce už to bylo dobré, ale pak jsem cítil nějaké vibrace, jako bychom opět dostali defekt, takže jsem zvolnil. Škoda toho, po čtvrtém testu jsem opět získal jistotu a pak ji hned zase ztratil.“

Vasilij Gryazin: „Myslím, že to bylo dobré. Jenom rozhodnutí o tom, že pojedeme pneu s hřebíky, nebylo úplně správné. Ale na trati to šlo, bylo to bez ledu. Na další kolo jen vyměníme pneumatiky a možná lehce upravíme nastavení auta.“

Petr Uhel (Pech): „Bohužel jsme špatně obuli na pneu s hřebíky, ale stejně to udělala většina ostatních posádek. Teď to zkusíme obout dobře. Na čtvrtém testu to ještě nějak fungovalo, ale na těch dalších dvou už to bylo oschlé a už to bylo špatně.“

Beppo Harrach: „Čtvrtá zkouška se nám moc nepovedla, hodně jsme kvůli hřebíkům ztratili. Na přejezdu jsme je z pneumatik vytrhali, dalo to sice spoustu práce, ale vyplatilo se nám to. Na posledních zkouškách jsme zajeli fakt dobrý čas, naše sebedůvěra šla hodně nahoru.“

Raimund Baumschlager: „Jsem spokojený, ale byl to risk. Všichni jinak jeli na hřebíkách. Ale ukázalo se, že jsme zvolili správně. Teď obujeme sliky a uvidíme. Bude to vůbec poprvé, co na nich pojedu, protože dorazily z Itálie teprve před rally. Bude to pro mě tedy velké překvapení, doufám, že v dobrém.“

Roman Odložilík: „Chtěl bych jet rychleji. Pořád mě to baví a líbí se mi to, ale na těch hřebíkách mi to moc nejde. Doufám, že teď večer to bude lepší. Auto funguje krásně, chyba není určitě v něm.“

Jan Černý: „Byl jsem spokojený, ale z jedné pneumatiky mi pak vypadaly hroty a bylo to strašně přetáčivé. Dělali jsme spoustu smyků, pro diváky to bylo asi zajímavé. Určitě to ale chtělo sliky nebo minimálně pneu bez hrotů. Na poslední zkoušce jsme proletěli letmý cíl smykem, ale hodiny jsme tam rozhodně nedělali.“

Jaromír Tarabus: „Čtvrtou erzetu jsme jeli asi moc opatrně a na páté jsme chtěli přidat, ale udělal jsem chybu a skončil mimo trať. Přehnal jsem nájezd do pravé ostré zatáčky, věděl jsem, že je krátká, ale přehnal jsem to. Uletěl nám zadek, zdálo se, že to vybereme, ale pak jsem to musel zašlápnout. Přetočili jsme se a zavadili o břeh, ale auto je v pořádku a ztratili jsme asi jen pět vteřin. Pneumatiky jsme jeli bez hřebíků, slick by byl lepší, ale i tak to nebyla špatná volba.“

Robert Consani: „Mám z toho dobrý pocit, začínám autu víc věřit. Na čtvrté testu jsem ale vyrobil velkou chybu a vytočil pořádné hodiny. Další dvě zkoušky už ale byly v pohodě, hodně jsem do toho šel a zajel slušný čas. Momentálně jsem spokojený, i když si dál zvykám na auto a pneumatiky.“

Maciej Szczepaniak: „Robert má velkou motivaci, i když pořád tuto soutěž bere jako test. Vede si ale dobře. Navíc je to naše první společná soutěž, takže si na sebe v autě musíme zvyknout. Jänner je pokaždé těžký, letos je extrémně rychlý a hodně náročný, protože je spousta ledu, bláta a šotoliny. Pokud jde o defekt, dostali jsme ho šest sedm kilometrů před cílem čtvrté zkoušky. Na cestě byl velký kámen, hodně to klouzalo a trefili jsme ho. Kolo okamžitě ušlo, ztratili jsme hodně času.“

Marcel Tuček: „Teď už jsme měli jet bez hřebů nebo na slikách, ale svezli jsme se hezky. Žádné překvapení se nekonalo, vše v pohodě.“

Martin Hudec: „Auto už funguje, ale já dělám kiksy. Na páté zkoušce mi to zhaslo a ještě jsem byl venku, ale už se aspoň trošku směju, tak je to lepší. Teď obujeme sliky.“

Josef Peták: „Je to hrozně těžké, moc uklouzané. Byli jsme dvakrát venku, spousta vyházeného bince, to jsem zažil snad jen tady. Prostě extrém. Teď jsme jeli na médiích, ale nebyli jsme o hodně rychlejší, protože jsme to zase ztratili na tom blátě. Ale bylo to bezpečnější na brzdy, takže jsem spokojený.“

Martina Daňhelová: „První sekce byla strašná, jedna velká koluzačka. Navíc nemám zkušenosti s hřeby, takže to byl opravdu očistec. Na druhou sekci jsme zvolili oproti ostatním nové evropské sliky a zdá se, že se to vyplatilo. Foukal teplý vítr a bylo to vesměs mokré a místy i suché.“

RZ 6 - St. Oswald, 8.30 km

O největší vzrušení se na poslední zkoušce druhé sekce nedobrovolně postaral jeden z hlavních favoritů soutěže, Kajetan Kajetanowicz, když havaroval se svým Fordem Fiesta R5 dva kilometry po startu testu a minimálně pro dnešek tak v rakouské soutěži své účinkování ukončil.

Nejrychlejšího času na RZ 6 dosáhnul Robert Kubica, o pouhých sedm desetin vteřiny zpět pak ale byl dosavadní lídr rally Raimund Baumschlager. Třetí čas z předchozího testu zopakoval Beppo Harrach, čtvrtý pak byl na této zkoušce Václav Pech před Jaromírem Tarabusem, který na Kubicu ztratil 2.6 vteřiny.

Absolutně tak zůstává nadále na čele celkové klasifikace Baumschlager o 9.8 sekundy před Pechem, dalších 14.3 vteřiny zpět je třetí Kubica a méně než jednu minutu na lídra rally, přesně 55.8 sekundy, ztrácí čtvrtý Jaromír Tarabus.

V kategorii vozů s jednou poháněnou nápravou po šesti odjetých testech figuroval na čele domácí Michael Böhm, druhý Josef Peták na rakouského pilota ztrácel 21.1 sekundy. Třetí příčka kategorie 2WD náležela Slawomiru Ogryzkovi, jehož odstup od první pozice je už 2:14.9 minuty.

RZ 5 - Liebenau, 10.22 km

Pátou rychlostní zkoušku vyhrál Kajetan Kajetanowicz, nicméně o pouhou desetinu vteřiny zaostal za jeho časem v cíli testu ostřílený mazák Baumschlager, čímž se zároveň udržel na čele průběžné absolutní klasifikace o 2.4 vteřiny před polským pilotem. Na dílčí stupně vítězů se třetím dílčím časem dokázal poprvé prosadit Beppo Harrach, který ztratil o dalších 1.5 sekundy.

Čtvrtý čas zajel Kubica před Pechem a Consanim, sedmý Tarabus lehce ztratil, když na trati testu vytočil hodiny. Na prvních šesti příčkách celkově se tak pořadí nezměnilo. Dobrý Harrachův čas ve spokojení s Aignerovými hodinami znamenal návrat Lanceru Evo IX R4 na sedmou pozici před Peugeot 207 S2000 stáje Manfreda Stohla.

RZ 4 - Pierbach, 18.99 km

Pneumatiková loterie na RZ 4 dokonale vyšla Raimundu Baumschlagerovi, který tentokrát vsadil na pneumatiky bez hřebíků a opanoval tak výsledkovou listinu této rychlostní zkoušky. Kromě toho se rázem vyšvihnul do čela průběžné absolutní klasifikace letošní Jänner Rallye.

Raimund Baumschlager - Klaus Wicha, Škoda Fabia S2000 - Janner Rallye 2014, foto: D.Benych

Druhý čas na čtvrtém testu zajel Václav Pech (+8.6) před Kajetanem Kajetanowiczem (+18.2), takže tato dvojice se po RZ 4 shodným časem dělila o druhou pozici za Baumschlagerem. Čtvrtý dílčí čas zajel Jaromír Tarabus před Robertem Kubicou, kterého sedm km před cílem testu postihl defekt pravého předního kola.

Šestým časem si spravil náladu Andreais Aigner, čímž se posunul na sedmou příčku před Beppo Harracha, kterého opět porazil navzory krizovce i Jan Černý. Chyboval tentokrát také Robert Consani i Lukács Kornél. Cíl zkoušky už kvůli technickým problémům nespatřil Simone Tempestini, z vedení kategorie 2WD musel kvůli prasklé poloose odstoupit Maďar Bessenyey

Ohlasy po RZ 3

Antonín Tlusťák: „Měli jsme nevýhodu v podobě prvního auta na trati, navíc to po ránu přimrzlo víc, než jsme měli hlášeno. Neviděl jsem ještě žádné stopy a na první zkoušce jsem šel ven na ledu za zatáčkou, kde jsme to vůbec nečekali. Byl tam čistý led a auto nezahlo. Pak jsme měli problém s výfukem, tak jsem jel raději opatrně a za zkouškou jsme to provizorně opravili. Dvojka a trojka měly lepší povrch, ale netuším, co teď obujeme za pneumatiky. Bude to hodně náročné.“

Vasilij Gryazin: „Na první zkoušce jsem v pomalé zatáčce na trojku vyletěl ven a narazil do stromu. Auto naštěstí nebylo moc poškozené, takže jsme mohli pokračovat. Zkoušky se mi líbily, ale občas to strašně klouzalo. Myslím, že pneumatiky s hřebíkem byly nejlepší volbou, bez nich by to bylo mnohem horší.“

Andreais Aigner: „První zkouška mi vůbec nepomohla k získání jistoty, byl jsem třikrát nebo čtyřikrát mimo trať. Led místy nebylo vůbec vidět a hrozně to klouzalo. Navíc jsme tu rozbili zadní okno a v autě to strašně smrdělo od výfuku. Na dvojce jsem vytočil ve velké rychlosti hodiny, zhasnul mi motor, ale zůstali jsme na trati. Trojku jsem jel v klidu, abych získal zpět trochu jistoty.“

Václav Pech: „Bylo to hrozně uklouzané. Jednička se jela na čistém ledu, protože zmrznul déšť. Jelo se na hřebících, ale široká kola, takže jsem musel dávat pozor a měli jsme několik horkých chvilek, kdy jsme jeli přes krajnici nebo pankejtem. Ale zvládli jsme to a jsme rádi, že jsme tady. Četl jsem stopy aut před námi, bylo vidět, kde to nedobrzdili a kde to klouzalo víc, než jsme si mysleli. Teď začne pneumatiková loterie, nejsme si jistí, jestli to rozmrzne, nebo ne, a špiony už do druhého průjezdu nepustí. Uvidíme, kdo co zvolí. “

Beppo Harrach: „Na druhé zkoušce jsme půl kilometru před cílem jsme v levé zatáčce pod ledem vyletěli z trati, byl jsem moc rychlý. Šli jsme ven a před námi se rychle přibližoval velký strom, naštěstí jsme se před ním zarazili o hromadu sněhu a hlíny. Nicméně jsme poškodili podvozek a rozhodili geometrii a před další zkouškou jsme poničili čelní sklo, protože jsme při kontrole špatně zajistili kapotu. Ráno pro nás tedy nebylo moc dobré, ale doufejme, že to v dalších kolech bude lepší.“

Kajetan Kajetanowicz: „Na trati první zkoušky byl takový černý led, zmrzlá tenká vrstva vody, kterou nebylo vidět. Strašně to tedy klouzalo, navíc zatáčky fungovaly jako katapult, auto drželo a pak se naráz celé utrhlo. Pneumatiky držely a pak se vjelo na plotnu a okamžitě to povolilo. Navíc jsme posráželi hodně těch vymezovacích tyčí, které mají asi Rakušani v oblibě. Trošku jsme jim přidělali práci. Trochu mě překvapuje, že jsme ve vedení, i kvůli tomu, že auto ještě nemám dostatečně v ruce. Trochu změníme nastavení podvozku, ale jinak mě to baví, i když se musím hrozně soustředit. Hlavně první polovina první zkoušky je hodně o nervy, ale jinak je to OK. Asi znovu obujeme hřeby.“

Raimund Baumschlager: „Nebylo to vůbec jednoduché a opět byl chtěl apelovat na pořadatele, aby nám povolili šotolinové špiony. Je to prostě nebezpečné a když se podíváte, prakticky všechna auta jsou poškozená. Absolutně nemáme páru o tom, kde je a není led a s tímhle vědomím obouváte auto a vyrážíte ze servisu. Je to hodně těžké. Měl jsem taky krizi, ale měl jsem štěstí, udrželi jsme auto na cestě. Nové pneumatiky od Pirelli fungovaly perfektně, jsem s nimi moc spokojený a bylo to vidět i na časech. Skvěle ale funguje celé auto, jen škoda mojí chyby a předčasného startu na RZ 2. Ale byla to taky trochu smůla, protože máme v autě kameru a škvírou mezi ní a autem jsem úplně dobře neviděl, takže jsem si spíš tipoval, kdy máme vyrazit a netrefil to.“

Roman Odložilík: „Je to těžké. Není to takový masakr jako loni, ale je to zrádnější kvůli množství ledu. Na jedničce jsme byli na louce, na dvojce jsme šli taky ven, takže jsem to zklidnil. Ale zvykám si na auto a moc se mi to líbí. Trochu to změkčíme, zdá se mi to být podvozkově moc tvrdé. Pojedeme dál na hřebíkách, toho ledu je fakt moc.“

Jan Černý: „Podmínky na první zkoušce se moc neměnily a hlavně jsme na ní byli hodně opatrní. Dvojka byla lepší a na trojce jsme do toho šli, o čemž svědčí ten šestý čas před Harrachem. Zatím super, auto funguje dobře a já taky.“

Jaromír Tarabus: „Dost jsme se klouzali, ale to ostatní asi taky. Mimo trať jsme byli jen jednou a lehce, ztratili jsme možná jednu dvě vteřiny a autu nic neudělali. Možná jsme někde byli opatrnější, ale zdejší podmínky jsou nevyzpytatelné, člověk nikdy neví, co ho čeká za zatáčkou nebo na brzdy. Uvidíme, jak se situace změní a co obujeme na další kola.“

Robert Consani: „Bylo to v klidu. Hodně se učím ohledně auta, trati a ledu. Je to náročné, ale udrželi jsme se na cestě a jsme v pořádku. Doufám, že to vydržíme po celou rally. Zatím to bylo bez chyby. Na další kolo asi změníme jen pneumatiky, nastavení auta měnit nebudeme.“

Maciej Szczepaniak (Kubica): „Rychlostní zkoušky jsou hodně těžké. Pro Roberta je to náročné, protože poprvé v životě jede pneumatiky s hřeby. Ale máme to tu jako test na Monte Carlo, takže nám to vyhovuje. Uvidíme, jak nám to půjde ve druhém kole. Auto fungovalo dobře, menší komplikace byly jen v tom, že bylo na trati víc bláta a šotoliny, než jsme čekali.“

Martin Hudec: „V třetině první zkoušky nám začaly blikat kontrolky tlaku oleje v hzdraulice předního diferenciálu a s tím jsme jeli až do konce prvního kola. Dost se to na mně psychicky podepsalo, tak doufám, že to spravíme a dostaneme se z toho, protože náš výsledek je zatím strašný.“

Marcel Tuček: „Byl jsem překvapený, jedu poprvé na nových pneumatikách a navíc s hřebem, takže to pro mě byl velký šok. První dvanáct asi jede asi jen s jedním kolem na cestě, všechny vracáky jsou oraniště a jede se jak po poli. Takže se rozkoukávám, jsem rád, že tady vůbec jedeme.“

RZ 3 - St. Oswald, 8.30 km

Nejkratší zkouška prvního dne přinesla opět lehce uklouzané podmínky, ale na rozdíl od úvodního testu se v okolí St. Oswaldu tentokrát nekonalo tolik dramatických momentů, jako na úvodním testu dne a s ledem na trati se většina posádek dokázala vyrovnat bez potíží. Nejlépe se s touto situací vyrovnal Robert Kubica, který test absolvoval v čase 4:36.3 min.

Robert Kubica - Maciej Szczepaniak, Ford Fiesta R5 - Janner Rallye 2014, foto: J.Petrů

Druhý čas náležel Raimundu Baumschlagerovi (+3.0), třetí pak Václavu Pechovi (+3.8). Kajetanowicz byl tentokrát 'až' čtvrtý (+5.7) před Jaromírem Tarabusem, který zde zaostal o necelých deset vteřin. V první desítce průběžné absolutní klasifikace došlo k jediné změně, když si šestým časem v absolutním pořadí polepšil z desáté na devátou příčku Jan Černý na úkor Romana Odložilíka.

Ve dvoukolkách si po prvním kole vedl nejlépe Zoltán Bessenyey na Hondě Civic Type R3 před domácím Michaelem Böhmem na Suzuki Swift S1600 a naším Josefem Petákem na Renaultu Clio R3.

RZ 2 - Liebenau, 10.22 km

Druhá zkouška, až na několik míst, přinesla víceméně konstantní povrch, když se odehrávala na oschlém či ovlhlém asfaltu. Nejrychlejší čas opět zopakoval Kajetan Kajetanowicz, o 2.6 sekundy zpět pak byl tentokrát Václav Pech a třetí příčku obsadil se ztrátou 5.2 sekundy Robert Kubica, který zažil horkou chvilku asi dva km před cílem testu.

O pouhou desetinu vteřiny za Kubicou dokončil zkoušku přes absolvovanou krizovou situaci Beppo Harrach, za nímž skončil na pátém dílčím místě Raimund Baumschlager. Baumschlager nebyl v cíli spokojen s nevyhovujícími převody, navíc následně obdržel desetivteřinovou penalizaci za předčasný start do zkoušky, čímž si z druhého místa absolutně pohoršil na čtvrtou příčku za Kajetanowicze, Kubicu a Pecha.

Problémy měl opět Andreas Aigner, který vytočil hodiny, ztrátu výkonu kvůli poškozenému výfuku pak hlásil Antonín Tlusťák a s nízkým tlakem oleje v diferenciálech se nadále potýkal Martin Hudec.

RZ 1 - Pierbach, 18.99 km

První ranní zkouška potvrdila včerejší slova Raimunda Baumschlagera o zrádnosti tratě, která po ránu připomínala spíše klouzačku. S nástrahami v podobě ledových ploten a zablácených míst se musely potýkat všechny posádky.

Kajetan Kajetanowicz - Jaroslaw Baran, Ford Fiesta R5 - Janner Rallye 2014 , foto: Josef Petrů

Nejrychlejší čas zajel na úvodním testu jeden z favoritů soutěže Kajetan Kajetanowicz, o 1.5 vteřiny zpět byl ostřílený domácí matador Raimund Baumschlager a třetí čas si na své konto připsal Robert Kubica se ztrátou 5.4 sekundy na Kajetanowicze. Nejlepší z českých pilotů byl se čtvrtým časem Václav Pech s odstupem 8.9 vteřiny na prvního.

Mimo trať se ocitnul Tlusťák, Gryazin,jenž otočil svůj vůz přes střechu, Aigner (bez zadního okna) i Odložilík, který navíc vystřihnul hodiny, ale v jeho případě se vše obešlo bez poškození vozu. Krátký výlet si vyrobil také Jan Černý pilotující Imprezu STi. S poškozeným zavěšením levého zadního kola dojel do cíle testu Simone Tempestini, potíže s transmisemi hlásil Martin Hudec. Vasilij Gryazin odstavil svůj vůz za cílem testu.

před startem

Raimund Baumschlager - Thomas Zeltner (Škoda Fabia S2000) - Jänner Rallye 2013

Dnes odstartuje úvodní soutěž letošního ročníku mistrovství Evropy a zároveň Mediasport mezinárodního mistrovství České republiky, rakouská Jänner Rallye. Dění v kvalifikaci i na rychlostních zkouškách v okolí Freistadtu můžete sledovat společně se serverem AutoSport.CZ ON LINE.

-jav- ; -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
05.01.2014 10:07
Endur
Ášíne,všichni v Jihlavě držíme palce,zraješ jako víno.
04.01.2014 22:38
Mirekfric
K rozhovoru s Harrachem po RZ6, kde říká, jak z gum na přejezdu vytrhali hroty, doplňme znění pravidel...

60.7 HAND CUTTING
The intentional modification of the design of the tyre or the number of studs on the tyres on or in the car is strictly forbidden.
toplist