www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 6. května 2024, Svátek má Radoslav, zítra Stanislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

OS 14 - Rally Dakar

"Musíme pokročit dál," uvědomuje si Milan Holáň po Rally Dakar 2014

18. února 2014 • 09:15

Přestože Rally Dakar 2014 skončila teprve před necelým měsícem, tým Bonver Dakar Project už se ve své kopřivnické dílně připravuje na další náročné dálkové závody.

Na těch bude chtít zúročit cenné zkušenosti, které jeho členové získali při letošní účasti na nejnáročnější rally světa. Ta dopadla pro jednotlivé týmové posádky rozdílně. Zatímco český motocyklový závodník Jan Veselý musel odstoupit ve třetí etapě a Jaroslav Kazberuk nedokončil kvůli technickým problémům s motorem své bílé tatry ani druhou etapu, Artur Ardavičus úspěšně otestoval zbrusu nový kapotovaný speciál Tatra Jamal a Tomáš Vrátný vylepšil své celkové umístění. Kazach dojel čtrnáctý, závodící šéf týmu byl sedmnáctý. Společně s ním se do cíle Rallye Dakar 2014 měřící více než 5 000 měřených kilometrů dostala i jeho osvědčená a zkušená posádka, slovenský navigátor Jaroslav Miškolci a kopilot Milan Holáň.

Tomáš Vrátný, Rally Dakar 2014 - foto: M.Chytka

„Z hlediska chodu týmu se dá letošní Rallye Dakar hodnotit dobře, velmi dobře. Co se týče technických věcí a jiných záležitostí, tam už musíme být trošičku obezřetnější, protože technická funkčnost aut nebyla na takové úrovni, na jaké jsme si ji představovali. První auto nám vypadlo v podstatě po první etapě, kdy jsme měli obrovský technický problém s motorem,“ popisuje Milan Holáň. Na přesný problém, který způsobil odstoupení Tatry a její polsko-české posádky, se přišlo až po čtyřech dnech. „Ale to už bylo pozdě.“

Letošní ročník Rallye Dakar byl dle vyjádření většiny účastníků jedním z nejtěžších, do cíle v chilském Valparaisu dorazila méně než polovina všech závodníků a týmů startujících v argentinském Rosariu. „Tento ročník byl určitě nejdelší z jihoamerických Dakarů, otázkou je, co si člověk představí pod pojmem nejtěžší. Nebyl tak technicky složitý, jako byl ten loňský, ale bylo tam spousta věcí, které pro nás byly naprosto nové. V etapách dlouhých přibližně od 350 do 600 kilometrů byly tak strašně různorodé povrchy, že se v tomto ohledu stal opravdu složitým a náročným.“

Pro tým Bonver Dakar Project byl letošní ročník o to složitější, že se i obě posádky, které v závodě zůstaly po třetí etapě, potýkaly s technickými problémy. Tomáš Vrátný v polovině náročné deváté etapy přehlédl velkou díru a poškodil svou tatru. „Byl z toho obrovský let. Vykoplo nás to tak dva metry do vzduchu. Nejprve na přední kolo, pak na zadní. To vše ve feš feši, prachu, ve kterém nebylo nic vidět. Dopad byl hrozný,“ popisoval tehdy Tomáš Vrátný. Se svou posádkou naštěstí vyvázl z této nepříjemné a nebezpečné situace bez zranění, ale technické problémy způsobené tvrdým dopadem jeho tatry ovlivnily výkon celé posádky v dalších rychlostních zkouškách. „Nejtěžší bylo rozhodnout se, jak dál. Pokračovat v závodě a závodit, nebo zvolit taktiku jednoduššího dojetí s tím, že jsme se nějakým způsobem museli dopravit do bivaku a tam řešit vzniklé technické problémy,“ vzpomíná Milan Holáň.

Ještě více starostí týmovým mechanikům přidělal kazašský závodník Artur Ardavičus, který svou zbrusu novou tatru převrátil na bok, a to pouhé dva kilometry před cílem sedmé etapy. „Upřímně, ani jsme nedoufali, že se nám podaří dát auto dohromady, protože po důkladné prohlídce jsme zjistili, že každá část je trochu poškozená. Celý rám byl posunutý o centimetr a přední náprava byla ohnutá,“ popisuje zkušený kopilot a šéftechnik týmu Bonver Dakar Project . „Artur to položil na bok přibližně ve stodvacetikilometrové rychlosti, takže více či méně na autě utrpěly i další zástavbové prvky, které se při tom převrácení ohnuly nebo praskly. Nevěřili jsme, že přes noc dáme auto dohromady do takového stavu, aby mohlo ráno odjet, ale naštěstí se nám to podařilo.“

Rallye Dakar 2014 - foto: M.Spáčil

Kromě vzájemné spolupráce mezi oběma posádkami tým na trati spolupracoval i s dalšími českými týmy. Ve čtvrté etapě pomáhal Jaroslavu Valtrovi na kola Artur Ardavičus. Tomu naopak pomáhal v sedmé etapě zpátky na kola Martin Kolomý. „My jsme se na trati nejčastěji potkávali s Janem Tománkem a jeho posádkou. S těmi jsme měli velice dobré vztahy a navázali jsme i částečnou spolupráci na trati, třeba když se nám podařilo lehnout si na bok a kluci nám pomohli zpátky na kola. Spolupracovali jsme i při malých údržbových problémech, které se na trase vyskytly,“ konstatuje Milan Holáň.

Přestože se tým Bonver Dakar Project vrátil z Rallye Dakar 2014 teprve před necelým měsícem, v Kopřivnici už se připravuje na další závody. „Teď musíme počkat, až se nám vrátí auta. Ta by měla dorazit zpátky do Evropy mezi 18. a 20. únorem. Musíme vyhodnotit technické problémy, které jsme na Dakaru měli, abychom jim příště předešli. Jedno z aut musíme dát v průběhu deseti dní do původního stavu na další závod, který by se měl odjet 4. dubna 2014 v Arabských Emirátech.“

Kromě stávajících tří závodních speciálů Tatra, které jsou společně s další technikou na cestě zpět do Evropy, vyvíjí tým Bonver Dakar Project ještě jeden kapotovaný speciál Tatra Jamal, se kterým by měl závodit šéf týmu Tomáš Vrátný. „Auto by mělo být dokončeno v dubnu nebo květnu. Chceme na něm použít a zkusit spoustu nových věcí. Zjistili jsme totiž, že některé věci, které na autech máme, už jsou na Dakaru nahrazené novějšími. Nechceme ztratit čas a krok. Co se týče tlumení, brzd a možná i jiných technických prvků, musíme pokročit dál,“ dodává Milan Holáň.

-pr-
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist