www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 25. dubna 2024, Svátek má Marek, zítra Oto

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME 14 - Rally Acropolis

Breen z Řecka veze první výhru pro 208 T16

30. března 2014 • 16:25

Po zrušení rumunské Sibiu Rally pokračuje seriál FIA ERC na jihu Evropy, v Řecku. Tamější legenda mezi automobilovými soutěžemi, Rally Acropolis, letos slaví jubilejní šedesátku a stráví ji jednorázově právě v evropském mistrovství. Další novinkou je smíšený formát, kdy se první etapa jede na asfaltu a teprve ta druhá se odehraje na typických šotolinových vložkách. Sledujte jubilejní Acropolis Rally se serverem AutoSport.CZ!

Online výsledky - Rally Radio

Diskuse k soutěži - Další informace k Rally Acropolis

- - - - - - - - - - - - - - - 2. etapa - - - - - - - - - - - - - - -

RZ13 - Loutraki 2 (16.13 km)

Bryan Bouffier opravdu tlačil na Breena až do posledního metru a v samotném závěru rally ho obral o zatím největší porci sekund. Ale ani tentokrát to nestačilo, Craig Breen dokončuje jubilejní šedesátou Acropolis Rally s náskokem osmi sekund a hned při prvním mezinárodním startu s novou 208 T16 veze Peugeotu vítězství. Za dvojicí vozů z koncernu PSA skončil konkurenční Ford Fiesta R5 pilotovaný Kajetanowiczem, pro něhož jde o první letošní podium. Čtvrtý dojel tovární jezdec Škody Esapekka Lappi, který ale zejména v první etapě nezachytil tempo konkurence a během šotolinové části už neměl možnost výsledek zvrátit.

Craig Breen - Scott Martin, Peugeot 208 T16 - Rally Acropolis 2014Bryan Bouffier - Xavier Panseri, Citroën DS3 S2000 - Rally Acropolis 2014

Páté místo je naopak skvělým výsledkem pro Bruna Magalhaese, který několik posledních let spíše paběrkoval - vždyť za poslední dvě sezony absolvoval jen tři šotolinové rally. Za ním se umístil Vasilij Gryazin, který si připsuje další důležité body do šampionátu. Acropolis Rally pro něj nebyla bezproblémová, největší čárou přes rozpočet byl defekt v první nedělní části soutěže. Sedmé místo nakonec patří nejrychlejšímu českému zástupci, kterým je i přes drobné problémy s vozem Jaroslav Orsák. Za osmým J.M. Raouxem následuje další Čech Jaromír Tarabus, první desítku uzavírá Robert Consani, jedoucí s Peugeotem 207 S2000.

Jevgenij Suchovjenko - Sergej Larens, Renault Clio R3 - Rally Acropolis 2014Tibor Érdi jr. - Attila Táborszki, Mitsubishi Lancer Evo IX - Acropolis Rally 2014

Co se týče evropských podšampionátů, ve dvoukolkách to po první etapě vypadalo jako jasná záležitost Zoltána Bessenyeye s hondou, jenže v průběhu šotolinové etapy se jeho náskok smršťoval a v závěru etapy dokonce sklouzl do záporných hodnot. Do čela se posunul Simone Tempestini s Citroënem DS3 R3T, ale ani jemu nebylo přáno, když se mu vůz zastavil za brodem na poslední vložce. Prvenství tak získal mladý Rus Jevgenij Suchovjenko (Clio R3) před Bessenyeyem a Alexandru Filipem z Rumunska (Clio R3). V Production Cupu byl nejrychlejší Maďar Érdi, odstoupil však za cílem poslední zkoušky s uraženými dvěma koly. Vítězství si tak připsal Vitalij Puškar (který na posledním testu urazil jen jedno kolo) před Martinem Hudcem a Kypřanem Charalambosem Timotheou. Poslední z českých zástupců prožil dramatický závěr rally, když na jeho mitsubishi postupně odešla spojka a brzdy, to vše navíc doplněné výletem mimo trať.

Seriál FIA ERC se po výpadku únorové Sibiu Rally v Rumunsku vrací zpátky do sedla, po Acropolis Rally bude za tři týdny pokračovat na asfaltech Severního Irska.

Rally Acropolis 2014
1.Craig Breen - Scott MartinIRL/GBRPeugeot 208 T162:21:20.2
2.Bryan Bouffier - Xavier PanseriFRACitroën DS3 S2000+8.1
3.Kajetan Kajetanowicz - Jaroslaw BaranPOLFord Fiesta R5+42.1
4.Esapekka Lappi - Janne FermFINŠkoda Fabia S2000+1:33.0
5.Bruno Magalhaes - Carlos MagalhaesPRTPeugeot 207 S2000+4:40.0
6.Vasilij Gryazin - Dmitrij EremjevLVAFord Fiesta S2000+6:11.8
7.Jaroslav Orsák - David ŠmeidlerCZEŠkoda Fabia S2000+7:51.2
8.J.M. Raoux - Laurent MagatFRAPeugeot 207 S2000+9:08.6
9.Jaromír Tarabus - Daniel TrunkátCZEŠkoda Fabia S2000+9:18.4
10.Robert Consani - Vincent LandaisFRAPeugeot 207 S2000+9:52.9

RZ12 - Nea Kineta 2 (22.20 km)

Bryan Bouffier - Xavier Panseri, Citroën DS3 S2000 - Rally Acropolis 2014

Blížící se konec závodu účastníkům ubírá možnosti na zvrat celkových výsledků. O změnu se pokusil Bryan Bouffier, který si ani v závěru nepřestává brousit zuby na Breenovu vedoucí příčku. Dvanáctá vložka je tak další z těch, kde bude Bouffier uveden jako vítěz, nicméně Breen zaostal jen o 1,8 sekundy a celkový rozestup se tak zmenšil jen minimálně. Se třetím místem je již smířejný Kajetanowicz a veškerou snahu soustředí na bezpečné dojetí do cíle. Celkově zůstala první sedmička beze změn, za ní se odehrál ústup českých barev - Orsák sice zůstal sedmý, ale Tarabus se propadl za Raouxe a Tlusťák za Consaniho a Costenara.

RZ11 - Klenia - Mycenae 2 (18.19 km)

Craig Breen

Obavy z příliš rozbitého povrchu při druhých průjezdech se alespoň na prvním ze tří úseků nenaplnily a tak rozhodovalo hlavně jezdecké umění. Toho i tentokrát nejvíc předvedl Craig Breen, který podle svých slov hnal svou dvěstěosmičku hodně blízko, ale ne úplně na limitu. Druhý nejrychlejší byl Bryan Bouffier, který výrazně nalomil hlavního rivala Kajetanowicze, když mu ujel na rozdíl přesahující jedenáct sekund. Na dalších pozicích už je pořadí víceméně dané, rozdíly mezi jezdci elitní desítky se počítají v řádech desítek sekund. Chyby se nevyvaroval Gryazin, který kousek po startu trefil stromek, jeho fiesta z incidentu naštěstí vyvázla jen s kosmetickýmš šrámem a posádka s minimální ztrátou.

RZ10 - Super Special Korinthos (1.18 km)

Jaromír Tarabus - Daniel Trunkát, Škoda Fabia S2000 - Rally Acropolis 2014

Zpestřením šotolinové druhé etapy Rally Acropolis se stala krátká asfaltová speciálka konaná v centru soutěže. České fanoušky jistě potěší, že vložku vyhrál Jaromír Tarabus, tento dílčí úspěch však zůstává s velkým otazníkem, neboť zlínský jezdec vložku jako jediný absolvoval na velkých 18" kolech, přestože zvláštní stanovení jasně předepisují použití menších šotolinových pneumatik... Vložka opět přinesla změnu na druhém místě, kde se opět objevil Bryan Bouffier. Kajto na něj ale ztrácí jen tři desetiny sekundy, závěrečná sekce rally tedy ještě bude mít slušný náboj.

EDIT: Sportovní komisaři penalizovali Jaromíra Tarabuse za porušení zvláštních ustanovení třemi minutami.

RZ9 - Loutraki 1 (16.13 km)

Kajetan Kajetanowixz - Jaroslaw Baran, Ford Fiesta R5 - Rally Acropolis 2014

Intenzivní bitva o druhé místo pokračuje. Kajetan Kajetanowicz si připisuje první vyhranou řeckou RZ a opět se posunuje před Bryana Bouffiera. Oba kohouty nyní dělí čtyři desetiny sekundy, proluka mezi nimi a vedoucím Breenem se drží na zhruba čtvrtminutové úrovni. Charakter tratí dává vozům zabrat, například Peugeot Bruna Magalhaese (šasi č. 3 - jedno z nejstarších 207 S2000!) utrpěl škody na zadní nápravě. Kalich defektové hořkosti ne a ne dopít Vasilij Gryazin, který poškodil další pneumatiku a to dokonce už na přejezdu k RZ 9. Poškozené řízení i nadále zdržuje Orsáka, který poslední zkoušku před servisní pauzou dojel se ztrátou téměř dvou a půl minut. Moravák se celkově propadl na osmé místo, jeho dosavadní pozici zaujal zmíněný Gryazin.

RZ8 - Nea Kineta 1 (22.20 km)

Řecká šotolina dává okusit prvním posádkám svou tvrdost. S defekty se museli potýkat Esapekka Lappi a Vasilij Gryazin, Rus měnil kolo přímo na zkoušce a zatímco Finova ztráta je víceméně minimální, Gryazin přišel o několik minut a z jeho dosavadního pátého místa je najednou osmé. Problémy postihly i Jaroslava Orsáka, který na fabii poškodil řízení a trať ukrajuje jen s velkými obtížemi. Peugeot Craig Breena přišel o zadní nárazník, ale to je v porovnání škoda opravdu jen kosmetická, neboť Ir zajel druhý nejrychlejší čas za vítězným Bouffierem, který se v celkovém probojoval zpět na druhé místo před Kajetanowicze.

RZ7 - Klenia - Mycenae 1 (18.19 km)

Nedělní ranní přechod z asfaltu na šotolinu neudělal žádný problém Craigu Breenovi, který i nadále veze svou dvěstěosmičku na vítězné vlně. Ir si připsal další vítězství a lehce přiživil svůj náskok na ostatní. Velká změna se ale odehrála za jeho zády - Kajetan Kajetanowicz totiž nasadil do trháku a s Fiestou R5 nadělil doposud druhému Bryanu Bouffierovi s Citroënem DS3 RRC skoro jedenáct sekund. Polák se tak samozřejmě posunuje na průběžný stříbrný post. Naopak jen formálně, přesně o osm desetin, se podiovým pozicím přiblížil Esapekka Lappi, který v Řecku zatím neukázal výkonnost u něj obvyklou. Také druhá rozehraná bojůvka ze včerejší etapy si prohodila pořadí aktérů, to když Jaroslav Orsák zajel šestý nejrychlejší čas a celkově přeskočil Jaromíra Tarabuse. V souboji Poteč vs. Želechovice to tak aktuálně dělá rozdíl 10.7 s. Potížím se nevyhnul Hank Lategan, který se v ranním servisu zdržel o čtyři minuty a ani samotná úvodní vložka nebyla bez problémů - Jihoafričan se propadl ze včerejší deváté příčky až ke konci druhé desítky.

- - - - - - - - - - - - - - - 1. etapa - - - - - - - - - - - - - - -

RZ6 - Psari 2 (17.60 km)

Craig Breen

Vítězstvím na závěrečné zkoušce první etapy potvrdil Craig Breen svou vedoucí pozici v jubilejní šedesáté Acropolis Rally. Asfaltovou část zvládl pilot nového Peugeotu 208 T16 bez většího zaváhání a před nedělní šotolinovou částí má k dobru náskok čtvrt minuty na nejbližší pronásledovatele. Na druhém místě bude nocovat Bryan Bouffier, který na poslední chvíli přeskočil Kajetanowicze. Polák je tedy třetí, ale na Francouze má ztrátu pouhých tří desetin sekundy. Průběžně čtvrtý je Esapekka Lappi, další téměř minutu a deset sekund navíc ztrácí pátý Vasilij Gryazin. Šestý je Bruno Magalhaes, pro něhož jde skrz nové pneumatiky z velké části o 'poznávací' soutěž. Za Portugalcovým peugeotem je srovnaný český tandem Tarabus - Orsák, prvně jmenovaný se před svého krajana dostal také na poslední vložce dne. A i mezi těmito jezdci je minimální odstup, pouhých devět desetin. Nejrychlejší desítku uzavírají asfaltový účedník, Jihoafričan Lategan, a Francouz Raoux. Sobotní večer týmy stráví dvouhodinovým servisem, během něhož musejí provést nejen údržbu vozů po náročném dni, ale také jejich kompletní přestavbu na šotolinovou verzi.

Rally Acropolis - 1. etapa
1.Craig Breen - Scott MartinIRL/GBRPeugeot 208 T161:04:08.7
2.Bryan Bouffier - Xavier PanseriFRACitroën DS3 S2000+14.7
3.Kajetan Kajetanowicz - Jaroslaw BaranPOLFord Fiesta R5+15.0
4.Esapekka Lappi - Janne FermFINŠkoda Fabia S2000+43.8
5.Vasilij Gryazin - Dmitrij EremjevLVAFord Fiesta S2000+1:53.1
6.Bruno Magalhaes - Carlos MagalhaesPRTPeugeot 207 S2000+2:03.5
7.Jaromír Tarabus - Daniel TrunkátCZEŠkoda Fabia S2000+3.001
8.Jaroslav Orsák - David ŠmeidlerCZEŠkoda Fabia S2000+2:37.9
9.Henk Lategan - Klaus WichaDEUŠkoda Fabia S2000+3:38.8
10.Jean-Michel Raoux - Laurent MagatFRAPeugeot 207 S2000+4:09.7

RZ5 - Aghionori 2 (23.63 km)

Bryan Bouffier - Xavier Panseri, Citroën DS3 S2000 - Rally Acropolis 2014

Dosavadní lídr Kevin Abbring bohužel zakusil i z druhé strany, jaké to je startovat se zcela novým vozem. Už na předchozí vložce z jeho Peugeotu 208 T16 vytékala voda a v RZ5 se problém projevil naplno. Holanďan musel zastavit na trati, pak sice pokračoval a dojel do cíle, za ním ale auto odstavil bez možnosti znovu je nastartovat. Na vedoucí příčku se tak posunuje druhá dvěstěosmička Craiga Breena. Nejrychlejší byl Bryan Bouffier, pro něhož je to druhý zářez v této rally. Francouz je průběžně třetí, druhého Kajetanowicze se mu ale nyní podařilo stáhnout na rozdíl jediné sekundy. Českou skupinu vede Jaroslav Orsák (aktuálně sedmý), který si však stěžuje na problémy s brzdami.

RZ4 - Aghios Ioannis 2 (21.08 km)

Sepp Wiegand - Frank Christian, Škoda Fabia S2000 - Rally Acropolis 2014

Už od rána to na drychlostními zkouškami vypadalo, že něco začne padat shůry, a na RZ4 to skutečně přišlo. Pod vodou se ocitla zhruba třetina testu, zbytek byl suchý, ale i tam si mnohé posádky nepotykaly s často se měnícím gripem. V mokrém úseku svou jízdu bohužel neustál Sepp Wiegand, který se po rychlé pasáži nevešel do zatáčky a na své fabii poškodil zavěšení. Nejrychlejší byl opět Kevin Abbring, z motorového prostoru jeho peugeotu však v cíli vytékala voda indikující mechanický problém.

RZ3 - Psari 1 (17.60 km)

Craig Breen - Scott Martin, Peugeot 208 T16 - Rally Acropolis 2014

Nové Peugeoty 208 T16 se zatím předvádějí v tom nejlepším světle, díky Craigu Breenovi si tento vůz připisuje další vyhranou rychlostní zkoušku. Ir stáhl týmového kolegu a zároveň vedoucího jezdce Abbringa o 3,8 s, Holanďanovi nyní z náskoku zbývá 2.9 s. O jednu příčku si polepšil Esapekka Lappi, jenž přeskočil dalšího jezdce Škody, Seppa Wieganda. Ve hře po první sekci zůstavají všechny české posádky - nejrychlejší je devátý Orsák, hned za ním následuje Tarabus. Tlusťák je dvanáctý. Martin Hudec s Mitsubishi je průběžně dvacátý, v produkční kategorii mu patří třetí místo za Maďarem Érdim a Ukrajincem Puškarem. Ve dvoukolkách vede Bulhar Slavov.

RZ2 - Aghionori 1 (23.63 km)

Lídr po úvodní vložce Bouffier musel vyklidit pozice poté, co několik kilometrů před cílem dostal defekt. Francouz se propadl na čtvrté místo. Nejlepší čas zajel Abbring, který se zároveň posunul do vedení. Jen o 1.7 s zaostal Craig Breen s druhým exemplářem nové dvěstěosmičky. Ir se v celkovém pořadí dostal na druhé místo před Kajetanowicze, aktuální nejlepší trojka tak kompletně patří vozům specifikace R5. Naopak jezdcům s vozy S2000 se příliš nedaří. Kromě již zmíněného Bouffiera měl problémy i Wiegand (mimo trať, propad na 5. místo), Lappi se i nadále nemůže dostat do tempa a Gryazin si stěžuje na krátkou převodovku ve své fiestě.

RZ1 - Aghios Ioannis 1 (21.08 km)

Bryan Bouffier - Xavier Panseri, Citroën DS3 S2000 - Rally Acropolis 2014

Do úvodu letošní jubilejní Acropolis Rally, jejíž první etapa se jede na asfaltu, nejlépe vstoupil Francouz Bryan Bouffier s Citroënem DS3 RRC. A to i přesto, že jako jeden z mála svůj vůz před soutěží netestoval a po téměř dvouměsíční pauze od předchozí soutěže si auto poprvé vyzkoušel až při kvalifikaci. Druhý čas patří Kevinu Abbringovi, který si prozměnu zvyká na zcela nový vůz, nový tým i nového spolujezdce. Jeho Peugeot 208 T16 si neodpustil projevit jednu z dětských nemocí, to když Holanďanovi pár kilometrů po startu zhasl displej indikující zařazený stupeň. Třetí čas zajel Polák Kajetanowicz. Zklamaný byl ze svého času Esapekka Lappi, který na jedenadvaceti kilometrech ztratil přes čtrnáct sekund, navíc svou tovární fabii v jednom místě otřel o skálu. České trio fabií S2000 je srovnáno v jedné skupině na konci Top 10 v pořadí Tarabus (9.), Orsák (10.) a Tlusťák (11.).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Výsledky kvalifikace a vybrané startovní pořadí najdete ZDE.

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist