www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 6. května 2024, Svátek má Radoslav, zítra Stanislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME 06 - Rally Bulgaria

Dominance Giandomenica Bassa pokračuje i nadále

14. července 2006 • 10:00

Věhlasné bulharské lyžařské středisko Borovetz v pohoří Rila ležící zhruba šedesát kilometrů jihovýchodně od hlavního města Sofie se o uplynulém víkendu stalo centrem pátého podniku letošního evropského šampionátu.

Bulharští pořadatelé nebývají vůči zahraničním jezdcům příliš nápomocni a tak se na startu z jiných zemí představili pouze pravidelní účastníci letošního ME Giandomenico Basso a Michal Solowow, které doplnili čeští reprezentatni Roman Odložilík a Antonín Tlusťák, Ital Marco Cavigioli, Polák Tomasz Czopik a turecký Fiat s Volkanem Isikem a Hamdi Ünalem.

Celkem bylo pro všechny posádky připraveno třináct rychlostních zkoušek, které se jely na pouhých čtyřech úsecích, po oba dny v různých směrech. Hlavním charakteristickým rysem těchto testů byl široký uskákaný asfalt s řadou velmi rychlých pasáží. Najít na některých rychlostních zkouškách pořádnou zatáčku byl opravdu zázrak.

Po čtvrtečním shakedownu, kterého se nezúčastnily některé ze zahraničních posádek, jejichž vozy v tu dobu ještě trávily na téměř neprodyšných hranicích vše směřovalo k páteční městské rychlostní zkoušce. Necelé tři kilometry dlouhý úsek přímo v Borovtzi bývá typický svým kluzkým asfaltem, na kterém si v minulosti vylámala zuby řada posádek. Jedním z problémů je také fakt, že start zkoušky je jen 100 metrů po sjezdu ze startovní rampy (vkusně umístěné na ploše pod jednou ze sjezdovek) a všichni tak vyráží na trať se studenými pneumatikami a brzdami.

Velmi slušně divácky obsazenou zkoušku vyhrává tovární jezdec Fiatu Basso, nic zásadnějšího se zde však neděje, jen Michalu Solowowi zhasl na startu motor, což značí ztrátu necelých desíti vteřin. Rozhodovat se však bude až na sobotních a nedělních zkouškách na tratích západně od Borovtze.

Ještě předtím však hrozila mezinárodní ostuda. Po první rychlostní zkoušce totiž technický delegát FIA kontroloval přítomnost nehořlavého spodního prádla a jeho správnou homologaci, přičemž 29 posádek z 59 při této kontrole neuspělo! Sportovní komisaři poté rozhodli, že kdo nebude mít před startem do sobotní etapy tyto věci v pořádku, nebude bodován do mistrovství Evropy. Ještě před druhou rychlostní zkouškou tak startovní pole zchudlo o sedm posádek, které tyto podmínky nesplnily.

Druhá a třetí rychlostní zkouška vedly po rychlých cestách nedaleko dálnice Sofia-Plovdiv. Obě se staly kořistí Giandomenica Bassa, který začal všem svým soupeřům ujíždět. Naopak velkým zklamáním byl výkon synašéfa bulharské federace Yanaki Yanakieva s nejnovějším Subaru Impreza STI z dílen turecké stáje Atolye Kazaz, jehož výkon místy hraničil až s ostudou. Ještě hůře však začal Hamdi Ünal, který hned na druhém testu poslal svůj Fiat Palio Kit Car do lesa, Tomasz Czopik ztratil veškeré naděje na boj o prvenství po defektu levého předního kola. S velkými problémy s brzdami se pak potýkal Georgi Gvozdeikov s Citroënem C2 S1600 po Sordovi.

V průběhu první etapy se vyprofilovalo jasné pořadí. I přes odpolední problémy se spojkou a dokonce nutnost tlačení svého Fiatu do servisní zóny suverénně vedl Giandomenico Basso. Druhé místo si bezpečně držel sympatický Dimitar Iliev s Mitsubishi Lancer Evo IX z dílen Maura Nocentiniho, o třetí místo bojovali o vteřinky Radoslav Kozlekov a Krum Donchev. Hned za nimi se seřadili Volkan Isik a Roman Odložilík, kteří si to rozdávali o vteřinky v souboji o nejrychlejší dvoukolku.

Řada soupeřů však ztrácela. Marco Cavigioli, který se představil s Renaultem Clio S1600 italské stáje FR Motorsport (od stejného týmu měl Roman Odložilík pronajatý vůz na Rallye Český Krumlov), měl už od třetí rychlostní zkoušky problémy s elektronikou, kdy přestávalo fungovat palivové čerpadlo a vůz jel jen na tři válce. S palivovým čerpadlem měl problémy i Michal Solowow, pro něj to však neznamenalo dramatičtější ztrátu. Na čtvrté zkoušce ztratil několik minut kvůli defektu také Georgi Tanev, ještě hůře pak dopadl Jasen Popov, který na čtvrtém testu prorazil palivovou nádrž a po několika kilometrech musel kvůli nedostatku paliva odstoupit.

Českým zástupcům se vedlo rozdílně. Roman Odložilík začal velice rychle a od počátku bojoval o vedení mezi dvoukolkami. Dokázal zajet dokonce jeden třetí čas absolutně, příliš se mu však nedařilo na třicetikilometrové zkoušce Belmeken vedoucí kolem stejnojmenné přehrady, která mu evidentně nedesěla a ztrácel zde na Isika cenné vteřinky. Naopak Antonínu Tlusťákovi se úvod příliš nepovedl, pohyboval se ve druhé polovině druhé desítky a dokonce prohrával s před ním startujícím Daihatsu Charade. V průběhu dne však chytil správný rytmus a probojoval se na konec první desítky.

Na neděli čekala na posádky druhá sada šesti rychlostních zkoušek. Ještě před startem etapy se se soutěží rozloučil Volkan Isik, když měl večer před tím incident v hospodě, kde dostal lidově řečeno „přes držku“, načež se celý turecký tým sbalil a odjel domů. Hned po úvodní zkoušce pak ukončil své trápení Marco Cavigioli, když se motor jeho Clia S1600 zastavil úplně.

Pořadí se tak celkem ustálilo, rozestupy mezi čtveřicí Basso - Iliev - Donchev - Kozlekov byly víceméně velké a každý si svou pozici víceméně držel. Bojovalo se tak až o páté místo, které držel náš Roman Odložilík, na nějž se však vehementně tlačili Georgi Tanev a Michal Solowow, který byl navíc zatížen čtyřicetivteřinovou penalizací za pozdní výjezd ze servisu.

Rozuzlení celého souboje přišlo na poslední rychlostní zkoušce. Nejdříve musel kvůli poruše motoru zastavit Radoslav Kozlekov, takže se najednou bojovalo o čtvrtou příčku. Ještě na mezičase před závěrečným sjezdem cca 10 kilometrů před cílem měl Roman Odložilík o dvě vteřiny jrychlejší čas než vítěz této zkoušky Iliev, v jedné z pravých zatáček čtyři kilometry před cílem své životní soutěže však nedokázal udržet své Clio S1600 a to sklouzlo do lesa. Autu se téměř nic nestalo (nejvíc škody utrpělo při vyprošťování bulharskými „odborníky“), nepodařilo se jej ale vrátit zpět na trať. Souboj nervů tak dopadl lépe pro Solowowa, který porazil Taneva v celkovém součtu o tři vteřinky a připsal si tak po Rajdu Polském další skvělý výsledek.

Díky odstoupení soupeřů se dokázal Antonín Tlusťák probojovat na osmou příčku absolutní klasifikace a vybojovat tak svůj premiérový bod do mistrovství Evropy. Kromě zmíněných událostí na poslední rychlostní zkoušce se toho během posledního dne příliš nedělo, ze stereotypu tak vyčnívá pouze odstoupení divokého Tomasze Czopika, který na desáté rychlostní zkoušce, kde nezvládl rychlý nájezd na mostek po uskákaném sjezdu a poslal svůj Lancer Evo IX do svodidel. Tím byla dokonána zkáza Lancerů od polské stáje Stec Ralliart, s jejichž vozem startoval i Radoslav Kozlekov.

Další soutěží evropského šampionátu bude na počátku srpna Rally Vinho da Madeira ve známém portugalském ostrovním letovisku. Z České republiky by se tam měl vydat Roman Odložilík, který se pro tento závod rozhodl místo Rally Bohemia.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
14.07.2006 22:16
Pluto - moderátor
Ono se tam používá víc názvů - Borovec, Borovetz, Borovets...
14.07.2006 10:50
notorick
Když jsem byl kdysi na Rile, tak se Borovetz ještě jmenoval Borovec. Ale to bylo ještě za komárů.
toplist