www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 1. května 2024, Svátek má Svátek práce, zítra Zikmund

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MMČR 14 - Rallye Český Krumlov (MMČR)

Štajf zraje jako víno

5. května 2014 • 19:00

Před českokrumlovskou soutěží se nechal Vojtěch Štajf slyšet, že při letošní těžké konkurenci příliš nevěří v obhajobu šesté příčky absolutního pořadí, kterou na jihočeském podniku loni se spolujezdcem Františkem Rajnohou dobyl. Výsledek ročníku 2014 však zcela předčil očekávání, byla z toho v cíli pro posádku a vůz Subaru Impreza WRX STI dokonce bronzová pozice!

Rallye Český Krumlov 2014 byla součástí Evropské trofeje a i to byl jeden z důvodů, proč se přes svůj letošní zkrácený domácí program vydal na její trať také Subaru Duck Czech National Team v čele s posádkou Vojtěch Štajf – Frantošek Rajnoha. Své účasti rozhodně nelitoval, přestože cesta k úspěchu nebyla snadná.

Vojtěch Štajf - František Rajnoha, Subaru Impreza STi  ; foto: J.Marek - rallyekrumlov.cz

„Závod pro nás začal poněkud smolně už při shakedownu, jehož organizace se pořadatelům příliš nevydařila. Mnozí jezdci včetně nás na výstavišti dost bloudili a i díky tomu jsme jej spíš pročekali než projezdili. Navíc jsme pak na jeho trati narazili do balíku slámy a mechanici museli opravovat přední část našeho vozu. Na vině byla jiná přilnavost nového typu pneumatik a bylo nám tedy jasné, že na tratích rychlostních zkoušek bude právě chybějící zkušenost s nově předepsanou specifikací obutí tím největším oříškem,“ popisoval páteční anabázi pražský jezdec. Při vzpomínání na další průběh soutěže se mu ale tvář rozjasnila: „Vlastní soutěž pak ale měla pro nás šťastný průběh a i její organizace byla výtečná. Již před startem hrozily přívalové srážky a tak jsme ocenili, že jury alespoň povolila pro celý závod možnost ručně dořezávat vzorek, jelikož nové předpisy to (stejně jako možnost nahřívání pneu) primárně zakazují.“

„Bohužel jsme v očekávání srážek pro první polovinu páteční etapy zvolili nejen měkkou směs pneumatik, ale také výrazně změkčili podvozek a to se ukázalo jako špatné rozhodnutí. V rámci třídy 3 jsme ale dokázali hned první vložku na výstavišti vyhrát a poté zaznamenat i dva třetí časy. Po startu čtvrté zkoušky nám ale spadla hadice od turbodmychadla a motor tím výrazně ztratil výkon. Manko na čelo třídy poté činilo už 21 sekund a do večerní části etapy jsme nastupovali jako celkově dvanáctá nejrychlejší posádka. Od večerní části první etapy se nám však již začalo dařit. Vyměnili jsme pružiny a stabilizátory, ale ponechali jsme raději bezpečnější kombinaci pneumatik. Na RZ 5 jsme pak zaznamenali asi největší krizový moment, když jsme na výjezdu z Bohdalovic opustili na vytahaném blátě trať a dokázali se na ní se štěstím vrátit těsně před betonovou skruží. Poslední dvě zkoušky první etapy se nám pak povedly skvěle a do nočního uzavřeného parkoviště jsme zajížděli již na druhé příčce mezi produkčními vozy, v absolutním pořadí se nám podařilo potvrdit průběžnou osmou příčkou naše startovní číslo.“

Před druhou etapou si Subaru Duck Czech National Team stanovil jednoznačný cíl, který zněl – mezi produkčními vozy chceme vyhrát! Už ráno proto došlo ke kompletní změně nastavení vozu Subaru Impreza WRX STI tak, aby lépe vyhovovalo deštivým a chladným podmínkám. Mechanici navíc nasadili nové brzdové destičky Winmax, které byly týmem dosud pouze testovány. Byla to dobrá volba. Vojtěch Štajf, který oslavil před pár týdny čtyřicetiny a který má doma již tři ratolesti, jel jako zamlada. Nebo možná, jak vyzařuje z jeho slov, ještě lépe: „Sobota byla pro nás s Františkem šťastným dnem. Musím vyseknout poklonu zejména šéfmechanikovi Pavlu Janouškovi a technikovi Honzovi Kubíčkovi. Po analýze mých dojmů z pátečního chování vozu na nových pneumatikách Pirelli udělali na autě pár změn a musím říct, že i přes nesporně záludnější chování nové specifikace gum na mokru se mi s Imprezou jelo v sobotu skvěle.“

„V první sekci jsme na všech čtyřech rychlostních zkouškách zajeli čtvrtý čas absolutního pořadí, což nás před zbývající trojicí testů katapultovalo na první příčku ve třídě a celkově čtvrté místo. O takový výsledek by byla určitě velká škoda přijít, přesto při vzpomínce na loňské infarktové finále jsme nechtěli ponechat nic náhodě a při druhém průjezdu RZ Malonty a i na prvním Lipně jsme se pokusili ještě zvýšit náskok na druhého v pořadí, Poláka Frycze rovněž s Imprezou. Na Malontech při nás stáli všichni svatí, když jsme si až příliš zkracovali zatáčku a po kontaktu s kamenem praskl disk kola. Naštěstí pneumatika nápor vydržela a pro nás z toho byl druhý čas ve třídě a pátý absolutně. Lipno už bylo bezproblémové a my i za cenu vyššího rizika dosáhli dokonce na třetí čas absolutně.“

„Před závěrečnou rychlostní zkouškou tak náš náskok na polského soupeře narostl na komfortních 52 sekund a bylo jasné, že o skvělý výsledek můžeme přijít jen vlastní chybou nebo technickou závadou. Z psychologického hlediska to byla nejnáročnější zkouška závodu - nároky na udržení koncentrace pak ještě vzrostly, když jsme míjeli nabouranou tovární Fabii S2000 Honzy Kopeckého. V tu chvíli jsme se totiž posunuli na celkovou 'bednu', což je v roce 2014 s produkčním vozem opravdu zázrak,“ oprávněně se radoval Vojtěch Štajf v cíli náročné Rallye Český Krumlov z úspěchu v konkurenci, která na startu čítala celkem dvanáct rychlých speciálů specifikací Super 2000 a R5 a k tomu i dalších devět produkčních vozů. Pražský jezdec tak posbíral cenné body do Evropské trofeje, jíž se letos účastní, zároveň vítězstvím ve třídě 3 znovu potvrdil, že loňský mistrovský titul v této třídě skončil ve správných rukou.

„Chtěl bych zároveň ocenit týmové kolegy Lumíra Firlu a Zdeňka Jůrku, kteří se po skvělém finiši vmáčkli až do první desítky konečného pořadí, přestože také je zdržela na čtvrtém testu technika, konkrétně potíže s řazením. Pochválit musím samozřejmě mého navigátora Františka Rajnohu, který podal taktéž výborný výkon, poděkovat musím i organizátorům a také fanouškům, kterých si i ve špatném počasí našlo na soutěž (i do našeho týmového zázemí) cestu opravdu velké množství a radovali se s námi i na cílově rampě. Naše vystoupání na stupně vítězů mne pak až dojalo. Stáli jsme tam společně s posádkami Pech – Uhel a Jakeš – Novák, tedy s jezdci, kteří vesměs byli v nedávné minulosti aspoň na dva závody součástí našeho týmu a jeli s našimi vozy. A hlavně jsou to výteční závodníci a navíc moji přátelé, kterým fandím,“ uzavírá své radostné hodnocení soutěže Vojtěch Štajf.

Karel Špaček
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist