www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 5. května 2024, Svátek má Klaudie, zítra Radoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME 14 - Sata Rallye Açores

Sousa odrazil Abbringa a vítězí v Azorské rally

17. května 2014 • 20:40

Po rychlých a uskákaných asfaltových v Irsku se peloton evropského šampionátu přesouvá na portugalský ostrov Sao Miguel v oceánu uprostřed mezi Evropou a Amerikou ke svému dalšímu podniku. Kromě televizních přenosů bude moci sledovat Sata Rallye Acores prostřednictvím výsledků a ohlasů i na serveru AutoSport.CZ.

Online výsledky - Rally Radio

Diskuse k soutěži - Další informace k Sata Rallye Acores

2. etapa

Sekce 5
RZ 15 - Vila Franca 2 (12.10 km)
RZ 16 - Graminhais 2 (20.80 km)
RZ 17 - Tronqueira 2 (21.30 km)

Bernardo Sousa - Hugo Magalhaes, Ford Fiesta RRC - SATA Rallye Acores 2014

Po trochu příliš uklidněné dopolední sekci přišla závěrečná trojice vložek, která dala Azorské rally v jejím závěru pořádně dramatickou šťávu. Na dvanáctikilometrové RZ 15 se Kevin Abbring vrátil do své obvyklé pohody, přestal dělat chyby, jeho Peugeot 208 T16 zase šlapal jako hodinky, a výsledkem byl bezkonkurenční čas, kterým o bezmála deset sekund zreudkoval Sousův náskok na čele. O dvě příčky si polepšil Robert Consani, který přeskočil Teodosia s Tlusťákem a usadil se na sedmém místě. Druhé místo v pořadí juniorů ztratil Risto Immonen poté, který se svým Citroënem havaroval. Fin v soutěži pokračoval, propadl se však o tři příčky dozadu na předposlední místo v hodnocení JERC.

Předposlední zkouška rally zase vytrestala Vasilije Gryazina. Stabilně a nenápadně jedoucí Rus s lotyšskou licencí začal do jedné ze zatáček brzdit příliš pozdě a bílý Ford sklouzl z trati. Jeho vyproštění stálo mladíka spoustu času, Gryazin do cíle sice nakonec dorazil, avšak se ztrátou 22 minut. Průběžné třetí místo tedy bylo definitivně ztraceno, jezdec se celkově propadl až do třetí desítky. Naopak na čele to i nadále vřelo - Abbring byl opět nejrychlejší, Sousu obral o další cenné čtyři sekundy a před poslední zkouškou bylo zaděláno na drama hodné těch nejvypjatějších soutěží IRC z minulých let - Holanďan měl před sebou úkol překonat Portugalce na závěrečných dvaceti kilometrech o 5.1 sekund!

Leč Sousa se nedal. Z fiesty vymáčkl, co se dalo, a Abbringovi v poslední vložce ujel o jedenáct desetin. Portugalec tak slaví zasloužené vítězství, během rally se mu vyhýbaly problémy a podával konstatní výkony bez zásadních chyb. O to víc však vynikne Abbringovo představení, ve kterém nechyběly vleklé problémy s vozem i docela velké jezdecké přešlapy. Na třetím místě po Gryazinově výpadku nakonec dojel Jean-Michel Raoux s Peugeotem 207 S2000, pro nějž to je bez debaty životní výsledek. Čtrvtá příčka na poslední chvíli připadla Robertu Consanimu. I ten se téměř v každé vložce potýkal s technikou a během rally svůj Peugeot pravidelně očesával (v poslední RZ to byl prozměnu zadní nárazník), takže i pro Francouze je konečný výsledek určitě zadostiučiněním. Pomohly mu i problémy nejrychlejšího jezdce produkční kategorie Luise Rega, který po celou poslední sekci bojoval s porouchanou převodovkou a diferenciály. Portugalec ale nakonec úspěšně trať zdolal a s výjimkou uvolnění místa v celkové klasifikaci ve prospěch Consaniho udržel prvenství v Production Cupu. Ale jen o necelé čtyři sekundy, které jej dělily od druhého Rubena Rodrigueze. Ve dvoukolkách byl po celou rally bezkonkurenční Stéphane Lefebvre, který si jen jednou nepřipsal nejrychlejší čas, ve všech ostatních zkouškách se na něj konkurenti dívali zezadu. Na druhém místě dojel Henrique Moniz a na třetím Chris Ingram, druhý nejlepší pilot JERC.

Z českých účastníků dopadl nejlépe Antonín Tlusťák, který po bezpečné jízdě skončil osmý celkově. Martin Hudec skončil třináctý a pátý v ERC PC, Jaroslav Orsák byl kvůli penalizaci z rána bez šance na etapové body a Jan Černý do sobotní etapy vůbec nenastoupil.

Seriál mistrovstvé Evropy v rally si nyní dává na měsíc oddech, poté ale přijde jedna ze stěžejních soutěží - belgická Ypres Rally.

SATA Rally Acores - 1. etapa
1.Bernardo Sousa - Hugo MagalhaesPRTFord Fiesta RRC2:43:56.7
2.Kevin Abbring - Sebastian MarshallNLD/GBRPeugeot 208 T16+6.2
3.J.M. Raoux - Laurent MagatFRAPeugeot 207 S2000+7:51.9
4.Robert Consani - Maxime VilmotFRAPeugeot 207 S2000+9:18.8
5.Luis Rego - António CostaPRTMitsubishi Lancer Evo IX+10:07.5
6.Ricardo Teodosio - José TeixeiraPRTMitsubishi Lancer Evo IX+10:11.2
7.Ruben Rodriguez - Estevao RodriguezPRTMitsubishi Lancer Evo IX R4+10:15.8
8.Antonín Tlusťák - Jan ŠkaloudCZEŠkoda Fabia S2000+11:15.5
9.Pedro Vale - Rui MedeirosPRTSubaru Impreza STi R4+11:39.1
10.Stéphane Lefebvre - Thomas DuboisFRAPeugeot 208 R2+12:05.2

Sekce 4
RZ 12 - Graminhais 1 (20.80 km)
RZ 13 - Tronqueira 1 (21.30 km)
RZ 14 - Grupo Marques 2 (3.45 km)

Úvod posledního dne Azorské rally přinesl pokračující rozčarování Kevinna Abbringa z jeho vozu. Po drobných potížích z pátku se jeho dvěstěosmička hned ráno rozhodla pro změnu ztratit něco ze svého motorového výkonu. Podobný problém ale naštěstí pro Holanďana postihl i vedoucího Sousu, takže vzájemný rozestup dvou nejrychlejších se snížil na necelých jedenáct sekund. Konečná byla tato zkouška pro Bruna Magalhaese, jenž zůstal stát asi čtyři kilometry před cílem s porouchaným vozem. Po první etapě odstoupili Adruzilo Lopez a Pedro Meireles, kteří ve čtvrtek a pátek závodili hlavně o body do domácího mistrovství, naopak do hry se po pátečních odstoupeních vrátili Moura (na RZ 12 zajel nejrychlejší čas), Kajetanowicz nebo Orsák, který ráno kvůli ulomenému zubu na setrvačníku nemohl nastartovat svoji škodovku. Oprava v ranním servisu se zdařila, nicméně se protáhla o dlouhých osm minut. Aby se Jarek mohl na RZ 13 ukázat v televizi, nechal si kuriózně udělit osmiminutovou penalizaci a předčasně se vrátil do původního pořadí. Se svými peugeoty se už bohužel znova neukázal ani Craig Breen, ani Jan Černý.

Stéphane Lefebvre - Thomas Dubois, Peugeot 208 R2 - SATA Rally Acores 2014

Na RZ Tronqueira, nejdelší zkoušce dne, se rozhodl zaútočit Abbring. Na přejezdové sekci se mu částečně podařilo vrátit peugeot zpět do formy, bohužel přemíra snahy v průběhu televizní vložky vyústila ve dvě velké chyby v podobě přetočení a výletu mimo trať. Holanďan tedy ztratil dalších sedm sekund, Sousa nicméně v cíli uznal, že kdyby Abbring projel bez problémů, měl by kvůli jeho tempu po vedení.

Dopolední sekci uzavřel druhý průjezd 'lomovou' paralelní speciálkou, stejně jako ve čtvrtek na ní byl nejrychlejší Kajetanowicz před Mourou a Teodosiem. Čtvrtý čas zajel Martin Hudec, který ale v celkové klasifikaci Production cupu zaujímá poslední, pátou příčku za čtyřmi domácími matadory. V juniorech i nadále bezpečně vládne Lefebvre i přesto, že jej pořadatelé skrze jeho včerejší umístění v absolutní desítce poslali dnes na trať jako úplně prvního.

1. etapa

Sekce 3
RZ 8 - Batalha Golfe 2 (7.82 km)
RZ 9 - Feteiras 2 (7.46 km)
RZ 10 - Sete Cidades 2 (23.90 km)
RZ 11 - Lagoa Meo 2 (7.38 km)

Bernardo Sousa - Hugo Magalhaes, Ford Fiesta RRC - SATA Rallye Acores 2014

Páteční odpolední sekce obsahovala identické zkoušky z dopoledne, čtveřice testů oproti prvnímm průjezdu přinesla solidní drama a udělala ve výsledcích víc než slušný průvan. Úvodní test sekce proběhl až na defekt Consaniho v klidu a do celkové klasifikace výrazněji nepromluvil, už na následující 'devítce' se ale začaly dít věci. Doposud vedoucí Craig Breen test úspěšně projel a opět si připsal nejrychlejší čas, nicméně bezprostředně za stopkou v jeho peugeotu došlo na elektroinstalaci ke zkratu a následnému požáru, který Ira odeslal do role diváka. Peugeot díky dalšímu odstoupení nového vozu jistě nemá lehké spaní, vždyť tovární 208 T16 z dosavadních šesti startů už čtyřikrát odstoupily. V nastalé situaci rozhodně nepotěšila zpráva od druhého reprezntanta Peugeotu Abbringa, který jen o zkoušku později přišel o servořízení. Díky provizorní opravě Holanďan sice úspěšně projel zbytek etapy a dostal se do večerního servisu, kvůli nabrané ztrátě ale přišel o vedení v soutěži, kterého se nakrátko ujal po Breenově odstoupení.

Jan Černý - Pavel Kohout, Peugeot 208 R2 - SATA Rally Acores 2014

Odpolední sekci si příliš neužily posádky s vyššími startovními čísly. RZ 9 musela být - bohužel pro české fanoušky - zrušena poté, co Jan Černý poslal svůj peugeot přes střechu a zablokoval trať. Český junior tak ani napodruhé Azorskou rally nedokončí. RZ 10 pak byla zrušena po havárii Ukrajince Vitalije Puškara. Na poslední vložce dne Abbringa pokořil Bernardo Sousa, který si - jak se zdá - vybral svou porci smůly na čtvrteční kvalifikaci a v ostré etapě už podával jen bezproblémové a stabilní výkony. Za druhým Abbringem je s velkým odstupem Vasilij Gryazin, na čtvrtém místě se nachází Bruno Magalhaes a nejlepší pětku uzavírá Luis Rego s mitsubishi zároveň coby lídr Production Cupu. V juniorech neohroženě vládne Stéphane Lefebvre, který v absolutním hodnocení dokonce pronikl do Top 10. Na druhé místo se po odstoupení Jana Černého dostal Risto Immonen, třetí je Chris Ingram.

SATA Rally Acores - 1. etapa
1.Bernardo Sousa - Hugo MagalhaesPRTFord Fiesta RRC1:24:57.5
2.Kevin Abbring - Sebastian MarshallNLD/GBRPeugeot 208 T16+6.3
3.Vasilij Gryazin - Dmitrij JeremjevLVAFord Fiesta S2000+1:31.0
4.Bruno Magalhaes - Carlos MagalhaesPRTPeugeot 207 S2000+2:47.7
5.Luis Rego - António CostaPRTMitsubishi Lancer Evo IX+4:19.9
6.Pedro Meireles - Mário CastroPRTŠkoda Fabia S2000+4:20.5
7.J.M. Raoux - Laurent MagatFRAPeugeot 207 S2000+4:31.3
8.Ruben Rodriguez - Estevao RodriguezPRTMitsubishi Lancer Evo IX R4+4:32.1
9.Adruzilo Lopes - Tiago AzevedoPRTSubaru Impreza STi R4+4:35.0
10.Stéphane Lefebvre - Thomas DuboisFRAPeugeot 208 R2+5:57.2

Sekce 2
RZ 4 - Batalha Golfe 1 (7.82 km)
RZ 5 - Feteiras 1 (7.46 km)
RZ 6 - Sete Cidades 1 (23.90 km)
RZ 7 - Lagoa Meo 1 (7.38 km)

Craig Breen - Scott Martin, Peugeot 208 T16 - SATA Rally Acores 2014

První páteční vložka první etapy SATA Rally Acores zavařila hlavy jak posádkám, tak organizátorům. Dva jezdci na Fordech Fiesta R5, Kajetan Kajetanowicz a Ricardo Moura totiž poškodili své vozy, se kterými zůstali stát na trati vložky. Zkouška musela být přerušena (a následně úplně zrušena). Z prioritních jezdců zůstal na startu na dvacet minut stát Craig Breen, z čehož jistě neměl radost Eurosport plánující na dalších dvou vložkách živý televizní přenos. Co se týče samotného pořadí, všichni kromě vedoucího Breena se po výpadku zmíněných dvou jezdců posunuli vpřed, vzájemné rozložení pozic v pořadí ale zůstalo beze změn. Smůla potkala Bruna Magalhaese, kterému už před startem RZ ušla zcela nová pneumatika. Portugalec kolo vyměnil až za cílem, ale s jedinou rezervou ve voze to znamenalo, že zbývající podstatnou část sekce musel absolvovat bez funkčního náhradního kola.

Další, pátá vložka byla podobná té předchozí svou délkou, odlišná ale charakterem a povrchem. Například Kevin Abbring, přestože na ní zajel druhý čas za Breenem, se pozastavoval nad kompletně jiným chováním svého vozu oproti předchozímu úseku. Posádky jej však absolvovaly bez větších výkyvů, nejrychlejší byl Breen před Abbringem, třetí čas zajeli na desetinu shodně Magalhaes se Sousou.

Na nejdelší vložce rally, legendárním testu Sete Cidades vedoucím po obvodu sopečného kráteru, se opět lámal chleba. V případě Jaroslava Orsáka nejen chleba, ale i zavěšení jeho Škody, které valašského pilota předčasně vyřadilo ze hry. Potíže měl ale také třeba Robert Consani, jemuž na peugeotu praskla poloosa, nebo dvojnásobný vítěz Azorské rally Magalhaes, kterého naneštěstí opravdu postihl druhý defekt a který se tak ocitl uprostřed ostrova jen se třemi zdravými pneumatikami. Defekt se nevyhnul ani lídru Breenovi, jenž tři kilometry před cílem trefil pravou zadní částí zídku, s prázdnou gumou dokončil také náš Martin Hudec. Zkoušku celkově vyhrál Bernardo Sousa, před Abbringem a Breenem.

Poslední vložka druhé sekce se svou délkou vrátila na sedm kilometrů a asi i díky tomu proběhla relativně v klidu. Výjimkou byl Robert Consani, kterému praskla další poloosa a jeho Peugeot 207 S2000 tak do servisu odjížděl pouze s hnaným pravým předním a levým zadním kolem. V boji s akutním nedostatkem pneumatik srdnatě bojoval Magalhaes, který kvůli předešlým problémům skutečně odstartoval s jednou prázdnou gumou a zkoušku dokončil s patřičně otrhaným vozem.

V juniorské kategorii se dopoledne závodilo o zkoušku míň, pro všechny mladé jezdce na er-dvojkách totiž byla úvodní zkouška zrušena. Hned na RZ5 se ale Janu Černému podařilo vrátit před Rista Immonena na druhé místo, Fin se pak na Sete Cidades dokonce propadl i za Chrise Ingrama na čtvrté místo, ale v závěru sekce se před něj zase dostal. Aktuálně tedy i nadále vede Stéphane Lefebvre, druhý je Jan Černý (+31.4) a třetí Risto Immonen (+1:10.1). Ingram na Immonena momentálně ztráci jen čtyři vteřiny, boj o třetí místo tedy bude i nadále zajímavý.

Sekce 1
RZ 1 - Vila Franca 1 (12.10 km)
RZ 2 - Coroa da Mata (8.22 km)
RZ 3 - Grupo Marques 1 (3.45 km)

Kajetan Kajetanowicz - Jaroslaw Baran, Ford Fiesta R5 - SATA Rally Acores 2014

Úvodní a zároveň nejdelší vložka čtvrteční sekce SATA Rallye Acores nejlépe svědčila posádkám na továrních Peugeotech 208 T16. Craig Breen překonal stájového parťáka Kevina Abbringa o dvě sekundy, s jen malým odstupem pak následovali dva jedzci pro změnu na dvou Fordech Fiesta R5 - Kajetan Kajetanowicz a domácí eso Ricardo Moura, který si na Azorech s britským speciálem odbývá svou premiéru. Pátý čas patřil Bernardu Sousovi, který jako první na trati čistil stopu pro další posádky. Úzké vložky mezi kamennými zídkami si začaly vybírat první, byť jen minimální oběti - s poškozenými nárazníky do cíle dorazili například Vasilij Gryazin nebo Craig Breen. V juniorech nejlépe začal třetí zástupce Peugeot Rally Academy Stéphane Lefebvre, druhý Jan Černý na něj ztratil pět sekund.

Druhou RZ díky nejlepšímu času ukořistil Kajetanowicz, který se celkově dotáhl na šest desetin od druhého Abbringa. Druhý nejrychlejší byl tentokrát Moura, až za nimi skončily obě dvěstěosmičky v pořadí Breen a Abbring. Vasilij Gryaziin zvyklý na rozevlátější jízdní styl se dle svých slov necítil na úzkých silničkách jistě a propadl se za Bruna Magalhaese, který na Azorech startuje s Peugeotem 207 S2000 výrobního čísla 3, tedy nejstaršího v současné chvíli existujícího vozu tohoto typu. Za osmého Jaroslava Orsáka se propadl Robert Consani, který obul příliš tvrdou směs pneumatik a po celou sekci se trápil s horší trakcí.

Také poslední vložka úvodní sekce, speciálka v populárním lomu, padla k nohám Poláku Kajetanowiczovi. A protože Kevin Abbring na něj ztratil přes tři sekundy, prohodili si tito dva své pozice a Kajto je tedy aktuálně na druhé příčce průběžného pořadí. Tabulce i nadále vévodí Craig Breen, před polským jezdcem už má ale k dobru jen devět desetin sekundy. Problémy s řazením hlásil Robert Consani. Juniorská kategorie během čtvrtka nepoznala jiného vítěze než Lefebvra. Na druhém místě je Fin Risto Immonen, který se po speciálce těsně dostal před aktuálně třetího Jana Černého.

Hlavní část první etapy SATA Rally Acores pokračuje v pátek, kdy je na programu celkem osm zkoušek odehrávajících se na čtyřech úsecích.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Výsledky kvalifikace ZDE

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist