www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 3. května 2024, Svátek má Alexej, zítra Květoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MMČR 14 - Rallye Šumava Klatovy (MMČR)

Ředitel "Šumavy": Příště chceme mít startovku bohatší!

23. května 2014 • 20:00

Rozhovor s Jiřím Valentou, ředitelem 49. Rallye Šumava Klatovy a 23. Historic Vltava Rallye

„Máme za sebou letošní klatovské soutěže, jaké byly v roce 2014 z pohledu ředitele?“

Byly náročné a deštivé, nicméně myslím, že se celkem vydařily. Neměli jsme žádné organizační zádrhele a třeba i takové novinky, jakou bylo zrušení vimperské servisní zóny, se osvědčily. Musím pochválit i diváky za jejich ukázněnost a posádky za výtečné sportovní výkony – věřím, že se k nám budou opět všichni rádi vracet, my je vždy rádi uvidíme. Došlo sice k několika přerušením rychlostních zkoušek vinou nehod, nevyhnuli jsme se ani zraněním jezdců, ale to bohužel k našemu sportu občas také patří. Všem (a zejména Ondřeji Výmolovi) přejeme brzké uzdravení a doufám, že na naši soutěž nebudou vzpomínat ve zlém.

Miroslav Jakeš - Jaroslav Novák (Citroën DS3 R5) - Rallye Šumava Klatovy 2014Petr Hozák - Josef Radina (Mitsubishi Lancer Evo IX) - Rallye Šumava Klatovy 2014

„Nelze se vyhnout nepříjemným tématům – s nevolí se setkaly pokuty za měření rychlosti při seznamovacích jízdách.“

Pokuty nikdo rád neplatí, to je pochopitelné. Nicméně tam, kde jsme průjezdy nebo rychlost kontrolovali, tam se to odehrávalo vždy na přání zdejších úřadů či přímo místních obyvatel, kteří měli obavy o vlastní bezpečnost při používání komunikací v době před soutěží a kteří po nás přitom požadovali, abychom zajistili dodržování dopravních předpisů. Co se konkrétně týče mnohde propíraných Tedražic, tam je dlouhodobě pro zvýšení bezpečnosti obyvatel zavedeno místní úpravou omezení rychlosti na 20 km/h. Připouštím, že jsme udělali chybu v tom, že jsme přítomnost této stálé dopravní značky posádkám nepřipomněli například jejím zaznamenáním do itineráře, na druhou stranu pokud by v daném místě měřila Policie ČR a nikoliv námi pověřená firma, měli by někteří ze závodníků vystaráno a přišli by i o řidičský průkaz. (Změřili jsme tam totiž nejmenované posádce i přes sedmdesát.) My je postihli „pouze“ finanční pokutou, a to navíc až od naměření rychlosti 40 km/h (tedy dvojnásobku povoleného limitu). Měřili jsme i při dalších průjezdech obcí na klasické padesátce, tam jsme pokutovali až překročení šedesátikilometrové rychlosti. Kontrola rychlosti při seznamovacích jízdách je doporučena předpisy FAS a jak jsem již říkal, bez tohoto opatření bychom v některých obcích měli velké problémy s povolením průjezdů. Při letošním ročníku jsme se navíc rozhodli vybírat pouze polovinu finanční částky doporučené FASem (což je 500 Kč za každý 1km nad limit), aby to pro závodníky nebylo tak bolestivé.

„Někteří diváci byli zaskočeni uzavřením přístupu k trati v části RZ 8/12 Hoslovice – Mačice…“

Už před soutěží jsme inzerovali, že pro potíže s povolením vstupů na pozemky, přiléhající k trati této rychlostní zkoušky, jsme nemohli povolit přístup diváků k úseku Zvotoky – Krejnice. Nicméně až po skončení soutěže jsem se dozvěděl, že byl v některých okamžicích zamezen také přístup diváků přímo do Zvotok. Bylo to na popud vedení rychlostní zkoušky, které se na tomto opatření operativně dohodlo s Policií ČR s ohledem na to, že ve Zvotokách byla dle jeho názoru překročena kapacita míst pro diváky. Těm divákům, kterých se nečekaný zákaz dotknul, těm se omlouvám, pro příště budeme takovéto opatření řešit s dostatečným předstihem.

„Cítíte ještě i další rezervy?“

Určitě musíme lépe doladit například časový harmonogram akcí před vlastním startem. Zaregistrovali jsme zčásti oprávněné hudrání jezdců národního mistrovství na složitou časovou koordinaci mezi seznamovacími jízdami erzet první etapy, shakedownem a slavnostním představením posádek, v tomto směru musíme ještě zapracovat na lepším sladění jednotlivých úseků programu. Paradoxem je, že zkrácení času pro seznamovací jízdy domácích posádek proběhlo na jejich popud a mělo jim naši soutěž zlevnit, možná se to nakonec obrátilo proti nám. Také víme, že čas určený pro vybírání výše zmíněných pokut nebyl ideálně stanoven – takovými a podobnými „drobnostmi“ se musíme pro příště již v přípravách zaobírat ještě detailněji.

Jan Jelínek - Petr Machů (Škoda Fabia S2000) - Rallye Šumava Klatovy 2014Patrik Rujbr - Petra Řiháková (Renault Clio R3) - Rallye Šumava Klatovy 2014

„Zdá se tedy, že se již zaobíráte úvahami nad příštím ročníkem?“

Málokdo si umí představit, kolik energie stojí příprava rallye. Teď je tedy naším základním úkolem posbírat síly, kterých jsme při letošních soutěží vydali skutečně hodně. Už se ale vzpamatováváme a jak vidíte, snažíme se najít naše slabá místa, která chceme propříště odstranit. Je nám samozřejmě jasné, že prvořadým úkolem před novým ročníkem bude získání důvěry u většího počtu posádek. Neseme si pověst soutěže, kde panuje špatné počasí, kde jsou příliš dlouhé přejezdy mezi RZ a nevím co ještě – myslím, že zdaleka ne všechny výtky jsou oprávněné, ale věřte, že se někdy proti tomu bojuje hodně obtížně. Rallye Šumava Klatovy se napřesrok bude konat přesně po padesáté a pokud by do ní odstartovalo pouze čtyřiatřicet aut jako letos, nebyla by to důstojná oslava. Víme, že to bude těžká práce, ale chceme najít cestu, jak usnadnit cestu ke startu na „Šumavě“ většímu množství zejména těch méně majetných jezdců. Nejde jen o startovné, v tomto směru dnes již patříme spíš k těm levnějším v ČR, pokusíme se jim pomoci i jiným způsobem. Zkrátka chceme připravit kvalitnější podmínky pro soutěžící všech kategorií.

„Budete hledat i další cesty ke zpestření startovního pole?“

Za sebe mohu říct, že bych si moc přál uvidět na naší soutěži třeba i „wéercéčka“, nicméně v tomto směru samozřejmě zatím nic slíbit nemohu. V každém případě musím zopakovat, že rozšíření startovního pole Rallye Šumava Klatovy bude pro příští ročník jedním z našich základních cílů. Co se týče Vltavy, i tam nás letos poněkud zklamala slabší jezdecká účast. Ta byla daná asi souhrou hned několika nepříznivých faktorů, které jsme zmiňovali již před startem – už teď ale můžeme slíbit divákům, že i v tomto směru bychom je rádi potěšili napřesrok více a vrátili do Klatov nejužší evropskou špičku pilotů historických vozů. Uvažujeme také o tom, jak Vltavu se Šumavou v příštím ročníku co nejvhodněji sesadit dohromady, zamýšlíme se také nad správným vřazením do našeho programu i pro vozy našeho národního šampionátu historických vozů, jejichž souboje letos rozhodně patřily k tomu nejzajímavějšímu, co jsme divákům nabídli. Jak vidíte, je pár dní po soutěži a už teď máme úkolů na příští rok celou nůši…

„Děkuji za rozhovor.“

-pr- ; Karel Špaček
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist