www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR-S 14 - Rallysprint Kopná (MČR-S+PČR)

Úspěšný sprint přes překážky na Kopné

10. června 2014 • 10:00

Pravděpodobně svou poslední soutěž v rally absolvoval při Prallysprintu Kopná 2014 navigátor Adam Eliáš, který usedl do vozu Peugeot 208 VTi R2 ke kamarádovi a parťákovi Václavu Dunovskému.

Václav Dunovský - Adam Eliáš (Peugeot 208 R2) - Rallysprint Kopná 2014

Adam s Václavem společně už nějakou tu rally zažili, ale v poslední době jim okolnosti nepřály a nedařilo se jim spolu znovu skončit ve voze. Naštěstí se jim to podařilo akorát včas právě na oblíbeném Slušovicku. „Už to vypadalo nereálně, ale nakonec jsme skutečně ve čtvrtek s Adamem odjeli směr Slušovice. Opravdu hodně jsme se na společný start těšili. Sice jsme sprint brali spíš jako test, přesto jsme se připravovali důkladně. Navštívili jsme navzájem i tréninky ve svých tělocvičnách, abychom si rozšířili obzory,“ usmívá se Dunovský. A proč vlastně poslední soutěž pro Eliáše? „Poslední soutěž to je z jednoduchého důvodu. Nastoupil jsem na Autoklub České republiky jako generální sekretář Federace automobilového sportu a Kartingu. Tato funkce se pak ne zcela slučuje s mou závodnickou kariérou. Nejen rally se tak budu věnovat jen v rámci autoklubu a jako činovník,“ vysvětluje situaci Adam Eliáš.

Rallysprint Kopná disponuje krásnými, přesto velmi těžkými rychlostními zkouškami, proto i když se jedou stejně, vždy čeká na soutěžící nemálo překvapení. „Kopnou známe, ale stejně jsme se rozpisu věnovali důkladně. Trochu nám to kazilo počasí, ale užívali jsme si psaní not až do doby, než nám upadl kus výfuku,“ popisuje lehce pobaveně Eliáš a dodává: „Říkali jsme si, že je to špatné znamení. A taky že jo, následně se uvolnil šroub držící kryt motoru, takže nám plandal pod autem. Ale vyřešili jsme to elegantně – postavili jsme naši cvičku mechanikům hned vedle Peugeota a hoši dali vše dohromady.“

Po seznamovačkách už čekal na posádky jen shakedown a samotný rallysprint. Středočeši se však soustředili pouze na závod a shakedown vynechali. Ač v sobotu nechtěli věřit vlastním očím, přivítal je slunečný den. Hned na úvod zvolil Dunovský tvrdší směs pneumatik Pirelli: „Překvapilo nás, jak dobře fungovaly. Přece jen na první RZ nebývá teplota ještě ideální, ale všechno klapalo.“ Dobrý pocit byl zřejmý i ve výsledcích. První RZ zajeli Dunovský s Eliášem druhým časem se ztrátou 1,2 s na prvního Zedníka s Fišerem. I v druhé RZ byly pro diváky průjezdy posádky atraktivní a rychlé, ti však nevěděli, co se děje uvnitř vozu: „Hned od startu nám začal vypadávat interkom, na diváckém místě v Podkopné Lhotě, kde byla dokonce tribuna, jsme téměř museli couvat, abych o kilometr dál v prudkém sjezdu neustál situaci, šel nesmyslně pozdě na brzdy a my se odporoučeli mimo trať. Naštěstí bylo okolí milosrdné, my nic netrefili, ani nepřejeli, a s minimální ztrátou se vrátili zpět,“ popisuje Dunovský. Dramatický popis situace se zas až tak výrazně na času posádky nepodepsal. Dunovský ztratil v RZ 2 pouze 3,1 s a stále si držel 2. pozici v početné třídě 6.

Václav Dunovský - Adam Eliáš (Peugeot 208 R2) - Rallysprint Kopná 2014

Jak ale pokračoval problém s interkomem? „Zbytek sekce jsme laborovali s interkomem a s mikrofonem v Adamově přilbě. Ten kluci rozebrali i v servisu, přezkoušeli a vše vypadalo nadějně, dokud jsme neodstartovali do další zkoušky. Před poslední zkouškou druhé sekce, kterou byl druhý průjezd RZ Kopná, se naše komunikace odporoučela úplně. Měli jsme kliku jako hrom, protože když už jsme byli smíření s jízdou bez interkomu, byl vyhlášen volný průjezd, i když bychom samozřejmě raději jeli na oči, než neštěstí jiné posádky,“ vypráví poděbradský pilot. Jeho spolujezdec ještě dodává vysvětlení řešení s přilbou: „I nadále to byla složitá kombinatorika - zkusili jsme si vyměnit přilby, prohodit kabely a já nevím co ještě a dospěli k jedné jediné kombinaci toho všeho, která konečně začala fungovat.“

A tak posádka vyrazila vstříc posledním dvěma zkouškám, před kterými ale vydatně sprchlo. Z přemýšlení nad taktikou ale nebylo nic, neboť se nakonec jely celé komplet na suchu. Poslední zmíněné testy se povedly posádce na jedničku, v obou zajela první čas ve třídě. Dunovský se však pobaveně usmívá při vzpomínce na předposlední RZ: „Raková se nám povedla, akorát naše ‚volové‘ hodnocení je zdokumentované i na on-boardu mediasportu.“ Závěrečnou Hvozdnou už jeli hoši zodpovědně, bezpečně, také pěkně rychle, i když 3 desetiny, o které je ve 2WD právě v poslední RZ přeskočil Rujbr s Řihákovou na druhé místo, by mohly mrzet. Nakonec si Václav Dunovský s Adamem Eliášem odvezli z Moravy poháry za krásné druhé místo ve třídě 6 a 3. místo ve 2WD.

„Jsme opravdu spokojení s naším vystoupením na letošní Kopné. Chtěl bych moc poděkovat Adamovi, který podal naprosto skvělý výkon a byla jedna velká radost s ním soutěž absolvovat a na jeho přednes jet. Společně jsme opět museli překonat nejednu překážku, ale my to asi nikdy jinak mít nebudeme. Oba děkujeme svému týmu Sparrow za skvěle nachystanou techniku. Panu Komínkovi bychom rádi pochválili nové evropské pneu Pirelli, které nás svou výkonností nepřestávají pozitivně překvapovat a samozřejmě našim partnerům, protože jen díky nim jsme mohli vrchol rallyesprintového mistrovství absolvovat. Speciální a veliký dík potom posíláme do Neubuzi a našim fanouškům za všechnu podporu, které si opravdu moc vážíme,“ uzavírá úspěšnou soutěž spokojený Václav Dunovský.

Zuzana Eliášová
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist