www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. dubna 2024, Svátek má Robert, zítra Blahoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME 14 - Rally Estonia

Rally Estonia vyhrál Ott Tänak

19. července 2014 • 18:20

Po jednom z vrcholů se seriál mistrovství Evropy přesouvá do pobaltí, kde se uskuteční letošní ročník auto24 Rally Estonia. Jak se bude dařit posádkám na extrémně rychlých šotolinových rychlostních zkouškách můžete sledovat ŽIVĚ prostřednictvím výsledků a reportáží společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Rally Radio

Diskuse k soutěži - Další informace k auto24 Rally Estonia

------ 2. etapa ------

RZ 15 - Ristimäe (11.89 km)

Siim Plangi - Marek Sarapuu (Peugeot 208 T16) - Rally Estonia 2014

Ott Tänak si po bezproblémovém průběhu celé soutěže připsal zasloužení vítězství v auto24 Rally Estonia. Napínavý souboj o druhou příčku svedli Alexej Lukjanuk s produkčním Mitsubishi a Timmu Körge s Fiestou R5. Nakonec byl o osm vteřin spokojenější ruský jezdec, který zároveň absolutně vyhrál druhou etapu.

Závěrečná rychlostní zkouška se nakonec ukázala jako nejpomalejší z klasických zkoušek. Kromě speciálky v Tartu se stala jedinou, kde se průměrná rychlost vítěze dostala pod 120 km/h. O největší drama na závěrečné rychlostní zkoušce se postaral domácí Siim Plangi, který zakončil nepříliš vydařené vystoupení havárií, když již ve druhé zatáčce poslal svůj Peugeot 208 T16 přes střechu.

Esapekka Lappi svůj atak na čtvrté místo nedosáhl, na domácího Rainera Ause s dalším produkčním vozem mu chybělo 5.5 vteřiny. Šestý dojel celkem zklamaný Karl Kruuda následován Seppem Wiegandem, který se dokázal celkem bezpečně udržet před dotírajícím Rolandem Murakasem. Po odstoupení Plangiho uzavřeli první desítku hosté z mistrovství světa - Sébastien Chardonnet a po celý závod se trápici Kristian Sohlberg. Jediný český účastník Jaromír Tarabus skončil 11. absolutně.

V rámci produkčních vozů opanoval klasifikaci Lukjanuk před Ausem a Murakasem. Ve dvoukolkách pak nezůstal kámen na kameni, z rychlých jezdců postupně vypadli Simone Tempestini, Eli Evans, Quentin Giordano, Rainer Rohtmets či Jevgenij Sukovenko. Prvenství si tak připsal estonský rychlík Sander Pärn následován jedním z překvapení letošního JERC Fabiem Andolfim. Bronz pak bere obhájce titulu ve dvoukolkách Zoltán Bessenyey.

Rally Estonia - Konečné výsledky
1.Ott Tänak - Raigo MölderESTFord Fiesta R51:49:36.4
2.Alexej Lukjanuk - Alexej ArnautovRUSMitsibishi Lancer Evo X+47.1
3.Timmu Körge - Erki PintsESTFord Fiesta R5+55.4
4.Rainer Aus - Simo KoskinenESTMitsubishi Lancer Evo IX+2:11.7
5.Esapekka Lappi - Janne FermFINŠkoda Fabia S2000+2:17.2
6.Karl Kruuda - Martin JärveojaFINPeugeot 208 T16+2:56.8
7.Sepp Wiegand - Frank ChristianDEUŠkoda Fabia S2000+3:24.1
8.Roland Murakas - Kalle AdlerFINMitsubishi Lancer Evo X+3:41.8
9.Sébastien Chardonnet - Thibault De La HayeFRACitroën DS3 R5+4:47.7
10.Kristian Sohlberg - Peter FlyhströmFINFord Fiesta R5+5:59.0

RZ 14 - Raiga (12.27 km)

Ott Tänak - Raigo Mölder (Ford Fiesta R5) - Rally Estonia 2014

Možná rozhodující zásah v souboji o stříbrnou příčku. Alexej Lukjanuk prolétl předposledním testem v jednoznačně nejrychlejším čase, když svému největšímu soupeři Körgemu nadělil téměř pět vteřin a posunul se na druhou příčku v absolutní klasifikaci. V soubojích s domácími jezdci na produkčních vozech pokračují oba tovární jezdci Esapekka Lappi a Sepp Wiegand. Zatímco finský pilot se snaží zaútočit na Rainera Ause, německý pilot se pokouší udržet před Rolandem Murakasem. A oba zde k tomu udělali výrazný krok. Zkouška byla totiž přerušena kvůli velké havárii Raula Jeetse. K vozu, který začal hořet, vyjely záchranné složky včetně sanitek, které převezly oba členy posádky do nemocnice na pozorování. Po takto vážné nehodě byla zkouška překvapivě znovu odstartována, zřejmě pod dojmem vážné nehody však ostatní jezdci nedosáhli svých obvyklých rychlých časů, včetně Ause a Murakase.

RZ 13 - Vaabina 2 (28.77 km)

Druhý průjezd nejdelším testem celé soutěže, téměř třicetikilometrovou Vaabinou, jen zdramatizoval souboj o druhou příčku mezi Timmu Körgem a Alexejem Lukjanukem. Zatímco Tänak suverénně kraluje, mezi oběma zbývajícími soky o stupně vítězů je před odpoledním servisem rozdíl pouhopouhé jedné desetiny. Pomohl tomu krapet pomalejší čas Körga na třináctém testu, kterého začalo, ze zatím neznámých příčin, lehce trápit aut. Ostatní pořadí v první desítce zůstalo nezměněno, jen Roland Murakas se přiblížil na dostřel Seppu Wiegandovi, kterému nepomohla ani delší převodovka.

RZ 12 - Rimmi 2 (13.09 km)

Druhý průjezd zkouškami přinesl defekty několika jezdcům, nejvíce na to doplatili ze servisu (kvůli spojce) pozdě vyjíždějící Siim Plangi a Sepp Wiegand. Další prvenství si celkem bezpečně připsal Ott Tänak, v souboji o druhé místo měl tentokráte trochu víc navrch Timmu Körge.

RZ 11 - Vaabina 1 (28.77 km)

Alexej Lukjanuk - Alexej Arnautov, Mitsubishi Lancer Evo X - Rally Estonia 2014

Dosavadní lídr Rally Estonia Ott Tänak má problém. Jedenáctou rychlostní zkoušku dojel se ztrátou výkonu své Fiesty R5. Naštěstí po vložce následuje servis, kde se ukáže, zda je problém řešitelný. Estonec i přes potíže nicméně zajel druhý nejlepší čas, ten nejrychlejší patří stejně jako v jednom pátečním případě Alexeji Lukjanukovi. Zkouška tentokrát byla naprosto suchá a s hodně svižným chartakterem, všechno tedy hrálo do karet Rusova výkonného lanceru. Problémy potkaly také Siima Plangiho, u jehož peugeotu začaly stávkovat transmise, Estonec ztratil přes minutu a tři čtvrtě. Naopak druhé dvěstěosmičce specifikace R5 se daří, v servisu se podařilo vyměnit stávkující čidlo snímače otáček a Karl Kruuda se v celkové klasifikaci mohl posunout před Seppa Wieganda na šesté místo.

RZ 10 - Rimmi 1 (13.09 km)

Úvodní vložka sobotní etapy si na posádky přichystala pořádný špek. Kompletně suchý úsek a slunné počasí se na závěrečných třech kilometrech změnily na téměř homogenní vodní masu, se kterou se často neporadily ani naplno zapnuté stěrače. Šotolina přívaly vody nestíhala absorbovat a tak se na jejím povrchu vytvořila vrstva kluzká jako led. Zejména posádky, které si v ranním servise vybraly tvrdou směs pneumatik, pak měly plné ruce práce s udržením svých vozů na trati. Patřil mezi ně třeba Lukjanuk, který tak v boji o druhé místo trochu vyklidil pozice. Nejrychlejší byl opět Tänak před Körgem, Plangim, Lappim a Chardonnetem, který pokračuje v testování nového citroënu - aktuálně je v centru zájmu francouzských techniků dlouhá převodovka, která se pod kapotu nastěhovala v ranním servise a na rychlých tratích se - zdá se - vyplatila.

------ 1. etapa ------

RZ 9 - Tartu (1.33 km)

Ott Tänak - Raigo Mölder, Ford Fiesta R5 - Rally Estonia 2014

Krátká asfaltová speciálka v ulicích tartu završila první den soubojů na letošní Rally Estonia. I tentokrát se o nejrychlejší čas postaral Ott Tänak, vteřinu a jednu desetinu zaostal Sepp Wiegand a nejrychlejší trio doplnil Rainer Aus. Vložka, která byla hlavně atrakcí pro diváky, však některým posádkám nedá spát. Zejména lídru Tanäkovi - před zkouškou se v jeho fiestě rozblikala kontrolka tlaku paliva a protože velký pětačtyřicetiminutový servis se oproti běžným zvyklostem koná až v sobotu ráno, bude muset Estonec počkaž až do dalšího dne, než se podaří zjistit, kde je problém. Tep vyletěl také Chardonnetovi, který jen těsně před startem speciálky zjistil, že jede na pomalém defektu.

Sobotní etapa bude o něco kratší, na programu má jen šest vložek o délce necelých 108 kilometrů. Účastníci i fanoušci si mohou v klidu pospat, první test startuuje až v 11:50 SEČ.

Rally Estonia - 1. etapa
1.Ott Tänak - Raigo MölderESTFord Fiesta R558:18.1
2.Timmu Körge - Erki PintsESTFord Fiesta R5+44.2
3.Alexej Lukjanuk - Alexej ArnautovRUSMitsibishi Lancer Evo X+47.4
4.Rainer Aus - Simo KoskinenESTMitsubishi Lancer Evo IX+1:07.0
5.Esapekka Lappi - Janne FermFINŠkoda Fabia S2000+1:25.9
6.Sepp Wiegand - Frank ChristianDEUŠkoda Fabia S2000+1:48.7
7.Karl Kruuda - Martin JärveojaFINPeugeot 208 T16+1:56.1
8.Siim Plangi - Marek SarapuuESTPeugeot 208 T16+2:01.7
9.Roland Murakas - Kalle AdlerFINMitsubishi Lancer Evo X+2:05.7
10.Sébastien Chardonnet - Thibault De La HayeFRACitroën DS3 R5+2:06.7

RZ 8 - Rüa 2 (12.43 km)

Timmu Körge - Erki Pints, Ford Fiesta R5 - Rally Estonia 2014

Poslední klasická vložka páteční etapy proběhla takřka jako přes kopírák s tou předchozí. Nejrychlejší byl jako po většinu dne Ott Tänak, který svůj náskok na druhého v pořadí navýšil už na dvaačtyřicet sekund. Oním nejbližším pronásledovatelem je stále Körge, z jehož náskoku v boji o stříbrný post ale Lukyanuk na 'osmičce' stáhl osm desetin. Stejně jako v RZ 7 si o jednu příčku polepšil Plangi, který je aktuálně osmý. Bilance pro nové francouzské vozy přesto není moc příznivá, jak Peugeoty 208 T16 tak Chardonnetův Citroën DS3 R5 se tísní až v závěru první desítky. Na obranu Francouze je však nutno podotknout, že jeho start v Estonsku má spíše testovací a vývojový charakter - tým záměrně na autě v každé sekci zkouší jiné nastavení podvozku a sestavu komponent.

RZ 7 - Arula 2 (9.39 km)

Opakovaný průjezd devítikilometrovým testem Arula nepřinesl žádné výrazné změny v pořadí. Jedinou výjimkou byl Siim Plangi, který v celkové klasifikaci přeskočil doposud devátého Chardonneta. Také v boji o druhé místo se neodehrály žádné novinky, Timmu Körge sedmi desetinami ve svůj prospěch odrazil útok Lukjanuka a zůstává tak i nadále druhý.

RZ 6 - Rüa 1 (12.43 km)

Šestá rychlostní zkouška vrátila dosavadní vývoj do zaběhlých kolejí - opět byl nejrychlejší Tänak a to i přes to, že v jedné ze zatáček chyboval. Estonec má nyní k dobru přes půl minuty. Lukyanuk zaostal o 4.1 s, nicméně dvě destiny zároveň odřízl z náskoku druhého Körgeho. Tato dvojice zřejmě bude středem zájmu v závěrečné večerní sekci. Celkově nepřinesl šestý měřený test žádný zvrat, v první desítce se průběžné pořadí vůbec nezměnilo.

RZ 5 - Arula 1 (9.39 km)

Alexej Lukjanuk - Alexej Arnautov, Mitsubishi Lancer Evo X - Rally Estonia 2014

Po polední pauze následovala třetí páteční sekce a s ní začátek druhé porce nových rychlostních zkoušek. Stejně jako ráno byl v roli hlavního čističe Jaromír Tarabus, který na trať vyrazil jako úplně první. Zlínský pilot se celkově stále drží na šestnácté pozici.

Pátá rychlostní zkouška byla vůbec první, kterou nevyhrál Ott Tänak. Estonský lídr usoudil, že má na soupeře již dostatečně najeto a malinko ve svém tempu zvolnil. Díky tomu mohlo vložkou nejrychleji prolétnout velké a těžké mitsubishi Rusa Lukjanuka, který si tak bez skrupulí začal brousit na průběžné druhé místo Timma Körgeho. Že estonské vložky produkčním autům svědčí, dokazuje také Rainer Aus (4. nejlepší čas v RZ 5 i v celkové klasifikaci).

RZ 4 - Sulaoja 2 (24.42 km)

Ott Tänak - Raigo Mölder, Ford Fiesta R5 - Rally Estonia 2014

Ott Tänak stále drží stoprocentní neporazitelnost, vyhrál i čtvrtou rychlostní zkoušku Rally Estonia. Avšak až do jeho průjezdu cílovou fotobuňkou to vypadalo na senzační dílčí triumf Alexeje Lukjanuka, který se svým mitsibishi doslova letěl - dle svých slov měl v průběhu zkoušky na tachometru maximální rychlost okolo 210 km/h. Rus zajel celkově druhý nejlepší čas, na Tänaka ztratil pouze 2.2 sekundy. Těmto dvěma se nikdo pořádně nepřiblížil, třetí nejlepší, Estonec Aus s dalším lancerem, zaostal o sedm sekund. Lukjanuk s Ausem si po této vložce prohodili pořadí, Rus je nyní aktuálně třetí a Estonec čtvrtý. Propad zaznamenal Kruuda, ten je nyní osmý. Startovní pole příšlo o jednoho z rychlých pilotů v kategorii produkčních vozů, do zkoušky vůbec neodstartoval Egon Kaur. Jediný český zástupce ve startovním poli, Jaromír Tarabus, je po čtyřech vložkách šestnáctý.

RZ 3 - Kambja 2 (14.93 km)

O druhou sekci letošní Rally Estonia se postaraly opakované průjezdy oběma zahajovacími úseky. Není se proto co divit, že si posádky obecně pochvalovaly vyčištěnou trať a lepší grip. Některým z nich však přidělaly starosti zásahy, které spolu s týmy provedly na vozidlech během servisní pauzy. Například Sepp Wiegand si nechal vyměnit tlumiče a pružiny, avšak na chování vozu se to projevilo spíše negativně - Němec si v cíli vložky stěžoval na příliš měkké odpružení zadní nápravy. Zadní diferenciál s odlišným nastavením měnil též Chardonnet, ani zde změna nepadla na úrodnou půdu. Zcela nepochopitelně pak Robert Consani nařídil mechanikům vyměnit převodovku za kratší. Francouz velice rychle pochopil, že na superrychlých vložkách to nebylo šťastné rozhodnutí a mechanici Delta Racingu se v dalším servisu mohou těšit na opětovnou výměnu skříně za tu původní.

Nejrychlejší čas opět zajel Ott Tänak před Timmem Körge, tito dva jsou celkově také na prvních dvou pozicích. Poprvé o sobě dal více vědět Lappi, který zajel čtvrtý nejlepší čas a v průběžném pořadí ihned poskočil o tři příčky na páté místo. O problémech Wieganda už byla řeč, ten je nyní šestý před Kruudou, který se po havárii na Polské rally, při které zcela zdemoloval svůj nový Peugeot 208 T16, jen pomalu dostává do správné provozní teploty. Chardonnet se propadl na samotný chvost první desítky.

RZ 2 - Sulaoja 1 (24.42 km)

Martin Kangur - Andres Ots (Ford Fiesta S2000) - Rally Estonia 2014

Ani ve druhé vložce domácí jezdci nepustili své pozice ve prospěch zahraničních hostů. Nejrychlejší čas opět zajel Ott Tänak, který ale přišel o svého dosavadního nejbližšího pronásledovatele - Martin Kangur poslal svou Fiestu S2000 v rychlé pasáži kousek po startu do divokých salt a z průběžného druhého místa se stala hromada šrotu. Za Tänaka se posunuli Timmu Körge a Rainer Aus, naopak Alexej Lukjanuk si o jedno místo pohoršil. O několik pozic vpřed poskočili s finskou licencí jedouzcí Estonci Kruuda a Murakas (aktuálně 6., resp. 7.), osmý i přes Kruudův výpadek zůstává Lappi. Chardonnet se dokonce propadl až za továrního jezdce Škody. Pátý čas zajel Plangi, který zahájil stíhací jízdu po defektu v RZ 1 - poskočil z 22. na 13. místo celkově.

I druhá zkouška měla nesmírně rychlý charakter, vždyť nejrychlejší posádka ji absolvovala průměrem okolo 127 km/h. Není proto divu, že není nouze o dramatické okamžiky. Vedle Kruudovy havárie si své momenty prožili například Kristian Sohlberg (v plné rychlosti přejel odbočku, kterou neměl v rozpise), Lukjanuk (ve smyku vyletěl mimo trať, ale naštěstí se trefil se přesně mezi dva stromy) či Chardonnet (v rychlé pasáži vyletěl rovně a musel couvat). Po úvodním páru vložek nyní následuje první servis, kde týmy mohou začít opravovat poměrně četné šrámy na vozech.

RZ 1 - Kambja 1 (14.93 km)

Hned úvodní rychlostní zkouška Rally Estonia ukázala, že na podniku, který se letos poprvé ukázal na mezinárodní soutěžácké mapě, to budou mít zahraniční hosté proti domácím matadorům hodně těžké. První pětku ovládli jezdci se zkušenostmi s místními tratěmi a není překvapením, že se na čele zabydlel Ott Tänak s Fordem Fiesta R5. Za jeho zády se seřadili vítěz kvalifikace Martin Kangur (Fiesta S2000), Rus Alexej Lukjanuk s nejrychlejší produkční čtyřkolkou, Timmu Körge s další Festou R5 a Rainer Aus s druhým nejrychlejším mitsubishi. Až za touto pětkou se začínají objevovat další jména známá z mezinárodní scény - šestý byl tovární jezdec Škody Sepp Wiegand, sedmý jezdec Citroënu Sebastien Chardonnet, který v Estonsku zkouší novou DS3 R5 před světovým startem ve Finsku a až osmý čas zajel aktuální lídr seriálu FIA ERC Esapekka Lappi.

Úvodní zkouška rozhodně nebyla procházkou růžovým sadem. Na jednom z horizontů své vozy poškodili například Tarabus, Wiegand nebo Jeets, Kaspar Koitla musel dokonce za cílem své mitsubishi kvůli poškozenému chladiči zcela odstavit. S defekty se museli vypořádat např. Puškar či černý kůň soutěže Siim Plangi startující s Peugeotem 208 T16 týmu Saintéloc.

Kvalifikace

Výsledky kvalifikační zkoušky najdete ZDE.

-hof- ; -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist