www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 6. května 2024, Svátek má Radoslav, zítra Stanislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME 15 - Jänner Rallye

Z očistce do pekla, pak ke sluníčku – ale hlavně do cíle pro body

9. ledna 2015 • 15:30

Martina Daňhelová s Karolínou Jugasovou se na letošní zasněžené Jänner Rallye musely poprat nejen se zimou a sněhem, ale také s nevhodnými pneumatikami pro takovéto podmínky. Přesto soutěž zdárně zvládly a do cíle si s enkovým Renaultem Clio Sport dojely pro plný počet bodů v hodnocení letošní ERC Ladies Trophy.

Martina Daňhelová - Karolína Jugasová (Renault Clio Sport) - Jänner Rallye 2015

Doposud nejdrsnější povětrnostní podmínky své sportovní kariéry zažila Martina Daňhelová na trati letošní Jänner Rallye. Všechny rychlostní zkoušky rakouské soutěže byly pokryty vrstvou sněhu či ledu, a tak bylo nutné tomu nejen přizpůsobit tempo jízdy, ale také mít obuty správné pneumatiky. „…a právě to jsme tentokrát podcenily,“ zamýšlí se sympatická pilotka. „Původně jsme měly v plánu odjet soutěž na běžném zimním obutí, ale jednak napadlo o hodně víc sněhu, než jsme předpokládaly, jednak ani ty sériové pneumatiky, které jsme měly k dispozici, nebylo možné podle regulí Mistrovství Evropy použít. A tak jsme se snažily situaci narychlo vyřešit na místě. V jednu chvíli už to vypadalo, že vše dopadne dobře a budeme mít správné sněhové úzké gumy - ale ty se nakonec nevešly do podběhů našeho malého auta. Jediné řešení tedy bylo použít pneumatiky širší, přestože bylo jasné, že nejsou pro dané podmínky vůbec ideální a všichni nás od jejich použití zrazovali. My ale chtěly za každou cenu soutěž absolvovat, vždyť jsme přece závodnice. A tak jsme zkrátka odstartovaly na tom, co bylo k dispozici. Zejména v úvodu jsme se dost bály, jak se bude auto chovat a jely jsme hodně opatrně. Navíc sněžilo, foukal silný vítr a aby nebyl všem příkořím konec, v první sekci jsme nemohly přijít na to, kde se vlastně v našem autě pouští topení – dosud jsme ho za tři odjeté sezóny vlastně nikdy nepotřebovaly… Takže nám v autě byla zima stejná jako časoměřičům na startu, auto nám nejelo dobře do kopce a ani nebrzdilo dobře z kopce, na konci rychlostek nás dojížděl Pepa Peták se sériovým Subaru - zkrátka když to shrnu, začátek soutěže byl opravdový očistec…“

Základním úkolem posádek v rallye je však dojet od startu až do cíle, a to se děvčatům i přes potíže dařilo. Nutno dodat, že na rozdíl od mnoha soupeřů, vždyť jen v první polovině úvodní etapy náročné soutěže odstoupila po haváriích celá pětina závodníků usilujících o evropské body a mnoho dalších si ve sněhu kolem trati připsalo velké časové ztráty. Rychlostní zkoušku Schönau (která byla z celé etapy nejdelší) označil dokonce jeden ze špičkových jezdců za opravdové peklo. Právě tato erzeta se stala osudnou i nejbližším soupeřům dívčí posádky – Polák Sikorski tu ztratil čtvrthodinu a propadl se na chvost výsledkové listiny, Rumun Coreanu tady pořadí i trať opustil úplně.

Soutěž se odehrávala netradičně na začátku pracovního týdne, a tak její finálová etapa proběhla v úterý. Počasí se trochu umoudřilo, sníh ale na cestách zůstal a podmínky se nijak obzvlášť pro závodníky nezlepšily. Martině Daňhelové a Karolíně Jugasové se ale na trati dařilo už mnohem více. „Asi nám do žil vlilo optimismus sluníčko, které se na nás chvílemi usmívalo, ale druhý den se nám jelo opravdu mnohem lépe. Připadalo mi, že je všude spousta skvělých diváků i že jsou rychlostky míň kopcovité a hlavně - že už mohu autu víc věřit. Zejména závěrečnou dlouhou erzetu Bad Zell jsem si užívala a její svižnější plynulý charakter mi vyloženě vyhovoval. Jediný složitější okamžik dne byl ten, kdy nám v jednom ledovatém kopci nechtělo auto vyjet do časovky a Karolína musela zapojit veškeré úsilí a auto i trochu popotlačit, abychom se tam vůbec dostaly. Vše ale dobře dopadlo a přijely jsme do kontroly včas. Navíc jak jsem se později dozvěděla, nebyla to ani ostuda, protože na stejném místě měly potíže i zkušenější posádky s dvoukolkami, z nichž některé tu dokonce nachytaly penalizaci za pozdní příjezd. To my celou soutěž zvládly bez ztráty kytičky a kromě nasbírání velmi cenných zkušeností jsme se v cíli mohly radovat i ze splnění našeho hlavního úkolu – zisku plného počtu bodů do ERC Ladies Trophy,“ uzavírá jihočeská závodnice.

Tu teď čeká pauza až do zahájení domácí sezóny, do které vstoupí už opět s Renaultem Clio R3, který je momentálně rozložen na prvočinitele v týmových dílnách. „Auto bude jako nové, bude krásně nalakované, celé zrepasované a do důsledků zkontrolované. Už teď se na ně moc těším. Jen doufám, že naši mechanici ještě nezapomněli sestavování aparátů ze stavebnice Merkur tak, aby jim nějaký šroubek na konci nechyběl. Ty znalosti budou určitě brzy potřebovat, vždyť už za pár týdnů je testování a co nevidět i zahájení závodní sezóny,“ nemůže se dočkat dalšího usednutí do rychlého vozu usměvavá Martina Daňhelová.

Karel Špaček
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist