www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 5. května 2024, Svátek má Klaudie, zítra Radoslav |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Reklama Nejčtenější články
|
ME 15 - Circuit of IrelandCraig Breen vítězem Circuit of Ireland RallyTřetím dílem seriálu mistrovství Evropy v automobilových soutěžích bude v letošním roce britská Circuit of Ireland. Po dvou zimních soutěžích se posádky přesouvají na kompletně asfaltový povrch. Průběh celé soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ. Diskuse k soutěži - Další informace k Circuit of Ireland
Craig Breen po vítězství v Lotyšsku přidal také dlouho toužený triumf na asfaltech Severního Irska a posunul se do čela průběžné klasifikace seriálu FIA ERC. Během druhé etapy ale musel čelit těžké konkurenci Roberta Barrabla a Kajetana Kajetanowicze. Prvně jmenovaný nedal Breenovi zadarmo ani jeden metr, oba krajané se během dopoledne celkem třikrát vystřídali na vedoucí pozici. Famózní bitvu ostrovanů předčasně ukončila až Barrablova havárie v RZ 16, po které se Breen ocitl na čele s náskokem necelých dvaceti sekund na dalšího v řadě, Kajetanowicze. Komfortní náskok se však na předposlední vložce smrskl na pouhých pět sekund poté, co Breen chyboval a přetočil se. Škody na jeho Peugeotu 208 T16 však byly jen kosmetické a Ir tak víc než naplno vletěl do závěrečné rychlostní zkoušky, jejímž vyhráním definitivně potvrdil své prvenství na Irské rally. Kajetanowicz tedy skončil druhý (+6.4), za jeho zády pak po celou rally probíhal bratrský souboj Moffettů na Fiestách RRC, který vyzněl lépe pro Joshe. Ten obsadil třetí místo celkově, jeho bratr Sam dojel čtvrtý. Na páté příčce skončil nenápadně jedoucí Charles Martin, pilot druhého továrního Peugeotu 208 T16. Šestý součtem časů všech rychlostních zkoušek byl Jonathan Greer, který ale po požáru elektroinstalace v jeho Citroënu DS3 R5 odjel zpět do servisu na laně. Jeho pozici tedy zaujal Alexej Lukjanuk následovaný Tommym Doylem. Osmé místo by mělo připadnout Jaromíru Tarabusovi, to však není potvrzeno vzhledem ke kolabující časomíře během celé rally a neaktuálnímu seznamu penalizací. Předního českého zástupce se to týká proto, že na RZ 11 byl mimo trať a kvůli následným opravám vozu nabral zdržení v několika časových kontrolách. Elitní desítku uzavírá nejrychlejší junior a zároveň vítěz kategorie ERC3, kterým je stejně jako v Lotyšsku Emil Bergkvist na továrním Opelu Adam R2. Na druhém místě mezi mládežníky dojel jeho týmový kolega Marijan Griebel na stejném voze, třetí skončil Chris Ingram na Peugeotu. Body za čtvrté místo měl na dosah Steve Rokland, Nor ale bohužel havaroval kilometr před cílem poslední vložky. V ERC2 určeném pro produkční vozy nakonec dojely pouze tři vozy. Tím nejrychlejším bylo mistubishi Maďara Hidega, které se ale v závěru potýkalo s nefunkčními brzdami. Toho se snažil využít Vojtěch Štajf, kterému parádně vyšla zejména druhá polovina sobotní etapy. Bohužel se českému reprezentantovi nepovedlo Hidega dohnat, konečná ztráta v cíli činí 24 sekund. Na třetím místě dojel Hidegův krajan David Botka. Seriál FIA ERC nyní čeká dlouhá dvouměsíční přestávka, během které se týmy musejí připravit a přepravit doprostřed Atlantiku – na Azorské Ostrovy.
Třetí soutěž letošního seriálu FIA ERC přivedla jeho účastníky do Severního Irska. Po zasněžených tratích v Rakousku a Lotyšsku jsou aktuálně na pořadu dne kluzké asfalty, jejichž náročnost je na rozdíl od loňského ročníku s azurovým počasím ztížena typickými ostrovními podmínkami – během dne se nesčetněkrát střídá slunce s dešťovými mraky. Mistrovtsví Evropy v Irsku poprvé přivítalo silnou skupinu irských jezdců, kteří se zaregistrovali do tohoto šampionátu. Craig Breen a Robert Barrable už patří k ostříleným evropským harcovníkům, Josh a Sam Moffetovi a Stephen Wright jsou ale čerstvými přírůstky na více než šedesátičlenném seznamu registrovaných jezdců. Všichni ale v okolí Belfastu těží ze znalostí místních tratí a tak není překvapením, že vládnou také průběžné klasifikaci Irské rally. Pojďme ale od začátku. Soutěž zahájila trojice rychlostních zkoušek, přičemž do té první nejlépe vstoupil zmíněný Barrable. Ten využil první pozice na startu, kterou si zajistil díky vítězství ve čtvrteční kvalifikaci, bohužel komplikací pro další vložky se stalo vypadlé čelní sklo. O sedm sekund za Irem zaostali Breen a Alastair Fisher, o další tři pak Sam Moffet. Shodný pátý čas zajeli první „kontinentální“ Evropané Kajetanowicz a Consani; zejména pro Francouze to byl velice slibný začátek s nově pořízeným Citroënem DS3 R5. Po druhé vložce, legendární Hamilton’s Folly, se do čela posunul Breen, a to i přesto, že jej trápily drobné potíže s motorem. Na průběžné třetí místo se posunul „Kajto“, naopak na samotný chvost se kvůli defektu a potížím s brzdami propadl nadějný Martin McCormack; ten v Irsku startuje s Fabií S2000 po Neillu Simpsonovi. Ve třetí vložce chyboval Kajetanowicz, po hodinách ve druhé zatáčce po startu se propadl zpět na páté místo. To nahrálo do not Consanimu, který se posunul na třetí příčku. Ze hry venku byl po havárii Alastair Fisher, který na své Fiestě R5 utrhl kolo; Brit odstoupil ze čtvrtého místa. Odstoupení neustaly ani po servisní přestávce. Za cílem RZ 4 musel kvůli poruše převodovky odstoupit nadějně rozjetý Consani. Na třetí místo se po RZ5 opět posunul Kajetanowicz. Ten vyhrál i poslední klasickou vložku dne; závěr obstaraly dva průjezdy krátkou speciálkou v ulicích Belfastu. Ty už do pořadí první desítky nijak nepromluvily, nicméně Barrable ve finále stáhl vedoucího Breena na odstup jediné sekundy. A i zde startovní pole přišlo o jednu z posádek – konkrétně o Roberta Woodsida s raritním Porsche 997 GT3. Irské tratě přivítaly také tři české posádky. Jaromír Tarabus se po konstantním výkonu nakonec usadil na slušném osmém místě. Vojtěch Štajf s produkčním Subaru je jedenadvacátý a hned za ním nocuje Antonín Tlusťák. Štajf zároveň drží druhé místo v klasifikaci ERC2, přitom během dne se musel potýkat s defektem na RZ1 a poškozeným ráfkem při prvním průjezdu městskou speciálkou. Produkční kategorii celkově vede Maďar Hideg, za Štajfem je Hidegův krajan Botka. Kategorie dvoukolek se takřka shoduje se skupinou juniorů na er-dvojkách. Po první etapě se na čele vyhřívá Brit Armstrong s Peugeotem, následovaný Švédem Berkvistem a Němcem Griebelem na továrních Opelech Adam R2. Už v RZ2 musel odstoupit Belgičan Bux poté, co po defektu poškodil řízení své dvěstěosmičky, kvůli porouchané převodovce skončil Julius Tannert a po havárii soutěž opustil Aleks Zawada. Druhá etapa Irské rally obsahuje dalších celkem deset rychlostních zkoušek, které budou proloženy pouze jedinou servisní přestávkou. Internetové fanoušky může zajímat živý přenos z RZ 13 a 14, který bude dostupný na adrese www.circuitofireland.tv.
-hof- ; -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|