www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 7. listopadu 2024, Svátek má Saskie, zítra Bohumír |
||||||
|
||||||
Reklama |
ME 15 - Sata Rallye AçoresŠtajfova šotolinová premiéra na Azorských ostrovechNejvzdálenější dostaveníčko si účastníci seriálu Mistrovství Evropy v rally dávají tradičně na Azorských ostrovech uprostřed Atlantiku. Právě tam letos v barvách Subaru Duck Czech National Teamu bojují také Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou, dosavadní lídři průběžného pořadí ceněné klasifikace ERC2. Podobně jako klatovská „Šumava“, také portugalská Rallye Acores letos slaví svůj jubilejní padesátý ročník. Na startu této slavné soutěže v srdci Atlantického oceánu tentokrát nechybí ani posádka Vojtěch Štajf – František Rajnoha, která v sezóně 2015 bojuje o body do klasifikace ERC2, vyhrazené produkčním vozům. Po prvních třech podnicích seriálu česká posádka dokonce klasifikaci vede, což bylo pochopitelně velkou motivací i pro start v poněkud exotickém prostředí. S týmovým Subaru Impreza WRX STI se tak vydali na svou doposud nejdelší společnou túru. „Pro naše mechaniky a auto znamená cesta na daleké Azory dokonce třítýdenní dobrodružství spojené se dvěma čtyřdenními plavbami lodí, my s Františkem jsme si naštěstí mohli zkrátit cestu letadlem,“ popisuje zážitky pražský pilot a pokračuje. „Azorská rally je pro nás akce nad rámec původních sezónních plánů. Úspěch v Severním Irsku mne však přesvědčil, že i tato daleká cesta má pro nás smysl, a tak jsme se jali shánět prostředky. Další ranou však bylo poškození našeho auta, které jsme pro Šumavu pronajali, i v tomto směru jsme tedy museli improvizovat. Nakonec tedy budeme závodit se starším vozem Petra Kačírka, jehož karosérie dostala do vínku náš motor, naší převodovku a i další výbavu. Pro mne je Rally Acores vlastně první opravdu šotolinová soutěž v životě, a tak jsem přivítal, že už na pondělí tu organizátoři nachystali oficiální test, kde bylo možné si zdejší podmínky vyzkoušet. To jsme se samozřejmě snažili využít na maximum. Ještě pak ve středu před soutěží byla na pořadu dne i krátká speciální městská zkouška pro změnu v asfaltových ulicích města Ponta Delgada,“ popisuje pestrý program Štajf. Vlastní soutěž začíná ve čtvrtek v podvečer, kdy vyrážejí vozy na trať první rychlostní zkoušky. Těch na závodníky čeká celkem sedmnáct, přičemž ti úspěšní začnou do cíle dojíždět v sobotu kolem devatenácté hodiny našeho času. Pro naše jezdce budou ostrovní podmínky mnohem těžší než obvykle: „Jedeme v takovýchto podmínkách opravdu poprvé, a tak jsme při nastavování vozu museli vycházet ze zkušeností, které máme například se sněhem. Je ale jasné, že tady bylo třeba poněkud vystupňovat světlou výšku vozu, už při testu se vyjížděly v šotolině dost hluboké koleje. Navíc se tu jede na specifickém sopečném ´hráškovitém´ písku, který má za podklad často hlínu – zkrátka je to opravdu velmi kluzké, musíme se hodně učit. ...a to třeba i v našem léty prověřeném rozpisu, který možná budeme muset pro šotolinový povrch trochu poupravit. Také jsme dlouho uvažovali, jaké použít pneumatiky – abychom pak na pondělním testu zjistili, že obutí Pirelli se stejným vzorkem jako my používá i druhý muž absolutního pořadí evropského šampionátu Kajetanowicz... Je to tu zkrátka náročné, ale i krásné. I když můj spolujezdec František si to možná tak úplně nemyslí. Místní tu mají totiž jižanskou náturu a ne vše je natolik precizní, jak on je zvyklý. Například některé cedule měly mít podle itineráře úplně jiné popisky, než jaké ve skutečnosti mají, a tak jsem rád, že jsme si i přejezdové trasy dobře vyzkoušeli už při seznamovacích jízdách. I ty byly pro nás svým způsobem novinkou. Na ostrově totiž nemá své zastoupení značka Subaru, a tak jsme je neplánovaně absolvovali se Škodou Yeti a musím říct, že i české auto se docela osvědčilo. Samozřejmě všechny rychlostní zkoušky pro nás byly novinkou. To bude asi další nevýhoda oproti závodníkům, kteří mají několik ročníků Rally Acores už odjeto - vložky se tu totiž údajně meziročně příliš nemění. Nás ale opět nás čeká soutěž, která pro mne bude patřit k nejnáročnějším v mé dlouhé kariéře. Na kopcích může padnout mlha, pod jejich úpatím zase asfaltové úseky, na kterých šotolinové pneumatiky určitě nebudou pořádně držet. Před cílem jedné z rychlostních zkoušek musí překonat brod, nedaleko od startu zkoušky Sete Cidades je pro změnu úsek, kde pojedeme po úbočí sopky nad několikasetmetrovým srázem. A tam kdybychom spadli, tak nás nezachytí ani žádné stromy či keře. Místní závodníci prý údajně dokonce žádali vedení soutěže o vyřazení této části, zvítězila ale tradice a závodit tam budeme. Já už dopředu vím, že právě tady pojedu tempem asi jako babička, která si veze nákup, opravdu bych z toho srázu padal dolů velmi nerad,“ zamyšleně se usmívá jedenačtyřicetiletý závodník. Jak ze slov vyplývá, hlavním cílem posádky Subaru Duck Czech National Teamu tentokrát na Azorské rally bude bezpečně dosažení cíle a dobytí takového bodového zisku v klasifikaci ERC2, který by napomohl k udržení pozic ve špičce jejího průběžného pořadí. Jak se naše posádka (společně s mnoha dalšími) přesvědčila už před kvalifikační zkouškou, ostrovní cesty jsou skutečně velmi kluzké a zrádné a každé zaváhání může končit poškozením vozu. Ten se navíc hned po návratu začne připravovat na další zastavení evropské soutěžácké karavany – slavnou belgickou Ypres Rally. Karel Špaček
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|