www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 13. května 2024, Svátek má Servác, zítra Bonifác

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR15 - Barum Czech Rally Zlín (ME+MČR)

Jan Surovič – Startem na Barum rally se mi splní sen

20. srpna 2015 • 09:00

Honza Surovič se pohybuje v české rally teprve krátce, přesto svými výkony zaujal nejednoho diváka i odborníka. Čtyřiadvacetiletý zlínský jezdec startuje se Škodou Fabia a krom účasti v Rallysprint sérii na něj čeká vrchol sezony – Barum Czech Rally Zlín 2015. Pojďme si Honzu Suroviče představit v následujícím rozhovoru.

Na úvod našeho povídání zákonitě musí přijít jednoduchá a jasná otázka – jak ses dostal k rally?

Jan Surovič - Petr Němec (Škoda Fabia R2) - EPLcond Rally Agropa Pačejov 2015

„Co se týká motoristického sportu, tak už jako malé dítko jsem jezdil na motokárách a tady jsem poprvé přičichl k motorům. Později jsem občas využíval volných dnů na okruzích a v sériovém autě se vozil po uzavřené trati. Když otec viděl moje a bratrovo nadšení, začal nám půjčovat civilní Subaru Impreza a s touto čtyřkolkou jsme v zimě vyráželi řádit na sněhu. Právě tady ve mně začala hloubat myšlenka, že právě rally mě velmi baví, a že bych se chtěl tomuto sportovnímu odvětví věnovat víc. Vlítnout do ostrých závodů se čtyřkolkou ale podle mě nemělo velký smysl, a proto jsem se poohlížel po něčem jednodušším. A právě Škoda Fabia, se kterou v současné době závodím, se jevila jako ideální vůz pro mé začátky. Auto je na vysoké technické úrovni, ale zároveň dostatečně slabé pro první závodnické kroky. Byl bych asi špatný patron, když bych jako Zlíňák nevzpomenul diváckou účast na Barum rally. Tuto populární soutěž jsem navštěvoval pravidelně a nyní se mi splní sen, který jsem si dal jako malý kluk, a to jednou zde startovat.“

Vzpomínal jsi starty se čtyřkolkou…

„Pokud pominu takové to legrační řádění, tak první „závod“ se čtyřkolkou jsem absolvoval na GPD Rally Drive v Kopřivnici na polygonu, tedy akci, kterou pořádal Silvestr Mikuláštík. Zde jsem jezdil s Mitsubishi Lancer EVO IX a tento start jsem pojal jako jakýsi mezikrůček k rally. Na gépédéčkách jsme si sice psali rozpis, ale s ohledem na délku rychlostní zkoušky to ještě nebylo ono.“

Rozhodl ses tedy pro Škodu Fabii, proč zrovna tento vůz?

„Na tuto otázku je jednoduchá odpověď, protože zrovna v té době byla volná (smích). Fabii jsme odkoupili od Vlastimila Brůzla, který měl více těchto vozů a svůj vozový park rozprodával. Z naší strany se nejednalo o nějaký vynucený krok a s postupem času mohu říci, že to byl velmi dobrý počin. Pokud trošku odbočím, tak se mi velmi líbí Opel Adam a jeho cup, což je podle mne velmi dobrá věc. Pokud bychom věděli o této akci o nějaké dva měsíce dříve, než jsme koupili fabii, asi bych usedával do tohoto vozu.“

Znamená to, že letošní sezonu dokončíš s fabií a pro příští rok změníš značku?

„To určitě ne. Kladli jsme si v týmu otázku, zda letos nepřeskočit v rozjeté sezoně do opelu, ale tuto možnost jsme zavrhli. Podle mne by to byl krůček zpět, i když je Opel Adam skvělé auto. Pokud bude technika sloužit, tak i příští rok pojedeme s fabií.“

Kdo ti pomáhal v soutěžáckých začátcích?

„Velký podíl na tom má můj otec. On mi ukázal možnost, že je reálné se tomuto odvětví věnovat a já jsem se toho chytil. Musím ale předeslat, že v rodině jsme měli vždy k motoristickému sportu kladný vztah. V garáži máme britské okruhové autíčko Catherman, se kterým jsme právě jezdili již zmiňované volné dny na okruzích. K autům nás to vždy táhlo, a proto jsme navštěvovali různé autosalony a další motoristické akce.“

Svůj premiérový start v ostré rally jsi absolvoval při loňské Mikuláš rally v Slušovicích. Jak z tvého pohledu probíhal tento závod?

Jan Surovič - Petr Němec (Škoda Fabia R2) - Agrotec Petronas Syntium Rally Hustopeče 2015

„Musím přiznat, že před závodem jsem byl hodně nervózní. S odstupem času jsem rád, že jsem se této nervozity s přibývajícími kilometry zbavil. Ta nervozita pramenila z toho, že jsem si pořádně ještě neuvědomoval, co mám s autem dělat. Navíc jsme byli v autě dva, což zase v porovnání s okruhy nebo motokárami byla pro mne změna. Rally je specifická disciplína a nedá se jí naučit během pár dnů nebo kilometrů. Ve Slušovicích jsme měli i jeden výlet do lesa, kdy nám museli pomáhat diváci. Závod jinak proběhl bez vážnějších problémů, i když pro nás skončil předčasně, neboť upadl unibal na řazení a já nemohl řadit nahoru. I když jsme skončili smolně, nesmírně jsem si svůj premiérový závod užil.“

Vzpomínal jsi své starty na motokárách a okruzích, tady jsi byl sám, ale najednou ti v rally někdo „kecá“ do řízení…

„Jo to je pravda a to byla pro mne velká změna. Z počátku jsem navigaci z hlavy vytlačoval. Ono například na kopřivnickém polygonu šlo jet takzvaně na oči. Krátkou zkoušku jsem si zapamatoval a diktát od navigátora jsem posléze nevnímal. Postupem času jsem ovšem zjistil, že tímto směrem jít nemohu. Nyní vím, že správně napsaný a čtený diktát, spolu se souhrou jezdce a spolujezdce v závodním autě je při rally alfou a omegou, a této souhře věnuji maximální pozornost. Změnil jsem tedy názor a rozhodně nejsem zastáncem jízdy na oči. Měl jsem možnost vyzkoušet si trať, kterou znám, a jel jsem ji na oči a na plno. Následně jsem jel na pro mne neznámé trati na rozpis a mohu říci, že požitek z jízdy jsem měl lepší i díky souhře posádky v autě.“

Jak hodnotíš svou současnou sezonu?

„Hlavně musím říct, že se stále učíme. Letos chceme odjet kompletní seriál Rallysprint série a do toho máme dvě vybočení. Jedno se odehrálo v Hustopečích a další bude zanedlouho ve Zlíně. Co se týká jednotlivých výsledků, tak tady je asi brzo něco hodnotit. Jsem rád, že nekončím na posledních pozicích. Pokud se ohlédnu za starty v letošní sezoně, tak jde vidět jistý posun a přibližování se klukům, kteří závodí déle a mají víc zkušeností. A za to jsem moc rád. Upřímně, já se po odjeté erzetě ani nedívám do výsledků, ale beru v potaz to, jak jsem ji zajel. Průběžné výsledky mě začnou zajímat až zhruba po 4. RZ, ale umístění beru jen okrajově. Letošní sezonu bereme jako zkušební a pro příští rok uvažujeme o více startech ve velkém mistráku.“

Jedno vybočení máš už za sebou, ale v Hustopečích to nedopadlo dobře, co se přihodilo?

„V Hustopečích jsem jel svou historicky první noční Erzetu, i když ty dvě předchozí zkoušky se jely za šera. Zkoušku jsme měli napsanou správně, ale já se dostal lehce mimo stopu a na prachu nám fabie ujela a celé to skončilo uraženým kolem. Auto sklouzávalo do příkopy, za kterou byly malé břízky. K nim jsme se ale nedostali, neboť před nimi byl velký pařez, o který se auto zastavilo. Nestalo se nic vážného, ale pokračovat v rally jsme mohli jen díky super rally.“

Spolujezdce ti dělá Petr Němec, zkus nám jej prosím představit…

„S Petrem se znám dlouho, je to zkušený spolujezdec a v rally se pohybuje téměř dvacet let. Navigoval několik jezdců a své nejdelší „stáže“ absolvoval po boku Vlastimila Brůzla a Mojmíra Madera. Na svém triku má i skalpy v podobě startů s vozem WRC, takže zkušeností má na rozdávání. Mezi námi je jistý generační rozdíl, ale to je pro mne jenom dobře, neboť já se do všeho hrnu doslova s horkou hlavou a vše bych chtěl jet naplno. Petr mne právě svými zkušenostmi krotí a usměrňuje, což je jenom dobře.“

Máš vysněný vzor ať už v technice nebo jezdcích?

„Pokud se zaměřím nejprve na automobily, tak se mi velmi líbí Škoda Fabia R5, která i po vzhledové stránce vypadá velmi hezky. A výsledky, kterých dosahují jezdci na těchto vozech, hovoří za vše. Když se zaměřím na osobnosti, tak nemám žádný jezdecký vzor, jdu svou cestou.“

Co děláš ve svém volném čase?

„Mimo práci, které mám dost, se snažím věnovat sportu. Občas si zajdu na crossfit nebo spinning, nebo beru cyklistiku všeobecně. Hodně času se snažím věnovat taky naší poměrně velké rodině. U televize sedím minimálně. Pokud mohu prozradit, tak pracuji pro firmu, která vyrábí a dodává městský mobiliář, to znamená od autobusových zastávek až po parkové lavičky. Tady mám na starosti obchodní aktivity na Slovensku a v Rakousku.“

Ty jsi ale nepřičichl pouze k motorům, ale také lyžování a tenisu…

„Ano, odmalička jsem lyžoval, což byla poměrně úspěšná mini kariéra mladého chlapce. Kvůli škole jsem ale tento sport opustil ve čtvrté třídě. Později jsem se věnoval společně s bratrem tenisu, který se již dal skloubit i se školními povinnostmi. Tento sport mi pomohl i v mém dalším období, kdy jsem žil šest roků v Americe a studoval na univerzitě. Tady jsem se věnoval univerzitním soutěžím.“

Nyní je před tebou velká soutěž – Barum rally, jak to vše prožíváš?

„Těším se moc. Pro mě to bude onen splněný sen. V porovnání s předchozími starty je u mne rozdíl v tom, že dosavadní starty řešilo moje blízké okolí a rodina, kdežto o mé účasti na Barumce se zajímá mnohem širší okolí lidí, včetně kamarádů a kolegů z práce. V podstatě koho znám, ten se půjde na Barum rally podívat. Je zde určitý tlak domácího prostředí, ale já si vše užívám. Barum rally bude pro mě nejdelším závodem, do kterého nastupuji. Cílem pro mne tedy bude jet to, co umím a získávat zkušenosti. Na konkrétní umístění nepomýšlím, závod si chci spolu s Petrem užít. Přijďte se podívat na vrchol sezony a podpořte svou účastí výkony všech posádek. Těším se na diváky v servisu i celou atmosféru zlínské soutěže.“

Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist