www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. dubna 2024, Svátek má Robert, zítra Blahoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME 16 - Rally Islas Canarias El Corte Inglés

Vítězem Rally Islas Canarias Alexej Lukjaňuk

12. března 2016 • 20:00

Po zrušení lotyšské Rally Liepaja se zahájí letošni ročník mistrovství Evropy v automobilových soutěžích na asfaltových rychlostních zkouškách na španělském ostrově Gran Canaria. Průběh celé soutěže Rally Islas Canarias můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Rally Radio

Diskuse k soutěži - Základní informace k Rally Islas Canarias

--- 2. etapa ---

Alexej Lukjaňuk - Alexej Arnautov (Ford Fiesta R5), Rally Islas Canarias 2015

Jestliže první etapa Rally Islas Canarias nabídla drama jen v samotném závěru, kdy po nehodě odstoupil doposud vedoucí Mads Östberg, v té druhé se děly věci prakticky hned od začátku. Úvodní sobotní vložku sice opět vyhrál Kajetanowicz, jenže Polák na druhé ze tří vložek kvůli špatnému tlaku přehřál pneumatiky a totálně je zničil. Poslední zkoušku v sekci dokončil jen tak tak na vyboulených zbytcích pneumatik s trčícími dráty. V tu chvíli už byl v čele doposud druhý Lukjaňuk, který se rázem vznášel na obláčku téměř čtyřicetisekundového náskoku.

První sobotní sekce pořádně procedila skupinu předních jezdců. Po pátku třetí Robert Consani nabral obrovskou penalizaci hned ráno, když jeho Peugeot 208 T16 nešel nastartovat jak v uzavřeném parkovišti, tak v následujícím servisu. Posléze jej začaly trápit špatně fungující brzdy a Francouz jen závistivě sledoval Luise Monzóna, kterému Consaniho loňský Citroën v druhém dni fungoval naprosto bezchybně. Právě Španěl hrál s Kajtem a Lukjaňukem v sobotu naprosto vyrovnanou partii tak, jak se od něj očekávalo, bohužel páteční potíže jej připravily o šanci bojovat o celkové prvenství. Consani se tedy postupně propadl, byl ale stále v soutěži na rozdíl od Hermena Kobuse, který v deváté zkoušce poslal svou fabii do stromu.

Odpolední repete trojice vložek pojal Lukjaňuk takticky, na první zkoušce umožnil Kajetanowiczovi odebrat z náskoku téměř osm sekund. Více Rus ale Polákovi nedovolil, časové kontra na posledních dvou vložkách v neprospěch úřadujícího mistra Evropy znamenalo, že si Lukjaňuk dojel po loňském Švýcarsku pro druhý asfaltový triumf v řadě. Kajetanowicz tedy skončil druhý se ztrátou 32 sekund, třetí dojel zmíněný Luis Monzón následovaný krajanem Jonathanem Pérezem. Senzační páté místo obsadil nejrychlejší jezdec produkčního seriálu ERC2 Wojciech Chuchala, který o necelých dvacet sekund porazil krajana Jaroslawa Koltuna. Propad Roberta Consaniho se zastavil na sedmé příčce, osmý dojel Maďar Puskádi, který se po delší pauze vrátil na mezinárodní scénu s novou Fabií R5. Deváté místo si připisuje nejrychlejší pilot kategorie 2WD, Surhayen Pernía s přeplňovaným Renaultem Clio R3T. Maximum „dvoukolkových“ bodů v seriálu ERC3 však bere další Polák Lukasz habaj, který se na Kanárech ukázal nezvykle za volantem Peugeotu 208 R2 (celkově 15.). Jediný český zástupce Antonín Tlusťák skončil až ve čtvrté desítce, po zásadní ztrátě z RZ 1 se zádveřický jezdec věnoval spíše testování a poznávání nového vozu.

Seriál FIA ERC bude pokračovat za měsíc opět asfaltovou soutěží a to Circuit of Ireland.

Rally Islas Canarias 2016
1.Alexej Lukjaňuk - Alexej ArnautovRUSFord Fiesta R52:13:52.4
2.Kajetan Kajetanowicz - Jaroslaw BaranPOLFord Fiesta R5+32.7
3.Luis Monzón - José Dénizs HolttmanESPCitroën DS3+1:51.4
4.Peréz Jonathan - Alejandro LopezESPFord Fiesta R5+2:58.2
5.Wojciech Chuchala - Daniel DymurskiPOLSubaru Impreza STi+5:57.3
6.Jaroslav Koltun - Ireneusz PleskotPOL Ford Fiesta R5+6:17.0
7.Robert Consani - Maxime VilmotFRAPeugeot 208 T16+7:19.6
8.János Puskádi - Barna GódorHUNŠkoda Fabia R5+8:00.0
9.Surhayern Pernía - Juan GarcíaESPRenault Clio R3T+8:26.2
10.Tomasz Kasperczyk - Damian SytyPOLFord Fiesta R5+8:37.0

--- 1. etapa ---

Kajetan Kajetanowicz - Jaroslaw Baran (Ford Fiesta R5) - Rally Islas Canarias 2016

Úvodní kilometry zpožděně startujícího mistrovství Evropy 2016 se na Kanárských Ostrovech nesly v duchu laborování s pneumatikami a dominance posádek na vozech Ford. Papírové předpoklady se naplnily, když se o nejvyšší příčky během dne vyrovnaně prali úřadující evropský šampion Kajetan Kajetanowicz, evropský vicemistr Alexej Lukjaňuk a aktuálně druhý muž klasifikace mistrovství světa Mads Östberg.

Právě Norovo vystoupení na Rally Islas Canarias bylo vítaným zpestřením startovní listiny. Tovární jezdec Fordu na Gran Canarii přicestoval rovnou z Mexika, a protože vypůjčený Ford Fiesta R5 dostal nový motor až v průběhu týdne, otestoval jej Östberg poprvé až při kvalifikaci. Tu ale dokázal těsně vyhrát a s podobným nasazením o den později nastoupil i do první etapy. S náskokem jedné desetiny vyhrál úvodní test před Lukjaňukem, třetí Kajetanowicz ztratil přes deset sekund. Polák však vyhrál následující dvě zkoušky; před Östberga se sice nedostal, z jeho náskoku ale pár sekund umazal a navíc za svá záda dostal Lukjaňuka. Ani po servisní pauze Polák neztratil nic ze svého vyhrávacího apetitu a připsal si další dvě výhry včetně té na rychlostní zkoušce Moya, která v obou průjezdech dělala posádkám vrásky na čele kvůli nepředvídatelným přeháňkám a mlze. Částečné rozuzlení pak přinesla závěrečná zkouška dne - když Östberg zjistil, že se Kajto neustále krok za korkem přibližuje, nepřestával tlačit na pilu ani poté, co mu začaly slábnout brzdy. V jednom úzkém místě pak opřel svůj Ford o skálu a se soutěží se předčasně rozloučil. Na vedoucí pozici se tak posunul Kajetanowicz a přestože poslední test dne vyhrál jeho nejbližší sok Lukjaňuk, má Polák na Rusa náskok více než dvaadvaceti sekund.

Na třetí místo se po Östbergově odstoupení posunul Robert Consani, který na Kanárech jednorázově startuje s Peugeotem 208 T16. S jeho obvyklým Citroënem DS3 R5 se totiž účastní místní matador Luis Monzón, který se však celý den potýkal s technickými problémy (převodovka) a jeho průběžné pořadí je tak trochu za očekáváním. Nejrychlejší pětku uzavírá Španěl Jonathan Peréz s dalším Fordem. Dlouho se v Top 5 držel také jeho krajan Iván Ares, kterého ale rovněž potkaly technické potíže a pilot Fordu se těsně před koncem etapy propadl až za hranici první desítky. Nedaří se také jedinému českému zástupci Antonínu Tlustákovi. Tomu se hned po startu úvodní zkoušky rozletělo táhlo řazení a přestože se posádce povedlo problém operativně odstranit, nabraná ztráta téměř devíti minut ji odeslala ke dnu výsledkové tabulky. Tlusťák nicméně v soutěži pokračuje v rámci sbírání zkušeností s novou technikou.

V šampionátu produkčních vozů celkem bez problémů vévodí jezdec týmu Subaru Poland Wojciech Chuchala před Italem Scattolonem a Maďarem Rangou. V kategorii dvoukolek dominuje další Polák Lukasz Habaj, výjimečně startující s Peugeotem 208 R2. Na druhém místě je Murat Bostanci z Turecka s přeplňovanou Fiestou R2 a nejrychlejší trojlístek uzavírá navrátilec na mezinárodní scénu Zoltán Bessenyey, jenž letos usedá do přeplňovaného Renaultu Clio R3T.

Druhá etapa Rally Islas Canarias bude mít na programu opět šestici rychlostních zkoušek o délce 104 kilometrů.

Rally Islas Canarias - 1. etapa
1.Kajetan Kajetanowicz - Jaroslaw BaranPOLFord Fiesta R5 1:07:45.6
2.Alexej Lukjaňuk - Alexej ArnautovRUSFord Fiesta R5+22.7
3.Robert Consani - Maxime VilmotFRAPeugeot 208 T16+1:45.3
4.Luis Monzón - José Dénizs HolttmanESPCitroën DS3 R5+1:55.8
5.Peréz Jonathan - Alejandro LopezESPFord Fiesta R5+2:27.3
6.Hermen Kobus - Erik De WildNLDŠkoda Fabia R5+2:29.8
7.Giacomo Costenaro - justin BardiniITAPeugeot 208 T16+2:48.7
8.Wojciech Chuchala - Daniel DymurskiPOLSubaru Impreza STi+3:40.9
9.Jaroslav Koltun - Ireneusz PleskotPOL Ford Fiesta R5+4:00.2
10.János Puskádi - Barna GódorHUNŠkoda Fabia R5+4:45.2

-hof- ; -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
15.03.2016 20:53
Pluto - moderátor
Přidal bych také svůj pohled k letošním Kanárům. Velmi významnou roli letos hrálo počasí. Nejvyšší bod ostrova je kolem obce Tejeda (uskutečnil se tam letos i test) a právě tam se letos lámalo počasí. Prakticky po celý týden bylo na severní a severozápadní straně od Tejedy zataženo, mlhavo, větrno a deštivo. Nahoře na kopci se pravidelně nejvyšší denní teplota pohybovala kolem 4-5 stupňů. Naopak na jih odsud bylo nádherně vymeteno, slunečno a mnohem tepleji. Bylo hodně těžké volit pneumatiky, protože první den se jela jedna Rz (nejdelší) po severní straně a dvě na jižní, druhý den to bylo obráceně.

Cca hodinu před startem úvodní zkoušky, když se posádky rozhodovaly v servisu, co obout, tak na 80% první zkoušky pršelo, zbytek byl suchý. Byl to risk, co zvolit. Mads zvolil kombinaci 21 a 31, Kajto nakonec zvolil tvrdší kombinaci, než Lukyanuk, který naopak volil více na mokro. Nejlepší se kombinace ukázala pro Ostberga, který na této zkoušce získal zásadní náskok, díky čemuž se držel ve vedení. Naopak Lukyanukovi se volba pneumatik ani pro jednu rundu nepovedla, na závěr zkoušek hodně ztrácel a dojížděl skoro na drátech. Kajto naopak útočil na Madse, který to neustál. Podle mě by Mads v sobotu ztrácel ještě víc, protože měl už od kvalifikace napípaných moc pneumatik, takže mu na sobotu nezbývalo dost nových správných...

Naopak druhý den se počasí zlepšilo a i na té severní části se umoudřilo počasí. Tady naopak nevyšla sázka Kajtovi, který nezvolil nejtvrdší gumy a ty mu odešly obdobně, jako Lukyanukovi o den předtím. Akorát Kajto na tom ztratil víc...

Obecně se potvrdil známý fakt, že na abrasivním asfaltu, za velkého tepla a ideálních podmínek (a obzvlášť na delších zkouškách) je Michelin mnohem lepší, než Pirelli. Zatímco všichni na Michelinech dojížděli do servisu bez problémů, naopak všichni na Pirellkách se jen smutně dívali na zbytky pryže, které jim na kolech zůstaly...
toplist