www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 17. června 2025, Svátek má Adolf, zítra Milan |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Reklama Nejčtenější články
|
MS 06 - OMV ADAC Rallye Deutschland (JWRC)Německá rally končí letní testovací přestávku týmu FordPo téměř dvouměsíční letní přestávce se tým BP-Ford znovu vydává do bojů v rámci šampionátu WRC. Německá rally (10. - 13. srpna) odstartuje druhou polovinu letošní sezony a zároveň bude poslední ze čtyř asfaltových soutěží, které kalendář 2006 přinesl. Přestože poslední soutěž mistrovství světa se odehrála již začátkem června, ani Marcus Grönholm s Timem Rautiainenem, ani Mikko Hirvonen s Jarmem Lehtinenem během léta nezaháleli. Obě posádky mají za sebou po dvou dnech testů ve Finsku a v Německu a právě se vrátily ze čtyřdenních vývojových testů na Sardinii, které skončily minulý pátek. Pro oba jejich vozy bude k dispozici nová evoluce motoru, která by měla zvýšit maximální rychlost. Devátý podnik světového šampionátu bude stejně nevyzpytatelný a náročný, jako lednová Rally Monte Carlo, která Grönholmovi přinesla premiérové vítězství s Focusem RS WRC. Některé tratě se od horských průjezdů francouzskými Alpami liší, ale jejich měnící se charakteristika a všudypřítomná hrozba deště mohou připravit velmi zrádné podmínky jak pro Grönholma, tak pro jeho krajana Hirvonena. Základna soutěže je nedaleko Trieru, nejstaršího německého města a leží kousek od hranic s Lucemburskem a Francií. Rychlostní zkoušky jsou však situovány do tří naprosto rozdílných oblastí, přičemž každá z etap vyžaduje odlišné nastavení vozů. Hrbolaté úzké silničky, vedoucí moselskými vinicemi, budou hostit první etapu, během které jsou rychlejší úseky střídány úzkými vracečkami. Zatáčky jsou částečně stíněny vysokými rostlinami vinné révy a drží se v nich bláto, které projíždějící vozy vytahují na asfalt a znečišťují ideální stopu. Hladké tratě v Sársku, které jsou připraveny pro poslední etapu, jsou rychlejší, ale i tady číhá za mokra nebezpečí, zejména na lesních silnicích. Nejnáročnější úseky však na posádky čekají v proslulém vojenském prostoru Baumholder. Cesty v jeho areálu byly využívány ke cvičení tanků americké armády a z hlediska celého šampionátu nemají obdoby. Široký a rychlý asfalt je v kontrastu s uskákaným a abrazivním povrchem, poškozeným pásy tanků. Pneumatiky BF-Goodrich, obuté na obou Focusech WRC, budou muset prokázat obrovskou odolnost. Masivní betonové zátarasy, známé jako „hinkelsteiny“, lemují většinu tratí na Baumholderu. Jejich původní poslání - udržet tanky na vytýčené trati - vypovídá o jejich nebezpečí při sebemenší jezdecké chybě. Tratě v areálu vojenského cvičiště jsou často velmi špinavé a jejich povrch pokrývá vrstva štěrku a písku. Ta je velmi nepříjemná za sucha a je ještě zrádnější, pokud zaprší a tratě se promáčí. Vítěz Rally Acropolis, která uzavřela první polovinu letošního šampionátu, Marcus Gronholm má na svém kontě tři umístění na stupních vítězů, která v Německu získal během svých čtyř startů. Osmatřicetiletý Fin je v průběžné tabulce jezdců druhý a je odhodlán svou německou bilanci s jedním druhým místem a dvěma třetími vylepšit a vystoupat na stupínek nejvyšší. „Myslím, že se mi to může podařit,“ říká. „Minule jsem byl vítězství hodně blízko. Nebude to jednoduché, protože Loeb tu vyhrál již čtyřikrát a na kluzkém povrchu, který nás tu většinou potkal, je dobrý. Bylo by dobré ho porazit a trochu s ním zatřást. Focus RS je dost dobrý a zbytek bude záležet na jezdci. Testovali jsme na dvou místech, na Baumholderu a ve vinicích, a získal jsem tam dostatek zkušeností.“ „Za sucha je to dobrá rally, ale za mokra je strašná. Podmínky se mohou změnit rychle a snadno se vám stane, že najednou máte špatné pneumatiky. Baumholder je obtížné místo. Klouže to tam když je sucho a klouže to, i když prší - klouže to tam prostě pořád. Jezdec si nemůže dovolit udělat chybu, protože je tak snadné narazit do hinkelsteinu. Pokud se to stane, je pramalá šance, že budete moci s autem pokračovat dál,“ dodává. Hirvonen zakončil první polovinu sezony dvěma umístěními na stupních vítězů - v Itálii a v Řecku. Šestadvacetiletý Fin by si rád připsal další. „Myslím, že v druhé polovině sezony je víc soutěží, na kterých bych mohl bojovat o stupně vítězů,“ říká. „BP-Ford je v hodnocení značek druhý a stále má šanci na vítězství v šampionátu. Potřebuji tedy získat co nejvíce bodů a to bude můj cíl pro zbytek sezony. V Německu mám šanci na TOP3, ale nebude to jednoduché.“ „Je to obtížné proto, že každý den má odlišné rychlostní zkoušky a tým musí měnit nastavení auta pro každý typ tratí. Všechny jsou rychlé, ale nejraději mám nedělní v Sársku. Jsou tradičnější a protínají pole a lesy. Jezdci si tu ale zkracují zatáčky a vytahují bláto a šotolinu do stopy. Baumholder je zrádný. Povrch se tam mění tak často, že je obtížné uhodnout, na jakou trakci se zrovna můžete spolehnout. Často tady prší a to je pro volbu pneumatik ještě těžší,“ dodává. Ford
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|