www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME 17 - Seajets Acropolis Rally

Tvrdou Acropolis rally vyhrál Kajetanowicz

4. června 2017 • 16:00

Po dvou ostrovních podnicích pokračovalo letošní mistrovství Evropy první soutěží přímo na kontinentě, konkrétně v Řecku. Tamější Acropolis rally posádkám připravila jedny z nejtvrdších tratí v šampionátu a pověstná náročnost této soutěže se projevovala od prvního do posledního metru.

Kajetan Kajetanowicz - Jaroslaw baran (Ford Fiesta R5), Acropolis Rally 2017

Acropolis nebyla zařazena do juniorského seriálu a startovní pole tak bylo ochuzeno o velkou část obvyklých účastníků. Ze špičky chyběl Alexej Lukjaňuk, kterého z rally a potažmo z veškerého dalšího pokračování v letošním FIA ERC vyřadila nedávná vážná havárie při testu v Rusku. Mezi hlavní adepty na celkové prvenství tak patřili Kajetan Kajetanowicz s obvyklým Fordem, aktuální lídr letošní tabulky Bruno Magalhaes anebo Nikolaj Gryazin, oba se Škodami. Černým koněm byl Nasser Al Attiyah s další fiestou, který v Řecku zahájil svůj miniprogram vybraných soutěží v letošním ME, zapomínat se nemělo ani na domácí jezdce v čele se Socratisem Tsolakidisem či Georgem Philippedesem na škodovkách.

Soutěž rozdělená do dvou etap obsahovala celkem dvanáct rychlostních zkoušek. Úvod se povedl nejlépe Gryazinovi, který hned na úvodním testu naložil soupeřům až desítky sekund. V dalších vložkách se sice prosadil Kajetanowicz, ale ten v tu chvíli byl rád za umístění v první pětce. V odpolední sekci, kdy se většina posádek potýkala s přehříváním brzd, o sobě dal vědět Al Attiyah, který ráno špatně zvolil pneumatiky, a po přezutí vozu na vhodnější směs začal ukusovat z Gryazinova náskoku. Nadějný rozlet mladého Lotyše bohužel drsným způsobem zastavila technická závada na palivovém systému jeho škodovky, kvůli které mu vůz na přejezdu k poslední vložce dne shořel na prach. Se stejnou závadou mimochodem už ráno odstoupil i jediný český zástupce v poli Antonín Tlusťák, naštěstí pro něj měl požár jeho vozu mnohem menší následky. Úvodní etapu tedy vyhrál Al Attiyah, na druhém místě se nacházel postupně zrychlující Magalhaes a třetí byl Kajetanowicz, který i přes výpadky soupeřů stále vezl půlminutovou ztrátu na vedení.

Hned v neděli ráno se začala projevovat náročnost tratí druhé etapy, o kterých se předpovídalo, že budou ještě drsnější než ty sobotní. První přímou obětí se stal Sergej Remmenik, který poslal své Mistubishi přes střechu. Acropolis Rally si tedy příliš neužil, neboť už v sobotu odstoupil už na RZ 1 kvůli potížím s tlakem paliva. Od nedělnío rána stávkovala Magalhaesova fabie, u niž přestal fungovat odpojovač paliva při řazení a další palubní elektronika, čímž Portugalec ztrácel cenné sekundy. Propadl se i Al Attiyah, který po tvrdém nárazu do nerovnosti přišel o servo a při pokusu o reset elektroniky nemohl dlouhé minuty vůz nastartovat. Dosavadní lídr byl naráz mimo stupně vítězů. Do čela se posunul Magalhaes, ovšem vzhledem k jeho problémům bylo jen otázkou času, kdy jej předstihne Kajetanowicz. Polákovi se to nakonec podařilo těsně před polední servisní pauzou a soutěž tak měla už čtvrtého lídra v pořadí.

Ani odpolední sekce nebyla o nic lehčí a servisní pauza mnohým příliš nepomohla. Zejména Magalhaesovi, který i nadále musel řadit bez plynu a se spojkou. Al Attyiah sice ze servisu vyjel s funkčním vozem, ovšem servo se brzy opět porouchalo a Katařan raději po první vložce závěrečné sekce vzdal. Na přední příčky se tak najednou začala dostávat jména, která by tam na začátku rally nikdo moc nečekal. Před poslední zkouškou byl třetí Turek Murat Bostanci, jenže s odstupem dvaceti vteřin měl za svými zády hned dva kohouty, kteří si na jeho pozici mohli brousit zuby – Phillipidese a Poláka Grzyba. No a drama se nakonec opravdu konalo – a jaké! Královská třiatřicetikilometrová vložka si v smolném závěru rally vybrala svou daň. Nejprve přes střechu poslal svou fabii německý šlechtic Albert von Thurn und Taxis, vzápětí boural i Bostanci a rovněž Philippides. Třetí místo v cíli tak nakonec bral Grzegorz Grzyb, který byl ještě v předchozím servisu klasifikovaný na šesté pozici. Spolu s triumfem Kajetanowicze tak má Polsko na řeckém podiu hned dvojnásobné umístění. Čtvrté místo nakonec bral kyperský Alexandros Tsouloftas s Citroënem DS3 R5, elitní pětku uzavřel nejrychlejší domácí pilot Socratis Skolakidis s fabií.

V produkční kategorii ERC 2 byl jasným favoritem Tibor Erdi, po havárii na přejezdu v sobotní etapě však na vítězství myslet nemohl. To nakonec díky Maďarovým problémům a rovněž po odstoupení Remmenika bral Ital Melegari. Kategorie dvoukolek ERC3 byla obsazena výhradně trojčlennou tureckou ekipou na litrových fordech. Všichni dojeli do cíle a nakonec se seřadili v pořadí Bugra Banaz, Ümit Can Özdemir a İsmet Toktaş.

Mistrovství Evropy se po Řecku posune na nedaleký Kypr, kde v rally pojede v nezvyklém červnovém termínu. Po této soutěži se šampionát FIA ERC dostane do své poloviny a zároveň pro letošek definitivně opustí ostrovní lokality.

Acropolis Rally 2017
1.Kajetan Kajetanowicz - Jaroslaw BaranPOLFord Fiesta R5 2:49:40.6
2.Bruno Magalhaes - Hugo MagalhaesPORŠkoda Fabia R5+2:58.7
3.Grzegorz Grzyb - Jakub WróbelPOLŠkoda Fabia R5+6:05.3
4.Alexandros Tsouloftas - Denis GiraudetCYP/BELCitroën DS3 R5+8:48.3
5.Socratis Tsolakidis - Haris DimosGRCŠkoda Fabia R5+16:49.2
6.Zelindo Melegari Maurizio BaroneITAMitsubishi Lancer Evo IX+21:05.6
7.Vassilis Drymoussis - Panayiotis DrymoussisGRCSubaru Impreza STi+25:43.5
8.Bugra Banaz - Burak ErdenerTURFord Fiesta R2T+26:06.0
9.Ümit Can Özdemir - Batuhan MemisyaziciTURFord Fiesta R2T+27:45.4
10.Tibor Érdi jun. - György PappHUNMitsubishi Lancer Evo X+30:11.2

Průběžné pořadí mistrovství Evropy

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist