www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 7. května 2024, Svátek má Stanislav, zítra Den vítězství

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 06 - Neste Oil Rally Finland (JWRC)

Grönholm kraluje domácí Finské rally

20. srpna 2006 • 08:10

Posádka týmu BP - Ford Marcus Grönholm a Timo Rautiainen naprosto dominovala druhé etapě Finské rally a upevnila si vedení v soutěži. Finové zvítězili v sedmi z osmi dnešních měřených úseků a do Jyvaskyla se vrátili s náskokem 67,8 sekundy. Jejich krajané Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen uhájili s druhým Focusem RS WRC během dnešního dne svou třetí pozici.

Prostřední etapa desátého podniku světového šampionátu patří mezi klasické úseky, na kterých dosahují jezdci obrovských rychlostí a nechají se na horizontech i se svými vozy katapultovat do vzduchu. Osm rychlostních zkoušek měřilo 146,49 kilometrů, včetně dvou průjezdů legendárním úsekem Ouninpohja. Při mohutných skocích se tu divákům zatajuje dech a jezdci musejí prokázat velkou dávku odvahy.

Oproti včerejšímu dni, kdy se na tratě snášel déšť, jelo se dnes za sucha a desetitisíce diváků se před paprsky finského slunce skrývalo v lesích. Osmatřicetiletý Gronholm jim dával důvod k oslavám. Na úvodní rychlostní zkoušce byl nejrychlejší a když při třetí zpomalil Sebastiena Loeba defekt, zvýšil se jeho náskok na hodnotu 44,8s. Mohl pak zpomalit a upravovat svou rychlost podle mezičasů Sebastiena Loeba, které mu tým hlásil přímo do vozu.

Přestože jel Gronholm v klidu, data získaná z jeho vozu ukázala, že na rychlostní zkoušce Ouninpohja jel na plný plyn se zařazeným nejvyšším rychlostním stupněm celých 46 sekund. Během této doby byla jeho průměrná rychlost 171 km/h. Takto dlouhá doba jízdy na maximum byla v historii týmu BP-Ford zaznamenána vůbec poprvé.

„Měl jsem štěstí, protože jsem najel na ten samý kámen jako Loeb a neměl jsem ho napsaný v rozpisu,“ přiznává Gronholm. „Ta zatáčka se oproti loňsku změnila a ideální stopa je jiná. Když jsem na kámen najel, slyšel jsem hroznou ránu. Byl velký jak fotbalový míč, ale mousse systém zafungoval dobře a tlak v pneumatice se udržel.“

„Ještě stále je jeden celý den před námi. Když ztratil Loeb čas, bylo to pak pro nás již jednodušší. Nejel jsem už nijak bláznivě a na skoky jsem najížděl v klidu. To samé budu dělat zítra. Při druhých průjezdech bylo na trati pár kamenů a já jsem se snažil jim vyhýbat. Dneska to bylo hrozně rychlé, ale taková tato soutěž je,“ dodává.

Hirvonen sváděl boj o třetí příčku s Petterem Solbergem. Když ale Nor havaroval a odstoupil, Hirvonenův náskok na stupních vítězů se zvýšil. Podával pak vyrovnané výkony a před poslední etapou je 34,7s za Loebem a téměř dvě minuty před čtvrtým Henningem Solbergem. Šestadvacetiletý Hirvonen, který v Jyvaskyla bydlí, nadchl své krajany a domácí fanoušky dlouhým skokem na rychlostní zkoušce Ouninpohja. Jeho Focus RS WRC přistál 47 metrů za horizontem. Dopad byl ale tak tvrdý, že mu prasklo přední okno.

„Když jsme slyšeli, že Petter havaroval, opravdu jsme zvolnili,“ říká. „Když ale zpomalíte, můžete vypadnout z rytmu a to je to, co ve Finsku nejméně potřebujete. Takže jsem zase trochu přidal, ale protože vím, že potřebuji dojet do cíle a bodovat pro tým, nebylo to nijak moc. Pokoušel jsem se zaútočit na Loeba, ale on si svou rychlost dobře kontroloval.“

„Tuhle rally jsem sledoval jako divák celý svůj život a už se nemohu dočkat zítřka. Pokud to takto skončí, bude pro mě splněným snem vystoupat na domácí soutěži na stupně vítězů. Ještě je ale před námi jeden den a nesmím se tím zatím příliš vzrušovat. Nejlepší pro jezdce s autem kategorie WRC je letět bokem vzduchem. Ještě jsem nepřekonal rekord v délce skoku, takže se musím ujistit, že to dokážu napřesrok,“ dodává.

Ředitel týmu BP - Ford Malcolm Wilson označil dnešní den za perfektní. „Obě auta i oba jezdci pracovali bezchybně. Z Marcuse i Mikky spadl tlak, když Loeb ztratil čas a Solberg havaroval. Trochu jsme se obávali 40 kilometrů dlouhé rychlostní zkoušky, protože je jednou z nejobtížnějších. Absolvovali jsme ji ale bez problémů a jsme v silné pozici,“ říká.

Poslední etapa Finské rally bude nejkratší a tvoří ji dvě identická kola po dvou rychlostních zkouškách na západ od Jyvaskyla. Nebude však mezi nimi možnost servisní přestávky a jezdci se do Jyvaskyla vrátí až ve 14:54, kdy první vůz projede cílovou rampou.

Ford
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist