www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 7. května 2024, Svátek má Stanislav, zítra Den vítězství

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

OS 18 - Rally Dakar

Carlos Sainz, Lucas Cruz a jejich Peugeot 3008DKR Maxi triumfovali v Rallye Dakar, která se zapíše do historie

22. ledna 2018 • 02:00

Po 8793 kilometrech dun, horských průsmyků, kamenitých tratí a nebezpečí všeho druhu na území Peru, Bolívie a Argentiny získala posádka Carlos Sainz/Lucas Cruz pro Peugeot 3008DKR Maxi ve 40. Rallye Dakar velkolepé vítězství. Tento třetí po sobě následující triumf Teamu Peugeot Total v nejnáročnější soutěži na světě odráží obchodní úspěch vozu Peugeot 3008 SUV, jenž byl zvolen „Autem roku 2017“.

Rally Dakar 2018

Trasa 40. ročníku Dakaru se ukázala být obzvláště náročná po mechanické stránce. V průběhu této náročné zkoušky vytrvalosti na téměř 9000 kilometrech Peugeot 3008DKR Maxi nejenom vyhrál sedm ze třinácti etap, ale prokázal rovněž pozoruhodnou spolehlivost. Jedinými problémy, které vůz postihly, byly menší potíže s řazením, avšak důvodem pro odstoupení vozu Peugeot 3008 DKR Maxi č. 306 nebyly technické problémy. Nové pneumatiky BF Goodrich se ukázaly být mimořádně odolné v náročném jihoamerickém terénu, zatímco maziva Total zajistila optimální výkonnost motoru nehledě na nadmořskou výšku a extrémní podmínky.

Carlos Sainz a Lucas Cruz neměli v minulých třech Dakarech štěstí, ale vrátili se zpět s maximálním elánem. Dvojice Španělů od samého startu soutěže podávala mistrovský výkon a za volantem Peugeotu 3008DKR Maxi č. 303 předvedla jak výkonnost, tak konzistentnost. Vyhráli měřené úseky č. 6 a 7 , aby po maratonské etapě převzali vedení, o které již nepřišli. Vítězové Dakaru 2010 znovu vystoupili na vrchol stupňů vítězů, když do Córdoby dojeli s náskokem 43 min 40 s před svými soupeři. Toto vítězství podtrhuje jejich nesmírný vklad do projektu divize Peugeot Sport zaměřeného na vytrvalostní rallye, do něhož vložili veškeré své znalosti a talent při nastavení vozů DKR.

Stéphane Peterhansel a Jean-Paul Cottret, kteří Rallye Dakar pro Peugeot vyhráli v letech 2016 a 2017, zažili soutěž plnou akcí spolu se dvěma nešťastnými zádrhely. V 7. měřeném úseku musela posádka vozu č. 300 prudce uhnout, aby zabránila střetu se čtyřkolkou, která zastavila uprostřed cesty. Následkem toho se u vozu Peugeot 3008DKR Maxi poškodilo levé zadní zavěšení o skrytý kámen. Poté mistři Dakaru na začátku 13. etapy narazili do stromu, o který si poškodili posilové řízení. V obou případech jim týmoví kolegové Cyril Despres/David Castera pomohli vůz opravit, aby mohli pokračovat. Tyto nešťastné události znamenaly, že přišli nejprve o první a poté o druhé místo v celkovém pořadí. Dojeli nicméně na čtvrtém místě a prokázali, že jsou nejrychlejší posádkou z celé sestavy Teamu Peugeot Total, když dosáhli tři etapová vítězství.

První posádkou Teamu Peugeot Total, která vyhrála etapu na Dakaru 2018, byli Cyril Despres a David Castera, kteří se na konci 2. etapy ujali vedení a dokazovali, že učinili další krok vpřed po stránce výkonnosti. Bohužel ambice dvou bývalých motocyklistů zastavil kámen vystupující z cesty na 180. km ve 4. měřeném úseku. Ten zničil pravé zadní zavěšení vozu, což tuto dvojici zastavilo v jejich rozletu. S pomocí servisního kamionu Teamu Peugeot Total se vrátili na trať soutěže, takže posádka vozu Peugeot 3008DKR Maxi se startovním číslem 308 mohla pokračovat, jenže s velkou ztrátou. Od té chvíle předváděli úžasného týmového ducha, když se věnovali tomu, aby pomáhali svým týmovým kolegům, přičemž dosáhli několika působivých časů v etapách, když k tomu nastala příležitost (například v 8. a 11. měřeném úseku). V důsledku své penalizace ve výši 29 hodin byli Cyril Despres a David Castera klasifikováni s velkou ztrátou na pozici, která neodpovídá jejich skutečné výkonnosti.

Po dosažení druhého místa v loňském Dakaru, se ztrátou pouze 5 minut za vítězi, zahájili Sébastien Loeb/Daniel Elena letošní ročník s jasným cílem vyhrát. Měli skvělý vstup do soutěže navzdory tomu, že se itinerář průjezdu přes Peru skládal hlavně z dun a jízdy mimo silnice, což nebylo jejich silnou stránkou. Pak v působivém stylu vyhráli 4. měřený úsek v rámci jedné z nejtěžších etap moderního Dakaru v Jižní Americe. Bohužel, zatímco pokračovali na druhém místě v celkové klasifikaci, byli nuceni odstoupit v 5. měřeném úseku mezi San Juanem de Marcona a Arequipou v Peru. Jejich Peugeot 3008DKR Maxi spadl do měkké a písčité díry při vyhýbání se jinému konkurentovi, který zde uvízl. Dopad zlomil Danielu Elenovi kostrč, což mu znemožnilo pokračovat.

Tohoto vítězství Peugeot dosáhl při své poslední účasti v Dakaru. Peugeot Sport se nyní soustředí na mistrovství světa FIA v rallycrossu WorldRX (FIA World Rallycross Championship). Jeho sezona odstartuje 14. - 15. dubna v Barceloně se Sébastienem Loebem za volantem jednoho z vozů Peugeot 208 WRX. Souběžně s tím se Peugeot Sport bude připravovat rovněž na nadcházející elektrický šampionát v rallycrossu, který začne od roku 2020. Do toho vstoupí s nástupcem současného vozu Peugeot 208, který bude mít plně elektricky poháněnou verzi.

Radka Matthey
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist