www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 20. dubna 2024, Svátek má Marcela, zítra Alexandra

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR 20 - Kowax ValMez Rally (MČR+ERT)

VelMez: Dramatické bitvy od začátku do konce

19. srpna 2020 • 09:00

Čermák a Hrachovec Adam Cup 2020 pokračoval začátkem srpna v okolí Valašského Meziříčí, Kopřivnice a Fulneku. V rámci Liqui Moly Rallysprint Série se na pomezí Valašska a Lašska odjel Kowax Rallysprint. Vítězem pohárové klasifikace se podruhé v sezóně stal Jaroslav Petráš, kterého navigoval Petr Jindra. Z jedenácti účastníků protnulo pomyslnou cílovou čáru deset.

Jaroslav Petráš - Petr Jindra (Opel Adam Cup) - Kowax ValMez Rally 2020

K technické přejímce ve Valašském Meziříčí se dostavilo jedenáct vozů Opel Adam Cup. Pro promotéra XTG Motorsport se jednalo o nový rekord v počtu účastníků pohárového klání (pokud nepočítáme starty v Německu). Z civika přeskočil do opelu Daniel Polášek, letos poprvé se objevil v akci Jan Dvořák. Na účastníky čekalo osm rychlostních zkoušek na čtyřech úsecích, jedním z nich byla i vložka na testovacím polygonu Tatry v Kopřivnici, kde bylo zároveň servisní zázemí celého závodu. A hned v úvodu je nutno podotknout, že průběhem velmi dramatického, až neodhadnutelného. Vždyť na osmi testech se mezi vítěze zapsalo pět jezdců (dvakrát Pilař, Petráš a Krotoszynski, jednou Polášek a Jančík), na čele se vystřídali tři (Pilař, Petráš, Ocelka).

Velmi rychle začal na povinných pneumatikách Hankook Jan Pilař, jenž tím navázal na prvenství v poslední zkoušce na Příbrami. Svou sérii navýšil i o triumf ve druhém testu Lešná, jeho náskok před Ocelkou (nově s Jaroslavem Blažkem) však byl minimální. Příbramský vítěz Petráš začal pátým časem, ale skvělou jízdou a nejrychlejším časem v RZ3 Bystřička se posunul do čela, které si udržel i po rychlostním testu na polygonu, kde zazářili Polášek a Jakub Jančík. O vyrovnanosti startovního pole svědčil i fakt, že osm jezdců se v polovině soutěže seřadilo do 27,6 vteřiny. S vedoucím triem Petráš – Ocelka – Pilař byl nadále v kontaktu Polášek, dobře měli rozjetý závod i Jančík a Zpěvák, kteří figurovali před zkušenějšími Krotoszynskim a Arnoštem. Smolařem dopolední sekce se stal Michal Kolář, jenž odstoupil kvůli problémům s poloosou už před úvodním fulneckým testem.

Začátek druhé sekce patřil polskému tandemu Krotoszynski – Martynek, který byl nejrychlejší na testech Fulnek i Lešná a ze sedmého místa byl rázem čtvrtý. Měnilo se však pořadí i na čele, po RZ5 poskočil do čela Ocelka. Po šestce ale bylo vše jinak, vedoucí trio Petráš – Ocelka – Pilař šlo do finiše v deseti vteřinách. Bystřičku zvládl i podruhé nejlépe Petráš, na polygonu v Kopřivnici mu pak stačil k udržení letošní vítězné série v Adam Cupu i pátý čas. Spokojenost však panovala i u dalších jezdců na podiu, Filipa Ocelky i Jana Pilaře.

Naopak skvěle finišujícímu Krotoszynskému chybělo k bronzu jen 2,2 vteřiny, vítězi RZ8 Jančíkovi jen o další tři sekundy více. Ve výsledcích výše to neměl daleko ani novic Polášek, jenž uzavíral první šestici, která byla seřazena ve 24,2 vteřinách.

Vyzdvihnout je třeba rovněž dva čtvrté časy sedmého Kryštofa Zpěváka na RZ Lešná, určitě mírně za očekáváním odjížděl z Valašského Meziříčí v Příbrami druhý Tomáš Arnošt. Pohárovou klasifikaci uzavírali Jan Dvořák a Tomáš Štuksa.

„Rekordní účast posádek, která byla korunována také rekordním dojezdem do cíle, kdy se všichni účastníci vyvarovali nehod. Pouze prasklá poloosa u vozu Michala Koláře znemožnila spatřit cíl všech jedenácti účastníků. Doufám, že tímto si Michal svoji letošní smůlu již vybral a v ostatních cupových závodech dojede v pořádku,“ okomentoval průběh druhého klání Čermák a Hrachovec Adam Cupu 2020 zástupce promotéra XTG motorsport Zdeněk Pekárek.

Ohlasy nejlepších jezdců:

Jaroslav Petráš: „Už po tréninku jsme věděli, že charakter tratí v okolí ValMezu nám nebude sedět tolik, jako na Příbrami, takže jsme neočekávali lehký průběh. Ale nenapadlo nás, že to bude až tak vyrovnané! Soupeři nám opravdu nedarovali ani vteřinu a museli jsme bojovat až do úplného konce. Výsledkem byly i drobné chyby v prvním i druhém průjezdu Fulneku, které nás ve výsledku stály minimálně 10 sekund. Kromě toho nám to ale s Petrem, i přes velké vedro, v autě fungovalo skvěle. Musíme i poděkovat našemu týmu Brynda Racing za perfektně připravené auto, které celou dobu fungovalo bez problému. Díky všem co nám fandili!“

Filip Ocelka: „Už při seznamovacích jízdách nám bylo jasné, že zkoušky budou rychlé a náročné. Technická místa se střídala se širokými pasážemi. Po smolné Příbrami jsme tak zvolili opatrnější tempo a přístup, protože jsem si nemohl dovolit žádnou chybu. Nakonec se z toho vyklubaly těsné souboje o vteřinky i desetiny a my se v cíli mohli radovat z druhého místa. Ve ValMezu jsme jeli se spolujezdcem Jardou Blažkem první společnou soutěž, ale jeho delší pauza v horké sedačce na něm nebyla znát. Poděkování patří také Romanovi a Martinovi z MV Cars za rychlou opravu auta po Příbrami a ještě větší mému tátovi, který vše zajistil.“

Jan Pilař: „Ve ValMezu jsme chtěli s Jirkou navázat na tempo ze závěru Příbrami. A to se více než povedlo. A hlavně jsme pro obě sekce správně trefili obutí. Začali jsme tedy naplno a výsledkem bylo vedení. Vážně se jelo neskutečné tempo, nebyl prostor polevit. Na Lešné jsem se sice nevyvaroval chybičky, kdy jsme trefili levým zadním kolem roh domu, ale drželi jsme se i na Bystřičce. Kde mi to však vůbec nesedlo, to bylo na polygonu. První brzdy znamenaly velkou krizi, dále jsme málem vletěli bokem do svodidla. Podle mě by se mezi ně a auto nevešel ani list papíru. Paradoxně v druhém průjezdu polygonem, i když jsme jeli stále ´dopředu´, jsme zajeli v podstatě stejný čas.

Jinak jsme si soutěž neskutečně užili. Myslím, že koukat na boje Adamů muselo být pro diváky hezké, zejména v místech, kde jsme museli ´držet´. Spolupráce s Jirkou Kalkusem přinesla novou energii a funguje to. Více jsem zase ´pochopil´ i gumy hankook, ale ještě si pár poznatků chci ověřit na testu. Každopádně za bednu jsme moc šťastní.“

Mateusz Martynek (spolujezdec P. Krotoszynského): „Jsem rodák z Cieszyna, takže jsem to měl do ValMezu jen padesát kilometrů. Takže Valaška byla pro mě trochu jako domácí rally. Naopak Piotr pochází z Gdaňsku a na této rally byl vůbec poprvé. V úvodní sekci jsme měli problémy s brzdami, naštěstí mechanici dokázali problém v poledním servisu odstranit. I díky tomu jsme mohli v druhých průjezdech zrychlit, bohužel jsme skončili o dvě sekundy od třetího místa. Ale i tak nám zdejší závod poskytl pro další starty spoustu cenných poznatků a zkušeností.“

Jakub Jančík: „Už od začátku soutěže jsem se cítil lépe než na Příbrami. I rychlostní zkoušky mi byly charakterově bližší. Do závodu jsem vstal s tím, že vím, jakou směs pneumatik zvolíme, jak pojedeme. Nasbírané zkušenosti v Příbrami samozřejmě pomohly, byli jsme si jistější a to se hned jelo lépe. V úvodu jsme si nastavili laťku, abychom se vyvarovali zbytečné chyby, posléze jsme postupně zrychlovali. Ale bylo to hodně vyrovnané. Kolikrát se stalo, že první pětice aut se vešla do rozmezí jen pár sekund. Ke konci soutěže jsme s Danem Poláškem soupeřili o pátou pozici, kterou jsme si nakonec udrželi. Když tak pojedeme i dále, tak si myslím, že se správnou přípravou jsme schopni dosáhnout i na lepší příčky.

Slušný náskok jsme si vytvořili i v hodnocení Poháru mládeže a udrželi jsme ho až do konce soutěže. Za nás hodnotím valašskou soutěž jako velmi povedenou a těšíme se na další start!“

Daniel Polášek: „Během soutěže jsem vůbec nesledoval výsledky. Nechtěl jsem totiž kvůli vidině dobrého výsledku hned při prvním startu udělat nějakou zbytečnou chybu, která by nás vyřadila. Prioritou bylo seznámit se s Adamem. Dopoledne vyšlo dobře, co stálo za odpoledním zpomalením teď sám nevím. Byl jsem hodně překvapený, když jsem se v sobotu večer díval na časy z jednotlivých zkoušek. Teď si budeme muset sednout a probrat to. Možné je, že mi nesedly tvrdé pneumatiky hankook, které jsme obuli na odpolední sekci, zatímco dopolední část jsme odjeli na střední směsi.“

Tomáš Plachý
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist