www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. dubna 2024, Svátek má Rostislav, zítra Marcela

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 21 - Forum8 ACI Rally Monza

Toyota Gazoo Racing získal v Monze tři tituly

23. listopadu 2021 • 19:15

Soutěžní tým Toyota Gazoo Racing WRT na kultovním okruhu v Monze završil úspěšné tažení v letošním šampionátu ziskem hned tří mistrovských titulů, kdy si Toyota díky prvnímu a druhému místu v posledním kole pojistila první místo v boji o pohár konstruktérů. Sébastien Ogier a Julien Ingrassia vítěznou jízdou vybojovali již osmý titul mistrů světa v kategorii soutěžních jezdců, respektive navigátorů.

Ogier a Ingrassia v závěrečném kole šampionátu v Monze jeli proti týmovým kolegům Elfynu Evansovi a Scottu Martinovi, kdy obě posádky po celý víkend sváděly impozantní souboj o vítězství, během nějž si šestkrát prohodily pořadí v čele závodu.

Rally Monza 2021; foto: Toyota

Do posledního dne sestávajícího ze tří náročných úseků kolem Monzy vstupovaly s časovým rozdílem pouhé poloviny sekundy – a poté v úvodním měřeném úseku zajely identický čas. O vítězství v rallye ve prospěch Ogiera nakonec rozhodlo zhasnutí motoru Evansova vozu v předposlední erzetě s tím, že Ogierovi k zisku mistrovského titulu stačilo vybojovat libovolné pódiové umístění.

Po vítězném tažení v Monte Carlu, Chorvatsku, na Sardinii a v Keni se tak Ogier s Ingrassiou těšili již z pátého vítězství sezóny. V posledním podniku své profesionální kariéry si tak zajeli pro 54. společné vítězství ve WRC. Ogier bude v roce 2022 na částečný úvazek reprezentovat tým Toyota Gazoo Racing, zatímco Ingrassia se svoji mimořádně úspěšnou kariéru v roli navigátora rozhodl ukončit. Evans a Martin pro Toyotu v této sezóně vybojovali již pátý double v podobě prvního a druhého místa v závodu; zároveň po vítězstvích v Portugalsku a Finsku již druhým rokem za sebou obsadili druhé místo v celkovém pořadí šampionátu.

Kalle Rovanperä s navigátorem Jonnem Halttunenem vedle svých týmových kolegů klíčovým způsobem přispěli k úspěchu mezi továrními týmy, a to i díky prvním vítězstvím v kariéře, kterých letos dosáhli v Estonsku a Řecku. V posledním kole se ukázali jako příkladní týmoví hráči, kdy se zaměřili na čistý dojezd na devátém celkovém místě ve snaze nijak neohrozit zisk mistrovského titulu pro tovární týmy.

Sébastien Ogier - Julien Ingrassia, Toyota Yaris WRC - Rally Monza2021; foto: Toyota

Toyota díky tomu vyhrála šampionát továrních týmů již popáté – a v historickém žebříčku celkového počtu získaných titulů tak obsadila sdílené třetí místo – a dokonce druhé od návratu do WRC v roce 2017 s vozem Yaris WRC. Uvedený vůz si v posledním kole éry World Rally Car dojel pro 26. a současně poslední vítězství, neboť v roce 2022 startuje nová epocha s hybridními vozy Rally1. Na celkově sedmém místě dojeli Takamoto Katsuta a navigátor Aaron Johnston z programu TGR WRC Challenge Program, kteří se vypořádali s kolizí v předposledním měřeném úseku a dosáhli druhého nejrychlejšího času v závěrečné Power Stage poté, co mechanici týmu díky heroickému nasazení dokázali jejich vůz opravit během 15minutové servisní přestávky.

Akio Toyoda (zakladatel týmu): „Po celou sezónu byla na stupních vítězů vždy alespoň jedna z našich posádek – včetně Takamota. Díky nim jsem mohl všechny podniky sledovat v napjatém očekávání, že opět zvítězí někdo z našeho týmu. A pak v tomto posledním podniku na jedné straně Seb s Julienem, kteří usilovali o svůj osmý titul, a Elfyn se Scottem, kteří stále měli možnost vyhrát svůj první, sváděli nekompromisní bitvu až do samotného konce. Jako velký fanoušek rallye jsem je sledoval s nervy k prasknutí. ‚Naše vozy Yaris WRC svádějí bitvu v tak napínavé situaci na nejvyšší úrovni soutěže...‘ pro nás v Toyotě to bylo jako sen. Rád bych oběma posádkám srdečně poděkoval za to, že nám takové pocity dokázaly zprostředkovat. Sebe a Juliene, blahopřeji! Skutečně oceňuji, že jste bojovali na maximum až do samotného konce. Zisk osmi titulů mistra světa je úžasný rekord, a my jsme hrdí na to, že dva z těch osmi byly s Toyotou. Mockrát vám děkuji. Zisk titulu mezi továrními týmy a současně souboj Seba s Elfynem: všichni členové týmu se toho společně chopili tak, abychom dosáhli obojího. To pěkně ukázala Kalleho jízda po celou dobu podniku. Kalle a Jonne, moc vám děkuji za to, co jste pro tým udělali. A díky Jari-Mattimu se tým mohl upřímně usmívat. Jari-Matti, který byl sám jezdcem, je tím leaderem, který staví jezdce na první místo. Myslím, že všichni jezdci mohli sezónu zakončit s úsměvem, protože všechna rozhodnutí byla uskutečněna z perspektivy soutěžního jezdce. Nesnáší prohry. Stejně jako já sám, možná ještě silněji. Jsem přesvědčen, že právě jeho rozhodnutí postavená na filozofii ‚nesnáším prohry‘ přispěla k tomu, že je tým tak silný. Jari-Matti mě překvapil ještě v jedné věci. A to v perfektní komunikaci se členy týmu. Ve videu natočeném týmem jsem měl možnost jej vidět, jak se brzy ráno v servisním parku osobně zdraví s každým členem týmu. Díky němu dokázalo úzce spolupracovat všech 200 členů od Finska, přes Estonsko a Německo až po Japonsko. Opravdu oceňuji, že se mu podařilo vybudovat ‚tým řízený jezdci‘ a ‚profesionální tým s rodinnou atmosférou‘, o což jsme také usilovali. Právě díky tomuto týmu je Yaris WRC od roku 2017 stále silnější. Při první rallye v roce 2017 jsem prosil, aby byl Yaris WRC na závěr sezóny nejsilnější. Yaris WRC během těch pěti let absolvoval 59 podniků, kdy jsme se naučili spoustu věcí, v těch vyhraných i prohraných. Týmu se skutečně podařilo z posledního Yarisu WRC udělat vůz silný jako nikdy. Z toho mám opravdu radost.

V příštím roce bude náš vůz kvůli novým předpisům zcela nový a jeho vývoj v těchto chvílích právě kulminuje. Tým má nesmírně napilno, a jsem tak všem moc vděčný, což platí i pro rodiny, které nás podporují. Připravíme ještě silnější Yaris a v nadcházejících sezónách nabídneme našim fanouškům ještě atraktivnější podívanou. Věřím, že fanoušci se na náš nový vůz i nové výzvy již těší. Vážím si vaší nepolevující podpory TGR WRT.“

Elfyn Evans - Scott, Toyota Yaris WRC - Rally Monza 2021; foto: Toyota

Jari-Matti Latvala (šéf týmu): „Hodně jsme se nadřeli, abychom získali mistrovský titul mezi týmy a současně i pro soutěžní jezdce a navigátory. Máme úžasný tým se skvělými lidmi a nejlepšími jezdci v šampionátu. Jsem skutečně hrdý na všechny členy týmu i posádky. Je neuvěřitelné, čeho Seb s Julienem během své kariéry dosáhli. Elfyn a Scott si vedli úžasně a postarali se o napínavý souboj; ohromné díky patří také Kallemu a Jonnemu za roli, kterou sehráli. V roce 2018 jsem získal pohár pro konstruktéry jako jezdec – a je to jedinečný pocit to nyní zopakovat v roli šéfa týmu. Je to zároveň krásný způsob, jak zakončit tuto epochu s těmito vozy; letošní vítězství v devíti rallyových podnicích je úžasné.“

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 1): „Tento druh emocí je skutečně těžké popsat. Určitým způsobem cítíte prázdnotu, protože to byla nesmírně vyčerpávající sezóna – jako vždy, když do toho musíte dát vše, abyste šampionát vyhráli. Ale právě pro okamžiky jako je tento to děláme. Velké díky všem členům týmu: bez nich jsme ničím a dnes jsme všichni mistry světa, takže to oslavme. Je pozoruhodné, co se Toyotě podařilo, a tým si to zaslouží, protože do toho dal vše. Emoce jsou ještě silnější při vědomí toho, že se jedná o zakončení mé cesty s Julienem. Nikdy by nás ani nenapadlo, že bychom to mohli završit tak krásně. Věděli jsme, že nás tento víkend čeká ještě hodně práce a nic není rozhodnuto. Nemuseli jsme Elfyna porazit, ale také jsme si nemohli dovolit zvolnit a propadnout se pořadím, takže nakonec zvítězit, to je prostě dokonalé.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33): „Z dneška mám samozřejmě poněkud smíšené pocity. Přirozeně vždy chcete více. Věděli jsme, že mistrovský titul bude těžký, ale i tak jsme to chtěli zkusit a rallye vyhrát. Nakonec k tomu nedošlo, ale blahopřejeme Sebovi a Julienovi k dalšímu úžasnému titulu a také k jejich senzační společné kariéře. Chtěl bych poděkovat všem z týmu, kteří vynaložili ohromný kus práce, aby nám připravili úžasné vybavení, ale také fantastickou pracovní atmosféru. Zároveň se s láskou loučíme s Toyotou Yaris WRC, kterou byla radost řídit.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69): „Je to skvělý pocit napomoci k zisku mistrovského titulu mezi továrními týmy. Byla to pro nás opravdu krásná sezóna a ze zisku týmového titulu máme také skvělý pocit, protože jsme v řadě rallye dokázali přispět hezkými body. Je to pro tým moc důležité a je to skutečně krásný pocit být součástí toho všeho. Tento víkend opravdu nebylo snadné odvést práci, kterou jsme nakonec zvládli, ale bylo to důležité, že se to povedlo. A tento pocit potvrzuje, že to za to stálo. Tým se opravdu nadřel, takže velké blahopřání a také velké poděkování. Byl to skvělý rok s úžasným vozem a myslím si, že jsme všem dokázali, jak silný náš tým je.“

-pr-
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist