www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 3. května 2024, Svátek má Alexej, zítra Květoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME 23 - Royal Rally of Scandinavia (JERC)

SOUHRN: Premiérovou Royal Rally of Scandinavia opanoval domácí Oliver Solberg

8. července 2023 • 21:00

Poprvé od zrušení koeficientů se závod mistrovství Evropy uskuteční ve Švédsku. Bývalí organizátoři světového podniku se rozhodli uspořádat letní verzi, kterou nazvali vzletně Royal Rally of Scandinavia. Průběh soutěže, která má centrum v Karlstadu, můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Základní informace k Royal Rally of Scandinavia

Oliver Solberg - Elliott Edmondson (Volkswagen Polo Gti R5) - Royal Rally of Scandinavia 2023

Oliver Solberg se po nějakém čase vrátil za volant rodinného Volkswagenu Polo Gti R5 a opanoval domácí soutěž Royal Rally of Scandinavia, která byla poprvé v historii zařazena do kalendáře mistrovství Evropy. Jediný, kdo dokázal ze švédským mladíkem držet krok byl Hayden Paddon, který nakonec skončil na druhém místě. Na stupně vítězů je doprovodil Martins Sesks.

Historie Royal Rally of Scandinavia je hodně specifická. Soutěž s centrem v Karlstadu se dlouhá léta jezdila v únoru jako závod mistrovství světa. Vzhledem k nepříznivým povětrnostním podmínkám bylo rozhodnuto o přesunutí světové soutěže více na sever a tak oblast Värmland zůstala bez mezinárodního podniku. Což však místním orgánům i pořadatelům chybělo a tak přišli s nabídkou na začlenění do kalendáře mistrovství Evropy. Vzhledem k silné politické i ekonomické podpoře se jim podařilo do kalendáře protlačit na úkor Azorů, Poláci a Lotyši pak museli přesunout své soutěže do dřívějších termínů.

Jako svou výkladní skříň si vzal na paškál rodinný klan Solbergů, pro které byla soutěž více než domácí. I proto se postavil na start jeden z nejrychlejších pilotů kategorie WRC2 Oliver Solberg, který po čase opět usedl do rodinného klenotu Volkswagen Polo Gti R5. Petter Solberg se však rozhodl provětrat svou sbírku mnohem víc a tak se v rámci Rally Legend představilt skvosty soutěžácké historie, za jejichž volanty se představili Petter, Pernilla Solbergová, Henning Solberg, Alister McRae a další.

Tyto posádky se postaraly o show na vybraných úsecích, to Oliver se staral o show celou soutěž. Od úvodních kilometrů se dostal do čela a nenechal nikoho na pochybách, kdo je králem provincie Värmland. Prakticky jediným, kdo mu byl schopen stačit, je aktuální lídr mistrovství Evropy Hayden Paddon. Ten jej byl schopen dokonce na některých zkouškách porážet, po většinu závodu však sice byl na dostřel, ale pár vteřinek vždycky ztrácel. V úplném závěru už novozélandský jezdec svou snahu vzdal a soustředil se na vítězství v Power Stage.

Nedostižná dvojice Solberg-Paddon všem uskočila, zato o třetí příčku se sváděl neskutečný vteřinkový souboj. Jako by však bylo tohle místo zakleté. Dlouhou dobu se na třetí příčce držel životní závod jedoucí Frank Tore Larsen. Malá chybka na RZ 11 však měla fatální následky v podobě totálně zdemolovaného Pola Gti R5, z níž oba členové posádky naštěstí vystoupili nezranění. Na jejich místo se posunul úřadjící finský šampion Mikko Heikkilä, ani jemu však nebylo přáno. Na RZ 14 byl širší v jedné ze zatáček kolo natolik, že ho musel vyměnit, čímž ztratil nejen tři minuty, ale hlavně umístění v top ten. Z původního kvarteta zůstala v boji o bronz dvojice jezdců spjatých s Lotyšskem. Souboj o každou desetinku probíhal až do samotného závěru, nakonec byl šťastnější Martins Sesks, který celkově čtvrtého Gryazina nakonec porazil o tři vteřiny.

Na dostřel za nimi byl host z MS Lauri Joona, který tak dojel pátý. Souboj o nejrychlejšího 'neseverského či pobaltského' pilota vyhrál Filip Mareš, pro kterého je šesté místo skvělým výsledkem na šotolině. Za ním dojel jen s těsným odstupem Mathieu Franceschi, který se předvedl efektním průjezdem po dvou kolech hned na první rychlostní zkoušce. Osmá příčka je velkým zklamáním Madse Ostberga, která jen kopíruje nevýraznou sezónu. Do první desítky se dokázali dostat i Andrea Mabellini a Kalle Gustafsson, kterým k tomu dopomohla i smůla soupeřů. Úradující evropský šampion Efren Llarena skončil s poškozeným zavěšením po trefení antikatu, s úplně totožným problémem na stejném místě skončil i Campedelli, kterého trefený antikat vyřadil defacto i v pátek. Hodně nepovedenou soutěž si prožil Ole Christian Veiby, kterého zlákal z rallycrossu na start shodný hlavní sponzor se soutěží. Evidentně nepřipravený Veiby nebyl schopen zajíždět žádné rozumné časy a tak pro něj odstoupení ve druhé etapě bylo vysvobozením. Důvod odstoupení je však hodně kuriózní - na RZ 10 šel Veiby přes střechu. Při něm mu prasklo čelní okno a FIA technici jej nechtěli pustit dál na trať. Namísto vyndání čelního okna a jízdy v brýlích se Veiby rozhod odstoupit. Jen v rámci superally pak dojel rychlý irský mladík Josh McErlean, který poslal svůj vůz přes střechu. Technické problémy pak vyřadily dalšího domácího pilota Dennise Rädströma.

Kategorie ERC3 zažívá další neúspěšný rok. Dosavadní lídr Jon Armstrong dostal příležitost pro švédský závod startovat namísto Pontuse Tidemanda s vozem kategorie Rally2, ve voze Ford Fiesta Rally3 jej nahradil pravidelný účastník JWRC William Creighton. Ten však odstoupil v úvodu první etapy po dvojitém defektu, ani po návratu v sobotu nijak zásadně nezaujal. Svou kategorii však vyhrál suverénně. Při neúčasti polských jezdců a ukončení projektu Clio Rally3 Paula Sorii měl na startu jediného soka, momentálně na Kypru žijícího Dmitry Feofanova. Ten však zdemoloval svoji Fiestu Rally3 již na RZ 3.

Zajímavé souboje se naopak odehrávaly mezi juniory. Těm tentokrát vládla dvojice domácích jezdců Isak Reiersen - Patrik Hallberg. Po celou dobu měl navrch Reiersen a nesrazil ho ani defekt, po kterém se dokázal na první příčku zase vrátit. Zato zbytek startovního pole si to rozdával doslova o desetinky. Mezi třetím Maiorem, čtvrtým Daprou a pátým Johanssonem bylo v cíli jen osm vteřin ! Až za nimi dojel vítěz prvních dvou závodů Ola Nore, který tentokrát svým soupeřům nestíhal. Za ním dojel Simon Anderssonnásledovaný Victorem Hansenem, který nedokázal navázat na rychlé časy z předchozích soutěží, navíc jej v závěru potrápily technické problémy. I tak dopadl lépe, než řada jeho soupeřů - Tiits ztratil kvůli defektu, McRae, Schulz či Raftery po haváriích, Zanin a Spitalier zase doplatili na antikaty. Nejvíc zklamaný byl určitě finský jezdec Miko Jalava, který patřil na rychlých švédských tratích k velkým favoritům. Vysoké horečky jej však pustily jen na první rychlostní zkoušku, po které posádka usoudila, že nemá smysl v tomto stavu pokračovat a zbytečně zvyšovat riziko nebezpečí.

Máme za sebou trojici ultrarychlých šotolinových závodů mistrovství Evropy, nyní přichází na řadu trojice asfaltů. Tím prvním bude na konci července italská Rally di Roma Capitale.

Konečné výsledky Royal Rally of Scandinavia

- - - - - - - - - - - - - kvalifikace - - - - - - - - - - - - -

Výsledky kvalifikace

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Poprvé od zrušení koeficientů se závod mistrovství Evropy uskuteční ve Švédsku. Bývalí organizátoři světového podniku se rozhodli uspořádat letní verzi, kterou nazvali vzletně Royal Rally of Scandinavia. Průběh soutěže, která má centrum v Karlstadu, můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Mads Ostberg - Patrik Barth (Citroën C3 Rally2) - TET Rally Liepaja 2023
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist